2023-05-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Så kollegor som skrivit samma ljuger? Och Sofi som höll hennes hand som skriver samma plus att hon höll hennes hand när hon somnade in ljuger också?
Vilken cancer dog hon av?
Citera
2023-05-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Du har helt klart ganska stora poänger här, men du måste väl ändå förstå att Rautelin är en kändis som dog i förtid?

Jag det förstår jag. Hon var en kändis som dog i förtid. Men att det ens skulle vara i närheten av en tragedi för gemene svensk eller film/nöjesbranschen är ju bara trams. Hon skulle sannolikt komma att bidra lika lite till konsten framöver som hon gjort de senaste 15 åren. Dvs ingenting alls.

Däremot är det säkert en stor tragedi för hennes barn och familj, det köper jag. Men i övrigt, who cares?
Citera
2023-05-03, 20:32
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Överläkarens varning: Vaccinerna kan ge dig "turbocancer"
https://www.friatider.se/overlakaren...ig-turbocancer

Kanske drabbade Stina?

Cancer har ju även innan vaccinerna haft förmågan att vara aggresiv och gå snabbt.
Citera
2023-05-03, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Så för att gå tala den dialekt som präglar det område där man antingen bor eller växt upp i måste man alltså först ansöka om tillstånd av DIG ?

Förstår du verkligen inte att folk skrattar åt dig ???

Skär ner på drogerna, be din assistent att ge dig din medicin och sluta sedan att sitta på flashback och larva dig...
Jag kan ta ett exempel så att du kanske förstår! Om vi tar Albert och Herbert som är en känd tv-serie och julkalender med två mycket erkända och duktiga skådisar, så kan man säga att Hebbe (Von Brömssen) överdrev sin Göteborgska något enormt, särskilt när man jämför med Mannen från Mallorca (Widerberg) där han spelar Stockholmssnut. Ergo - att man är född någonstans betyder inte att man alltid och per definition har en autentisk dialekt. En skådespelerska i detta fall som med Rautelin överdrev sin finska accent istället för att tona ned den. ALLA jag känner tycker att hon lät överdrivet finsk. En finlandssvensk säger inte "int ska du" ingen finsk bekant har någonsin sagt "int". Antingen är man helt tondöv vad gäller språk eller så är hon en värdelös skådis. Eller båda.

Dessutom var hon knappast någon elit. Hon var usel på action. Både om man jämför hennes ersättare och föregångare i Beck. Är du kåt på horan eller är hon din mamma eftersom du går i döden för att försvara hennes medelmåttiga insats?

Det är snällt att du tänker på min hälsa men det är helt OT och dessutom har jag bättre värden än dig på allt även om jag hade varit utvecklingsstörd och haft Alzheimers och cancer i hjärnan samtidigt. Frågor på det?
Citera
2023-05-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Jag kan ta ett exempel så att du kanske förstår! Om vi tar Albert och Herbert som är en känd tv-serie och julkalender med två mycket erkända och duktiga skådisar, så kan man säga att Hebbe (Von Brömssen) överdrev sin Göteborgska något enormt, särskilt när man jämför med Mannen från Mallorca (Widerberg) där han spelar Stockholmssnut. Ergo - att man är född någonstans betyder inte att man alltid och per definition har en autentisk dialekt. En skådespelerska i detta fall som med Rautelin överdrev sin finska accent istället för att tona ned den. ALLA jag känner tycker att hon lät överdrivet finsk. En finlandssvensk säger inte "int ska du" ingen finsk bekant har någonsin sagt "int". Antingen är man helt tondöv vad gäller språk eller så är hon en värdelös skådis. Eller båda.

Dessutom var hon knappast någon elit. Hon var usel på action. Både om man jämför hennes ersättare och föregångare i Beck. Är du kåt på horan eller är hon din mamma eftersom du går i döden för att försvara hennes medelmåttiga insats?

Det är snällt att du tänker på min hälsa men det är helt OT och dessutom har jag bättre värden än dig på allt även om jag hade varit utvecklingsstörd och haft Alzheimers och cancer i hjärnan samtidigt. Frågor på det?

Nåja, ELIT har jag aldrig uttalat. I övrigt roade jag mig på grund av ditt utfall med att för skojs skull ställa frågan till flera vänner som oxå vuxit upp i Finland i ungefär samma område. Och svaret var samstämmigt. Hennes dialekt är helt adekvat. Andra namnkunniga personer med samma typ av dialekt är Nils Brandt och de som gjorde rösterna till bl.a. Mumintrollet samt Andre Wickström.

I övrigt säger mig att dina ordval som " kåt på horan " och " din mamma " att du verkar ha en bit kvar till dess du blivit vuxen.

Men ett vänskapligt tips är att så länge du använder den typen av omogen retorik kommer du att klara dig rätt dåligt i debatter. Framförallt för att ingen kommer att ta dig på allvar. Som sagt, bara ett tips i all vänlighet.
Citera
2023-05-03, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Nåja, ELIT har jag aldrig uttalat. I övrigt roade jag mig på grund av ditt utfall med att för skojs skull ställa frågan till flera vänner som oxå vuxit upp i Finland i ungefär samma område. Och svaret var samstämmigt. Hennes dialekt är helt adekvat. Andra namnkunniga personer med samma typ av dialekt är Nils Brandt och de som gjorde rösterna till bl.a. Mumintrollet samt Andre Wickström.

I övrigt säger mig att dina ordval som " kåt på horan " och " din mamma " att du verkar ha en bit kvar till dess du blivit vuxen.

Men ett vänskapligt tips är att så länge du använder den typen av omogen retorik kommer du att klara dig rätt dåligt i debatter. Framförallt för att ingen kommer att ta dig på allvar. Som sagt, bara ett tips i all vänlighet.
Mumintrollet är skrivet av en finska ditt klappmongo. Jag har aldrig mött en svensk polis med en sådan kraftigt överdriven finsk accent.

Noterar att du trots fina tips till andra (mig) inte svarar på frågan. Varför försvarar du just denna kvinna och hennes dialekt så in i bomben?

Om du är här för att bli tagen på allvar så finns det allvarliga psykiatriska varningssignaler.
Citera
2023-05-03, 23:23
Medlem
Herr-Bogsvalls avatar
Citat:
En finlandssvensk säger inte "int ska du" ingen finsk bekant har någonsin sagt "int".

Vad dina finska bekanta säger har jag ingen aning om. Men int är ett typiskt finlandssvenskt uttryck!
Citera
2023-05-03, 23:25
Medlem
Herr-Bogsvalls avatar
Citat:
Mumintrollet är skrivet av en finska ditt klappmongo.

En finlandssvenska.
Citera
2023-05-03, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Bogsvall
Vad dina finska bekanta säger har jag ingen aning om. Men int är ett typiskt finlandssvenskt uttryck!
Citat:
En finlandssvenska.
Kissade du på dig alldeles nu när du skulle posta eller? Ja men skillnaden är uppenbar - Mumintrollet är finskt och Beck är svenskt.

Alla vet att det heter "jag borde inte ha..", det är oavsett om det är ett typiskt uttryck eller inte - en skådis ska inte överföra sin egen personlighet på karaktären så att det blir irriterande.

Som sagt så har jag aldrig träffat en polis som talat så bristfällig svenska som Rautelin. Och jag har träffat mycket poliser under 30 år. Jag tänker också om det hade varit någon annan brytning än just finska, hade det fungerat med en polis som sa "Ey bror". Eller "Yao mannen"?
Citera
2023-05-04, 00:24
Medlem
Herr-Bogsvalls avatar
Citat:
Kissade du på dig alldeles nu när du skulle posta eller? Ja men skillnaden är uppenbar - Mumintrollet är finskt och Beck är svenskt.

Alla vet att det heter "jag borde inte ha..", det är oavsett om det är ett typiskt uttryck eller inte - en skådis ska inte överföra sin egen personlighet på karaktären så att det blir irriterande.

Som sagt så har jag aldrig träffat en polis som talat så bristfällig svenska som Rautelin. Och jag har träffat mycket poliser under 30 år. Jag tänker också om det hade varit någon annan brytning än just finska, hade det fungerat med en polis som sa "Ey bror". Eller "Yao mannen"?

Varför talar du om brytning? Finlandssvenskar bryter int när di talar svenska (det vill säga sitt modersmål) Det är dialekt.
Citera
2023-05-04, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Beck-filmen "Mannen utan ansikte" är inte Stina med i, den filmen är från andra säsongen.

Tack för klargörandet.

Var det inte den filmen mannen (Leif André) gick ut med hunden Fiffi ?

sen var det frun Stina Ekblad som var skyldig..

sen var Stina plötsligt.. obducent i serien??
Citera
2023-05-04, 03:23
Bannlyst
Citat:
Varför talar du om brytning? Finlandssvenskar bryter int när di talar svenska (det vill säga sitt modersmål) Det är dialekt.
Därför att det är snarlika begrepp och det framgår inte om Stina Rautelin bröt eller hade en dialekt då vi enbart har film att utgå ifrån. Där hon alltså ska jobba som skådespelerska och låtsas vara någon annan!

Men generellt har vi att en dialekt, som är en lingvistisk variation av ett grundspråk ofta förknippat med geografisk differens i populationen.

Och en brytning som är en oförmåga att korrekt uttala ett språk på grund av lingvistisk hårdkodning av ett annat, redan inlärt språk - och troligen i kombination med vad man i folkmun brukar kalla "dåligt språköra".

Vad som är vad i fallet Rautelin är inte helt klart men jag gissar på att det är en brytning och att hon helt enkelt "kör på" så som hon låter vanligt. Alltså skådespelar hon väldigt lite med själva språket, eller som accent. Vilket är det som irriterar mig.

Di háár ju di däär finskka pojkkar som int' gilla å práta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in