2023-05-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eftersom det inte finns ett enda dokumenterat fall där en gm lyckas strypa ett jämstarkt offer utan att själv få en enda skråma så anser jag enbart detta faktum är ett tillräckligt bevis för att någon behövde hålla fast T s händer. Inte ens försvaret ifrågasatte att dom 5-10 slag/sparkljuden inte skulle komma från en kämpande T. Om nån kan presentera en strypning under liknande förutsättningar där gm inte fått några skador, kommer min övertygelse ändras direkt.

Att rätten satte den exakta tiden till 02:40 tycker jag var onödigt men förändrar egentligen ingenting. Man får istället räkna baklänges från dom bekräftade tider som finns. Alltså när J och T s telefoner lämnar adressen 02:46 och sen räkna ner dom uppskattade tider som grannen uppgett att varje förlopp tagit. Och man landar då på ca 02:35. Att rätten skriver 02:40 är enbart för det är den tiden grannen uppger som han själv säger att han är osäker på när han hör den höga dunsen.

Från första höga dunsen till han ringer på dörren går 2 min.
40 sek mellan första och andra dörringningen.
Han står ungefär 1,5 min utanför dörren och hör 5-10 slagljud med inga röster.
Han går ner och efter 5-10 min (han är osäker på hur länge) hör han en dörr stängas och öppnas.
Han öppnar sin egen dörr och ser J.
02:46 åker dom till McD.

Rätten ser varken J eller M historier som trovärdiga i sin helhet. Det är enbart dom delar som kan bekräftas med annan stödbevisning. Tar man M s utsaga om branden J fälldes för så tror dom på den delen, eftersom J s stegräknare stämmer överens med anståndet till och från dörren samt hennes googlingar efteråt.

Rätten tror inte på J när hon säger att hon höll stryptag i 10 sek eftersom rättsläkaren förklarade ingående att greppet måste varit betydligt längre än så. Men när J berättar att M har hållit i T s händer så tror dom på den delen eftersom det finns stödbevisning. T har varit medveten och kämpat men ej kunnat använda sina händer för att riva eller klösa eftersom varken M eller J har märken. I den historia som J lämnar försöker hon inte skylla ifrån sig på M, och uppgifterna hon lämnar är besvärande för henne själv. En sån historia får högre trovärdighet över lag än en historia där man skyller ifrån sig och lämnar över ansvaret till den andre som M gjort.

Sen finns det mängder av indicier vilket många inte ens togs upp i rätten som pekar på orimligheter i M s historia. Ingen har uppfattat henne som påtagligt berusad. Hon ljuger om sina aktiviteter inne på Nöjet. Hon ljuger om tidigare konflikter med T. Hon ställer inte en enda fråga till J om vad som hänt. Hon berättar inte för någon under nästkommande dag när hon är hemma med familjen. Både M och J håller sig till den överenskomna lögnen tills polisen spräcker den.

Nu blev det långt inlägg men till sist, så hade J öppet mål i förhör i mitten av dec, när fhl berättar att M sagt att dom båda bar ut kroppen och dumpade den i skogen. Dom säger ingenting om vad som hänt i lägenheten utan bara att att M berättat om den gemensamma dumpningen. Här hade J kunnat kasta M under bussen men hon tiger istället. Två veckor senare den sista dec när hon fått ta del av det preliminära obduktionsutlåtandet, där det gick att läsa om rikligt spyor i lungorna. Så tar hon på sig hela gärningen själv och även dumpningen eftersom hon tror sig kunna komma undan med olycka. Hennes fokus ligger på att själv klara sig undan mord, inte att till varje pris blanda in M på bekostad av att göra gärningen värre.

Bra sammanfattning
Det är precis så åklagaren/tingsrätten ser det
Citera
2023-05-08, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nej, det är det inte. Det är precis tvärtom.

Johanna kollar så klart läget först, att det är tyst och lugnt i trapphuset, att inga grannar syns till. Klockan är mellan två och tre på natten. Det tar inte många sekunder att släpa kroppen från lägenheten över till förrådet. Att någon skall dyka upp just där och då och överraska henne är extremt osannolikt.

Låter hon kroppen ligga kvar på toaletten, i en lägenhet där det finns en person som, även om hon sover just nu, kan tänkas vakna av ex.vis illamående från alkoholberusning, vilket redan skett en gång under natten, så kommer hon att se kroppen, och sannolikheten att detta skall inträffa är mycket större.

Om det nu var så att Johanna gömde kroppen i vindsförrådet för att dölja den för alla inklusive Maja, så var det sannolikt ett bättre val än att låta kroppen ligga kvar på toa. Och att Johanna inledningsvis hade målsättningen att hantera situationen på egen hand, utan Majas inblandning, är inget anmärkningsvärt.

Samma sak gäller så klart ifall någon skulle komma och ringa på. Bara känslan av att kroppen ligger bakom toalettdörren när någon står i dörren och undrar vad som står på, kontra känslan av att kroppen är ute ur lägenheten, kan göra enorm skillnad för en gärningsman.

Som redan påtalats, hade det varit polisen som kommit och ringt på, som ett resultat av grannens oro för "dunsen" och de sparkliknande ljuden, så hade Johanna varit kokt direkt om Tove legat kvar inne på toaletten.

Vad skulle Johanna sagt?

Polisen - Vad är det som står på? Vi har fått larm om höga ljud, dunsar och sparkar.
Johanna - Ehh, det var min fulla kompis som trillade.
Polisen - Jaha, får vi komma in och träffa henne?
Johanna - Ehh, nej.
Polisen - Nehej, varför inte då?
Johanna - Ehh, för hon ligger och sover nu.

Det hade polisen inte nöjt sig med, var så säker.

Alternativet är att Johanna hade sagt - Vänta så ska jag hämta henne. Och så hade Maja kommit till dörren, och det hade nu varit extremt uppenbart för polisen att Johanna och Maja inte vill ha in dem i lägenheten, vilket bara väcker ännu mer misstankar. Sannolikt hade polisen gått in i lägenheten när Johanna hämtar Maja. Och det första de stöter på är dörrarna in till köket och toaletten.

Men om polisen kommer och knackar på när Johanna redan har flyttat på Tove till vindsförrådet.

Polisen - Vad är det som står på? Vi har fått larm om höga ljud, dunsar och sparkar.
Johanna - Ehh, det var min fulla kompis som trillade.
Polisen - Jaha, får vi komma in och träffa henne?
Johanna - Ehh, ja visst, varsågoda.

Och vad ser de, en sovande full tjej i en obäddad säng och like spyor på toagolvet. Case closed.

Nej, det är ingen extrem logisk lucka. Det kan för en psykopat som precis utfört ett mord vara det allra mest rationella beteendet, vilket visas tydligt av resonemanget ovan.

Det finns faktiskt en poäng där för om kroppen mot förmodan hade blivit upptäckt i förrådet så kunde J ju skylla på att det var grannen som utfört det. Vilket hon ju i förhör sedan gjorde med.
Citera
2023-05-08, 12:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det finns faktiskt en poäng där för om kroppen mot förmodan hade blivit upptäckt i förrådet så kunde J ju skylla på att det var grannen som utfört det. Vilket hon ju i förhör sedan gjorde med.

Det är sant.

Dock bara en liten stund. Hade kroppen hittats i förrådet under natten så hade Johannas lägenhet blivit avstängd på studs, och de hade hittat flera spår av Tove där.
Citera
2023-05-08, 12:29
Medlem
Citat:
Det är sant.

Dock bara en liten stund. Hade kroppen hittats i förrådet under natten så hade Johannas lägenhet blivit avstängd på studs, och de hade hittat flera spår av Tove där.

Ja självklart .Jag menade tillfälligt.
Citera
2023-05-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Oj svårt att avgöra eftersom teknisk bevisning kan slå åt båda hållen och det är en utmaning att gissa på förhand exakt vilken användardata som finns i telefonerna som polisen evtl ”missat” eller filtrerar bort.

Som jag skrivit tidigare så säger det sig självt att uppgifter som de från en tömning av likadan mobil som MH har (se skärmbilder nedan i länken och beskrivning i mitt förra inlägg) kan ge olika scenarier eftersom aktivitet i grannens mobil kan visa när tidslinjen ”börjar” och aktivitet i MH:s mobil kan ju visa att hon inte ”sover”.

Skärmbilderna:

https://gofile.io/d/KHQfea

Så det som avgör är väl hur väl parterna har analyserat läget här nu.

Rullnan verkar ointresserad av att kolla upp mer angående mobilerna. Enligt intervju.
Citera
2023-05-08, 12:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Eftersom det inte finns ett enda dokumenterat fall där en gm lyckas strypa ett jämstarkt offer utan att själv få en enda skråma så anser jag enbart detta faktum är ett tillräckligt bevis för att någon behövde hålla fast T s händer.

Du påstår återigen med bestämdhet och framställer det som ett faktum att det inte finns ett enda dokumenterat fall där en gm lyckas strypa ett jämnstarkt offer utan att själv få en enda skråma.

Förra gången jag ifrågasatte detta och bad dig att styrka ditt påstående, så visade det sig att du inte ens hade försökt ta reda på om ditt påhitt faktiskt var sant eller inte.

Så jag undrar återigen, vilka efterforskningar har du gjort och vilka belägg har du för ditt påstående om detta "faktum".

Eller är det fortfarande bara något du fantiserar om och väljer att presentera som "faktum"?

Att du sedan dessutom i dina fantasier anser att två kvinnor som det skiljer fem viktklasser på skulle vara jämbördiga, är bara ännu ett tecken på din extrema biasering i detta fallet.
Citera
2023-05-08, 13:00
Medlem
Citat:
Du påstår återigen med bestämdhet och framställer det som ett faktum att det inte finns ett enda dokumenterat fall där en gm lyckas strypa ett jämnstarkt offer utan att själv få en enda skråma.

Förra gången jag ifrågasatte detta och bad dig att styrka ditt påstående, så visade det sig att du inte ens hade försökt ta reda på om ditt påhitt faktiskt var sant eller inte.

Så jag undrar återigen, vilka efterforskningar har du gjort och vilka belägg har du för ditt påstående om detta "faktum".

Eller är det fortfarande bara något du fantiserar om och väljer att presentera som "faktum"?

Att du sedan dessutom i dina fantasier anser att två kvinnor som det skiljer fem viktklasser på skulle vara jämbördiga, är bara ännu ett tecken på din extrema biasering i detta fallet.

Återigen ger jag dig samma svar som du fick för någon månad sedan. JAG har inte stött på något sådant fall. Jag har under ca 10 års tid följt olika krimfall varav några hundratal strypmord (dom flesta utanför Sveriges gränser) utan att ha hittat något. Jag har frågat personer i tråden som har intresse för MMA om det finns exempel där en person lyckats låsa motståndarens armar och händer längre än ett par sekunder, sittandes på mage/bröst utan personen tagit loss. Det har heller inte hittats.

Jag säger inte att det inte existerar. Men varken jag eller nån annan har hittat något och det talar ju starkt för att det är extremt ovanligt om inte omöjligt. Men skulle du eller nån annan hitta något är jag inte sen att ändra uppfattning.

Ditt trams om fem viktklasser är inte applicerbart i detta sammanhang vilket jag också förklarar. Här pratar man om avsevärda styrkeförhållanden som ses mellan man/kvinna och kvinna/barn.

Jag kan argumentera för att T spelade fotboll i div 2 och styrketränade kontinuerligt medans J var ute och festade varje helg och på söndagar satt i en sulky bakom hästen med ett ridspö. J ser ut att vara ca 15 cm längre och 15 kg tyngre vilket har föga betydelse då det inte är några större skillnader mellan två unga friska kvinnor i muskelmassa.
Citera
2023-05-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om det finns något i MH:s, JJ:s eller grannens mobiler så kan det se ut som i de här tre skärmbilderna från en tömd iPhone:

https://gofile.io/d/KHQfea

Det är från en ”full file system” tömning av en iPhone 12 som har iOS 16.1.1 (iPhonens operativsystem och iOS 16 versionen släpptes nån månad innan mordet) som jag har kört i ett program som en kille skrev innan han började hos polisens leverantör Cellebrite. Principen och metoden är densamma som i polisens program de tömt tjejernas mobiler med.

Jag har valt att inte ta med hur mobilen använder Wi-Fi för att skicka data eller hur apparna jobbar i bakgrunden men det kan jag visa mer senare. Finns fler än hundra såna här artefakter i mobilen.

Som synes så ser man om skärmen lyser upp, om det beror på att man får en notis, skärmen släcks, om mobilen är inpluggad i väggen, om skärmen låses eller är öppen och man ser även steg som användaren tar.

(I tabellen finns även Resting Energy som hänvisar till Resting Metabolic Rate i Hälsa -appen och är inte relevant för detta fall. Kopplat till den här aktuella iPhonen har det också varit en Apple Watch.).

Notera även tidslinjen. Alltså grafen i övre delen av bilden. Sånt är tydligt och pedagogiskt i rätten. Varje aktivitet har sin egen tidslinje att jämföra med de andra.

Det här är ett bra program med avancerade funktioner men de som polisen har är ännu mer raffinerade och har fler funktioner för redovisning och validering av datan.

Polisen har i sitt program möjlighet att SAMKÖRA flera tömda mobilers användardata i en tidslinje.

Alltså har de möjlighet att samköra tidslinjen med de här detaljerna från tjejernas och grannens mobiler.

Dessutom kan de tömma molntjänsterna för tjejerna, och då även t.ex Toves Google-konto, och lägga in detta i samma tidslinje.

Då börjar vi snacka lite mer grundlig IT-forensik.

Går även att djupdyka i mobilernas databaser med mer manuell metod än såna här lite mer automatiserade program.

Ska tilläggas att det protokoll som gjorts vid den ”full file system” tömning som polisen gjort helt saknas i fupen. Varför?
Endast protokollet för den logiska extraktionen finns. Ja, protokoll och protokoll, vad man nu ska kalla det…

Hur den här datan kan användas är upp till varje part men som åklagare hade jag använt den för att få ”startskottet” på tidslinjen.

Alltså när grannen släcker skärmen, kanske låser den, nån app slutar använda data över nätet (Tiktok, Youtube, you name it) och han börjar fokusera på de ljud som hörs i huset.

Kan det vara så att utredarna fick fram mer information ur tjejernas mobiler men valde att inte publicera den i Fup för den ansågs inte relevant eller betydelsefull?
Citera
2023-05-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är omvittnat att Ts beteende då hon druckit för mycket haft en del övrigt att önska med mindre lämpligt ordval och starka känsloyttringar som t ex självskadebeteende.

Jag ser inte referens till och tolkning av vittnesmål som en respektlös trivialisering. Oavsett Ts alla goda sidor förefaller hon haft svårigheter att hantera sig själv då hon varit berusad.

Ja, sant är att när Tove drack mycket så hade hon svårt att kontrollera sig själv, hon kunde bli nästan manisk eller psyokotisk, enligt Albin.

Men i detta fall så beskriver ju Toves fotbollstränare Peter att upprinnelsen till detta bråk handlar om en kille som heter Julius, precis det som står i det sms som Tove skickade till honom.

Johanna tålde inte att Toves syster träffade Julius. Johanna blev som en rabiessmittad hund som tuggar fradga och det var detta raseri som gjorde att Tove skrev att hon var så rädd och behövde komma därifrån.

Så möjligt att sprit var inblandat men det var främst Toves rädsla för Johanna och Maja som gjorde att hon kontaktade sin gamla fotbollstränare, ingen överreaktion på fyllan.

Vid ett tidigare tillfälle så hade Johanna kommit hem till Albin för atta tala med Tove, det fick inte Johanna. När Albin kom till Tove hade hon skurit sig i benet, möjligt att sprit var inblandat där också men Johanna var den utlösande faktorn till Toves självskadebeteende denna gång.

Läser man förhöret med Albin så stärker det ytterligare bilden av Toves rädsla.

[i]En sak mellan Johanna My och Julius. Tove var också med där. Det var så att Johanna hade
fått reda på att My varit med Julius. Då tog hon sig upp i Julius lägenhet. Hon hade knuffat sig
fram och sagt att hon skulle få tag på My. Johanna var riktigt förbannad. Då var Tove där och
låg under täcket och var livrädd. Julius fick knuffa ut Johanna. Men jag var inte där själv. Om
ni ska prata med My, så kan hon ju ta upp det henne.

Men detta är ju inte den egentliga huvudpoängen som det talades om initialt: nämligen Majas medverkan, hon försvinner alltid i bakgrunden för Johanna tar så stor plats, men hon finns där i skuggorna och medverkar, driven av samma hat och ilska som hennes mästare.
Citera
2023-05-08, 13:27
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Ja, sant är att när Tove drack mycket så hade hon svårt att kontrollera sig själv, hon kunde bli nästan manisk eller psyokotisk, enligt Albin.

Men i detta fall så beskriver ju Toves fotbollstränare Peter att upprinnelsen till detta bråk handlar om en kille som heter Julius, precis det som står i det sms som Tove skickade till honom.

Johanna tålde inte att Toves syster träffade Julius. Johanna blev som en rabiessmittad hund som tuggar fradga och det var detta raseri som gjorde att Tove skrev att hon var så rädd och behövde komma därifrån.

Så möjligt att sprit var inblandat men det var främst Toves rädsla för Johanna och Maja som gjorde att hon kontaktade sin gamla fotbollstränare, ingen överreaktion på fyllan.

Vid ett tidigare tillfälle så hade Johanna kommit hem till Albin för atta tala med Tove, det fick inte Johanna. När Albin kom till Tove hade hon skurit sig i benet, möjligt att sprit var inblandat där också men Johanna var den utlösande faktorn till Toves självskadebeteende denna gång.

Läser man förhöret med Albin så stärker det ytterligare bilden av Toves rädsla.

[i]En sak mellan Johanna My och Julius. Tove var också med där. Det var så att Johanna hade
fått reda på att My varit med Julius. Då tog hon sig upp i Julius lägenhet. Hon hade knuffat sig
fram och sagt att hon skulle få tag på My. Johanna var riktigt förbannad. Då var Tove där och
låg under täcket och var livrädd. Julius fick knuffa ut Johanna. Men jag var inte där själv. Om
ni ska prata med My, så kan hon ju ta upp det henne.

Men detta är ju inte den egentliga huvudpoängen som det talades om initialt: nämligen Majas medverkan, hon försvinner alltid i bakgrunden för Johanna tar så stor plats, men hon finns där i skuggorna och medverkar, driven av samma hat och ilska som hennes mästare.

Så den ursprungliga konflikten var egentligen mellan JJ och My?
För att lilla JJ trodde att allt handlade om henne? Och att hon hade rätt att bestämma över andra människor? Medfött eller inlärt, undrar jag då.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-05-08 kl. 13:52.
Citera
2023-05-08, 13:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Återigen ger jag dig samma svar som du fick för någon månad sedan. JAG har inte stött på något sådant fall. Jag har under ca 10 års tid följt olika krimfall varav några hundratal strypmord (dom flesta utanför Sveriges gränser) utan att ha hittat något. Jag har frågat personer i tråden som har intresse för MMA om det finns exempel där en person lyckats låsa motståndarens armar och händer längre än ett par sekunder, sittandes på mage/bröst utan personen tagit loss. Det har heller inte hittats.

Nej, just det. Du har inte gjort några efterforskningar alls, mer än "frågat några personer i tråden".
Du har ingen aning, ändå framställer du det som ett "faktum".

Varför ljuger du så medvetet om sådana saker? Vad är det som driver dig att skriva rena påhitt enbart i syfte att skuldbelägga någon som du inte vet om den är skyldig eller inte? Det skulle jag gärna vilja veta!

Citat:
Ditt trams om fem viktklasser är inte applicerbart i detta sammanhang vilket jag också förklarar. Här pratar man om avsevärda styrkeförhållanden som ses mellan man/kvinna och kvinna/barn.

Det är ytterst applicerbart. Det är faktiskt precis så det appliceras. Det är fem viktklasser mellan dessa två kvinnor i ungefär samma ålder. Du skulle aldrig släppas in samtidigt i en brottningsring, just på grund av skillnaden dem emellan i kroppsbyggnad.

Citat:
Jag kan argumentera för att T spelade fotboll i div 2 och styrketränade kontinuerligt medans J var ute och festade varje helg och på söndagar satt i en sulky bakom hästen med ett ridspö. J ser ut att vara ca 15 cm längre och 15 kg tyngre vilket har föga betydelse då det inte är några större skillnader mellan två unga friska kvinnor i muskelmassa.

Du menar att du kan göra precis så som du brukar, bara se till det du vill se till, hitta på lite som du tycker passar, och blunda för allt som inte passar.

"då det inte är några större skillnader mellan två unga friska kvinnor i muskelmassa."

Ytterligare bara ett exempel på hur du hittar på saker hej vilt. Det kan vara jättestor skillnad.
I Johannas och Toves fall är det en skillnad på fem viktklasser. Hur vältränade de var och hur stor skillnad i deras träning det var, det vet vi inte. Man kan också notera att Tove var en universitetsstudent och Johanna var en hästtjej. Jag påstår inte att det innebär att någon av dem måste vara starkare eller svagare just pga det, men du verkar dra väldigt höga växlar på sådana detaljer.
Citera
2023-05-08, 13:44
Medlem
Citat:
Nej, just det. Du har inte gjort några efterforskningar alls, mer än "frågat några personer i tråden".
Du har ingen aning, ändå framställer du det som ett "faktum".

Varför ljuger du så medvetet om sådana saker? Vad är det som driver dig att skriva rena påhitt enbart i syfte att skuldbelägga någon som du inte vet om den är skyldig eller inte? Det skulle jag gärna vilja veta!

Det är ytterst applicerbart. Det är faktiskt precis så det appliceras. Det är fem viktklasser mellan dessa två kvinnor i ungefär samma ålder. Du skulle aldrig släppas in samtidigt i en brottningsring, just på grund av skillnaden dem emellan i kroppsbyggnad.

Du menar att du kan göra precis så som du brukar, bara se till det du vill se till, hitta på lite som du tycker passar, och blunda för allt som inte passar.

"då det inte är några större skillnader mellan två unga friska kvinnor i muskelmassa."

Ytterligare bara ett exempel på hur du hittar på saker hej vilt. Det kan vara jättestor skillnad.
I Johannas och Toves fall är det en skillnad på fem viktklasser. Hur vältränade de var och hur stor skillnad i deras träning det var, det vet vi inte. Man kan också notera att Tove var en universitetsstudent och Johanna var en hästtjej. Jag påstår inte att det innebär att någon av dem måste vara starkare eller svagare just pga det, men du verkar dra väldigt höga växlar på sådana detaljer.

Nu är vi där igen, där du häver ur dig felaktigheter och påstår saker som inte stämmer. Du gör felaktiga tolkningar av det jag skriver. Och det troligen medvetet för du vill bara tjafsa istället för att driva diskussionen framåt. Jag kommer inte upprepa mig en tredje gång när du ändå inte vill förstå. Istället för att skriva massa felaktigheter så kan du lägga den tiden på att hitta ett strypmord där en kvinna strypt en annan medveten kvinna utan att fått några avvärjningsskador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in