2023-05-08, 11:21
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Emil, 22, har köpt en nyproducerad tvåa med havsutsikt på Kattvikskajen i Hudiksvall.

Problemet är att Emil, 22, inte vill acceptera de nya räntorna.

Citat:
Den 26 april höjde Riksbanken styrräntan ännu en gång och styrräntan är nu den högsta på 15 år. Äldre generationer har varit med om räntor som är bra mycket högre än den vi ser nu. Men 90-talister och 00-talister upplever för första gången att bolånen äter upp en stor del av månadsinkomsten.

Emil Dahlin bor fortfarande hemma hos sina föräldrar, men till hösten flyttar han in i sitt första egna boende.

Emil, 22, vill nu ha amorteringspaus. Men Emil tänker börja amortera nästa år när räntorna gått tillbaka till de nivåer Emil, 22, är van vid:

Citat:
– När räntorna går ner, kanske nästa år, kan jag börja amortera, säger Emil Dahlin.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/emil-koper-sin-forsta-bostad-en-lagenhet-med-havsutsikt-mitt-i-rantepeaken
Citera
2023-05-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Emil, 22, har köpt en nyproducerad tvåa med havsutsikt på Kattvikskajen i Hudiksvall.

Emil, 22, vill nu ha amorteringspaus. Men Emil tänker börja amortera nästa år när räntorna gått tillbaka till de nivåer Emil, 22, är van vid:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/emil-koper-sin-forsta-bostad-en-lagenhet-med-havsutsikt-mitt-i-rantepeaken
Låter tufft, inte helt självklart han kan hoppas av kontraktet på den "nya" leasingbilen. Verkar som det sitter inpräntat i många att 4% ränta är högt. Jag skulle mer säga det är en rätt normal ränta vi ser nu.
Citera
2023-05-08, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Låter tufft, inte helt självklart han kan hoppas av kontraktet på den "nya" leasingbilen. Verkar som det sitter inpräntat i många att 4% ränta är högt. Jag skulle mer säga det är en rätt normal ränta vi ser nu.

Min fråga är, vad är det som säger att räntorna kommer gå tillbaka till onormala nivåer igen? Inget, absolut inget talar för detta!
Varför ska människor som lånat pengar få åka på en räkmacka medan människor som skött sin ekonomi & ej tagit stora lån få sota genom hög inflation?
Citera
2023-05-08, 11:32
Avslutad
Mmm där har du de som framförallt blir suckers nu: generation ”Emil”. Kombon nya på marknaden och extremt mycket mer rörliga i byta boende pga träffat partner,studera på annan ort, jobb på annan ort,land osv. Som är vana att ha råd både bo, shoppa och partaja-resa

Plötsligt har de en dyrkostnads 1a-2a i baken som de inte kan sk-ta ut ostraffat!

Apropå leasingbilar. Hörde om ett nyare bostadsområde m villor i 5-9 miljoners klassen där det återhämtats flera tiotals leasingbilar, pga de inte förmåtts betala. Typiskt bräcka grannen område. Smakar det så kostar det.
Senast redigerad av lone star 2023-05-08 kl. 11:35.
Citera
2023-05-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Mäklarstatistik bekräftar uppgången i april. Ännu en månad utan att blodbadet tråden utlovat kom

Nya tag nästa månad.

Vad tur, då har bolånetorskarna inget att oroa sig för. Ni tjänar ju på att bo.
Citera
2023-05-08, 11:37
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86

Ja, en hel del födda på 90- och 00-talet "generation gratis" lär få omvärdera synen på räntor och pengar.

Som det står i artikeln:

Citat:
Äldre generationer har varit med om räntor som är bra mycket högre än den vi ser nu. Men 90-talister och 00-talister upplever för första gången att bolånen äter upp en stor del av månadsinkomsten.

Jaså det var leasingbil också, det missade jag när jag skummade igenom artikeln. Det är nog tur ändå att Emil, 22, fortfarande kan bo hemma hos päronen ett tag till.

Alltid svårt att se in i framtiden, men jag skulle definitivt inte vara så tvärsäker på att räntan kommer att sjunka i närtid som vissa, inklusive Emil, verkar vara. Som du säger, minst 4% är nog vettigt att ta höjd för som "det nya normala".
Citera
2023-05-08, 11:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna

Haha, vilken parodi på BLT. Total BLT-bingo med stöd till insats från mappa, klarar inte 1-3% amortering vid 4% ränta, leasingbil, nyproduktion, förväntar sig att räntan går ner ordentlig inom kort

Sen är han mecklare själv också

"Det höga ränteläget har fått 22-åriga mäklaren Emil Dahlin att överväga att ansöka om amorteringsfrihet – för att kunna bibehålla sin livsstil och kunna spara även när räntan är som högst under ett år framöver."

Amorteringsfritt för att kunna spara? Va, amortering är ju sparande enligt "experterna"?
Citera
2023-05-08, 11:39
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Fortfarande sinnesjuka priser inne i Stockholm.
Lägenheter ett stenkast från E4/E20 som kostar över 7 miljoner för en liten 3a.
Citera
2023-05-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auba
Min fråga är, vad är det som säger att räntorna kommer gå tillbaka till onormala nivåer igen? Inget, absolut inget talar för detta!
Varför ska människor som lånat pengar få åka på en räkmacka medan människor som skött sin ekonomi & ej tagit stora lån få sota genom hög inflation?
Inte så mycket som talar för noll-räntor igen. I och med globaliseringen så har väst varit duktiga på att exportera inflation och därmed hålla nere räntorna. Nu ser det inte ut så längre, utan många flyttar hem sin produktion, vilket kommer att medföra en högre ränta. Var som exakt är en normalränta vet nog ingen idag.
Citera
2023-05-08, 11:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Haha, vilken parodi på BLT. Total BLT-bingo med stöd till insats från mappa, klarar inte 1-3% amortering vid 4% ränta, leasingbil, nyproduktion, förväntar sig att räntan går ner ordentlig inom kort

Sen är han mecklare själv också

"Det höga ränteläget har fått 22-åriga mäklaren Emil Dahlin att överväga att ansöka om amorteringsfrihet – för att kunna bibehålla sin livsstil och kunna spara även när räntan är som högst under ett år framöver."

Amorteringsfritt för att kunna spara? Va, amortering är ju sparande enligt "experterna"?
Äxpärternas lobbying om sänkt ränta lurar fler än Emil kan vi utgå ifrån.
Håll ut, snart kör vi som förr…..
Citera
2023-05-08, 11:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auba
Det finns de som tror att inflationen i USA kommer att studsa upp igen när FED börjar att sänka räntan.
Har vi otur så har vi 70 talet i repris, då då åkte inflationen upp och ned likt en jojo tills FED drämde på med tvåsiffrig styrränta.
Citera
2023-05-08, 12:01
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Äxpärternas lobbying om sänkt ränta lurar fler än Emil kan vi utgå ifrån.
Håll ut, snart kör vi som förr…..

Alltså, något är ju fel här... en 22-årig mecklare i Hudiksvall köper nyprod 2a (ca 2msek) och har signat upp sig på en leasingbil (4-8k/mån). Tycker 4% ränta är tokhög och vill därför inte amortera "för att kunna bibehålla sin livsstil".

Vad drar en mecklare i Hudiksvall in? Vad har man för livsstil att bevara där?

Här är nyprodprojektet:

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2507794
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in