• 1
  • 2
2023-05-08, 10:21
Bannlyst
Jag dricker ca 6-8 alkoholfria öl (33cl) nästan varje dag. Är detta farligt? Påverkas lever/levervärden utav detta?

Gillar smaken/känslan av några kalla bärs, men tycker inte om att bli berusad, så det är därför jag kör på alkoholfritt (0%-0.5%)

Vad tror ni som är kunniga i ämnet?
Citera
2023-05-08, 10:32
Medlem
vitalsignss avatar
Kör på, det är ingen som helst fara med alkoholfri öl.
Citera
2023-05-08, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
Kör på, det är ingen som helst fara med alkoholfri öl.

Låter bra!
Citera
2023-05-08, 10:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Jag dricker ca 6-8 alkoholfria öl (33cl) nästan varje dag. Är detta farligt? Påverkas lever/levervärden utav detta?

Gillar smaken/känslan av några kalla bärs, men tycker inte om att bli berusad, så det är därför jag kör på alkoholfritt (0%-0.5%)

Är det Coors du dricker?
Citera
2023-05-08, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Är det Coors du dricker?

Hahah, nej kör på Norrlands 0.5, eller Mariestads 0.5!
Citera
2023-05-08, 10:36
Medlem
Citat:

överkonsumtion av alla olika slag är dåliga. 6-8 alkoholfria öl varje dag är mycket. Skulle rekommendera en minskning av intaget och dricka mer vatten. Men samtidigt är det väldigt bra att de inte innehåller alkohol.
Citera
2023-05-08, 10:39
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oq8
överkonsumtion av alla olika slag är dåliga. 6-8 alkoholfria öl varje dag är mycket. Skulle rekommendera en minskning av intaget och dricka mer vatten. Men samtidigt är det väldigt bra att de inte innehåller alkohol.

Självklart innehåller de alkohol, dock väldigt små mängder jämfört med starköl.
Citera
2023-05-08, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Självklart innehåller de alkohol, dock väldigt små mängder jämfört med starköl.

Det är så små mängder, att det inte ens tas upp i blodet vad jag kunnat läsa mig till.
Citera
2023-05-08, 10:44
Medlem
trilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oq8
Det är 2,64 liter vatten smaksatt med malt och humle.
Det kan inte kallas för överkonsumtion av något, TS kan tryggt fortsätta med intaget.
Kolsyra tär på tandemalj till viss del men exponeringen är kort så även där det inget problematiskt.
Citera
2023-05-08, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trille
Det är 2,64 liter vatten smaksatt med malt och humle.
Det kan inte kallas för överkonsumtion av något, TS kan tryggt fortsätta med intaget.
Kolsyra tär på tandemalj till viss del men exponeringen är kort så även där det inget problematiskt.

Har hört att det är mycket socker i alkoholfri öl, för smaksättning, men det kanske det inte är?
Citera
2023-05-08, 10:47
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:
Det är så små mängder, att det inte ens tas upp i blodet vad jag kunnat läsa mig till.

Tveksamt. Men vad vet jag, jag är ingen vetenskapsman.

Skulle gissa på att 6-8 alkoholfria kanske är som att dricka ett par lättöl om dagen, betvivlar att det kan påverka speciellt mycket. Farligare att gå längs en huvudgata i en storstad
Citera
2023-05-08, 10:49
Medlem
trilles avatar
Citat:
Har hört att det är mycket socker i alkoholfri öl, för smaksättning, men det kanske det inte är?
Öl är generellt en jäst produkt där socker är det som jästen livnär sig på. I processen skapas kolsyra och en mängd alkohol.
Öl ska inte smaka sött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in