2023-03-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
P.P.P.S. Undret p Djurhemmet

r det ngon som vet hur det har gtt fr de afghanska manliga barnen p Lerums ldreboenden?

r de ldres anhriga enbart positiva till att vrdpersonalen i moderatstyrda Lerum numera bestr av stenkta manliga tonringar som varken kan lsa eller skriva svenska?

Har kommunstyrelsens ordfrande Viktor Lundblad (M) ven dumpat afghanska manliga barn i Lerums frskolor?

Jag hittar ingen "happy clappy"-film frn Missionskyrkan i Grbo om lget p Lerums ldreboenden, men hittade en riktig framgngssaga frn ett annat ldreboende p deras propagandasajt:

https://www.youtube.com/@arbetskraft...gen3121/videos

En skrckfilm frn ett svenskt ldreboende. Tacka Gud fr det...

https://www.youtube.com/watch?v=ALLsqEF-Oao

Lite oklart huruvida det ensamma manliga barnet hjlper de vrnlsa kvinnorna med att duscha etc...

Det tar tid med uppfljande reportage frn P4 kanske kommit massa annat emellan s tanken p uppfjlande ftt nedprioriterats.

Citera
2023-03-12, 11:26
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Fr att teranknyta till Lerum s har jag svrt att se problemet med att dessa personer anstllts inom ldrevrden.

Det frvnar mig inte det minsta...

Men vad som frvnar mig mycket, r att de moderata politikerna i Lerum inte har lrt sig av tidigare misstag. Det var ju bara ngot r sedan en moderat politiker gick loss p Lerums ldreboenden och vldtog vrnlsa kvinnor.
Citera
2023-03-12, 11:33
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Vart har alla barnen med hantverksutbildning tagit vgen? Jobbar de som vaktmstare p Lerums ldreboenden? Bor de i logementen i Gteborg och utnyttjas av Subway och McDonald's? Det skulle ju i s fall frklara varfr det hnger s mnga ensamma barn runt Brunnsparken...

P.P.P.P.S. Undret p Subway

Lt oss anta att av de 60 ensamma manliga barnen, som Missionskyrkan i Grbo och moderaterna i Lerum rddade frn utvisning, 20 brjade p lkarlinjen och 20 p Teknisk Fysik. terstr 20. Lt oss vidare anta att 10 jobbar som underskterskor p Lerums ldreboenden och 2 har brjat jobba p det lilla mleriet i Lerums kommun.

terstr 8 som gjorde det stora misstaget att utbilda sig till hantverkare och inte till underskterskor. De r de verkliga frlorarna och utnyttjas av hnsynslsa entreprenrer.

Lt oss ta ett stickprov p de anslutna fretagen p "Arbetskraftsfrmedlingen" fr att studera vad det r som driver dessa entreprenrer. r det enbart godhet -- eller r det ngot annat?:

https://redo.arbetskraftsformedlingen.se/kampanj/

Lt oss slumpmssigt vlja den frsta entreprenren vi mter:

Citat:
Niklas r en fretagare som skrev ett brev (*) om ngra av sina anstllda, anstllda som kom till Sverige 2015 som ensamkommande flyktingar. Brevet handlar dock inte bara om dem, det handlar ocks om arbetsmoral och samhllsekonomi. Hr kan du lyssna och lsa hela brevet.

https://www.youtube.com/watch?v=FF-OMYb5FJ4

Niklas -- son snackar -- snker verkligen sig sjlv och Subway fullstndigt. Hr snackar vi om en entreprenr och aktivist som verkligen fraktar sina medmnniskor. Jag har aldrig hrt ngot liknande, inte ens frn fullblodspsykopater. Jag antar dock att Niklas r bde frireligis och centerpartist -- och drmed kmpar han p den goda sidan. Det r sdana som Nklas som hamnar lngt ner i Helvetet. Tacka Gud fr det.

Niklas driver ngra Subway med barnarbetare. Dessa r tvingade att jobba fr Niklas i tv r fr att f stanna kvar i Sverige. Enligt rsredovisningen ser det ut som att de rddar Niklas frn konkurs. Man kan kanske frst att etablerade svensksomaliskor och andra med valmjligheter inte vill jobba fr Niklas.

rsredovisningen fr Niklas fretag Landgren Subs AB (Org.nr: 556735-4021):

https://www.allabolag.se/5567354021/bokslut

Citat:
Personalkostnader per anstlld (tkr): 200 (**)

Ser man p!

(*)
Citat:
Hej!

Nr vi ska anstlla letar vi efter personal som r sjlvgende och kan hlla femton bollar i luften samtidigt utan att tappa fokus. Samt inte sjukskriver sig p fredagar och mndagar eftersom helgen r s kort. Det r frvnansvrt svrt att hitta. Dessutom vill vi sjlvklart ha personal som stannar lngre n ngra mnader. Det r ocks frvnansvrt svrt att hitta.

De frsta afghanska ungdomarna vi anstllde jobbar fortfarande kvar. Nr jag tnker efter har ingen av vra afghanska medarbetare slutat. Den allra frsta vi anstllde r nu en av vra restaurangchefer. Den killen har ett enormt driv, trots att han mer eller mindre promenerade hit frn Afghanistan fr sexsju r sedan. Det kanske var just drifrn han fick drivet, frresten. Han gick via Iran och Turkiet och tog slutligen bten ver till Grekland, fr vidare frd till Sverige. Han hade dessutom ansvar fr sin lillebror p vgen. Lillebrorsan jobbar fr vrigt ocks hos oss idag.

Det finns ingen nobel agenda som gr att jag och min bror de senaste tre ren i princip bara har anstllt ensamkommande ungdomar frn Afghanistan. Vi gillar inte just dem alldeles extra eller tycker synd om dem fr att de har haft en tuff start i livet. Det handlar om att vi provanstllde en kille i brjan av 2018, han rkade tillhra den gruppen ungdomar, och han har fungerat larvigt bra nda frn starten. Sedan anstllde vi en till ensamkommande frn Afghanistan och ven han fungerade vldigt bra. Ja, sedan har det bara fortsatt.

De hr unga vuxna fungerar s bra hos oss av flera skl: De mste ta eget ansvar, de har inga frldrar som curlar dem. De har ett incitament att skta sig och jobba, eftersom deras uppehllstillstnd via gymnasielagen krver ett fast jobb. Arbetet r en vg in i samhllet fr dem. Sjlvklart r lnen ocks viktig, men uppehllstillstndet och den kunskap som ett arbete fr med sig r det viktigaste.

Det finns en massa skl att se till att den hr resursen inte frsvinner ut frn Sverige. Ett r att det troligen kan gynna ditt fretag. Ett annat r att det gynnar samhllet. Ett tredje r att det gynnar samhllsekonomin. Lt oss hjlpas t att behlla denna fantastiska resurs hr!

Niklas Landgren
gare av tv
Subwayrestauranger

(**)
Citat:
Personalkostnader anger ett fretags niv p lner och frmner till de anstllda. Innehller bruttolner inkl. sociala avgifter, pensioner samt lneskatt fr dessa. Det kan ocks innehlla friskvrd och andra liknande personalfrmner. Du kan alltid hitta en not som frklarar personalkostnader i rsredovisningen. Dr brukar du kunna se siffran nedbruten. Detta nyckeltal styrs dock mycket av fretagets definition av personalkostnader, lneutveckling och hur man har berknat medelantalet anstllda.
Citera
2023-03-12, 12:07
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Nu har jag inte grvt i detta. Men jag ser inte riktigt vad som r mrkligt med det hela. En del afghaner vill givetvis ha ett arbete och tjna mer pengar n vad bidrag ger. Om ett projekt startas fr att se till att just afghaner fr arbeten, och projektet gr ut p ngot i stil med att 75% av lnen betalas ut av staten (skattemedel) ser jag inte riktigt vad problemet r. Om 62 afghaner anmlde sig till ett sdant projekt, och 60 av dem fick arbeten, vart r det konstiga?

Hur som helst r det exakt s hr vnsterliberal media manipulerar siffror och information. De sger "60 av 62 afghaner fick arbeten". Detta lter d fr mnga som inte anvnder sin egen hjrna som om de allra flesta afghaner har ett arbete. Men vi pratar endast om 60 afghaner. Lt oss sga att jag kper upp en byggnad och ger lgenheter till 10 hemlsa narkomaner. D blir detta "10 av 10 hemlsa narkomaner har ftt en bostad". Men vi pratar endast om 10. Vi pratar inte om alla de hundratals som inte har bostder.

Vad mnga mste frst i Sverige idag r att staten anstller en massa mnniskor med hjlp av skattemedel. Det finns mnga mnniskor som har arbeten p olika fretag dr staten betalar ut 75% av lnen, och fretaget 25%. Fr fretagen r detta givetvis en bra deal, och drfr anstller de en massa mnniskor utifrn detta. ven om det riktas frmst till invandrare, finns det ven svenskar som fr sdana arbeten. Jag knner personligen en. Kort sagt, dessa arbeten r som ett socialbidrag (75% frn staten), plus en liten ln (25% frn fretaget), fr att utfra uppgifter som behvs utfras, men som inte r prioriterade.

Detta r anledningen till varfr Sverige under lng tid hade 0% i tillvxt per capita, och nu har -0,8%. Ekonomin vxer inte fr att regeringen tar pengar frn de som arbetar (skatt), och sedan betalar ut de pengarna i ln till andra som arbetar. Visst, det ger givetvis mnga mnniskor mjligheten till att f lite mer pengar, och drfr r det inte direkt dligt. Men det frndrar ingenting p lngre sikt, och sakta havererar systemet. Jag vet inte exakt hur det ser ut, d jag sjlv aldrig har drivit ett fretag. Men vad jag har hrt gr Sverige det vldigt svrt fr fretag. Framfrallt mindre fretag. Det r en massa byrkrati, och de beskattar dem till max. I mnga fall r det inte ens lnsamt att driva ett eget fretag i Sverige.

Ett framgngsrikt land drivs av att de som str bakom framgngen gynnas, vilket inte riktigt r fallet i Sverige. P mnga stt missgynnas du av att vara framgngsrik. Det kan lta bizzart, men faktum r att de (vi) som lever p bidrag i Sverige, har vissa frdelar som andra inte har. Vi kan tex dra p oss en massa skulder under mnga r, och sedan f en "skuld-sanering". Vi kan f andra mnniskor (socialsekreterare) att ordna lgenheter t oss. Vi behver inte sitta p sajter och skicka in anskningar. Detta gr socialsekreteraren. Detta leder givetvis till att en del mnniskor till slut inte ser ngon mening med att kmpa fr ngot. Jag r idag arbetsls och bryr mig inte det minsta om detta. Jag knner ingen skam eller har ngot strre intresse av att vilja "bidra". Men s har det inte alltid sett ut. Nr jag var ung knde jag en skam ver att vara arbetsls, och jag kmpade hrt fr att f ett arbete. Jag fick dock aldrig ett i Sverige, utan hade istllet tv fasta arbeten i Kpenhamn. Fr min del handlar det ocks om vad vldigt mycket av skatten gr till, och vad den inte gr till. Om den hade gtt betydligt mer till ldrevrden, dvs de som har byggt detta land, och mindre till de som inte ens r fdda hr i form av massiva bidrag till olika etniska och religisa organisationer, hade jag nog velat vara med och bidra.
Citera
2023-03-18, 10:39
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Jag hittar ingen "happy clappy"-film frn Missionskyrkan i Grbo om lget p Lerums ldreboenden, men hittade en riktig framgngssaga frn ett annat ldreboende p deras propagandasajt:

En skrckfilm frn ett svenskt ldreboende. Tacka Gud fr det...

https://www.youtube.com/watch?v=ALLsqEF-Oao

Undret p Hedegrden i Lerum

Men nu finns det ett "happy clappy"-reportage...

https://www.lerumstidning.se/nyheter...5-250ad7bc003b

Citat:
Imponerande integrationsprojekt dr nstan alla deltagare fick jobb
...
Bild 3 (*). Alireza Nazari, Annelie Mattsson, chef p Hedegrden, Lalgul Nasseri och Sarzar Safi. De unga mnnen var med i Rdrumsprojektet och nu arbetar samtliga i vrden.
...
Den frstnmnda jobbar p Nya Lundbygrden i Grbo och de tv andra p Hedegrden.

Annelie Mattsson ser ut att vara minst lika njd som sin kollega p Djurhemmet. Inklmd mellan de tre lyckskarna, ser hon nrmast lycksalig ut. Tacka Gud fr det.

r det enbart ren ondska som driver Annelie Mattsson att bemanna Hedegrden med stenkta manliga ensamma tonringar?

Eller har hon blivit utpressad av Missionskyrkan i Grbo? Kanske med bde morot och piska?

Och av Lerums starke man Viktor Lundblad (M)?

(*) Direktlnk

Lt oss avsluta med en sammanfattning av undret p Hedegrden. En bild sger mer n 10000 ord...

https://www.lerumstidning.se/_next/i...pg&w=1920&q=75

Hade min mormor bott p Nya Lundbygrden eller Hedegrden hade jag skyndsamt flyttat mormor till ett tryggt och skert boende med kvinnlig vrdpersonal...
Citera
2023-03-23, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Personerna som trajanus87 skriver om har ju lyckats ordna med arbete (inom privat sektor dessutom) och bostad s vad r problemet fr dig egentligen? Det r knappast ngon enorm bostadsbrist p sm orter i Smland.

Om du inte vill ha ngra blattar i landet s kan du vl helt enkelt skriva det i stllet fr att gmma dig bakom "invandrarna tar svenskarnas jobb"?

Vad r det fr anstllningsvillkor? Skulle gissa p att det gr via ett bemanningsfretag s att en byggare fr ut 13 000 netto.
Citera
2023-04-03, 23:40
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
r det enbart ren ondska som driver Annelie Mattsson att bemanna Hedegrden med stenkta manliga ensamma tonringar?

Eller har hon blivit utpressad av Missionskyrkan i Grbo? Kanske med bde morot och piska?

https://www.etc.se/inrikes/korten-pa...de-foer-jobben

Citat:
Korten p bordet var avgrande fr jobben

I Lerum har man hittat en metod fr ensamkommande flyktingar ska f jobb. 61 av 63 fick fasta jobb i ett nyligen avslutat projekt. En av nycklarna visade sig vara att lgga korten p bordet: Ge killarna varaktiga jobb, annars riskerar de att utvisas.
...
Vi har pratat med arbetsgivarna om vikten av att det ska vara en varaktig anstllning, och d har de varit beredda att frndra villkoren. Men de mste veta varfr. De har haft ett vldigt stort hjrta, sger Lars-Ove Johansson, pensionerad arbetsfrmedlare och i det hr sammanhanget representant fr Equmeniakyrkan i Grbo
...
Det handlar om det som finns hr inne, sger Lars-Ove Johansson och pekar mot brstet.

Hotad av religisa fanatiker. Tacka Gud fr det...

Normalt r det mindre n 10% av det sociala strata som beskrivs i artikeln som klarar en svensk gymnasieutbildning. I Lerum r det fler n 96%. Det r ngonting som inte stmmer. Har ven gymnasielrarna blivit hotade av Frikyrkan i Grbo?
Citera
2023-04-10, 07:16
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Lt oss avsluta med en sammanfattning av undret p Hedegrden. En bild sger mer n 10000 ord...

https://www.lerumstidning.se/_next/i...pg&w=1920&q=75

lderdomshemmet Hedegrden i Stenkullen drivs av norska oljeshejker som har lyckats stoppa in snabeln i det svenska vlfrdsindustriella komplexet:

https://seniorval.se/aldreboende/lerum/hedegarden-

Det skulle kunna frklara varfr Viktor Lundblad (M) har dumpat afghanska barnmn p Lerums ldreboenden.

https://www.allabolag.se/5565762266/bokslut

Citat:
rsredovisningen fr Norlandia Care AB (Org.nr: 556576-2266):

Personalkostnader per anstlld (tkr): 449

Lt oss jmfra med flyktingbaronen Niklas Landgrens Subway:

https://www.allabolag.se/5567354021/bokslut

Citat:
rsredovisningen fr Landgren Subs AB (Org.nr: 556735-4021):

Personalkostnader per anstlld (tkr): 200

Vem hade kunnat tro att barnmnnen som utbildade sig till underskterskor skulle komma att tjna mer n dubbelt s mycket som de som utbildade sig till hantverkare? Tacka Gud fr det.

Frhoppningsvis informerade SYO-tanterna barnmnnen om detta...
Citera
2023-04-10, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det rder stor brist p arbetskraft inom barn och ldreomsorgen i regionen. Det finns mycket genersa anstllningsbidrag fr den som anstller nyanlnda.

Spontant br flertalet ftt arbete inom bemanningsbolag men ven inom kommunal verksamhet. Nackdelen r att nr anstllningsbidragen gr ut, efter oftast tv r, d blir personen arbetsls i mnga fall. Fast jobb kan behver inte innebra 100% utan kan vara en tjnst p 50%.

Arbetsfrmedlingen lockar arbetsgivare med genersa handledarbidrag p flera tusen kronor i mnaden utver anstllningsbidragen, som ofta tcker en stor del av lnen. Till de arbetsgivare och organisationer som tar p sig uppgiften att anstlla en nyanlnd.
Dags att flja upp vldtktsstatistiken bland de stackars gamla och unga med andra ord.
Citera
2023-04-15, 10:40
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Ser nu att Lerums alla kommunikatrer p kommunikationsavdelningen, ven har valt att kommunicera framgngssagan p Facebook. Den otroliga framgngssagan med de ensamma afghanska barnmnnen som Viktor Lundblad (M) har dumpat p Lerums ldreboenden.

https://www.facebook.com/lerums.komm...pkHjCKKZmFnjyl

Se (*) nedan...

I de flesta kommuner sitter det minst en riktig byfne i kommunstyrelsen, s ven i Lerum. Nu snackar vi ingen vanlig byfne, utan en som inte ens har frsttt grundlggande modern nationalekonomi:

Citat:
Glenn Sjgren
Vldigt positivt! Det gr att jag blir nnu mer frvnad att Lerums kommun gr strre underskott n frvntat p just flyktingmottagandet. Men det verkar kommunikationsavdelningen inte ha ngot strre intresse att informera om.

Citat:
Viktor Lundblad
Hej Glenn!
Prognosen fr ret r inte presenterat nnu, vilket du vet eftersom du sitter i kommunstyrelsen i Lerums kommun, men i och med ditt pstende s kan du vl redogra fr den pstdda faktan fr 2023?
Trkigt att du inte nrvarade idag. Vi var mnga som tog del av informationen, vilket jag menar r viktigt nr man r frtroendevald.

Man blir minst sagt nyfiken p vad det r moderaternas Viktor Lundblad har lrt sig under dagen. Vad r det fr "information" professorn i statsvetenskap Peo Hansen har forskat fram? terkommer..

(*)
Citat:
Lerums Kommun
Rdrum ett framgngsprojekt. Av 62 ensamkommande flyktingar i projekt Rdrum i Lerum har idag 60 tillsvidareanstllning. Professor Peo Hansen hyllar Lerums arbete.
Fredag 17 februari redovisade Rdrum sina resultat frn projektet som avslutades vid nyr. Inbjudna var ungdomarna, arbetsgivare, politiker, personer som deltagit i projektet och en professor i statsvetenskap.
I 18 mnader har arbetet pgtt med att sttta, coacha och handleda ungdomarna att finna arbete. Ett arbete som r nyckeln fr att vnda utanfrskap till integrering i det svenska samhllet.
- Det hr r ett tydligt tecken p ett fantastiskt arbete fr integrationen och som nu leder till unga mnniskor som r med och bidrar till vlfrden. S hr ska vi ven fortsttningsvis arbeta, i nra samverkan med nringslivet och civilsamhllet, Viktor Lundblad, kommunstyrelsens ordfrande i Lerums kommun.

Obs!
"Nringslivet" r moderat nysprk fr nyligen privatiserade ldreboenden. ldreboenden som till 100% r finansierade av skattebetalarna.

"Civilsamhllet" r mestadels de religisa fanatikerna i Missionskyrkan i Grbo. Tacka Gud fr det.
Citera
2023-04-16, 09:06
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Man blir minst sagt nyfiken p vad det r moderaternas Viktor Lundblad har lrt sig under dagen. Vad r det fr "information" professorn i statsvetenskap Peo Hansen har forskat fram? terkommer..

Lerums invnare har haft lite otur. De valt ytterligare minst en byfne...

ven Miljpartiets kommunstyrelseledamot, tillika privatekonomisk och nationalekonomisk expert, passar p att tvla till stackars Glenn:

https://www.facebook.com/lerums.komm...pkHjCKKZmFnjyl

Citat:
Katarina Kuzmanovic
Glenn Sjgren roligt att du nmner finansiell underskott, det var precis det frelsningen som Peo Hansen hll i handlade om dvs. nr man pratar finansiell underskott s glmmer man ofta de reella resurserna som migrationen medfr. Den boken borde du lsa Migrationsmyten av Peo Hansen 😉

Citat:
Glenn Sjgren
Jag hnvisade till kommunens budget!

Citat:
Glenn Sjgren
Finns en miljpartist som slppt en forskningsrapport om mnet!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...ad-for-sverige

Citat:
Katarina Kuzmanovic
Glenn Sjgren som svar till alla dina inlgg: ja, det r precis det Peo Hansen slr hl p
Citat:
Glenn Sjgren
S en miljpartists forskningrapport r en myt?
Citera
2023-05-07, 18:42
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Lerumsvljarna synes ha en frkrlek fr vervintrade fucking hippies. Antagligen beroende p den tredje grna vgen.

Ett exempel r den vervintrade folkpartisten Ronny Johansson i fullmktige Lerum. Henen verkar ha deltagit i samma Afghan Electric Kool-Aid Acid Tests som Lerums stake man Viktor Lundblad:

https://www.facebook.com/ronnyfloda/...pV7Bg6Uj41buNl

Citat:
Ronny Johansson fullmktige Lerum L

Rdrum ett fantastiskt projekt som idag presenterades p Garveriet Floda. Verklig samverkan med civilsamhllet, Lerums Gymnasium och kommunen har gjort skillnad. Resultatet r anmrkningsvrt bra dr ungdomar frn Afghanistan gtt vidare till anstllningar.

ntligen! En sammanstllning av de ensamma barnmnnens studier:

https://www.facebook.com/photo?fbid=...34447552123392

Citat:
Ronny Johansson fullmktige Lerum L

Vilka resultat, s bra.

Iran skickade inte direkt sina bsta afghaner till Sverige. Inte en enda barnman lste till raketforskare eller lkare. Inte ens en frberedande teoretisk gymnasieutbildning. S var det med det kompetensregnet i Lerum.
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2023-05-07 kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in