• 7
  • 8
2023-05-18, 09:55
Medlem
Bertil.Lundins avatar
r det hr ngra av Viktor Lundblads (M) ensamma barn som har lyckats fly frn Lerums lderdomshem?:

(FB) Afghaner snor matvaror fr 9000:- p Willys Alingss (2023-04-21)
Citera
2023-05-28, 17:21
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Man blir minst sagt nyfiken p vad det r moderaternas Viktor Lundblad har lrt sig under dagen. Vad r det fr "information" professorn i statsvetenskap Peo Hansen har forskat fram? terkommer..

Citat:
Jag r otroligt imponerad av projektet i Lerum. Det r s hr det ska vara, vi ska kraftsamla kring dessa goda exempel, menar Peo Hansen professor i statsvetenskap vid Linkpings universitet i sin frelsning i samband med redovisningen.

Jag kan inte finna minsta spr av ngon som helst "forskning" som professor Peo Hansen har utfrt betrffande undret i Lerum med de ensamma afghanska barnmnnen. Inte det minsta.

Vad professor Peo Hansen istllet synes syssla med r att, som vrsta sortens vckelsepredikant, fylla upp bagaget med sina bcker och krnga dem efter "vckelsemtet".

Innehllet r tokvnsterns nya nationalekonomiska teori (modern monetr teori (MMT)), som bl.a innefattar: Ju fler ensamma barnmn vi slpper in i Sverige, desto bttre fr svenskarna. Det finns ingen vre grns -- inte ens p 30 miljoner barnmn. Asylinvandring r en makals vinstaffr! Och nr inflationen brjar bli knnbar, r medicinen vldigt enkel: man hjer skatterna fr verklassen! Win-win...

Professor Peo Hansen r vrd en egen trd, vilket han har:

(FB) Ny "Sandviken-rapport" frn professor i Linkping? (Statsvetaren Peo Hansen)

Det finns ngra till, t.ex.:

(FB) Professor: papperslsa r kugghjulen i den svenska ldreomsorgen och jordbruket

Man blir lite frvnad att Lerums starke man -- moderaternas Viktor Lundblad -- rekommenderar tokvnsterns ekonomiska politik fr kommunstyrelsekollegan Glenn Sjgren.

Frgan r om det var moderaterna, eller Lerums skattebetalare, som betalade professorns arvode...
Citera
2023-05-29, 07:52
Medlem
Det r samma problem i Blekinge. Afghaner har blivit instoppade p alla mjliga regionala, kommunala och privata arbetsplatser fr att ge dem ett arbete. Nackdelen r tv, dels r afghanerna inte kompetenta fr sitt arbete, arbetsgivaren mste se mellan fingrarna fr brister, och dels s blir svenskar utan arbeten eftersom S, C, V och Mp s lngt som det gr undantrnger svenskar frn arbetena som de stter blattarna p.
Citera
2023-10-15, 21:51
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Jag tror mig ha frsttt hur chocksuccn med de afghanska barnmnnen har gtt till i stort. Det terstr egentligen bara tv frgor att besvara:

1. Hur mnga av de ensamma barnen r kvar i Lerum? r det ens hlften? Vad jobbar de med? Var befinner sig barnen som har flytt Lerum?

2. Hur gick det till nr 96% av barnen blev godknda p Lerums gymnasium? Normalt r det ju bara 9% fr det sociala stratat. Kom det order uppifrn? Var det kamrattryck? Hur gick det till nr ldre lrare, som hela livet har frskt stta rttvisa betyg, tvingades stta ltsasbetyg? Kndes det sknt i brjan, ungefr som nr man kissar ner sig?

Jag har inte hittat ngot reportage frn Lerum och Lerums Tidning har slutat skriva om chocksuccn.

Men jag hittade fljande artikel, som beskriver en batiklrares vndor:

https://detgodasamhallet.com/2021/08...-finn-fem-fel/

Citat:
Det r frsta gngen han tervnder till sitt hemland sedan flykten drifrn fr sex r sedan

Citat:
Har man som ldre kvinna en vild och svrhanterlig omvrdnadslust s kanske man kan engagera sig i ett katthem eller beska ett ldreboende fr att muntra upp gamlingarna istllet fr att ta sig an afghanska pojkar.

Nu tror jag inte att det r batiklraren har sexutnyttjat det lilla barnet, som artikelfrfattaren synes tro...

r det ngon som vet hur det har gtt fr de ensamma barnen och deras "mammor"? Har det hllits ngra brllop i Missionskyrkan i Grbo?
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2023-10-15 kl. 21:57.
Citera
2023-10-16, 06:17
Bannlyst
Hur mnga av skggbarnen har ftt riktiga jobb inte ltsas jobb? Vad kostar det fr samhllet att lta ett Afghansk skggbarn fr stanna i Sverige? S fort man har hitta ett PUT i ett flingpaket, s skall hela klanen hit.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Jag tror mig ha frsttt hur chocksuccn med de afghanska barnmnnen har gtt till i stort. Det terstr egentligen bara tv frgor att besvara:

1. Hur mnga av de ensamma barnen r kvar i Lerum? r det ens hlften? Vad jobbar de med? Var befinner sig barnen som har flytt Lerum?

2. Hur gick det till nr 96% av barnen blev godknda p Lerums gymnasium? Normalt r det ju bara 9% fr det sociala stratat. Kom det order uppifrn? Var det kamrattryck? Hur gick det till nr ldre lrare, som hela livet har frskt stta rttvisa betyg, tvingades stta ltsasbetyg? Kndes det sknt i brjan, ungefr som nr man kissar ner sig?

Jag har inte hittat ngot reportage frn Lerum och Lerums Tidning har slutat skriva om chocksuccn.

Men jag hittade fljande artikel, som beskriver en batiklrares vndor:

https://detgodasamhallet.com/2021/08...-finn-fem-fel/

Nu tror jag inte att det r batiklraren har sexutnyttjat det lilla barnet, som artikelfrfattaren synes tro...

r det ngon som vet hur det har gtt fr de ensamma barnen och deras "mammor"? Har det hllits ngra brllop i Missionskyrkan i Grbo?
Citera
2023-10-16, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Projektet lpte ver 18 mnader, frn Lerum Kommuns hemsida:

2021 blev Rdrum beviljade medel, 800 000 kronor, fr arbetsfrmjande insatser fr dessa ungdomar, totalt 62 i Lerum. Projektet r helfinansierat av lnsstyrelsen.
Lerums gymnasium har erbjudit kostnadsfria lokaler. 50 procent av projektledarens (anstlld Lerums kommun) tjnst och en 25 procentstjnst fr en person frn civilsamhllet bekostades av statliga medel via lnsstyrelsen.

Bara en liten del av artikeln frn hemsidan. Men det framgr inget om vilka jobb de fick.
(lyckades inte f med lnken)
Skulle alla problemomrden f denna uppbackning frn kommuner s skulle ingen kriminalitet kanske frekomma.
Projektet r dock pyttelitet och kostsamt med stora frmner.
Citera
2023-10-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Skulle alla problemomrden f denna uppbackning frn kommuner s skulle ingen kriminalitet kanske frekomma.
Projektet r dock pyttelitet och kostsamt med stora frmner.

Nja, tveksamt. Tnker tvrt om: sna hr projekt i utsatta omrden skulle bara ytterligare hjlpa de kriminella gngen att nstla sig in i samhllsapparaten.
Gngen skulle f ka grddfil in i lukrativa branscher som vrd, skola, omsorg.
Citera
2023-11-23, 22:11
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Av reinfeldtaren Viktor Lundblads afghanska flyktingbarn (egentligen iranska lyckskande mn) var det 61 barn som pbrjade gymnasiets yrkesprogram i Lerum. 60 barn fick examen, dvs 98.3%.

Under lsret 2022-2023 var det endast 74.4% av yrkesprogrammets vanliga elever i Lerum som kmpade sig till en examen efter tre rs hrda studier. (*)

Det finns tyvrr en enda frklaring:

En skrmmande stor andel av Lerums gymnasielrare fuskar nr de stter betyg!

Hur det har gtt till, lter jag vara osagt. Men Ockhams smrkniv sger att det kom order frn hgsta ort. Varfr skulle annars en lrare som har satt rttvisa betyg i 30 r brja dela ut fuskbetyg?

I ett hederligt samhlle skulle dessa fuskande lrare, deras fuskande rektorer, utbildningsnmndens ordfrande och nymoderaten Viktor Lundblad ftt sparken.

ven i dagens Sverige, p en hederlig skola, skulle rektorn ha hindrat fusket och lrarna blivit av med rtten att stta betyg. Men inte i Lerum.

I ett samhlle dr en stor del av lrarna tillts att fuska nr de stter betyg r mutor, svgerpolitik, dubbelmoral och inkompetens allmnt frekommande.

r det ett sdant samhlle Lerums borgerliga vljare vill ha?

(*)

https://lerumsnyheter.se/jamforelser...kolan-2022-23/
Citera
2024-01-09, 12:45
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Nu kommer den andra vgen till Lerum...

Sagan om Hamid Mahmoodi -- en lyckskare frn Grbo och Iran:

https://www.gp.se/nyheter/varlden/ha...d-7ebca844f1ec

Citat:
Hamid utvisades frn Grbo till Afghanistan lyckades tervnda

Citat:
I januari 2019 utvisades Hamid Mahmoodi till Afghanistan. Efter drygt tre r i Sverige beslutade Migrationsverket att han inte skulle f stanna.

Citat:
I november 2015 kom Hamid till Sverige. Han hamnade i Lerum, p ett boende fr flyktingar. En av dem som jobbade frivilligt p boendet var den pensionerade lraren Margaretha Berg.

Citat:
Det tog inte lng tid frrn Margaretha och Gran insg att det skulle bli svrt att f Hamid att stanna i Sverige. Han saknade identitetshandlingar, hans lder gick inte att styrka och det frsta avslaget p asylanskan kom ganska omgende.

Citat:
Hamid svlter inte. Han fr fortfarande pengar frn familjen och vnnerna i Sverige. Dremot har han slt sin taxi, berttar han.

- Det gick inte s bra fr mig. Trafiken r rrig i Kabul s det r svrt att kra.

Citat:
Hamid Mahmoodi plockar upp sin mobiltelefon och brjar blddra bland bilderna.

- Det hr r min son Milad. Han fddes medan jag var i Iran
och r tre mnader nu.

Citat:
- Jag och Fizza pratade om det var rtt att lmna henne och Milad i Kabul och ka till Sverige. Det knns jttejobbigt nr jag tnker p det nu. Men vad hade jag fr val? Jag hade inte kunnat frsrja dem om jag stannat kvar, sger han.

Jobbet i Sverige ordnade han p egen hand. Han r anstlld av bemannings*fretaget i Vrnamo, men arbetsplatsen ligger i Gteborg och fretaget han arbetar p r en lokal rivnings- och saneringsfirma.

P sikt hoppas han att Fizza och Milad ska kunna komma efter honom till Sverige. Men i det politiska kaos som rder i hemlandet r det oskert nr det blir.

Just nu bor Hamid hemma hos Gran och Margaretha i Grbo. Gavelrummet med utsikt ver sjn har sttt orrt sedan han utvisades fr ver 4,5 r sedan.

Planen nu r att arbeta och tjna pengar, men ocks att fortstta med sin gymnasieutbildning till barn- och fritidspedagog. Det r en lng process, minst fyra r till rknar han med att det tar innan han kan ska permanent uppehllstillstnd. Under den tiden mste han ha en anstllning och kunna frsrja sig sjlv - annars fr han lmna Sverige igen.

Drmmen r att bli polis, berttar Hamid.

Citat:
Knns det som att du har kommit hem nu?

Han spricker upp i ett brett leende.

- Absolut. Mitt hem r hr.
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2024-01-09 kl. 13:05.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in