2023-03-06, 18:17
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Varenda en av de ensamkommande som kommit som tonringar eller unga vuxna som jag mtt sedan jag var tonring, har behrskat svenska vl eller spass bra (det kan frekomma att somliga ltsas att de frstr ord och drmed missar meningsinnehll) att de skulle klarat av vrdjobb inom de lgre yrkena utan problem.

Jag har jobbat inom hemtjnsten ihop med en afghan som ringde in mig, eller ngon annan kollega, fr att hjlpa honom varje gng han behvde lsa vrdprm eller prata med hemsjukvrden. Han hade fr vrigt giltig medicindelegering...
Citera
2023-03-08, 00:29
Medlem
Med en sn apodos pse funkar det skert att dela ut medicin ocks fr en afghan.
Det str ju dagens datum och tid som medicinen ska tas p varje pse.
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Jag har jobbat inom hemtjnsten ihop med en afghan som ringde in mig, eller ngon annan kollega, fr att hjlpa honom varje gng han behvde lsa vrdprm eller prata med hemsjukvrden. Han hade fr vrigt giltig medicindelegering...
Citera
2023-03-08, 05:44
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Med en sn apodos pse funkar det skert att dela ut medicin ocks fr en afghan.
Det str ju dagens datum och tid som medicinen ska tas p varje pse.

Det mesta funkar, s lnge besket innehller samma rutiner som tidigare. Det r nr man ska till en ny brukare, eller ngot i brukarens vrdplan ndras, som problem uppstr. Du mste exvis fortfarande veta att medicin ska delas ut alls, och att den ska tas frn rulle.

Sen r det inte bra att bara flja rutiner heller. Personen ifrga fick aldrig information om vilken medicin en brukare skulle f frn vrdplanen, utan frn kollegor p kontoret. Det r inte s vrdrutiner ska upprtthllas.
Citera
2023-03-08, 08:06
Medlem
Tyvrr r det nog heller inte bara sprket som r problemet. Kollar man hur iq-nivn ligger runt om i vrlden s r den svenska iq genomsnittet mycket hgre. Vrt samhlle r byggt p en komplexitet som blir svrt fr mnga invandrare att klara av. Om iq-nivn i ett land ligger p 90 kommer det vara mnga i det landet som ligger p 80 eller nnu lgre. Ligger man p nivn 90 eller ver tror jag man har lttare att klara mer komplexa arbeten och situationer. Ligger man under 90 kommer man behva ha mycket mer direkt handledning och versyn. Kanske skulle man testa iq hos dem man anstller ocks. Det r r ju ett vanligt frfarande i nringslivet.
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Det mesta funkar, s lnge besket innehller samma rutiner som tidigare. Det r nr man ska till en ny brukare, eller ngot i brukarens vrdplan ndras, som problem uppstr. Du mste exvis fortfarande veta att medicin ska delas ut alls, och att den ska tas frn rulle.

Sen r det inte bra att bara flja rutiner heller. Personen ifrga fick aldrig information om vilken medicin en brukare skulle f frn vrdplanen, utan frn kollegor p kontoret. Det r inte s vrdrutiner ska upprtthllas.
Senast redigerad av noden 2023-03-08 kl. 08:09.
Citera
2023-03-08, 08:29
Medlem
I min kommun har migranterna, afghaner inklusive, ftt antingen statliga std och hamnat inom offentliga arbeten som regional sjukvrd, hemtjnst och ldreboenden d kommunen och regionen fr efterbliven arbetskraft till billigare pris. I omkldningsrummens skp r en betydande minoritet av skpen frstrda fr migranterna r fr dumma att begripa hur kodls fungerar varvid de alltid anvnder vld fr att ppna dem.
Citera
2023-03-11, 09:52
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Enligt sajten, r det bara tv arbetsgivare i hela Lerums kommun som har passat p att lnedumpa med ensamma barnarbetare:

Kod:
Lerum Kommun https://www.lerum.se/Omsorg-och-stod/Aldre/Aldreboende/
...
P.S.
Nr man har klickat runt ett tag p sajten "Arbetskraftsfrmedlingen", inser man att den skulle kunna vara Centerpartiets kampanjsajt fr att locka minst 30 miljoner ensamma barnarbetare till Sverige.

P.P.S.
Kristdemokraterna och den borgerliga regeringen verkar inte vara speciellt populra i alla missionskyrkor... Tacka Gud fr det.

P.P.P.S. Undret p Djurhemmet

r det ngon som vet hur det har gtt fr de afghanska manliga barnen p Lerums ldreboenden?

r de ldres anhriga enbart positiva till att vrdpersonalen i moderatstyrda Lerum numera bestr av stenkta manliga tonringar som varken kan lsa eller skriva svenska?

Har kommunstyrelsens ordfrande Viktor Lundblad (M) ven dumpat afghanska manliga barn i Lerums frskolor?

Jag hittar ingen "happy clappy"-film frn Missionskyrkan i Grbo om lget p Lerums ldreboenden, men hittade en riktig framgngssaga frn ett annat ldreboende p deras propagandasajt:

https://www.youtube.com/@arbetskraft...gen3121/videos

En skrckfilm frn ett svenskt ldreboende. Tacka Gud fr det...

https://www.youtube.com/watch?v=ALLsqEF-Oao

Citat:
Djurhemmet

Av de arbetsskande ungdomar med uppehllstillstnd genom nya gymnasielagen r det ungefr 300 som r utbildade till underskterskor. En yrkesgrupp vi behver hlla kvar i Sverige, eftersom det r akut brist p vrdpersonal. Linda Nyberg p Djurhemmet berttar om hur det var nr hon anstllde Mohammed och vad han har bidragit med som anstlld.

Citat:
Jag har aldrig varit i Afghanistan...

Lite oklart huruvida det ensamma manliga barnet hjlper de vrnlsa kvinnorna med att duscha etc...
Citera
2023-03-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Mste vara ett jvla hn hur dessa afghaner har ftt fretrde med jobb och bostad istllet fr vanliga svenskar.

r ju fan praktiskt omjligt att komma och f ett fast jobb i en liten kommun i Norrland och f en garanterad bostad.

Personerna som trajanus87 skriver om har ju lyckats ordna med arbete (inom privat sektor dessutom) och bostad s vad r problemet fr dig egentligen? Det r knappast ngon enorm bostadsbrist p sm orter i Smland.

Om du inte vill ha ngra blattar i landet s kan du vl helt enkelt skriva det i stllet fr att gmma dig bakom "invandrarna tar svenskarnas jobb"?
Citera
2023-03-11, 10:46
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Personerna som trajanus87 skriver om har ju lyckats ordna med arbete (inom privat sektor dessutom) och bostad s vad r problemet fr dig egentligen?

Vad yrar du om?

I Lerum r det endast tv arbetsgivare som har anstllt ensamkommande barn: Ett litet mleri -- och de kommunala ldreboendena.
Citera
2023-03-11, 11:04
Medlem
Citat:
Vad yrar du om?

I Lerum r det endast tv arbetsgivare som har anstllt ensamkommande barn: Ett litet mleri -- och de kommunala ldreboendena.

Du behver lsa inlgget som jag svarade p.
Citera
2023-03-11, 11:31
Medlem
"Flyktingar, i huvudsak afghanska unga mn, som kom 2015 fick frst avslag p uppehllstillstndsanskan sedan beslutades om en ny mjlighet om de slutfrde gymnasiestudier och skaffade jobb inom sex mnader. Drefter kom pandemin."

kan vi inte kra s fr alla?
Citera
2023-03-11, 12:16
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Du behver lsa inlgget som jag svarade p.

Spass!? P vilket stt handlade ditt inlgg om Lerum?

S hr ser det ut i Lerum:

https://www.lerumstidning.se/_next/i...pg&w=1920&q=75

Samtliga arbetar inom ldrevrden i Lerums kommun. ven barnet med stkuk...

nskar du diskutera lget i Smland, eller rasism i allmnhet, startar du frslagsvis ngra nya trdar. Den hr trden handlar om de 62 ensamma barnen i Lerum.
Citera
2023-03-11, 12:29
Medlem
Citat:
Spass!? P vilket stt handlade ditt inlgg om Lerum?

S hr ser det ut i Lerum:

https://www.lerumstidning.se/_next/i...pg&w=1920&q=75

Samtliga arbetar inom ldrevrden i Lerums kommun. ven barnet med stkuk...

nskar du diskutera lget i Smland, eller rasism i allmnhet, startar du frslagsvis ngra nya trdar. Den hr trden handlar om de 62 ensamma barnen i Lerum.

Okej, det r naturligt att en trd kommer in p vissa nrliggande sidospr. I detta fall nmnde ngon ett exempel frn Smland.

Fr att teranknyta till Lerum s har jag svrt att se problemet med att dessa personer anstllts inom ldrevrden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in