Personligen tror jag att det finns flera händelser i det förflutna som är vägledande angående Majas aktiva medverkan i badrummet. Här nedan har vi ett väl dokumenterat anfall som sithlord Johanna och hennes trofasta jakthund Maja gjorde på Tove långt
INNAN mordnatten
Tydligen så kände sig Tove så pass hotad att hon skickade ett meddelande till sin fotbollstränare, Peter Gustafsson.
https://www.tv4.se/artikel/3BlNNs35NyhI5UHRtd7T3W/toves-sms-foere-mordet-jag-aer-raedd
Om länken inte fungerar kan jag skriva av:
Jag kan inte de är i trapphuset, jag är i stan
- Vilka är det och vad tjafsar dom om?
Att dem hatar mig och xx. (My)
Förlåt
Jag är rädd
- Gå därifrån istället! Varför är dem arga på dig och xx (My) och vilka är dom?
Jag kan inte. De är precis utanför. För att x ligger med x som har träffat x.
Bråkar ni fortfarande om det! Om du inte kan gå därifrån så vet jag inte riktigt vad du/jag kan göra.
Jag trodde inte det men tydligen! Jag ör bara jätterädd.
Aktbilaga 153, sidan 448 förhörs Peter Gustafsson, Toves fotbollstränare:
Vet du om Tove hade några konflikter med några?
- Nej inte utåt. Inget som märktes, mer privat. Men det jag vet är det med de här två tjejerna som
sitter häktade. Men jag har aldrig träffat dem tillsammans med Tove. Mer saker Tove pratat
om. Jag har fått något sms ibland. Det tog ett tag innan jag kom nära Tove, hon var väldigt
envis och sa att det inte var något. Så det var säkert mer än jag fick veta.
Nu det senaste när de blev äldre och Tove började festa lite mer, så var det ju inte alltid
smärtfritt. Då skar det sig med de här två tjejerna. Då hade vi en överenskommelse om att hon
skulle ringa om hon behövde skjuts och så. Och så kom det några sms ibland.
Namngav hon de här tjejerna?
Ja, Johanna och Maja
Något specifikt tillfälle du tänker på?
[i]J
a, när det var på en efterfest. Då skrev Tove att hon var rädd och att hon behövde komma
därifrån. Då sa hon att det inte gick för hon var rädd. Då namngav hon Johanna i ett sms. Jag
tolkade det som att det var Johanna som Tove var rädd för. Sen fick jag tag på henne via
telefon efter mycket om och men. Då nämnde hon även Maja. Då visste jag inte vem Maja var.
Jag har konversationen sparad i min mobil.
När hände detta?
Två år sedan kanske. På sommarhalvåret
Lite längre fram i samma förhör:
Vad handlade den här konversationen om?
- Jag vet inte om My hörde av sig först och undrade var Tove var, eller om det var Tove som
skrev först och behövde hjälp. Det var inte första gången My hörde av sig och frågade var
Tove var.
Hämtade du Tove efter den aktuella konversationen?
- Nej, jag tror inte det. Tror hon skrev sedan att det var lugn
Något mer som sas när du väl fick tag på Tove?
- Ja, men jag förstod inte om de var i ett rum, eller utanför i en lägenhet.
Vart var de?
- Vet inte.
Med vilka?
- Jag tror att Tove skrev att My var full, då trodde jag att My var där. Men My var hemma. Sen
nämnde hon att det var Maja hon bråkade med, och Johanna då.
Jag tror att upprinnelsen till att de bråkat innan och just den här kvällen är något med den här
Julius.