2023-05-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Har läst dina inlägg tillbaks till ca mitten av april nu och hittar inget där du skriver detta. Orkar ärligt talat inte läsa igenom hela din historik, det är enbart drygt av dig att hänvisa till den. Skriv ut istället antingen vilket datum jag hittar det inlägget och vad jag ska söka på i historiken ELLER skriv på nytt varför du tror detta.

Det är dessa två inläggen som jag menar har samband

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Det är därför som tiderna inte stämmer överens enligt min bedömning.
Citera
2023-05-07, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Underbart att det nu för tiden finns medicin så att personer med ADHD och liknande, kan slippa sina inre helveten. Glad för deras (eran) skull.

Men MH har väl ADD, inte ADHD? ADD är inte lika utåtagerande som ADHD. Eller har jag fel?
Ja det stämmer
Citera
2023-05-07, 18:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Såhär är det nog ändå.

Toves kropp förflyttades till förrådet.

Jag återkommer med bevis för detta under ”morgondagen”.

Då var det dags.. Direkt efter mordet går J från 0 till 100 på 4 sek. Varför denna extrema brådska?? Joo, svaret är nog givet. J befarar att den som under oväsendet flera ggr ringde på dörren utan att hörsammas, har valt att kontakta Polisen.

Två åtgärder blir då akuta, innan Polisen når fram.
1. T måste förflyttas ut från lägenheten, innan ...
2: T:s Cykeln måste avlägsnas från fastigheten, innan ...

J tar tag runt respektive ankel på T och drar ut kroppen till förrådet som sammantaget ligger bara 5 meter bort, i trapphuset. (jag har mätt avståndet)

Detta hör grannen Farouk:
”De sätter sig i soffan i vardagsrummet igen men de kände sig oroliga. De visste inte vad de skulle göra och pratade igenom vad som hade hänt. Farouk hör att dörren till lägenheten ovanför öppnas och stängs 2-3 gånger.” 153 s. 487

J stänger dörrarna och beger sig ner för trappen för avlägsna cykeln från fastigheten. Det är då J möter Lahajn i trappen.

J:s kontemplation, pulsmätning, torkande av urin, byte av strumpor, är hittepå.

T hade 90 ml urin i blåsan vilket tyder på att T gick på toa innan hon lämnade Nöjet. Någon ytterligare urinavgång tycks inte ha skett efter döden. Det är också skälet till, oavsett plastsäckar, att inte fans något DNA efter T i baksätet, eller annorstädes. (frånsett ett hårstrå) En nedkissad T hade lämnat massor av DNA spår efter sig, oavsett försiktighetsåtgärder. Inte minst i baksätet.

MH hade på sig sina ("kastade") strumpor när hon kom hem:
”Det hon lade i tvättkorgen var ett par rosa byxor, en rosa T-shirt, BH och sina strumpor. Det var ett par vita korta strumpor som hon hade haft på sig på kvällen.” 153 s. 1082

När J inser att hon inte ensam orkar forsla bort T drar hon in kroppen i lägenheten igen, lindar in den i lakanet, färdigställer för borttransport.
Senast redigerad av LeeVan 2023-05-07 kl. 18:16.
Citera
2023-05-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Hon kanske, för att slippa fortsätta vara rädd för dem, följde med för att reda ut det hela och få det hela ur världen en gång för alla. Så rädd kan hon ha varit trots att hon följde med dem.

Tove ville reda ut ovänskapen som hade uppstått mellan dem innan och skapa rättvisa.
Citera
2023-05-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då står och faller en sådan begäran med hur trovärdig Ms nya advokat anser att hon är, om han vågar ta risken.

Tror du att Gillberg har koll på att det går att begära ut mer information från mobilerna? Om inte polisen hade det i förundersökningen?
Att grannens tidsangivelse 02.40 inte stämmer borde han dock förstått när han läste FUP och såg vilken tid Ts och Js mobiler rörde sig.
Citera
2023-05-07, 18:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det var tydliga exempel.
Jag undrar om Ts vän verkligen sa detta som du citerade. Skulle inte tro det.
'eftersom hon pratade lite med sin kompis, hennes kompis sa någonting i stil med, men Tove du får lova att inte slåss nu då. Tove bara, ja det ska jag inte göra. Eh, nej och sen så gick vi.'

J har ju förmågan att 'läsa av' människor det gör att hon också kan manipulera de. Om J som hade högt IQ trodde på Js vilja att prata ut kanske M också gick på det. Hon filmade ju ett klipp på vägen från Nöjet te x. Även J själv kanske trodde på sitt eget förslag. Men sedan i lägenheten efter samtal kunde hon inte stå emot begäret att bli av med T. Det är så otroligt destruktivt när J bara hade kunnat släppa det och umgås med andra. Svårt att förstå.

J hade verkligen behövt hjälp att lära sig hantera hatet inom sig. J fyllde ju 18 ungefär samtidigt som hon lärde känna M. Om J hade varit ett par år yngre hade det kanske varit mer naturligt för Ms föräldrar att kontakta Js föräldrar efter sprayningen av Ls bil. Ju yngre ju mer kontakt mellan föräldrar oftast. Då hade de kanske blivit mer medvetna om beteendet. Det hade nog behövts stöd av vuxna. För om vänner sätter sig upp mot J hämnas hon. Js ex F behövde ju inte oroa sig fick han veta för att J skulle inte tända på då han varit snäll mot henne...

Jag kan tänka mig att som du säger, om Maja och Johanna hade träffats några år innan de gjorde det, skulle kanske inte den vänskapen funnits. Dels hade inte Maja fått vara ute och festa, och det är ju det som är det yttre kittet. Utan det hade det nog inte funnnits något gemensamt att umgås runt, dans och uteliv.

Nej, jag vet ingen annan som var med Tove på slutet som ska ha gått ut med Tove och snackat med Johanna. Men visst, det kan ha varit en annan I*da än den nedan, som finns på bild.

I A 153/118 ser man Tove lämna Nöjet 01:32, och strax bakom henne går en tjej, I*da. De träffades av en slump på Nöjet och snackade. I*da säger att hon var ganska berusd men säger att hon kommer ihåg kvällen bra. Hon och Tove satte sig vid bänkarna och snackade lite alt möjligt, och I*da säger att hon inte ens sett Maja och Johanna. Däremot säger hon at hon och Tove kramades och sa adjö vid bänkarna och att Tove inte hämtade sin jacka samtidigt. I*da åkte då hem med sin pappa.

Det märkliga är att denna tjej, är också den som ser Maja sitta i en bil vid Illharjen på kvällen dagen efter. Märkligt, och det blir nästan som att man tror på övernaturliga krafter här. Måste vara jobbigt för henne.

A 153/578

"I*da väntar på sin tur i garderoben där hon ska hämta sin jacka. Klockan 01.32 skickar I*da ett
nytt sms till sin pappa att hon var på väg ut. Strax därpå blir hon upphämtad av sin pappa
utanför Nöjet entré.
"
//
"Tove hämtade inte ut sin jacka i garderoben samtidigt som I*da utan blev kvar på Nöjet.
De sa hejdå till varandra vid samma soffa
"
//
" I*da såg inte vart Tove tog vägen eller vad hon gjorde sedan. "
//
"Under tiden I*da och Tove pratades vid nämnde inte Tove något om ett bråk som skulle hänt
kvällen mellan henne och Johanna.
"
//
"I*da berättar att hon vet vem Maja är, hon har sett henne tidigare på stan och känner igen
henne till utseende. I*da känner inte Johanna utan bara sett henne till utseendet. Dessa tjejer
såg inte I*da på Nöjet under aktuell kvällen.
"

Så Johanna har inga problem att framkalla Mållgor, för att bevisa att det varit bråk, och att det var Tove som slogs.

Så var det ju två till som hon hittade på som vittnen till bråket eller någon dle av något, men båda förnekar. Om jag inte missminner mig nu, tror jag att den ena t o m var ovän med Johanna och att hon inte ens hade träffat Johanna.

Jag börjar nästan tro att Tove inte alls sla´git Johanna, och sannerligen inte bankar över huvudet. Hur kommer det sig isf att ingen notert det?
Citera
2023-05-07, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Underbart att det nu för tiden finns medicin så att personer med ADHD och liknande, kan slippa sina inre helveten. Glad för deras (eran) skull.

Men MH har väl ADD, inte ADHD? ADD är inte lika utåtagerande som ADHD. Eller har jag fel?

ADD symtom
ADD är en variant av ADHD, utan överaktiviteten och impulsiviteten.

Att ha ADD innebär att man kan ha svårt att koncentrera sig och att håll fokus. Det kan därmed vara svårt med långa arbetsuppgifter och att få dem slutförda. Det kan våra svårt att följa instruktioner och att fokusera på detaljer. Man kan också ha svårt att komma i gång med aktiviteter. Att hålla ordning och att hålla reda på sina saker är också exempel på sådant som kan vara svårt vid ADD. Det kan verka som om man inte lyssnar när folk pratar med en och man kan göra ogenomtänkta handlingar och begå misstag.

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/adhd-add-hos-vuxna/
Citera
2023-05-07, 18:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Måste säga att du har satt ord på de tankar jag har om deras relation. Verkar som M har överlåtit alla beslut om allt som de tar sig för till J. Verkar inte ha någon som helst kraft att stå emot eller genomföra hennes egna funderingar. Tror t.o.m. att hon förlitar sig på att J skall lösa alla problem även under förhören. J verkar ha invaggat henne i att hon även står över polisen, kanske till viss del baserat på att J har klarat sig undan försöken att elda upp hus lite här och där. M verkar vara helt viljelös.

Vad gäller att hon inte skulle hört något när hon "sov", finns det något om att hon skulle använt airpods? När jag har dem på mig kan de köra en JAS genom huset utan att jag hör eller vaknar.

Jag tänkte också på airpods ett tag, men slog ifrån mig det. Tänkte att Maja skulle väl hävda det isf?
Vet också (tror jag migminnas) att det finns någon notering i FUP om att hennes airpods kopplas upp mot mobilen när hon är hemma på morgonen hos sina föräldrar.

Har inte kollat detta, om det finns något om airpodsen, men jag skulle tro att det skulle kommit upp av försvaret eller Maja.

Kanske man kommer att kolla igenom sådant nu med nytt försvar om hon möjligen legat och lyssnat på något.Kanske tog hon inte med airpodsen till Nöjet. Lätt att de kommer bort i fylln och villan också.
Citera
2023-05-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Johanna kanske har odiagnostiserad adhd?

Många fängelsekunder som begått olika hemska handlingar och sen får adhd-medicin kan äntligen reflektera över vad de gjort och en stor del av det berodde på bristande impulskontroll.
J är psykopat
En viss skillnad från Adhd
Citera
2023-05-07, 18:33
Medlem
Personligen tror jag att det finns flera händelser i det förflutna som är vägledande angående Majas aktiva medverkan i badrummet. Här nedan har vi ett väl dokumenterat anfall som sithlord Johanna och hennes trofasta jakthund Maja gjorde på Tove långt INNAN mordnatten

Tydligen så kände sig Tove så pass hotad att hon skickade ett meddelande till sin fotbollstränare, Peter Gustafsson.

https://www.tv4.se/artikel/3BlNNs35NyhI5UHRtd7T3W/toves-sms-foere-mordet-jag-aer-raedd

Om länken inte fungerar kan jag skriva av:

Jag kan inte de är i trapphuset, jag är i stan

- Vilka är det och vad tjafsar dom om?

Att dem hatar mig och xx. (My)

Förlåt

Jag är rädd

- Gå därifrån istället! Varför är dem arga på dig och xx (My) och vilka är dom?

Jag kan inte. De är precis utanför. För att x ligger med x som har träffat x.

Bråkar ni fortfarande om det! Om du inte kan gå därifrån så vet jag inte riktigt vad du/jag kan göra.

Jag trodde inte det men tydligen! Jag ör bara jätterädd.

Aktbilaga 153, sidan 448 förhörs Peter Gustafsson, Toves fotbollstränare:

Vet du om Tove hade några konflikter med några?

- Nej inte utåt. Inget som märktes, mer privat. Men det jag vet är det med de här två tjejerna som
sitter häktade. Men jag har aldrig träffat dem tillsammans med Tove. Mer saker Tove pratat
om. Jag har fått något sms ibland. Det tog ett tag innan jag kom nära Tove, hon var väldigt
envis och sa att det inte var något. Så det var säkert mer än jag fick veta.
Nu det senaste när de blev äldre och Tove började festa lite mer, så var det ju inte alltid
smärtfritt. Då skar det sig med de här två tjejerna. Då hade vi en överenskommelse om att hon
skulle ringa om hon behövde skjuts och så. Och så kom det några sms ibland.

Namngav hon de här tjejerna?

Ja, Johanna och Maja

Något specifikt tillfälle du tänker på?

[i]Ja, när det var på en efterfest. Då skrev Tove att hon var rädd och att hon behövde komma
därifrån. Då sa hon att det inte gick för hon var rädd. Då namngav hon Johanna i ett sms. Jag
tolkade det som att det var Johanna som Tove var rädd för. Sen fick jag tag på henne via
telefon efter mycket om och men. Då nämnde hon även Maja. Då visste jag inte vem Maja var.
Jag har konversationen sparad i min mobil.

När hände detta?

Två år sedan kanske. På sommarhalvåret

Lite längre fram i samma förhör:

Vad handlade den här konversationen om?

- Jag vet inte om My hörde av sig först och undrade var Tove var, eller om det var Tove som
skrev först och behövde hjälp. Det var inte första gången My hörde av sig och frågade var
Tove var.

Hämtade du Tove efter den aktuella konversationen?

- Nej, jag tror inte det. Tror hon skrev sedan att det var lugn

Något mer som sas när du väl fick tag på Tove?

- Ja, men jag förstod inte om de var i ett rum, eller utanför i en lägenhet.

Vart var de?

- Vet inte.

Med vilka?

- Jag tror att Tove skrev att My var full, då trodde jag att My var där. Men My var hemma. Sen
nämnde hon att det var Maja hon bråkade med, och Johanna då.
Jag tror att upprinnelsen till att de bråkat innan och just den här kvällen är något med den här
Julius.
Citera
2023-05-07, 18:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jo visst. Och ska man tro på M så har hon faktiskt förmågan att säga nej/dra sig ur när det blir alldeles för galet. Men detta är en process där gränserna flyttas fram. I detta fall har det startat med ganska harmlösa saker såsom planka in på en nedlagd bar, inbrott på ett nedlagt mentalsjukhus, förstöra en kompis bil, söka upp T och skrämma upp henne. För att sen vara delaktig eller åtminstone ha vetskap om två mordbränder. Redan här har hon passerat många gränser och då kanske steget till att hålla fast ärkerivalens händer medans bästisen J stryper henne inte är så stort. Om man nu har en empatistörningen i botten vilket jag tror hon har.

Uppenbarligen har gränsen förskjutits. Just det tror jag man kan lasta på Js konto, att M sakta men säkert fått sin kompass avtrubbad. Därmed inte sagt att hon inte kan ha sett händelserna som något förbjudet spännande.
Helt osannolikt att M varit aktiv är det inte. Jag tror bara inte det.
Citat:

Om inte M var delaktig i mordet så skulle J aldrig lämnat lägenheten med M ensam kvar med möjlighet att larma. Grannen hade ringt på enbart minuter innan, han kanske ringer på igen och M öppnar och berättar? Även om dom är bästisar skulle hon väl aldrig ta den risken i en situation som denna.

Deras ömsesidiga förtroende har borgat för att ingen av dem någonsin har lämnat ut den andra. Jag tror inte tanken slagit någon av dem att frångå det mordnatten. De har litat fullt ut på varandra. Tanke att larma tror jag inte heller funnits hos någon av dem. Det är ju ingen olycka som skett.

Att M skulle öppna om det ringt på dörren finns inte på kartan. Hon skulle inte haft en aning om vad hon skulle säga, så den situationen skulle hon aldrig satt sig i.
Citat:

Att dom drog platssäckar över huvudet och benen kan ju bero på att dom tyckte det var obehagligt. Själv tror jag dom vilje dölja i bästa mån att det var en kropp dom bar runt på och täckte den då med påsarna.
J har sagt att det var för Ms skull, att M känt obehag.
Vad skulle hon då känt om hon sett T utan lakan?!
Men visst, det kan ha varit en lögn och att huvudorsaken just är den du skrivit.
Citera
2023-05-07, 18:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Min uppfattning med, så ser fram emot din analys.

Det finns ingen anledning för M att påstå att T var borta när hon vaknade. Och J hade all anledning att snabbt flytta undan kroppen; ett öppet förråd utanför dörren var rätt plats om hon ville undgå upptäckt, polisen kunde vara där närsomhelst.
Citat:
"Det finns ingen anledning för M att påstå att T var borta när hon vaknade. Och J hade all anledning att snabbt flytta undan kroppen; ett öppet förråd utanför dörren var rätt plats om hon ville undgå upptäckt, polisen kunde vara där närsomhelst."

Nej precis! Detta är vad jag menar skedde – och varför J agerade som hon gjorde.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in