Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Vi är rätt många som inte köper vare sig tobak eller alkohol. Visst: vi kommer heller inte belasta välfärdssystemet med sjukdomar relaterade till tobaksanvändning/alkoholkonsumtion. Så där kan det ju vara bra att de som väljer att röka/dricka får betala lite mer för sina varor och att det ger lite mer klirr i välfärdskassan när de köper sina varor.
Som väntat trams, alla drabbas förstås inte av alla skatter men det är ändå skattehöjningar som motsäger ditt påstående om att högern bara sänker skatter så att välfärden inte kan behållas pga detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Men jag tvivlar starkt på att dessa skattehöjningar kan kompensera för bortfallet av skatt, som det innebar/innebär med de skattesänkningar som gjorts för låg och medelinkomsttagare. Så välfärden kommer ändå påverkas (och har redan börjat påverkas) negativt, med besparingar.
Du betvivlar skriver du men du kände ju inte till en enda skattehöjning och har därför inget underlag för att avgöra om skattetrycket har ökat eller minskat. Du är helt okunnig om det som sagt.
Mitt exempel var också bara höjningar av två skatter. Inte ens jag känner till alla skattehöjningar som skett under denna regering men jag känner som sagt var till fler än dessa två.
Jag kan fortsätta att ge dig ett exempel till där högern i vanlig ordning lovat skattesänkningar innan valet men där väljarna efter valet istället fått en skattehöjning. I din filterbubbla hör du bara löftet om skattesänkningen men är helt okunnig om att det istället blev en skattehöjning efter valet.
Här ser du högerns löfte om skattesänkning men väljarna har fått en skattehöjning istället.
Skatten på ISK blir mer än dubbelt så hög
Skattenivån på ISK, som ändras vid årsskiftet, baseras på statslåneräntan den 30 november varje år. Skatten beräknas sedan efter en formel där man tar statslåneräntan och lägger till 1 procentenhet. Skatten uppgår sedan till 30 procent av det. Nästa års ISK-skatt landar därför på 0,88, mot årets 0,375 procent, enligt DI.
– Det intressanta är att den höjs samtidigt som Tidöavtalets löfte om att göra första 300 000 kronorna på ISK skattefritt är skjutet på framtiden, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén.