2023-05-07, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Moderaterna sänker skatten, vilket ger negativ påverkan på välfärden. Du har alltså ingen källa att visa upp där Moderaterna har höjt skatten.

Jo det har jag och det var lätt att efter enkla googlingar hitta flera skatter som höjts under nuvarande regering. Du lever helt enkelt i en filterbubbla och får bara kännedom om skattesänkningar men missar alla skattehöjningar och får därför en snedvriden verklighetsuppfattning.

Du luras också av partiernas munväder och förstår inte att det mest är retorik för att vinna väljare, sedan när de fått makten är det verkligheten de måste förhålla sig till och då agerar de annorlunda. Jag har som sagt var flera exempel på detta och börjar med detta där du tydligt ser att moderaterna argumenterar emot skattehöjningar innan valet men sedan driver igenom just detta.

Regeringen höjer skatten på alkohol och tobak vid årsskiftet

Sverigedemokraterna och Moderaterna sade i sina motioner från i våras nej, bland annat med argumentet att höjda skatter på alkohol och tobak riskerar att bidra till ökad smuggling och till de kriminella smugglingsnätverkens verksamhet. ”Skattehöjningarna är särskilt olyckliga i ett läge då Sveriges hushåll redan pressas av kraftigt ökande kostnader”, skrev Moderaterna.

https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-hojer-skatten-pa-alkohol-och-tobak-vid-arsskiftet
Senast redigerad av expat2021 2023-05-07 kl. 11:24.
Citera
2023-05-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Tanken är att den invaderande staten (troligtvis Ryssland) slösar sina robotar, artilleri och bomber på kanonmat först. Sedan skickar vi de bästa.

DÅ har ryssen redan kommit tillräckligt långt in i landet och då är gränsen inte längre intakt. Givetivs måste vi ha de bäst lämpade vid fronten.
Citera
2023-05-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Jo det har jag och det var lätt att efter enkla googlingar hitta flera skatter som höjts under nuvarande regering. Du lever helt enkelt i en filterbubbla och får bara kännedom om skattesänkningar men missar alla skattehöjningar och får därför en snedvriden verklighetsuppfattning.

Du luras också av partiernas munväder och förstår inte att det mest är retorik för att vinna väljare, sedan när de fått makten är det verkligheten de måste förhålla sig till och då agerar de annorlunda. Jag har som sagt var flera exempel på detta och börjar med detta där du tydligt ser att moderaterna argumenterar emot skattehöjningar innan valet men sedan driver igenom just detta.

Regeringen höjer skatten på alkohol och tobak vid årsskiftet

Sverigedemokraterna och Moderaterna sade i sina motioner från i våras nej, bland annat med argumentet att höjda skatter på alkohol och tobak riskerar att bidra till ökad smuggling och till de kriminella smugglingsnätverkens verksamhet. ”Skattehöjningarna är särskilt olyckliga i ett läge då Sveriges hushåll redan pressas av kraftigt ökande kostnader”, skrev Moderaterna.

https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-hojer-skatten-pa-alkohol-och-tobak-vid-arsskiftet

Vi är rätt många som inte köper vare sig tobak eller alkohol. Visst: vi kommer heller inte belasta välfärdssystemet med sjukdomar relaterade till tobaksanvändning/alkoholkonsumtion. Så där kan det ju vara bra att de som väljer att röka/dricka får betala lite mer för sina varor och att det ger lite mer klirr i välfärdskassan när de köper sina varor. Men jag tvivlar starkt på att dessa skattehöjningar kan kompensera för bortfallet av skatt, som det innebar/innebär med de skattesänkningar som gjorts för låg och medelinkomsttagare. Så välfärden kommer ändå påverkas (och har redan börjat påverkas) negativt, med besparingar.

Och i övrigt har ju givetvis Moderaterna och SD rätt i att skattehöjningar på tobak och alkohol kommer öka risken för smuggling av dessa varor. Det säger ju sig själv: hushållen har det sämre ekonomiskt nu med högra matpriser/högre elpriser. Vill då hushållen köpa alkohol och tobak och även dessa varor har ökat i pris så ökar risken att folk hellre köper billigare varor svart av smugglare... Och ökar smugglingen, så ökar kriminaliteten. Och då behöver vi ändå höja skatten för att finansiera polis osv. för att komma tillrätta med den ännu mer ökade kriminaliteten. Så dåliga skatter på så vis att höja...

Det är bättre med andra mer generella skattehöjningar. Inkomstskatt osv. Det är vad det är. Alla betalar med sin lön och ser vad de har betalat i skatt på sin lön när de för lönespecifikationen. Men denna skatt sänkte givetvis Moderaterna.

Och så ska vi givetvis ställa krav på att alla som kan jobba, ska jobba i den mån de kan jobba (helst mellan 75-100%). Tjäna egna pengar och bidra till välfärden genom skatten. De invandrare som inte vill bidra, men som kan, ska givetvis inte bo i landet. Likaså ska kriminella invandrare som bor i landet, skickas ut ur landet. De bidrar inte. De bara kostar skattebetalarnas pengar och ställer till oreda och lidande.
Men vi skötsamma blattar som bidrar, ska givetvis vara här. Vi bidrar ju till Sverige.

Topic: tobaksskatt och alkoholskatt i all ära. Svenska kvinnor är värda att försvara i händelse av krig.
Senast redigerad av TomatKungen 2023-05-07 kl. 12:02.
Citera
2023-05-07, 12:06
Medlem
Citat:
Vi är rätt många som inte köper vare sig tobak eller alkohol. Visst: vi kommer heller inte belasta välfärdssystemet med sjukdomar relaterade till tobaksanvändning/alkoholkonsumtion. Så där kan det ju vara bra att de som väljer att röka/dricka får betala lite mer för sina varor och att det ger lite mer klirr i välfärdskassan när de köper sina varor.

Som väntat trams, alla drabbas förstås inte av alla skatter men det är ändå skattehöjningar som motsäger ditt påstående om att högern bara sänker skatter så att välfärden inte kan behållas pga detta.

Citat:
Men jag tvivlar starkt på att dessa skattehöjningar kan kompensera för bortfallet av skatt, som det innebar/innebär med de skattesänkningar som gjorts för låg och medelinkomsttagare. Så välfärden kommer ändå påverkas (och har redan börjat påverkas) negativt, med besparingar.

Du betvivlar skriver du men du kände ju inte till en enda skattehöjning och har därför inget underlag för att avgöra om skattetrycket har ökat eller minskat. Du är helt okunnig om det som sagt.

Mitt exempel var också bara höjningar av två skatter. Inte ens jag känner till alla skattehöjningar som skett under denna regering men jag känner som sagt var till fler än dessa två.

Jag kan fortsätta att ge dig ett exempel till där högern i vanlig ordning lovat skattesänkningar innan valet men där väljarna efter valet istället fått en skattehöjning. I din filterbubbla hör du bara löftet om skattesänkningen men är helt okunnig om att det istället blev en skattehöjning efter valet.

Här ser du högerns löfte om skattesänkning men väljarna har fått en skattehöjning istället.
Skatten på ISK blir mer än dubbelt så hög

Skattenivån på ISK, som ändras vid årsskiftet, baseras på statslåneräntan den 30 november varje år. Skatten beräknas sedan efter en formel där man tar statslåneräntan och lägger till 1 procentenhet. Skatten uppgår sedan till 30 procent av det. Nästa års ISK-skatt landar därför på 0,88, mot årets 0,375 procent, enligt DI.

– Det intressanta är att den höjs samtidigt som Tidöavtalets löfte om att göra första 300 000 kronorna på ISK skattefritt är skjutet på framtiden, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén.
Citera
2023-05-07, 13:24
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Vi kan ju börja med att skicka kvinnorna till fronten.

Det vore korkat då det råder brist på kvinnor.
Fast du kanske saknar sexdrift?
Citera
2023-05-07, 14:44
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Det vore korkat då det råder brist på kvinnor.
Fast du kanske saknar sexdrift?
Globalt finns det fler kvinnor än män.
För att de lever i snitt 5 år längre.
Citera
2023-05-07, 15:23
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Globalt finns det fler kvinnor än män.
För att de lever i snitt 5 år längre.

Tänder du på gamla tanter så finns det många att välja på.
Vill du ha en kvinna i en någorlunda fertil ålder är utbudet tämligen skralt.

För, som du nog vet, så föds det fler pojkar än flickor (kvot: 106/100) samt att vi har importerat mängder av unga män från MENA i form av invandring.
Citera
2023-05-07, 15:24
Medlem
Citat:
Tänder du på gamla tanter så finns det många att välja på.
Vill du ha en kvinna i en någorlunda fertil ålder är utbudet tämligen skralt.

För, som du nog vet, så föds det fler pojkar än flickor (kvot: 106/100) samt att vi har importerat mängder av unga män från MENA i form av invandring.

Vilket kan förklara varför kvinnor gillar massinvandring och män hatar den. Kvinnor får fler kukar helt enkelt.

Tänk om invandrarna var unga snygga tjejer, skulle kvinnorna då vara lika positiv till invandring och män lika negativ? Knappast.
Senast redigerad av expat2021 2023-05-07 kl. 15:29.
Citera
2023-05-07, 15:31
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Vilket kan förklara varför kvinnor gillar massinvandring och män hatar den. Kvinnor får fler kukar helt enkelt.

Onekligen har den senaste flyktingvågen/massinvandringen lett att kvinnor har fått fler kukar att välja på.
Om MENA-män står högre i kurs än svenska vet jag ej.
Fast de verkar vara populära bland batikhäxor.
Citera
2023-05-07, 15:32
Medlem
Citat:
Onekligen har den senaste flyktingvågen/massinvandringen lett att kvinnor har fått fler kukar att välja på.
Om MENA-män står högre i kurs än svenska vet jag ej.
Fast de verkar vara populära bland batikhäxor.

Jag skrev ett tillägg i inlägget också:
Tänk om invandrarna var unga snygga tjejer, skulle kvinnorna då vara lika positiv till invandring och män lika negativ? Knappast.
Citera
2023-05-07, 20:43
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:

Jo jag fick se det först efteråt.

Nej jag tror att tongångarna hade varit annorlunda vid ett motsatt scenario.
Dock tror jag att männen hade varit mer positiva till en sådan invandring än vad kvinnorna hade varit negativa.
Citera
2023-05-07, 20:52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:

Citat:
Jo jag fick se det först efteråt.

Nej jag tror att tongångarna hade varit annorlunda vid ett motsatt scenario.
Dock tror jag att männen hade varit mer positiva till en sådan invandring än vad kvinnorna hade varit negativa.
Den tveksamheten är redan uttryckt nu när det kommer kvinnor och barn från Ukraina.
Tyvärr flyttar de även snart härifrån när de ser vilka de möter här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in