2023-05-07, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Eller hur!? - Bindningen var i allra högsta grad destruktiv och förgörande för M:s personliga utveckling. Hon vågade inte säga rakt ut vad hon tyckte och tänkte om J:s galenskaper utan försökte komma med undanflykter och uttrycka sig försiktigt och på ett sätt som inte riskerade att förarga den hämndlystna - vara till lags.

Den som umgås med en psykopatisk personlighet far illa och kommer inte alltid levande därifrån.

Utan att veta vem hon hade att göra med, så visste M på ett instinktivt plan vad hon kunde förvänta sig om hon gick emot J. Därför tryckte hon undan det mörker hon såg och försökte koncentrera sig på deras gemensamma intressen - en insikt hon också kunde formulera i ord mot slutet.

Jag hörde ett uttalande av GW direkt efter rättegången som han var med på

Han sa att de 2 försvararna (M och J advokater) var typ lama och att åklagaren var bäst
Jag känner inte att hans uppfattning då stämmer överens med senare uttalanden han gjort
Citera
2023-05-07, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om jag förstått Avel rätt, så kan tfn registrera steg om man vickar eller eller gör armrörelser med tfn I handen.
En långsökt, men inte helt omöjlig tanke, är då att M i sömndrucket tillstånd famlat efter tfn, vält ner den på golvet, plocka upp den och vänt den rätt för att kolla vad klockan är vid 2.19. Eller att hon bara sträckt sig efter den och gjort en större armrörelse.

Även om jag är tveksam till att det gått till så, visar det på vanskligheten av att dra långtgående slutsats om Ms vakenhet utifrån det. Hon kan lika gärna varit sovande som vaken då tfn inte rört sig.
Ja vem vet?
Jag tycker att det här jagandet på min och sek
känns löjligt osäkert

Tjejerna var i bostaden ca 40 min
sen var Tove död
På 40 min sover man inte som en stock
och som du säger så finns rörelsemönster i M hälsoapp 02.19
Alltså om man ska gå efter det så sov hon inte ens 20 min innan det viasar aktivitet
Om rätten dömer efter tidsangivelser fr en mob
Så är det skandal
Citera
2023-05-07, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Han sa att de 2 försvararna (M och J advokater) var typ lama och att åklagaren var bäst
Jag känner inte att hans uppfattning då stämmer överens med senare uttalanden han gjort

Hur hamnade min kommentar här?
Sorry fel person
Det var till Tufskatt
Citera
2023-05-07, 09:25
Medlem
Citat:

GW uttalanden tidigare kommer jag inte riktigt ihåg (hade de inspelade från Nyhetsmorgon men har raderat).

Vad han iaf har sagt upprepade ggr är att det är två tidigare ostraffade kvinnor som är MGM här.

Det är ju sant iof men han har inte sagt ett ord om JJ.s mörka tankar, vad M/kompisar berättat och vad gäller det som framkommit i FUP.
Inte heller har han påtalat att M hållit sin kompis om ryggen under lång tid.

Jag tänker att hade M berättat om J.s mörka sida så hade kanske inte mordet ägt rum.
Citera
2023-05-07, 10:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
sa hon inte ganska tidigt i förhören att hon somnade med telefonen på?
Som jag när jag ska sova, spelar candy crush o sen helt plötsligt vaknar jag 6 timmar senare..Troligen har hon någon skärmtid som sätter telefonen i viloläge efter 1h.

Ja, så kanske det också kan vara. Och det kanske är det mest troliga, för uppenbarligen kan inte polisen se en enda aktivitet på telefonen under den där timmen från klockan sex till sju.

Citat:
Min son ser på tiktok när han ska sova o 20 min senare smyger jag upp o lägger undan mobilen, nog ganska vanligt bland barn/ungdomar nu för tiden.

Så folk ska nog inte lägga allt för mycket vikt vid att "hon spelat spel, som om inget hänt"

Korrekt, och särskilt inte under en hel timme, när det var Pinterest-appen hon öppnade efter ca tio minuter.
Citera
2023-05-07, 10:10
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ja vem vet?
känns löjligt osäkert

sen var Tove död
Alltså om man ska gå efter det så sov hon inte ens 20 min innan det viasar aktivitet
Så är det skandal
och just det de gjorde heh, ihop med grannens vittnesmål om tidpunkten, som nu visar sig vara fel (ska de döma Maja utifrån hennes hälsoapp blir det svårt att motivera varför grannens kan vara fel)

Rörelsemönstren i Majas telefon stämmer korrekt över infon hon gett, första var innan Tove dog, när JJ o Tove satt i köket o Maja vakna till och gick på toa, det andra stämmer in på när hon återigen vaknade till för att gå på toa o JJ var på väg till donken, så ihop med nya infon om grannens rörelsemönster kommer det bli otroligt svårt för hovrätten att döma i linje med tingsrätten.
Citera
2023-05-07, 10:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Att en stor del av fängelsekunderna har ADHD har jag med sett i studier men det betyder inte att en lika stor mängd av de som har ADHD 'r fängelsekunder.
Som med seriemördare tex, de flesta seriemördare har börjat med att plåga djur, men de flesta av dem som plågar djur blir inte seriemördare.

En annan sak att beakta här är att det oftast är den manliga sidan av ADHD som är utagerande, vi kvinnor visar det med självskadebeteende och onaturliga rörelser/skakningar på tex ben/fötter.

Därav är tjejer mer svårdiagnostiserade än killar och vi ofta får diagnosen mycket senare i livet (tyvärr)

Ska man hitta en något sånär lika jämförelse får man nog byta ut Mohammed mot någon "Moanna"

Bra noterat där med skillnaden på män och kvinnor. Men framförallt som du påpekar och som också stod i den referens som länkades, just det att det är väldigt långt ifrån alla med ADHD som blit våldsbrottslingar. Och som du är inne på så kanske det är ännu mer sällsynt när det gäller kvinnor.

Som så ofta förr i denna tråden, ett totalt påhittat icke-argument från trådens lynch-mob.
Citera
2023-05-07, 10:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det är svårt att spela Tetris medan man mördar någon.

Men nu pågick ju inte mordet under nästan en hel timme. Det måste du väl ändå ha insett.

Enligt rätten pågick mordet mindre än 2-3 minuter. Och inte under all den tid från strax innan två fram till innan kvart-tjugo i tre, när Majas telefon är orörd förutom under någon enstaka minut mitt i.

Så vad gjorde Maja under den timmen, om hon inte fipplade med sin telefon och hon inte var med Johanna och Tove? Johanna berättade ju att hon inte visste var Maja befann sig för att Johanna och Tove var själva.
Tja, det är inte alls orimligt att hon sov. Hon hade ändå sömnbrist från Göteborsresan, var påverkad av alkohol och klockan var två på natten. De flesta hade somnat rakt av, inget konstigt om Maja gjorde det också. Avsaknaden av aktivitet på mobilen är bara en sak som tyder på det.
Citera
2023-05-07, 10:19
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Bra noterat där med skillnaden på män och kvinnor. Men framförallt som du påpekar och som också stod i den referens som länkades, just det att det är väldigt långt ifrån alla med ADHD som blit våldsbrottslingar. Och som du är inne på så kanske det är ännu mer sällsynt när det gäller kvinnor.

Som så ofta förr i denna tråden, ett totalt påhittat icke-argument från trådens lynch-mob.

Adhd gör att man kan gå från ett till hundra blixtsnabbt, ha svårt att hantera sina impulser. Det förklarar inte hur man kan mörda, men kanske hur Johanna kunde bli så arg och fälla Tove till golvet. Det behöver inte vara en planerad handling, även om Johanna uppenbarligen bar väldigt mörka tankar och hämndbegär gentemot olika personer och inte minst mot Tove.
Citera
2023-05-07, 10:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja vem vet?
känns löjligt osäkert

sen var Tove död
Så är det skandal
För min del ser jag inte det som helt omöjligt att M däckat, sovit eller bara varit allmänt borta, men bevis bortom rimligt tvivel saknas både för det och för vakenhet.

OM M inte var aktiv, är det inte helt säkert att hon hade koll på i vilket tillstånd hon befann sig. Klar i huvudet föreföll hon inte varit.
Jag tvivlar på att hon hade klart för sig vad hon gjorde när tfn registrerade steg. I mina öron låter toabesök som en gammal lögn som hängde kvar.
Citera
2023-05-07, 10:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det tycker jag är en slutsats på svag grund. Hon kan lika gärna varit upptagen med annat. Som jag ser det behövs annat som också pekar dit, för att dra slutsats åt ena eller andra hållet.

Ja visst, det är en svag grund, tveklöst.

Men saken är just den, som du skriver, att det behövs mer för att dra en slutsats.

Vi kan inte dra någon slutsats. Det KAN vara det ena eller det andra. Det kan vara så att Maja inte använde sin telefon, för att hon sov. Om det nu verkligen var så att Maja använde sin telefon hela tiden den där timmen efter hon kom hem, varför gjorde hon då inte också det under den där nästan timme långa tiden i lägenheten från det att de kom hem till rätten säger att Tove mördades.

Kanske för att hon sov. Även om det är ett svagt indicie, så är det ändå ett mycket sannolikt scenario, givet hennes sömnbrist, alkoholpåverkan och den sena timmen. Vem som helst hade somnat på studs i det läget.
Citera
2023-05-07, 10:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Adhd gör att man kan gå från ett till hundra blixtsnabbt, ha svårt att hantera sina impulser. Det förklarar inte hur man kan mörda, men kanske hur Johanna kunde bli så arg och fälla Tove till golvet. Det behöver inte vara en planerad handling, även om Johanna uppenbarligen bar väldigt mörka tankar och hämndbegär gentemot olika personer och inte minst mot Tove.

Jepp, så är det.

Att Johanna hade planerat att mörda Tove förefaller dock helt uppenbart för mig. Hon hade till och med berättat det för andra - Nästa gång jag ser Tove skall jag mörda henne. Något åt det hållet hade hon sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in