2023-05-06, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vanligt eller ovanligt är väl egentligen ointressant; NPF tar sig olika uttryck beroende på svårighetsgrad, vilka delar; ex uppmärksamhet eller impulsivitet som skapar problem i vardagen, kompensatoriska förmågor, medfödda egenskaper, intellekt, komorbiditet.

Vi har ett samhällsproblem angående diagnoser då skolan ofta förbiser eller kan erbjuda tillräckligt stöd. Detta leder inte sällan till utanförskap, skolkande, missbruk och ångestproblematik för många drabbade. Ja, så är det ju. Inte sällan med tilläggsdiagnoser. Dessa uppvisar oftast dåliga resultat gällande impulsivitet och i kombination med droger och psykosociala problem, leder det inte sällan till våldshandlingar. Men jag vet inte riktigt hur detta är applicerbart på M. - Är det så? Nu är M inte Muhammed; hon ingår inte i ett gäng och hon har heller inte vuxit upp med tvivelaktiga värderingar. Det enda som förenar förortskillen och M är en NPF-diagnos, därför haltar också jämförelsen. Vi har fått mycket info om M som person och det är vad som ligger till grund för analysen.
Okej, tack. Visst var det så att hon gick en praktisk linje, inriktad på teknik i någon form? Med anpassning, får man förmoda.
Avstängdhet och förnekelse är bara en variant på hur vi kan hantera trauman.
Det finns inga rätt eller fel, det finns ingen mall för reaktioner; däremot kan omgivningen skapa förutsättningar i form av trygghet och stöd för en sund bearbetning där samtliga känslor får komma till uttryck.

M började berätta efter en tid på häktet, hon bröt också ihop i rätten så att man fick avbryta.

M gick individuellt program första året sedan byte hon till ett med industriinriktning (minns inte exakt vilket) där hon gick två månader innan häktningen. Jag vet att M hade musiktillägg på sitt program. Och hon är musikalisk. Så kanske att M hade A i det.Jag har en släkting med autism som har stora svårigheter att läsa och skriva (gick på särskola) Men duktig på musik. Märkligt hur begåvning kan slå.
Citera
2023-05-06, 23:47
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Till att börja med så finns inga belägg för att hon spelat i en timme som det lögnaktigt påstås. Ca tio minuter efter att spelappen registrerats, så öppnas Pinterest. En timme senare "ser telefonen ut att upphöra i aktivitet". Vad som gjordes och exakt när aktiviteten upphörde, är uppenbarligen allt annat än fastställt. För allt vi vet kanske Maja låg och tittade på bilder på Tove och var förkrossad över vad som hänt. Vi vet inte. Men här i tråden finns en mob som hela tiden bara framställer Maja på sämsta tänkbara sätt i allt. Riktigt fult och i klass med psykopater som Johanna.

Ur FUP:

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Oavsett om M spelade, kollade Pinterest eller whatever, tro jag att hon gjorde det för att glömma.
sa hon inte ganska tidigt i förhören att hon somnade med telefonen på?
Som jag när jag ska sova, spelar candy crush o sen helt plötsligt vaknar jag 6 timmar senare..Troligen har hon någon skärmtid som sätter telefonen i viloläge efter 1h.

Min son ser på tiktok när han ska sova o 20 min senare smyger jag upp o lägger undan mobilen, nog ganska vanligt bland barn/ungdomar nu för tiden.

Så folk ska nog inte lägga allt för mycket vikt vid att "hon spelat spel, som om inget hänt"
Citera
2023-05-06, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnglaPersson
https://www.krimfup.se/articles/allt-om-mordet-pa-tove-21-i-vetlanda

Nu har P4 Jönköping löst mordet Vi behöver ingen domar eller åklagare längre i landet lagom haha!
Citera
2023-05-07, 00:04
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon har en dokumenterad diagnos (ADD eller ADHD), vilket inte är en helt ovanlig bland ungdomar. Och över hälften av alla våldsbrottslingar har ADHD. Hon är inte unik. Hennes lögner och beteende har försökts förklaras med bortträngda minnen, chock, varit tvingad av J, vita lögner, rädsla. Allt för att hon inte ska behöva stå till svars för det hon gjort. Hade man bytt ut Maja och placerat Muhammed från Rinkeby i samma sits är jag övertygad att tongångarna hade låtit annorlunda.

Enligt hennes pappa har hon flera A. Hon hade däremot problem med engelskan och matten.

Tecken på empatistörning är främst att hon inte visar på några känsloyttringar under några förhör. Hon gör ingenting för att underlätta för T s anhöriga. Men det har ju också förklarats med hjälp av hennes diagnos.

Citat:
Just det, hon har en diagnos, och den är kopplad till hur hon är och fungerar som människa. Det verkar som du tycker att det är något konstigt som inte kan stämma. Men det är precis så det är.

Du påstår att över hälften av alla våldsbrottslingar har ADHD, men som vanligt har du inga referenser till ditt påstående. Vore intressant att se det!

Men vad som vore mer intressant att se, är om över hälften av alla som har ADHD, är våldsbrottslingar. Annars säger det ju inte ett skit i sammanhanget. Förstår du skillnaden?

Det är också märkligt det här som du återkommer till hela tiden om hur korkad Maja skall vara. Det är bara du som påstår att Maja är korkad. Vi andra påtalar bara det som framkommit om hennes diagnos och problemen kring den. Det är bara du som påstår att den skulle göra henne korkad.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vanligt eller ovanligt är väl egentligen ointressant; NPF tar sig olika uttryck beroende på svårighetsgrad, vilka delar; ex uppmärksamhet eller impulsivitet som skapar problem i vardagen, kompensatoriska förmågor, medfödda egenskaper, intellekt, komorbiditet.

Vi har ett samhällsproblem angående diagnoser då skolan ofta förbiser eller kan erbjuda tillräckligt stöd. Detta leder inte sällan till utanförskap, skolkande, missbruk och ångestproblematik för många drabbade. Ja, så är det ju. Inte sällan med tilläggsdiagnoser. Dessa uppvisar oftast dåliga resultat gällande impulsivitet och i kombination med droger och psykosociala problem, leder det inte sällan till våldshandlingar. Men jag vet inte riktigt hur detta är applicerbart på M. - Är det så? Nu är M inte Muhammed; hon ingår inte i ett gäng och hon har heller inte vuxit upp med tvivelaktiga värderingar. Det enda som förenar förortskillen och M är en NPF-diagnos, därför haltar också jämförelsen. Vi har fått mycket info om M som person och det är vad som ligger till grund för analysen.
Okej, tack. Visst var det så att hon gick en praktisk linje, inriktad på teknik i någon form? Med anpassning, får man förmoda.
Avstängdhet och förnekelse är bara en variant på hur vi kan hantera trauman.
Det finns inga rätt eller fel, det finns ingen mall för reaktioner; däremot kan omgivningen skapa förutsättningar i form av trygghet och stöd för en sund bearbetning där samtliga känslor får komma till uttryck.

M började berätta efter en tid på häktet, hon bröt också ihop i rätten så att man fick avbryta.
Att en stor del av fängelsekunderna har ADHD har jag med sett i studier men det betyder inte att en lika stor mängd av de som har ADHD 'r fängelsekunder.
Som med seriemördare tex, de flesta seriemördare har börjat med att plåga djur, men de flesta av dem som plågar djur blir inte seriemördare.

En annan sak att beakta här är att det oftast är den manliga sidan av ADHD som är utagerande, vi kvinnor visar det med självskadebeteende och onaturliga rörelser/skakningar på tex ben/fötter.

Därav är tjejer mer svårdiagnostiserade än killar och vi ofta får diagnosen mycket senare i livet (tyvärr)

Ska man hitta en något sånär lika jämförelse får man nog byta ut Mohammed mot någon "Moanna"
Citera
2023-05-07, 00:10
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikkke81
Nu har P4 Jönköping löst mordet Vi behöver ingen domar eller åklagare längre i landet lagom haha!
lyssna på det här
https://sverigesradio.se/artikel/tiden-for-mordet-pa-tove-kan-vara-fel-har-ar-tingsrattens-misstag

Rätt bortgjord tingsrätt där hehe
Citera
2023-05-07, 00:12
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Min uppfattning är att Maja är totalt beroende/behövande av Johanna.
Vet inte hur tjejer funkar. Med det sagt, så tar jag INTE ställning i skuldfrågan.
Vad som exakt hände den där natten i badrummet är höljt i dunkel...
beroende/behövande OCH rädd!
Hon har förstahandsinfo av hur Johannas planer ser ut när vänner sviker..
Citera
2023-05-07, 00:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
beroende/behövande OCH rädd!
Hon har förstahandsinfo av hur Johannas planer ser ut när vänner sviker..
Eller hur!? - Bindningen var i allra högsta grad destruktiv och förgörande för M:s personliga utveckling. Hon vågade inte säga rakt ut vad hon tyckte och tänkte om J:s galenskaper utan försökte komma med undanflykter och uttrycka sig försiktigt och på ett sätt som inte riskerade att förarga den hämndlystna - vara till lags.

Den som umgås med en psykopatisk personlighet far illa och kommer inte alltid levande därifrån.

Utan att veta vem hon hade att göra med, så visste M på ett instinktivt plan vad hon kunde förvänta sig om hon gick emot J. Därför tryckte hon undan det mörker hon såg och försökte koncentrera sig på deras gemensamma intressen - en insikt hon också kunde formulera i ord mot slutet.
Citera
2023-05-07, 01:06
Medlem
LeeVans avatar
Såhär är det nog ändå.

Toves kropp förflyttades till förrådet.

Jag återkommer med bevis för detta under ”morgondagen”.
Citera
2023-05-07, 01:13
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Såhär är det nog ändå.

Jösses. Ännu en hobbyvetbättreänutredarna
Citera
2023-05-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ja visst, vad hon än gör är det antingen för att förtränga det som hänt, eller för att minnas Tove.

Men det intressanta som jag tog upp var ändå det faktum att, ur vissa andras perspektiv, när Maja är vaken och själv, så roar hon sig med sin telefon.

Men i lägenheten var telefonen helt oanvänd. Det styrker då Majas påståenden att hon sov, tänker jag.

Det är svårt att spela Tetris medan man mördar någon.
Citera
2023-05-07, 01:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Såhär är det nog ändå.

Min uppfattning med, så ser fram emot din analys.

Det finns ingen anledning för M att påstå att T var borta när hon vaknade. Och J hade all anledning att snabbt flytta undan kroppen; ett öppet förråd utanför dörren var rätt plats om hon ville undgå upptäckt, polisen kunde vara där närsomhelst.
Citera
2023-05-07, 02:00
Medlem
Citat:
Såhär är det nog ändå.

Nej, det är en helt värdelös teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in