2023-05-07, 10:17
Medlem
Är det någon annan än jag som noterat att flertalet av de årsredovisningar som publiceras av mäklare på diverse hemnet annonser är från 2021?

Det ser inte ut att vara objekt som legat ute i över ett år. Kan det vara så att siffrorna för 2022 är betydligt värre och att detta är något man inte vill visa upp?
Citera
2023-05-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armillaria
Är det någon annan än jag som noterat att flertalet av de årsredovisningar som publiceras av mäklare på diverse hemnet annonser är från 2021?

Det ser inte ut att vara objekt som legat ute i över ett år. Kan det vara så att siffrorna för 2022 är betydligt värre och att detta är något man inte vill visa upp?

Fördröjningar. De publiceras inte efter kalenderår. Precis som din deklaration inte gör det.
Citera
2023-05-07, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
2022 var en rekordperiod när lägenheter försvann innan visning i en takt jag aldrig tidigare sett. Mer relevant att titta på utbud pre-pandemi för att få en rättvis bild
Tittar man på Notar så förmedlande de 5 700 bostäder 2021.
2022 hade antalet förmedlade objekt sjunkit till drygt 5 300.

2022 var som sagt dessutom ett år med rekordutbud.
"Störst ökningstakt för utbudet på årsbasis noterades i december 2022. Då var utbudet av lägenheter till salu 45 procent högre jämfört med samma månad året innan. För villor var utbudet i december 2022 hela 81 procent högre jämfört med motsvarande period året innan."

Färre sålda objekt men fler objekt ute till salu borde betyda att en stor del helt enkelt inte säljs.
Citera
2023-05-07, 10:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Vad snackar du om? Vilja djävla "experter"? "Hemmasnickrat"?

Du erkänner ju hur alla spekulerar för att samtidigt förneka det. Varför håller du på så? Det är terapi för dig?
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ekonomiprofessorn-vi-har-ingen-bostadsbubbla-i-sverige

Professor Harry Flam tex. Men du har säkert en massa professorer att länka till som bevisar din tes. Skicka länkar nu
Citera
2023-05-07, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jag har förklarat tusen gånger för dig att det var massiv spekulation i nybyggen i Stockholm.
https://www.dn.se/ekonomi/spekulation-i-bostader-driver-upp-priserna-pa-farlig-niva/

Än så länge har du inte visat på något som visar motsatsen. Dock är du duktig på att häva ut dig känslor och felaktigheter som du senare blivit motbevisad på.

Och jag har förklarat för dig att eventuellt spekulation på nybyggen som inte ens är 1% av totalt bestånd är en piss i Atlanten och inte påvisar att spekulation på total marknad finns att tala om.
Citera
2023-05-07, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Säg det till torskarna som drunknar i räntekostnader. Reallönesänkningar och högre räntor gör inte att lånebördan skrivs av tomte. Ska för övrigt bli intressant att följa priserna i Göteborg nu efter varslet. Var ska dessa tjänstemän med ej efterfrågad kompetens ta vägen? Borde sätta ytterligare prispress på stackars Göteborg som redan ”drabbats” så hårt.

"Drunknar i räntekostnader" vi pratar mindre än 10k mer i månaden på ett lån på 5 msek. Ingen drunknar av det. Har de de lånen har de bra inkomster. Du sitter och önsketänker.
Citera
2023-05-07, 10:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666

"Störst ökningstakt för utbudet på årsbasis noterades i december 2022. Då var utbudet av lägenheter till salu 45 procent högre jämfört med samma månad året innan. För villor var utbudet i december 2022 hela 81 procent högre jämfört med motsvarande period året innan."

Färre sålda objekt men fler objekt ute till salu borde betyda att en stor del helt enkelt inte säljs.

Jag menade givetvis våren som vi nu möter. I Q1 2022 var det full rulle. Sen dog det av rejält i maj ish.
Citera
2023-05-07, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ekonomiprofessorn-vi-har-ingen-bostadsbubbla-i-sverige

Professor Harry Flam tex. Men du har säkert en massa professorer att länka till som bevisar din tes. Skicka länkar nu

? Jag behöver sällan länka någonting och inte nu heller. Detta. Exakt vad skulle "en professor" föra fram som stjälper att svensken, precis som alla andra människor, alltid spekulerar. Du vet ju själv vad svenskarna spekulerar i nu 2023. Nu spekulerar de i höjda räntor och i ytterligare sjunkande priser. Eller hur?
Citera
2023-05-07, 11:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666

Det kommer tillbaka objekt som försvann för några månader sedan efter att de misslyckades med att hitta köpare.
Det borde vara högtryck på försäljningen just nu om allt vore som förr.
Citera
2023-05-07, 11:33
Medlem
Citat:

Nu håller jag med om att siffrorna för 2022 är värre.
Men den enkla sanningen att de flesta föreningar precis haft sina bokslut och stämmor för 2022, så de första börjar nog dyka upp i dagarna.
Citera
2023-05-07, 11:56
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Fördröjningar. De publiceras inte efter kalenderår. Precis som din deklaration inte gör det.

Fast årsredovisingarna är väll klara till maj? Man brukar väll få årsredovisningen innan årsstämman som medlem?

Jag följer några brfer som har väldigt hög belåning (över 15tusen per kvadratmeter i föreningslån), och skulle vilja se hur marknaden prissätter lägenheterna efter avgiftshöjningarna som blir när 2/3 av föreningslånen löpt ut 2021/2022.

Många här inne påstår att spekulanter "lusläser" föreningens årsredovisning innan köp, min erfarenhet är att spekulanter i marknaden inte vet hur man läser en årsredovisning utan budar efter vilken färg väggarna har i lägenheten.
Citera
2023-05-07, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
? Jag behöver sällan länka någonting och inte nu heller. Detta. Exakt vad skulle "en professor" föra fram som stjälper att svensken, precis som alla andra människor, alltid spekulerar. Du vet ju själv vad svenskarna spekulerar i nu 2023. Nu spekulerar de i höjda räntor och i ytterligare sjunkande priser. Eller hur?

Ok. Med din definition är allt alltid spekulation. Svensken spekulerar i sitt kaloriintag när han köpe en potatis också. Då vet vi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in