2023-05-07, 08:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Om någon uppger att hen sett något med två pucklar i området framför sig och det sedan visar sig att det befunnit sig en kamel där, så är det väl inte "självevident" att det förmodligen är kamelen denne någon observerat?

Ändrar det på något att man väljer att tolka "mot kulturhusets vägg" som "varsomhelst i gränden"? Du måste ändå köpa sammanträffandet tjugoårsåldern i mörkblå täckjacka och tjugoårsåldern i mörkblå täckjacka?
Vad eller vem SE eventuellt kan ha sett i gränden är oklart, men några djur tror jag inte vi behöver blanda in här. Själv uppgav i alla fall SE dagen efter mordet att han hade sett mördaren, och frågan är alltså var någonstans i gränden mördaren skall ha befunnit sig när den här (påstådda) iakttagelsen görs.

Här är den unika grändbilden från mordkvällen till stor hjälp. Den visar mördarens flyktväg (den gula linjen som åklagaren pratade om på pressträffen), och den visar också den upplysta väggen på det sk. kulturhuset (som SE pratade om):
https://storage.googleapis.com/gcp-bloggse-storage/4629/4629000/rapport_bild_tunnelg_lyktor_beskuren_5d0976752a6b2 23b0f4d3894.jpg

Det går nog inte att avgöra exakt hur långt in i gränden SE menar att mördaren skall ha hunnit när den sk. iakttagelsen görs, men någonstans längs den gula linjen måste han alltså ha varit.
Citera
2023-05-07, 08:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad eller vem SE eventuellt kan ha sett i gränden är oklart, men några djur tror jag inte vi behöver blanda in här. Själv uppgav i alla fall SE dagen efter mordet att han hade sett mördaren, och frågan är alltså var någonstans i gränden mördaren skall ha befunnit sig när den här (påstådda) iakttagelsen görs.

Här är den unika grändbilden från mordkvällen till stor hjälp. Den visar mördarens flyktväg (den gula linjen som åklagaren pratade om på pressträffen), och den visar också den upplysta väggen på det sk. kulturhuset (som SE pratade om):
https://storage.googleapis.com/gcp-bloggse-storage/4629/4629000/rapport_bild_tunnelg_lyktor_beskuren_5d0976752a6b2 23b0f4d3894.jpg

Det går nog inte att avgöra exakt hur långt in i gränden SE menar att mördaren skall ha hunnit när den sk. iakttagelsen görs, men någonstans längs den gula linjen måste han alltså ha varit.

Jag tror man ska vara försiktig med att ta SE på orden i dessa "sammanfattningar", både från PU och media runt 1986. Jag tror det är fullt möjligt, rent av troligt, att SE sa typ "han kan ha sett mördaren". Oavsett vilket dokument man synar i PU från skrivmaskinsåldern 1986, så kryllar det av stavfel, grammatiska fel och annat; polisen var sannolikt stressade månaderna efter mordet (därav en del fel), men även fläckvis bekväma och lata. Jag tror inte man ska ta dessa ord från SE som att han medvetet säger fel (för att delvis förvirra) utan det beror på den mänskliga faktorn.
Citera
2023-05-07, 09:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tror inte att någon medvetet lämnat felaktiga nackuppgifter.

Fallet kan dock vara att en faktisk nackskada vid någon tid inte är orsaken till de här låga inkomsterna flera år i början av åttiotalet.

Om han varit tjänstledig åratal torde det framkommit? Och om han startat egen firma borde det nog framgått av kungörelse från Handelsregistret, vilka publicerades i tidningarna.

Det finns förresten en sak som kan peka mot någon verksamhet. Ett betalningskrav som kan vara hänförligt till företaget Berg-Bolinder, vilket sålde kopieringsapparater och dylikt. Det är dock oklart.

---

Det är onekligen av intresse att reda ut det här med inkomsterna och dåliga affärer osv 1980-1986.

Villaprojektet i Täby finansierades delvis med pengarna från stugförsäljningen på Muskö.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-07
På sommaren 1979 började de att bygga huset i Täby och de flyttade in i huset 1980 där de bodde fram till separationen. De hade sålt huset på Muskö och [köpt/byggt villan?] i Täby.
Kan de låga förvärvsinkomsterna vara efter avdrag från något "skattefiffigt" låneupplägg? SE var moderat och partisporten framför andra inom det gamla Högerpartiet på 70-talet var just skattesmitning.

Det verkar när man läser förhöret att SE lånat pengar via Skandia på något sätt för inköpet av tomt och husflytt på Muskö och villan i Täby borde väl ligga i en högre prisklass än Mörköstugan.

Att SE "hade dåliga affärer" kanske PH rotat fram internt och det är väl inte en självklarhet att Skandia skickade inkassoärenden till kronofogden när det rörde sig om egen personal. Kanske Skandia drog skulderna på lönen direkt och SE fuskade med att "glömma" deklarera detta som inkomst? Att Palmerummet kände till SEs "dåliga affärer" är nog främst PHs förtjänst.

Har LL förväxlat husbygget i Täby med det på Mörkö och skadan skedde i Täby så kanske SE inte hann mura klart skorstenen och skyllde det på en luftballongolycka senare. Det finns således en helt ny "förväxlingsteori" även när det gäller fallskador som omger SE.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-05-07 kl. 09:39.
Citera
2023-05-07, 12:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
.

Det verkar när man läser förhöret att SE lånat pengar via Skandia på något sätt för inköpet av tomt och husflytt på Muskö och villan i Täby borde väl ligga i en högre prisklass än Mörköstugan.

Var i förhöret anser du att det verkar som att Engström har lånat pengar av Skandia?
Citera
2023-05-07, 14:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Var i förhöret anser du att det verkar som att Engström har lånat pengar av Skandia?

Det är främst denna mening som jag "spann vidare på":

De bodde kvar i Hägernäs men hon trivdes inte i lägenheten varför de började titta efter en sommarbostad och de hittade en obebyggd tomt på Muskö .

På den tiden arbetade Stig på Skandia och fick där möjlighet att [låna pengar?].
Visserligen kan det maskade också dölja att SE fick möjlighet att köpa tomten av en kollega på Skandia, men tomter gick bra att köpa ändå från annat håll utan att det ska vara knutet till Skandia och maskningen är så kort att den inte rymmer någon utläggning av detta slag. Jag lutar åt att det ska vara "låna pengar" som är maskat i meningen.

Läser man vidare i förhöret så ser man att en del pengar till att reda ut SEs "dåliga affärer" 1987 kom från MEs arv. Kanske har polisen kastat om årtalen för bygget 1978? SE byggde väl inga hus 1987? Kanska ekonomin haltade från 1978 till 1987?
På fråga uppgav Margareta att de hade en budget för att klara av byggandet av huset. Hennes mor gick bort 1987 vilket gjorde att [XXX] vilket blev en räddning.
ME lutar nog åt att det var drickandet som gjorde att hon avrådde från eget företagande för SEs del.
När Stig slutade på Skandia hade han för avsikt att öppna eget med en kamrat men då sade Margareta ifrån. Han hade redan då börjat [dricka?].
............
Stig skulle starta företaget med en man som hade en lokal på Sankt Eriksgatan. Margareta sade absolut nej till detta. Kunde han inte klara hushållsekonomin så skulle han inte kunna sköta ett företag. Den han skulle starta
Brevet som faktiskt kom fram till UD-mannen där SE redogjorde för händelserna på mordnatten lästes av UD-mannen som skickade det till polisen med kurir, men det hamnade hos SE igen som antog att brevet inte kom fram enligt ME. Detta finns det ett helt uppslag om.
Hon tillfrågas om Stig eller hon umgicks med folk inom den militära underrättelsetjänsten eller Säkerhetspolisen och hon uppgav att de hade en bridgekompis vid namn [UD-mannen] och han har varit anställd vid UD och var verksam vid ambassaden i Indien och i Syrien.

Margareta uppgav att Stig skrev ett brev till [UD-mannen]. Stig hade skrivit ned vad han upplevt 1986-02-28 och [UD-mannen] hade skrivit tillbaka med [kurir?] men brevet kom aldrig fram.

[XXX]har för [XXX] berättat detta. Hon vet inte till vilken adress som brevet sändes.
Går det att räkna ut vem UD-mannen var?

Edit: Jag tyckte det kändes rimligt att Skandia på något sätt kände till SEs "dåliga affärer". Genom PHs dubiösa privatspanande mot "androgynen" SE hamnade PHs uppgifter om funkisdöttrar, EAP-medverkan och herrgårdar helt reservationslöst på Palmerummets skrivbord direkt från PH. Det finns till och med inspelningar där Palmerummet nämner SEs "dåliga affärer".
Senast redigerad av ursprungligen 2023-05-07 kl. 14:23.
Citera
2023-05-07, 14:34
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det är främst denna mening som jag "spann vidare på":

De bodde kvar i Hägernäs men hon trivdes inte i lägenheten varför de började titta efter en sommarbostad och de hittade en obebyggd tomt på Muskö .

På den tiden arbetade Stig på Skandia och fick där möjlighet att [låna pengar?].
Visserligen kan det maskade också dölja att SE fick möjlighet att köpa tomten av en kollega på Skandia, men tomter gick bra att köpa ändå från annat håll utan att det ska vara knutet till Skandia och maskningen är så kort att den inte rymmer någon utläggning av detta slag. Jag lutar åt att det ska vara "låna pengar" som är maskat i meningen.

Läser man vidare i förhöret så ser man att en del pengar till att reda ut SEs "dåliga affärer" 1987 kom från MEs arv. Kanske har polisen kastat om årtalen för bygget 1978? SE byggde väl inga hus 1987? Kanska ekonomin haltade från 1978 till 1987?
På fråga uppgav Margareta att de hade en budget för att klara av byggandet av huset. Hennes mor gick bort 1987 vilket gjorde att [XXX] vilket blev en räddning.
ME lutar nog åt att det var drickandet som gjorde att hon avrådde från eget företagande för SEs del.
När Stig slutade på Skandia hade han för avsikt att öppna eget med en kamrat men då sade Margareta ifrån. Han hade redan då börjat [dricka?].
............
Stig skulle starta företaget med en man som hade en lokal på Sankt Eriksgatan. Margareta sade absolut nej till detta. Kunde han inte klara hushållsekonomin så skulle han inte kunna sköta ett företag. Den han skulle starta
Brevet som faktiskt kom fram till UD-mannen där SE redogjorde för händelserna på mordnatten lästes av UD-mannen som skickade det till polisen med kurir, men det hamnade hos SE igen som antog att brevet inte kom fram enligt ME. Detta finns det ett helt uppslag om.
Hon tillfrågas om Stig eller hon umgicks med folk inom den militära underrättelsetjänsten eller Säkerhetspolisen och hon uppgav att de hade en bridgekompis vid namn [UD-mannen] och han har varit anställd vid UD och var verksam vid ambassaden i Indien och i Syrien.

Margareta uppgav att Stig skrev ett brev till [UD-mannen]. Stig hade skrivit ned vad han upplevt 1986-02-28 och [UD-mannen] hade skrivit tillbaka med [kurir?] men brevet kom aldrig fram.

[XXX]har för [XXX] berättat detta. Hon vet inte till vilken adress som brevet sändes.

Edit: Jag tyckte det kändes rimligt att Skandia på något sätt kände till SEs "dåliga affärer". Genom PHs dubiösa privatspanande mot "androgynen" SE hamnade PHs uppgifter om funkisdöttrar, EAP-medverkan och herrgårdar helt reservationslöst på Palmerummets skrivbord direkt från PH. Det finns till och med inspelningar där Palmerummet nämner SEs "dåliga affärer".

Tack för svar.

Jag har alltid tolkat det som att den meningen syftade att den ökade lönen på Skandia i förhållande till hans tidiga arbetsplats möjliggjorde ett lån av banken.

Jag kan ha tolkat det helt fel, men jag har aldrig fått vibbarna av att Skandia lånade ut pengar till honom.

Han köpte väl tomten av någon på Skandia?

Det där med "dåliga affärer" bör komma från Skandia på något sätt ja.
De förhörde ju ingen annan (vad jag vet) gällande Engström.
Det var ju bara PH, RB och väktarna. Så med största sannolikhet är det PH som har fått nys om det av någon anställd. Om jag inte misstar mig finns det noterat i något av de PM han gjorde.
Citera
2023-05-07, 14:58
Medlem
Citat:

Ulf Waltré är väl en stark kandidat till att vara UD-mannen.

https://wpu.nu/wiki/Ulf_Waltr%C3%A9
Citera
2023-05-07, 15:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Tack.
UW är väl den enda kandidaten?
Vet vi om UW hade extrema politiska åsikter som han kunde "fjärrstyra" SE med likt dennes grannar i Täby enligt KP.

UWs brev:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-04

Stig Engström sammanfattade strax efter Palme-mordet sin upplevelse att efter övertidsarbete på Skandia direkt hamna på mordplatsen och ge konstgjord andning medelst munmetoden till Olof Palme.

Lisbeth Palme föste då undan min vän, Stig Engström - Täby, med kommentaren att ser ni inte att det är min man Olof Palme.

Redogörelsen för händelseförloppet nedskrevs av grafikern Engström med imponerande vacker piktur på ett 2-bladigt gult foliopapper och sändes till .
Senast redigerad av ursprungligen 2023-05-07 kl. 16:02.
Citera
2023-05-07, 15:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tack för svar.

Jag har alltid tolkat det som att den meningen syftade att den ökade lönen på Skandia i förhållande till hans tidiga arbetsplats möjliggjorde ett lån av banken.

Jag kan ha tolkat det helt fel, men jag har aldrig fått vibbarna av att Skandia lånade ut pengar till honom.

Han köpte väl tomten av någon på Skandia?

Det där med "dåliga affärer" bör komma från Skandia på något sätt ja.
De förhörde ju ingen annan (vad jag vet) gällande Engström.
Det var ju bara PH, RB och väktarna. Så med största sannolikhet är det PH som har fått nys om det av någon anställd. Om jag inte misstar mig finns det noterat i något av de PM han gjorde.

Du har nog rätt. Skandia bedrev knappast bankverksamhet 1978. Jag tolkade nog maskningarna fel där.
Citera
2023-05-07, 16:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

SE skriver ned sin upplevelse strax efter mordet och skickar brevet till UW.

När man själv skriver ett brev för hand och dessutom lägger stor möda på att använda sin finaste handstil så ges mycket tid åt att tänka igenom det man skriver.

Det är helt annorlunda idag då AI och "copy paste" har tagit över själva tankearbetet. Tänker man om under skrivandet är det bara att radera i datorn. Så var inte fallet då SE skrev sitt brev till UW. Det blir märkligt att SE rimligen skrivit i brevet att han deltog i "mun-mot-mun-metoden", men det är en så udda uppgift att UW inte borde komma ihåg fel. Detta efter en långsam tankeprocess när brevet skrevs av SE.

Brevet är kryptiskt då det känns som om UW inte riktigt tror på SEs uppgifter i brevet:

Stig Engström sammanfattade strax efter Palme-mordet sin upplevelse att efter övertidsarbete på Skandia direkt hamna på mordplatsen och ge konstgjord andning medelst munmetoden till Olof Palme.

Lisbeth Palme föste då undan min vän, Stig Engström - Täby, med kommentaren att ser ni inte att det är min man Olof Palme.

Redogörelsen för händelseförloppet nedskrevs av grafikern Engström med imponerande vacker piktur på ett 2-bladigt gult foliopapper och sändes till xxx.

När Lisbeth Palmes vittnesmål blev offentligt angående Christer Pettersson och diskussioner torgfördes angående vittnesmåls tillförlitlighet fann jag vara av värde att översända ovan omnämnda redogörelse i syfte få klarlagt tillika ett vittnesmål av Lisbeth Palme om hon även kunde identifiera mannen, som försökte rädda Olof Palme med mun-mot-mun-metoden.
"Strax efter mordet" tyder på att SE skrev brevet 1986 och sedan har han hållit sig till samma berättelse.
Jag finner det anmärkningsvärt att han som GM skulle påstå att han gjort "mun-mot-mun-metoden" på OP då det är en uppgift som är så enkelt att avfärda som en lögn.

Det verkar som om vittnet SE som vill göra sig viktigare än han är observerar vad andra gör på mordplatsen och "speglar" deras beteende.

Kan någon som tolkar det annorlunda förklara vad GM-SE tjänar på att påstå att han gjort mun-mot-mun-metoden på OP? Vad är det för genial kriminell plan bakom detta? Redan de som läste tidningarna direkt efter mordet visste att detta var en lögn. Varför gör GM-SE så?

Edit: Maffigt papper, Folio: https://www.ibm.com/docs/en/cmofm/9.5.0?topic=SSEPCD_9.5.0/com.ibm.ondemand.mp.doc/arsa0449.htm
Paper Size
Dimensions:
Folio 8.5 x 13 inches
A4 210 x 297 mm (8 x 10 inches)
Senast redigerad av ursprungligen 2023-05-07 kl. 16:51.
Citera
2023-05-07, 17:16
Medlem
Citat:
SE skriver ned sin upplevelse strax efter mordet och skickar brevet till UW.

När man själv skriver ett brev för hand och dessutom lägger stor möda på att använda sin finaste handstil så ges mycket tid åt att tänka igenom det man skriver.

Det är helt annorlunda idag då AI och "copy paste" har tagit över själva tankearbetet. Tänker man om under skrivandet är det bara att radera i datorn. Så var inte fallet då SE skrev sitt brev till UW. Det blir märkligt att SE rimligen skrivit i brevet att han deltog i "mun-mot-mun-metoden", men det är en så udda uppgift att UW inte borde komma ihåg fel. Detta efter en långsam tankeprocess när brevet skrevs av SE.

Brevet är kryptiskt då det känns som om UW inte riktigt tror på SEs uppgifter i brevet:

Redogörelsen för händelseförloppet nedskrevs av grafikern Engström med imponerande vacker piktur på ett 2-bladigt gult foliopapper och sändes till xxx.

När Lisbeth Palmes vittnesmål blev offentligt angående Christer Pettersson och diskussioner torgfördes angående vittnesmåls tillförlitlighet fann jag vara av värde att översända ovan omnämnda redogörelse i syfte få klarlagt tillika ett vittnesmål av Lisbeth Palme om hon även kunde identifiera mannen, som försökte rädda Olof Palme med mun-mot-mun-metoden.
"Strax efter mordet" tyder på att SE skrev brevet 1986 och sedan har han hållit sig till samma berättelse.
Jag finner det anmärkningsvärt att han som GM skulle påstå att han gjort "mun-mot-mun-metoden" på OP då det är en uppgift som är så enkelt att avfärda som en lögn.

Det verkar som om vittnet SE som vill göra sig viktigare än han är observerar vad andra gör på mordplatsen och "speglar" deras beteende.

Kan någon som tolkar det annorlunda förklara vad GM-SE tjänar på att påstå att han gjort mun-mot-mun-metoden på OP? Vad är det för genial kriminell plan bakom detta? Redan de som läste tidningarna direkt efter mordet visste att detta var en lögn. Varför gör GM-SE så?

Edit: Maffigt papper, Folio: https://www.ibm.com/docs/en/cmofm/9.5.0?topic=SSEPCD_9.5.0/com.ibm.ondemand.mp.doc/arsa0449.htm
Paper Size
Dimensions:
Folio 8.5 x 13 inches
A4 210 x 297 mm (8 x 10 inches)

Ja, nåt lurt är det med Ulf Waltré och Stig Engströms brevväxling.

Det hade varit intressant att läsa Stigs brev i original.

En sak är uppenbar och det är att Stig vill meddela Ulf något, men vad?
Citera
2023-05-07, 18:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, nåt lurt är det med Ulf Waltré och Stig Engströms brevväxling.

Det hade varit intressant att läsa Stigs brev i original.

En sak är uppenbar och det är att Stig vill meddela Ulf något, men vad?

Det konstiga om SE är GM är att han skriver en uppenbar lögn i brevet till UW. Det var redan kort tid efter mordet klart att det var SG som gjorde mun-mot-mun-metoden på OP så varför ljuger SE-GM om det i brevet? Vad är det för genial taktik av GM-SE?

Som vittne som vill försöka göra sig intressant är vittnet SEs "speglandet" av SG inte så svårt att förstå. SE stod lite i bakgrunden när det hände men ville hamna mer i rampljuset efteråt.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-05-07 kl. 18:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in