2023-05-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur många i Sverige köper bostad på spelulation! Dvs inte för att bo i! De som kan något säger att det är ytterst ovanligt.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ekonomiprofessorn-vi-har-ingen-bostadsbubbla-i-sverige

/billiga krediter borde jag lagt till.
Citera
2023-05-06, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När BR blir billiga så är det kris även för er som tänker fynda. Rejäl kris. Skälet till att BR blir billiga är att då kommer varken du eller någon annan köpa. Det är därför dom blir billiga.

Flanders säger ju emot dig. "Folk köper ju för att bo" och "spekulerar inte". Så det blir en massa affärer som vanligt men till nu kraftigt sänkta priser.
Citera
2023-05-06, 20:08
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men när det läget kommer, ifall det kommer, så kommer du vara arbetslös och ligga under sängen och gråta. Hur ska du då i det läget kunna ta dig för att köpa en BR. Det är väl det sista du gör då.

När BR blir billiga så är det kris även för er som tänker fynda. Rejäl kris. Skälet till att BR blir billiga är att då kommer varken du eller någon annan köpa. Det är därför dom blir billiga.

Vet inte riktigt hur LO resonerar. Men det lär vara LO's resonemang. Inte Hartmanns.

När det gäller flaskhalsarna och den globala efterfrågeöverskottet var det något som alla CB behövde vara solidariska och dämpa varje lands efterfrågan. Laura Hartmann menade kanske att solidariska kan dom andra vara och så profiterar vi. Det är ju så facket fungerar. Världens mest giriga och snikna organisation.
Ja det är ett tänkbart resonemang för Laura Hartmann.
Men jag har inga insikter om hur LO tänker.

Men en sak är säker och du har fel när du tänker dig att hon uttalar sig som privatperson. Så fungerar det inte.

Som jag skrev så var inflationen tidigare orsakad av flaskhalsar och restriktioner. Och därmed visst efterfrågeöverskott. Därav att CB var ovilliga att göra något. En räntehöjning gör inte att Kina tar bort några restriktioner. Men då talade man mycket om flaskhalsar. Med all rätt.
Nu är som sagt varuinflationen i USA 1.5%. Så NU finns inga skäl att tala om flaskhalsar. Nu höjer FED räntan för att dämpa efterfrågan så löneinflationen haltas.

Vet inte var FED skulle ljuga. Kan du hala fram det och visa att dom ljuger?

Låter som du vill införa dubbelbeskattnign på ränta då.
Idag beskattas räntan hos mottagaren. Därav att den som betalar medges avdrag. Men du vill då att båda skall betala skatt.

Rimligen betyder det att du vill att din lön också skall dubbelbeskattas då. Ditt resonemang fungerar utmärkt för det också. "pengarna hade kunnat användas på bättre grejer, statens allt mer dysfunktionella kärnverksamheter". Din lön dubbelbeskattas också får staten mer stålar att slarva bort.

Min uppfattning är att om RB behöver höja räntan så att det blir bekymmersamt för bolåntagare så kommer staten att lindra. Så att man INTE behöver hamna i att näringslivet åker på enorm collateral damage.
Avsikten är att dämpa inflationen. Inte rasera näringslivet fullständigt.

Att folk lånat till bostadsköp är business as usual sedan många decennier. Det är inte klandervärt.

Vore det bättre med att fler hyrd och att fastighetsbolagen satt med lånen i stället?
Det är lika mycket lån men bara det att det är fastighetsbolag som lånar istället för privatpersoner. Varför skulle det vara "bättre"?

Är vi överens om att det som hyr borde åka på mycket högre hyra. Enligt resonemanget att "är dom nu så dumma att dom hyr får dom ta konsekvenserna av det". Borde väl vara så.
äh det är så mkt avsiktliga missförstånd, jag försökte vara lite överseende, självklart är det klandervärt av privatpersoner att ta lån som de inte kan betala om räntan går upp till historiskt normala nivåer, självklart ska ekonomisk politik gynna folk som sparar framför de som lånar inte tvärtom, det du skriver är bara löjligt vrängande.
Citera
2023-05-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Missade du ordet nästan nere på 202012 års nivåer. 7,2% i en världsvaluta är rätt stor skillnad mot prisraset i Stockholm. Skärp dig, du hade du fel om detta också. Det går bra nu Flanders

Eller struntar du i valutan och den lägre inflationen där? Just ja, köpkraft och räntan påverkar inte bara elpriserna 😂

”Raset” i Stockholm på dryga 11%.
Citera
2023-05-06, 21:45
Medlem
Citat:
Nonsens är att ha det som ”bevis” för att marknaden drivs av spekulation

Nja, nu påstod jag aldrig att marknaden "drivs av spekulation", enbart att det förekommer, och sedan var jag tydlig med att spekulationsinslagen är svårbevisade. Så vet inte vad du yrar om.
Citera
2023-05-06, 21:45
Medlem
Citat:
I SEK, sen lägger man till valutan och inflationen. Det är i köpkraft vi jämför. 30-40% ned är priserna på småhus, bäst i klassen ligger t ex Lidingö där torskarna nu har problem med den idag blygsamma räntan på 4%. Nu ska den dock upp till 5%. Intressanta tider. Som sagt blir snart att fynda hos kronkalle åter igen. Sist blev HR-fastigheter, nu blir nog sommarhus där proppen verkar gått helt ur.
Citera
2023-05-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Att folk hoppas på värdeökning är ju självklart men att köpa såpass på gränsen att värdeökning är viktig är det nog inte såå många som gjort..

Sen hade väl banken bred marginal när en person vill köpa på "gränsen" ?

Alltså att personen skulle klara 6% ränta och ändå ha 10K att leva på ?

Med "på gränsen" menar jag "maxat lånelöfte". Sry om jag var otydlig där. Maxat lånelöfte innefattar inom ramen för bankens KALP.
Citera
2023-05-06, 22:02
Medlem
Citat:
Baserat på det som sålts. I min BRF i stad med 100k invånare kan lägenheterna ligga ute 3-6 månader utan ett enda bud. Bara en anekdot och det som säljs är ner ca 15%.
Citera
2023-05-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Med "på gränsen" menar jag "maxat lånelöfte". Sry om jag var otydlig där. Maxat lånelöfte innefattar inom ramen för bankens KALP.

Jo absolut men då borde det vara lugnt ..

Att folk inte fixar 4,5% och gråter ut i media är lite märkligt då räntan inte borde vara så hög om KALP använts!

Sen finns det såklart folk som blir arbetslösa men att ha max lånelöfte och bli arbetslös inom 1år är det väl inte så många ?
Citera
2023-05-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jo absolut men då borde det vara lugnt ..

Att folk inte fixar 4,5% och gråter ut i media är lite märkligt då räntan inte borde vara så hög om KALP använts!

Sen finns det såklart folk som blir arbetslösa men att ha max lånelöfte och bli arbetslös inom 1år är det väl inte så många ?

Vem är det exakt som gråter ut i media? De enda jag har sett är folk som bor i HR som klagar på några extra procent på hyran
Citera
2023-05-06, 22:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
I SEK, sen lägger man till valutan och inflationen. Det är i köpkraft vi jämför. 30-40% ned är priserna på småhus, bäst i klassen ligger t ex Lidingö där torskarna nu har problem med den idag blygsamma räntan på 4%. Nu ska den dock upp till 5%. Intressanta tider. Som sagt blir snart att fynda hos kronkalle åter igen. Sist blev HR-fastigheter, nu blir nog sommarhus där proppen verkar gått helt ur.

Men realt har ju även lånen minskat, så då borde väl allt vara som vanligt? Eller?

Att du och din hustomte cornu justerar för inflationen påverkar ju bara portugalpensionärer; men det kanske är för dom du producerar ditt dravel?
Senast redigerad av Barf 2023-05-06 kl. 22:43. Anledning: Felskrivning
Citera
2023-05-06, 22:58
Medlem
Citat:
Vem är det exakt som gråter ut i media? De enda jag har sett är folk som bor i HR som klagar på några extra procent på hyran

Var det inte en Ove i dagens tidning som grät ut för att han fick flytta till mindre pågrund av räntan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in