2023-05-06, 22:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du kan ju testa att goggla själv först. Men varsågod https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/neuropsykiatriska-funktionshinder-och-kriminalitet_GT02Ju440

Du kanske skulle ha läst dokumentet själv, för precis som jag ifrågasatte, så framgår följande i klartext.

Citat:
Det är viktigt att här poängtera att långt ifrån alla med ASP och ADHD är kriminella.

Så du kan sluta med ditt bakvända trollande med helt irrelevanta påståenden.
Citera
2023-05-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
NPF-diagnoser existerar, likaså ojämn begåvningsprofil men har man aldrig kommit i kontakt med dylikt så kan de svårigheter hon uppvisar förväxlas med att vara korkad och det är enkelt att avfärda sådant man har otillräcklig kunskap om; det är också en bra grogrund för fördomar.

Flera i tråden har god kännedom om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur de tar sig uttryck, så det finns all chans att lyssna och med hjälp av sin empatiska förmåga också lära sig något. Att förklara ett beteende är för övrigt inte detsamma som att försvara, då har man genast lagt in en värdering och slutat lyssna.
Om det står i hennes utlåtande så är det så, att ta fram en begåvningsprofil tar tid och genomförs av flera yrkeskunniga inom området, så det får vi nog acceptera. Många irriterar sig på henne och tycker att hon borde "skärpa sig" och inte spela dum. Var framgår det att hon har A i flera ämnen; i vanliga skolan eller i specialklass?

Angående körkort: https://attention.se/wp-content/uploads/2021/05/attention_skrift_korkortskoll-trafiklarare.pdf

Citat:"Små anpassningar gör stor skillnad
De anpassningar som våra medlemmar efterfrågar är ofta ganska små. Det kan handla om att få hjälp med att planera och strukturera, att få en provtid förlängd eller att få göra provet muntligt."

Individer med npf-diagnoser ges förutsättningar och erforderlig anpassning för att klara av körkortet på första försöket; att lyckas är extra viktigt för den som ofta upplever misslyckanden i vardagen. Äldre vänner skapar trygghet. Nej, manipulation är något annat. Hon undanhåller, drar vita lögner och ljuger på ett sätt som många tonåringar gör för att slippa sina föräldrars vakande öga över sig. De har också kommit på henne med att ljuga.
Nejdå. J däremot har en allvarlig empatistörning. Att M på vissa sätt har svårare att tänka i flera led framåt och se saker och ting ur andras perspektiv, har inget med empatistörning att göra.
Att ha en Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning betyder inte att man är lögnare

Att jämföra smålögner som tonåringar kan ha till sina föräldrar är ingen relevant jämförelse
som i detta fallet
Här har det pågått tystnad flera gånger av M då hennes kompis pratat om att döda och startat mordbränder och skadegörelse sen att J dödat T med hennes hjälp eller inte
Det vet vi inte

När M väl hamnar på allvar i häktet misstänkt för mord och hon håller tyst om vart de gömt T
Hon håller tyst i flera veckor
iskallt utan en tanke på Toves familj och Toves kropp som ligger där i skogen och som hon vet att J eldat på
Hon må ha sina diagnoser och sina svårigheter
men likförbaskat så har hon inte gjort någonting för att hjälpa Tove
Hon har inte stoppat några tilltänkta mordbränder

M är ju på sitt sätt farlig hon också
Hon har inte visat någonting av ånger skuld eller empati
Hon verkar sakna dessa förmågor
Kanske är det på rättspsyk hon ska sitta av sitt straff?

Jag har också lång erfarenhet av unga/vuxna människor med diagnoser
Och jag har inte sett någon avsaknad av empati hos dem och inte heller att de manipulerar och kör med lögner

Däremot så gissar jag att om de hamnade i samma situation som M så skulle de bryta ihop
Citera
2023-05-06, 22:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Japp, två timmar efter mordet är hon pigg och sitter och roar sig med att spela mobilspel hemma.
Ja, både J och M s telefoner var orörda från att dom kom till lägenheten tills att operation sopa igen alla spår påbörjades 02:43.
Eller sätter hon sig och spelar för att med hjälp av spelet förtränga vad hon upplevt under natten och intalar sig själv att det inte har hänt och allt är som vanligt. - Cementlock på!
Citera
2023-05-06, 22:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Att ha en Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning betyder inte att man är lögnare

Att jämföra smålögner som tonåringar kan ha till sina föräldrar är ingen relevant jämförelse
som i detta fallet
Här har det pågått tystnad flera gånger av M då hennes kompis pratat om att döda och startat mordbränder och skadegörelse sen att J dödat T med hennes hjälp eller inte
Det vet vi inte

När M väl hamnar på allvar i häktet misstänkt för mord och hon håller tyst om vart de gömt T
Hon håller tyst i flera veckor
iskallt utan en tanke på Toves familj och Toves kropp som ligger där i skogen och som hon vet att J eldat på
Hon må ha sina diagnoser och sina svårigheter
men likförbaskat så har hon inte gjort någonting för att hjälpa Tove
Hon har inte stoppat några tilltänkta mordbränder

M är ju på sitt sätt farlig hon också
Hon har inte visat någonting av ånger skuld eller empati
Hon verkar sakna dessa förmågor
Kanske är det på rättspsyk hon ska sitta av sitt straff?

Jag har också lång erfarenhet av unga/vuxna människor med diagnoser
Och jag har inte sett någon avsaknad av empati hos dem och inte heller att de manipulerar och kör med lögner

Däremot så gissar jag att om de hamnade i samma situation som M så skulle de bryta ihop

Varför upprepar du dessa grejer om och om igen? Det är ingen som förnekar det mesta av ovanstående. Det verkar som du tror att Maja är åtalad för att inte ha gjort något för att hjälpa Tove. Men så är det inte. Och om det nu var så att Maja sov när Johanna mördade Tove, då var det lite sent att göra något för att hjälpa Tove, när Maja fick veta vad som hänt.

Att Maja skulle sakna empati är inget som framkommit, ej heller att hon inte skulle ha "brutit ihop", vad nu än det kan tänkas betyda i hennes fall. Det är bara saker som du tycker.

Att du inte tror att människor med diagnoser inte kör med lögner, visar faktiskt bara att du är en otroligt naiv person. Att Maja skulle ägna sig åt manipulering är även det inget som framkommit.

Men oavsett vilket, så är inget av ovanstående något som göra Maja till en mördare. Det är bara en massa smutskastning på extremt låg nivå från din sida.
Citera
2023-05-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Johanna har ofta ett sådant tankesätt där det är andras fel att hon gör något. Och det är därför hämnden lurar där hela tiden. Offerkoftamenatlitet.

Därför blir även hennes lögner i samma tankespår, men helt orimliga proportioner till vad som har hänt.

Jag tänker att det blir lite som med skriven text, att man avslöjar sig genom sin handstil.

Att polis/vakt inte tar henne på allvar, leder till att hon inte ringer 112, det är ingen idé eftersom ingen tar henne på allvar. Att Tove säger något dumt leder till en knuff (?) och ev slag (?) tilbaka leder till tankar om att misshandla.

Att få en kommentar om att det inte fanns något att se i badrummet och ett litet bryskt sätt att ta sig förbi(?) leder till en "fällning".

Det låter ju inte klokt, men det inser inte Johanna.

ja, Johanna gör två saker som jag ser det:

1. Projicerar sina egna fel och brister på andra, typ narcisssiter, ligger runt

2. Fastnar i tankemönster om att de måste bestraffas.

Kontroll, kanske det handlar om? Och att inte inse att det r avbsurdt, visar även det på något stört tankemönster.

Vem tänker ens i sådana tankebanor om att misshansla på vägen hem, fälla någon för en upplevd kränkning?

Förstår inte Johanna att detta tvärtom ligger henne i fatet?
En narcisdist /psykopat har inte den förmågan
Det är just det som är ett starkt kännetecken
Citera
2023-05-06, 22:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eller sätter hon sig och spelar för att med hjälp av spelet förtränga vad hon upplevt under natten och intalar sig själv att det inte har hänt och allt är som vanligt. - Cementlock på!

Till att börja med så finns inga belägg för att hon spelat i en timme som det lögnaktigt påstås. Ca tio minuter efter att spelappen registrerats, så öppnas Pinterest. En timme senare "ser telefonen ut att upphöra i aktivitet". Vad som gjordes och exakt när aktiviteten upphörde, är uppenbarligen allt annat än fastställt. För allt vi vet kanske Maja låg och tittade på bilder på Tove och var förkrossad över vad som hänt. Vi vet inte. Men här i tråden finns en mob som hela tiden bara framställer Maja på sämsta tänkbara sätt i allt. Riktigt fult och i klass med psykopater som Johanna.

Ur FUP:

Citat:
Kl. 05:39:43 positionerar telefonen vid Orkestervägen, där Maja bor.
Kl. 05:48:27 kopplas telefonen ihop, via Bluetooth, med ett par AirPods Pro.
Kl. 05:50 spelar telefonen bl.a. ett mobilspel vid namn Dream Games: Royal Match.
Kl. 05.53:00 skickar Albin Warrén, Toves pojkvän, ett meddelande på Snapchat med
innehållet: ”Är Tove med er?”. Detta besvaras inte vid tidpunkten.
Kl. 06:02:27 startas applikationen Pinterest.
Kl. 07:00 ser telefonen ut att upphöra i aktivitet.
Citera
2023-05-06, 22:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Till att börja med så finns inga belägg för att hon spelat i en timme som det lögnaktigt påstås. Ca tio minuter efter att spelappen registrerats, så öppnas Pinterest. En timme senare "ser telefonen ut att upphöra i aktivitet". Vad som gjordes och exakt när aktiviteten upphörde, är uppenbarligen allt annat än fastställt. För allt vi vet kanske Maja låg och tittade på bilder på Tove och var förkrossad över vad som hänt. Vi vet inte. Men här i tråden finns en mob som hela tiden bara framställer Maja på sämsta tänkbara sätt i allt. Riktigt fult och i klass med psykopater som Johanna.

Ur FUP:
Oavsett om M spelade, kollade Pinterest eller whatever, tro jag att hon gjorde det för att glömma.
Citera
2023-05-06, 22:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Hon har en dokumenterad diagnos (ADD eller ADHD), vilket inte är en helt ovanlig bland ungdomar.
Vanligt eller ovanligt är väl egentligen ointressant; NPF tar sig olika uttryck beroende på svårighetsgrad, vilka delar; ex uppmärksamhet eller impulsivitet som skapar problem i vardagen, kompensatoriska förmågor, medfödda egenskaper, intellekt, komorbiditet.

Vi har ett samhällsproblem angående diagnoser då skolan ofta förbiser eller kan erbjuda tillräckligt stöd. Detta leder inte sällan till utanförskap, skolkande, missbruk och ångestproblematik för många drabbade.
Citat:
Och över hälften av alla våldsbrottslingar har ADHD.
Ja, så är det ju. Inte sällan med tilläggsdiagnoser. Dessa uppvisar oftast dåliga resultat gällande impulsivitet och i kombination med droger och psykosociala problem, leder det inte sällan till våldshandlingar. Men jag vet inte riktigt hur detta är applicerbart på M.
Citat:
Hon är inte unik. Hennes lögner och beteende har försökts förklaras med bortträngda minnen, chock, varit tvingad av J, vita lögner, rädsla. Allt för att hon inte ska behöva stå till svars för det hon gjort. Hade man bytt ut Maja och placerat Muhammed från Rinkeby i samma sits är jag övertygad att tongångarna hade låtit annorlunda.
- Är det så? Nu är M inte Muhammed; hon ingår inte i ett gäng och hon har heller inte vuxit upp med tvivelaktiga värderingar. Det enda som förenar förortskillen och M är en NPF-diagnos, därför haltar också jämförelsen. Vi har fått mycket info om M som person och det är vad som ligger till grund för analysen.
Citat:
Enligt hennes pappa har hon flera A. Hon hade däremot problem med engelskan och matten.
Okej, tack. Visst var det så att hon gick en praktisk linje, inriktad på teknik i någon form? Med anpassning, får man förmoda.
Citat:
Tecken på empatistörning är främst att hon inte visar på några känsloyttringar under några förhör. Hon gör ingenting för att underlätta för T s anhöriga. Men det har ju också förklarats med hjälp av hennes diagnos.
Avstängdhet och förnekelse är bara en variant på hur vi kan hantera trauman.
Det finns inga rätt eller fel, det finns ingen mall för reaktioner; däremot kan omgivningen skapa förutsättningar i form av trygghet och stöd för en sund bearbetning där samtliga känslor får komma till uttryck.

M började berätta efter en tid på häktet, hon bröt också ihop i rätten så att man fick avbryta.
Citera
2023-05-06, 23:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Oavsett om M spelade, kollade Pinterest eller whatever, tro jag att hon gjorde det för att glömma.

Ja, det är nog det mest sannolika.
Men att minnas Tove kan också ha varit ett sätt att hantera situationen.
Citera
2023-05-06, 23:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Ja visst, vad hon än gör är det antingen för att förtränga det som hänt, eller för att minnas Tove.

Men det intressanta som jag tog upp var ändå det faktum att, ur vissa andras perspektiv, när Maja är vaken och själv, så roar hon sig med sin telefon.

Men i lägenheten var telefonen helt oanvänd. Det styrker då Majas påståenden att hon sov, tänker jag.
Citera
2023-05-06, 23:19
Medlem
ziracorns avatar
Min uppfattning är att Maja är totalt beroende/behövande av Johanna.
Vet inte hur tjejer funkar. Med det sagt, så tar jag INTE ställning i skuldfrågan.
Vad som exakt hände den där natten i badrummet är höljt i dunkel...
Citera
2023-05-06, 23:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Min uppfattning är att Maja är totalt beroende/behövande av Johanna.
Vet inte hur tjejer funkar. Med det sagt, så tar jag INTE ställning i skuldfrågan.
Vad som exakt hände den där natten i badrummet är höljt i dunkel...

Faktum är att i grund och botten finns i tråden bara en "grupp" som tar ställning i skuldfrågan, och det är de som anser att Maja är skyldig.

Vi andra är som du, utan ställning i skuldfrågan, vi ser istället till de fakta och bevis som framkommit, och konstaterar att det inte finns tillräckliga bevis för att ta ställning i skuldfrågan. Det är precis som du säger, exakt vad som hände den där natten i badrummet är höljt i dunkel.

Det betyder inte att vi påstår att Maja inte gjorde det. Det betyder bara att vi inte kan säga med säkerhet att hon gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in