Citat:
Ursprungligen postat av
EvolModsiw
Ja, att försöka använda ljud som man anser att någon måste ha vaknat av som bevis är absurt. Jag skulle kunna dra ett flertal anekdoter om personer som sovit som lik trots betydligt högre ljud än den här dunsen och plingplonget. Morsan i lägenheten nedanför har för övrigt inte heller vaknat av dunsen så hon borde också vara suspekt då enligt åklagaren.
Indicier kan vara tunna ibland, men ändå vara indicier. Om det är väldigt mång tunna, men många ändå pekar åt ett håll, då kan det faktiskt vara så att de stärker varandra.
Jag brukar för att förklara för mig själv, överdriva ganska mycket för att se bilden klarare. T ex säg att det var tusen små indicier, alla tunna, men ändå pekar lite åt samma håll, så blir det starkare än fem, sex lite svaga, även om varje indicium ändå måste var för sig värderas.
Men här har vi ganska få, ganska svaga, men visst, det skulle kunna vara så att Maja är skyldig till mord.
Vet ine om det är rätt tillfälle just nu att rada upp dom, men de ytterst få som åklagaren tog upp, varav ett var just ljuden som Maja borde ha hört, som ett bevis tillsammans med avsaknad med avvärjningskador, ja... det känns lite tunnt. Visst, det blir en kumulativ effekt, så är det , men bevisar detta att man har hållit i någon händer, när en annan misstänkt, som har svåra problem med sitt uttalade hämndbegär och historik av lögner och lögner även i rätten, säger att man är skyldig? Särskilt som att denna person själv har blivit avslöjad av den hon anklagar?
Ljuden är inte kollade, hur hörs de till sovalkoven? Hur kan man värdera Majas sovdjup, ljuden från den ev fällningen?
Det är ett indicum, det kan jag inte förneka, men svårvärderat. Man behöver inte såga det till fotknölarna, men sedan är de övriga indicierna inte heller så starka.
Om vi tar avvärjningsskadorna... som rättsläkaren inte sa att det betyder två gm, utan...
Man kan inte alltid såga varje indicium vid fotknölarna, såsom man gjorde i TR i Örebro när Stefan D friades, eftersom det alltid är så att ett indicum är ett indicum, inte ett bevis.