2023-05-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Ja, att försöka använda ljud som man anser att någon måste ha vaknat av som bevis är absurt. Jag skulle kunna dra ett flertal anekdoter om personer som sovit som lik trots betydligt högre ljud än den här dunsen och plingplonget. Morsan i lägenheten nedanför har för övrigt inte heller vaknat av dunsen så hon borde också vara suspekt då enligt åklagaren.

Hon kan ju knappast sovit så så djupt eftersom hon vaknar flera gånger, varav ena gången endast ett par minuter från att mordet begåtts.
Citera
2023-05-06, 20:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, det var så jag tänkte. Just nu är nog alla tankar fokuserade på att komma ut. Men blir hon dömd till ett långt fängelsestraff även i HR så kanske hon efter ett tag finner sig i sin nya strukturerade miljö. Relationen med samsittaren från häktestiden fungerade ju bra.

M tror jag inte vi kommer höra aå mycket om under fängelsetiden. Men J lär skapa ett par rubriker. Fattar hon tycke för kvinnor sexuellt, så kommer det bli kaos där inne.
Jag tror inte sex är nödvändigt för att skapa intriger, vilket förefaller vara hennes livselixir.
Citera
2023-05-06, 20:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
J hade sagt att storyn skulle fria dem och om hon åkte fast skulle hon ta livet av sig.

Att J skulle ta livet av sig tror jag bidrog mest till att M inte kunde frångå storyn. Förmodligen kunde hon inte tänka sig att mista J och ha hennes liv på sitt samvete.
Och givetvis ville hon inte heller åka fast.

Till och med långt efter hon blev motbevisad höll hon fast vid berättelsen, vilket ju visar, tycker jag, att hon verkligen trodde att den skulle fria dem och att hon behövde tid för att bearbeta förändringen och hitta ett nytt förhållningssätt.

Att sedan hennes minnesproblematik stökade till det för henne gjorde henne inte särskilt trovärdig. Hon blandade in den gamla lögnen med lite nya och kanske en gnutta sanning,

Vad som händer nu är väl att man vet varken ut eller in (kanske inte ens Maja vet längre), vad som är sant eller inte.

Jag vet med mig med mitt minne, så kan minnesblderna ändras till att jag minns mer vad jag har berättat efteråt än hela händelsen. Sedan när man träffar personen man delar minnet med, kan det visa sig att våra minnesbilder inte stämmer överens. Fast man är så säker...
Citera
2023-05-06, 20:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är väl ganska vanligt att personer med autism eller de dragen inte har några problem med tystnad.
Nej, ljud är i allmänhet betydligt mer påfrestande än tystnad, OM det är den typen av drag hon har.
Citera
2023-05-06, 20:23
Medlem
Citat:
Hon kan ju knappast sovit så så djupt eftersom hon vaknar flera gånger, varav ena gången endast ett par minuter från att mordet begåtts.

Hon ska ha vaknat av illamående vilket vanligtvis trumfar sömnbehovet om man inte sover djupt som Jimi Hendrix. Det är inga överdrivet höga ljud det är frågan om hur som helst. Plinget på dörren går att höra i radioinslaget med grannen. Dunsen bör ha låtit mindre genom väggen än i lägenheten under.
Citera
2023-05-06, 20:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad som händer nu är väl att man vet varken ut eller in (kanske inte ens Maja vet längre), vad som är sant eller inte.

Jag vet med mig med mitt minne, så kan minnesblderna ändras till att jag minns mer vad jag har berättat efteråt än hela händelsen. Sedan när man träffar personen man delar minnet med, kan det visa sig att våra minnesbilder inte stämmer överens. Fast man är så säker...
Jag ser det som mycket tänkbart att M inte har koll på vad som är vad, ursprungslögn, ev. tillkomna lögner, vad andra berättat och vad hon upplevt, utan blandar och ger utav det som dyker upp i hennes huvud.

Det som berört henne känslomässigt minns hon. Det har hon visat. Vad hon minns för övrigt, kan nog vara lite slumpartat utan hänsyn till vikt, rangordning eller kronologi.
Citera
2023-05-06, 20:49
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte heller att Tove satte sina hände rmot Johannas hals.

Det känns som en helt felaktig reaktion på ett övergrepp, där man blivit fälld (om ens det är sant, kanske fick ett hårt slag i huvudet men en liten hammare som någon föreslog?).

Har Tove kunnat hålla runt halsen, borde hon istället rivit och slagits om någon sätter sig gränsle över ens kropp.

Att ingen ifrågasätter det?

Historien om att Tove skulle satt sina händer runt Johannas hals ser jag enbart som en efterkonstruktion för att försvara/förklara Johannas eget strypgrepp på Tove.

”Hon tog strypgrepp på mig först, och jag höll bara tio sekunder så det är inte mitt fel att hon dog”
Citera
2023-05-06, 20:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, det var så jag tänkte. Just nu är nog alla tankar fokuserade på att komma ut. Men blir hon dömd till ett långt fängelsestraff även i HR så kanske hon efter ett tag finner sig i sin nya strukturerade miljö. Relationen med samsittaren från häktestiden fungerade ju bra.

M tror jag inte vi kommer höra aå mycket om under fängelsetiden. Men J lär skapa ett par rubriker. Fattar hon tycke för kvinnor sexuellt, så kommer det bli kaos där inne.
Sedan finns det kanske en risk att hon påverkas och tar åt sig av andra interners livshistoria, tankar och inställningar och hamnar än mer fel.
Citera
2023-05-06, 20:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tur för honom att de behövde bryta för kvart i fem Ekot…

Jaa, det kanske var "räddningen".
Citera
2023-05-06, 21:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ja, den här domaren...

Vad gäller sömnen kan jag hålla med, man kan inte veta hur djupt Maja sov. Är själv inte sådan som somnar var som helst, när som helst, men vet jättemånga som kan somna i tv-soffan, eller i en fåtölj bara sådär, för att inte tala om när man var yngre och var ute och festade, sov över hos kompisar. Då kunde ju folk ligga och sova i soffan fast det var fullt ös på musiken. Även på bio somnade sonen en gång, med öppen mun... haha.

Så det kan jag köpa. Däremot undrar jag om Maja kände så mycket för att sova när kroppen dumpades, även om man är trött. Men å andra sidan har hon ju liksom redan erkänt gravfridsbrottet, så varför hitta på det? Kan vara flyktbeteende också, från något som är mycket traumatiskt. Jag vet att flera inte tycker att hon visar känslor, men jag upplever det som att hon verkligen kände att det var det värsta hon varit med om.

Ja, det där kan man fundera över. När det ligger en död kropp i hallen så borde hon bli klarvaken. Hur hon sedan reagerar en tid senare när de är ute i skogen kan inte jag bedömakan man undra, om det kan vara någon psykologisk reaktion eller så. En annan fundering är kring detta gällande hennes minne. Har hon minnesluckor från vissa delar, och drar då själv slutsatsen att hon sovit, trots att hon var vaken. Kruxet med polisen är att de vill alltid ha svar på alla frågor. Ibland kan det då vara enklare att svara "jag sov", än "jag minns inte", och hon kanske själv är osäker också eller tror att hon sov.

Det här med att hon vaknar till när hon kommer hem tänker jag att det kanske inte är så konstigt, det är första tillfället när hon inte är med Johanna, utan helt för sig själv. Först då är hon "fri" från nattens händelser och kanske är det först då det som skett under natten kommer över henne. I alla fall tänker jag att om hon nu ljugit om att hon sovit titt som tätt under natten, då hade hon väl ljugit om att hon bara somnade när hon kom hem också, om det nu är hennes lögn-strategi, att framställa sig som som så trött att hon somnar hela tiden.
Citera
2023-05-06, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Sedan finns det kanske en risk att hon påverkas och tar åt sig av andra interners livshistoria, tankar och inställningar och hamnar än mer fel.

Med samsittaren under häktningstiden verkar det vara mest Maja som babblade på. Tror inte hon är så svag och lättmanipulerad som en del tror.
Citera
2023-05-06, 21:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Ja, att försöka använda ljud som man anser att någon måste ha vaknat av som bevis är absurt. Jag skulle kunna dra ett flertal anekdoter om personer som sovit som lik trots betydligt högre ljud än den här dunsen och plingplonget. Morsan i lägenheten nedanför har för övrigt inte heller vaknat av dunsen så hon borde också vara suspekt då enligt åklagaren.

Indicier kan vara tunna ibland, men ändå vara indicier. Om det är väldigt mång tunna, men många ändå pekar åt ett håll, då kan det faktiskt vara så att de stärker varandra.

Jag brukar för att förklara för mig själv, överdriva ganska mycket för att se bilden klarare. T ex säg att det var tusen små indicier, alla tunna, men ändå pekar lite åt samma håll, så blir det starkare än fem, sex lite svaga, även om varje indicium ändå måste var för sig värderas.

Men här har vi ganska få, ganska svaga, men visst, det skulle kunna vara så att Maja är skyldig till mord.

Vet ine om det är rätt tillfälle just nu att rada upp dom, men de ytterst få som åklagaren tog upp, varav ett var just ljuden som Maja borde ha hört, som ett bevis tillsammans med avsaknad med avvärjningskador, ja... det känns lite tunnt. Visst, det blir en kumulativ effekt, så är det , men bevisar detta att man har hållit i någon händer, när en annan misstänkt, som har svåra problem med sitt uttalade hämndbegär och historik av lögner och lögner även i rätten, säger att man är skyldig? Särskilt som att denna person själv har blivit avslöjad av den hon anklagar?

Ljuden är inte kollade, hur hörs de till sovalkoven? Hur kan man värdera Majas sovdjup, ljuden från den ev fällningen?

Det är ett indicum, det kan jag inte förneka, men svårvärderat. Man behöver inte såga det till fotknölarna, men sedan är de övriga indicierna inte heller så starka.

Om vi tar avvärjningsskadorna... som rättsläkaren inte sa att det betyder två gm, utan...

Man kan inte alltid såga varje indicium vid fotknölarna, såsom man gjorde i TR i Örebro när Stefan D friades, eftersom det alltid är så att ett indicum är ett indicum, inte ett bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in