2023-05-06, 14:53
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, ser absolut inte skillnaden då samerna INTE är ursprungsbefolkningen förutom i deras egna och PKs ögon, så varför då inte kunna ge bort landet till andra, invasiva arter, menar du? Vad är skillnaden? Det är INTE samernas marker - det är SVERIGES! Varför vill du ge bort så stora delar av landet till en chimärbefolkning?
Läste du ens vad jag skrev?
Citera
2023-05-06, 15:03
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Varit och är mycket ute på fjället, men att vistas bland andra förtar ju hela upplevelsen och meningen med vistelsen.
Så från min horisont förstår jag inte företeelsen att behöva samlas i och kring stugor och stigar , är det inte det man vill komma bort ifrån !
Karta och kompass (ifall det blir dåligt väder) är vad som gäller för min del.
Turistleder i fjällen faller på sin egen orimlighet, rätt av samerna, dom som har noll koll kan stanna hemma.
Det beror väl på hur van man är.

När jag vandrade Kläppen-Helags-Sylarna-Helags-Kläppen hade vi noll erfarenhet. Stugorna ligger på lagom avmätta dagsvandringar. Det gör det relativt lätt för oerfarna att göra fjällvandring. Särskilt som stugorna i Helags och Sylarna både har (hade i alla fall) mat och sovrum. Kläppen serverade mat, men jag minns inte att de hade sovplatser. Så du kan vandra med vädligt lätt ryggsäck.

Sånt gör det lätt för nybörjare. Vi valde att tälta och laga mat själva. Eftersom vi dessutom var nybörjare så hade vi kanske med oss för mycket. 25 kilos ryggsäck som vi hade är inte så jäkla kul.

När vi vandrade så fanns det en liten raststuga mellan Helags och Sylarna som vi rastade i. Då kom en ensam snubbe in. Han kom ifrån norska hållet och han hade en liten ryggsäck på max 10 kilo och gick mellan stugor. Med lätt vikt går man raskt och kan hålla upp huvudet medan man går, om ni förstår vad jag menar.

Istället för att lägga ner stugor borde det finnas fler stugor.

Det gör det lättare för både nybörjare men även vana (som snubben vi mötte) som bara vill vara ute och accepterar att möta folk.

Den som vill vandra utan att möta någon behöver bara välja omarken men får bära mycket mer.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2023-05-06 kl. 15:06.
Citera
2023-05-06, 15:12
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Det är en liten del av samerna som håller på med renskötsel.
En liten del av denna lilla del är rena extremister som anser att allt i fjällvärlden tillhör dem och ingen annan ska få komma dit eller nyttja något som helst.
Att lyssna på dessa extremister är vansinne.

Jag var med en kompis och fiskade i hans barndomshem någonstans i Norrland.
En morgon kommer tre samer på fyrhjuliga mc och kör fram till stugan.
De säger åt oss att deras renflock finns i skogen runt stugan och att vi inte får köra bil eller gå ut i skogen tills dess de har passerat, det kan ta en dag eller två säger de.

Jag förklarade för dem att de inte har någon som helst rätt att begränsa vår rörelsefrihet och de blev hotfulla. När jag förklarade vem jag var så fick de bråttom att försvinna medans de uttalade svordomar och hot.

Andra gånger har jag träffat riktigt trevliga samer ute i fjällvärden som både bjudit på kaffe och en pratstund. Alla är vi olika.
Men dessa extremister borde man ignorera.
”När jag förklarade vem jag var”

Vad menar du med det? Kan du förtydliga vad du sade?
Citera
2023-05-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Samerna är inte ursprungsbefolkning någonstans i norden. Svenskar har sisådär över 5000 års försprång före dem.

Bodde väl i princip inga germaner i de fjällnära skogarna innan gruvnäring och skogsnäring skapade grundlag för svenska bosättningar på 1800 talet?
Citera
2023-05-06, 15:44
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Brukar du se många araber som fjällvandrar?

Jag har fjällvandrat en gång, för 25 år sedan.
Såg mycket få personer öht.
Citera
2023-05-06, 15:53
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
”När jag förklarade vem jag var”

Vad menar du med det? Kan du förtydliga vad du sade?

Sorry, när jag förklarade vad jag jobbar med.
Citera
2023-05-06, 15:54
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det beror väl på hur van man är.

När jag vandrade Kläppen-Helags-Sylarna-Helags-Kläppen hade vi noll erfarenhet. Stugorna ligger på lagom avmätta dagsvandringar. Det gör det relativt lätt för oerfarna att göra fjällvandring. Särskilt som stugorna i Helags och Sylarna både har (hade i alla fall) mat och sovrum. Kläppen serverade mat, men jag minns inte att de hade sovplatser. Så du kan vandra med vädligt lätt ryggsäck.

Sånt gör det lätt för nybörjare. Vi valde att tälta och laga mat själva. Eftersom vi dessutom var nybörjare så hade vi kanske med oss för mycket. 25 kilos ryggsäck som vi hade är inte så jäkla kul.

När vi vandrade så fanns det en liten raststuga mellan Helags och Sylarna som vi rastade i. Då kom en ensam snubbe in. Han kom ifrån norska hållet och han hade en liten ryggsäck på max 10 kilo och gick mellan stugor. Med lätt vikt går man raskt och kan hålla upp huvudet medan man går, om ni förstår vad jag menar.

Istället för att lägga ner stugor borde det finnas fler stugor.

Det gör det lättare för både nybörjare men även vana (som snubben vi mötte) som bara vill vara ute och accepterar att möta folk.

Den som vill vandra utan att möta någon behöver bara välja omarken men får bära mycket mer.

Du har helt rätt.
Citera
2023-05-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Ok, alla undersökningar kring markslitage och cykel vs gående visar på det motsatta.
Tonen i inlägget får mig också att misstro att du ens besökt fjället😀

Du får tro vad du vill det kan jag ju inte göra något åt. Men om mitt fotoalbum är något att gå efter har du gjort en grav felbedömning av min ” ton”! Plus att ett antal uttjänta vandringskängor i källaren bär syn för sägen.

Om du misstror att man numer möter mountainbikes i fjällen är det snarare du som inte varit där på många år!🤣
Citera
2023-05-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Varför skulle de inte ha råd? Rennäringen bringar inkomster samt att de får bidrag från staten.
De har det knappast påvert, bor i villor/mindre gårdar samt har stugor och kåtor i fjällen.

Då är renskötsel ganska lönsamt ändå? Jag har dock förståelse att de inte vill ha en massa rantande runt i fjällen under kalvningstiden, annars kan jag nog tycka att fjällområdena är stora nog att hysa både renskötsel och friluftsliv, så någon sorts exklusivitet till fjällen kan samerna inte kräva. Jag har dock aldrig förstått att de kan ha sina renar betande i privata skogar utan att betala arrende pga markslitage
Citera
2023-05-06, 17:26
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Bodde väl i princip inga germaner i de fjällnära skogarna innan gruvnäring och skogsnäring skapade grundlag för svenska bosättningar på 1800 talet?
Jorå, några bodde i krokarna, för nån skulle ju driva in skatten från lapparna eftersom de befann sig på svenska kronans mark.
Citera
2023-05-06, 18:01
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
I 130 år har STF hyrt fjällstugor från länstyrelsen för att svenskar skall komma ut i naturen och fjällmiljö. Men nu är det slut med detta, de svenska samerna vill ha marken till sin rennäring och därmed avslutas det 130 år gamla sammarbetet med STF och därmed stängs fjällstugorna.

Rätt eller fel?

"– Vi pratar här om alla våra stugor och stationer i Jämtland Härjedalen utom Storulvån där vi äger marken själva. Det gör att det här blir väldigt stort, säger Maria Ros Hjelm, STF:s generalsekreterare till DN.

STF har haft verksamhet i de svenska fjällen i 130 år. Det nuvarande avtalet förhandlades om för 25 år sedan."

https://www.gp.se/nyheter/sverige/f%C3%B6r-m%C3%A5nga-turister-stf-s-fj%C3%A4llstugor-hotade-1.98791187

Samerna är en misslyckad grupp invandrare i Sverige som inte klarar sig själva utan lever på bidrag. Alltid haft en gräddfil in i fickorna på oss svenskar. De påstår att de är ursprungsbefolkning men det är de EJ. De är den grupp som skräpar ner mest i fjällen.

Mitt förslag är att dra in alla förmåner till de samer vi äger. Om vi inte kan visa upp dem som vi visar upp älgar på Skansen, varför skall vi då betala dem?
Citera
2023-05-06, 18:22
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Samerna är en misslyckad grupp invandrare i Sverige som inte klarar sig själva utan lever på bidrag. Alltid haft en gräddfil in i fickorna på oss svenskar. De påstår att de är ursprungsbefolkning men det är de EJ. De är den grupp som skräpar ner mest i fjällen.

Mitt förslag är att dra in alla förmåner till de samer vi äger. Om vi inte kan visa upp dem som vi visar upp älgar på Skansen, varför skall vi då betala dem?

Svenskarna har koloniserat Norrland, inte tvärtom, dessutom ska fjällvandringar inte vara något för en lat medelklass oförmögen till tältning.
Vill blekfeta svennar göra det enkelt för sig finns Sälen, Idre och Åre, där kan marodörerna hållas och vallas.
Vi som sysslar med vanligt friluftsliv, med tält som rör oss över obanad terräng ser det som mycket positivt om massturismen trycks tillbaka.
Redan för 20 år sedan var Jämtlandstriangeln överutnyttjad, jag kan tänka mig vilka gräshoppssvärmar av medelklass som söker livsstilspoäng där kan vara sommartid.
Fjällens lugn och frid ska behållas!

Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Inte så kul dock när björnen eller vargflocken kommer.

Björnen lever i på fjället, de attackerar inte tält i skogen, det gör inte vargar för den delen heller.
Ut och se själv!
Senast redigerad av Brunafingrarna 2023-05-06 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in