2023-05-05, 23:47
Medlem
Barney Calhouns avatar
Så dom stackars snöindianerna har lyckats vända vänsterveganernas blicka från invandringen eller är det bara vad dom hoppas?
Citera
2023-05-05, 23:51
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför?

Skall detta även då gälla våra "nysvenskar"? Skall blattar och naggers få delar av Sverige? Det har de redan fått, iofs...
Eh nej de ska helst skjutsas till Danmark.
Skillnaden ser du väl ändå. Ursprungsbefolkningen om man nu vill kalla den så trots att det inte är sant kan få sina marker där uppe.
Citera
2023-05-06, 00:02
Medlem
Man skulle ju kunna låta samerna ha en del i turistnäringen som de har uppe i Lapplandsfjällen och Padjelanta. Där de driver viss logi, har båtturer och hundspann osv.....Ger ju lite money och då blir väl alla glada.
Citera
2023-05-06, 00:03
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Skillnaden ser du väl ändå. Ursprungsbefolkningen om man nu vill kalla den så trots att det inte är sant kan få sina marker där uppe.

Nej, ser absolut inte skillnaden då samerna INTE är ursprungsbefolkningen förutom i deras egna och PKs ögon, så varför då inte kunna ge bort landet till andra, invasiva arter, menar du? Vad är skillnaden? Det är INTE samernas marker - det är SVERIGES! Varför vill du ge bort så stora delar av landet till en chimärbefolkning?
Citera
2023-05-06, 00:09
Medlem
Bandida.locas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vilka är dessa skräpfolk (de som skräpar ner alltså)?
Folk som 2020 och 2021 inte kom iväg utomlands för att svina och stöka!!!!!
Citera
2023-05-06, 00:10
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Nu blir jag lite ledsen,
ja, ja, jag är ingrodd stockholmska.

Vad hände med hundspann och sånt?

Sen såg jag en same på tv häromkvällen, kan ha varit på nyheterna. Han var iklädd full same-mundering.
--Det har han bara för att det är tv nu, sa mannen som stod jämte mig.
Jag hade inte tid att fråga om det då, men jag tyckte det verkade märkligt. Är det som om en dalkarl promt skulle bära hembygdsdräkt så fort han är med i tv?

Hundspann existerar inte ens i rennäringen. Idag är det snöskoter, 4wd, ATV och tom helikopter. För all del, det är inget soffajobb att köra omkring hela dagarna på fjället med ATV.
Samedräkten är ungefär som svenskarnas folkdräkt, bärs vid högtider. Lappkåtorna ställs upp lite här och där för att pinka in revir. Ingen som bor i dem. De har hus/stugor flertalet platser, ofta på vackra lokationer där svensken bara kan drömma om att få sätta upp en fjällstuga.
Senast redigerad av Toolman 2023-05-06 kl. 00:14.
Citera
2023-05-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Få marker och starta eget land då, bye bye bidrag.

Köpa så stora marker blir väl svårt, och allemansrätten finns kvar ändå (ett tag till).
Citera
2023-05-06, 01:59
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Och markslitage tror du Samerna bryr sig om när de kör omkring på sin ATV och snöskotrar? Svenskar har en något romantiserad bild av dessa "ädla vildar". Den dag samerna slutar att använda sig av det moderna västerländska samhället och dess teknik så kan de möjligen ställa vissa krav på svenskarna i de områden där de faktisk är ursprungsbefolkning dvs i fjällkedjan långt från kusten (germanerna kom långt innan samerna till Norges kustområden).

Samerna är inte ursprungsbefolkning någonstans i norden. Svenskar har sisådär över 5000 års försprång före dem.
Citera
2023-05-06, 02:56
Medlem
Finns väl inte mycket att se där, en massa granar och tallar, mygg.
Citera
2023-05-06, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Och markslitage tror du Samerna bryr sig om när de kör omkring på sin ATV och snöskotrar? Svenskar har en något romantiserad bild av dessa "ädla vildar". Den dag samerna slutar att använda sig av det moderna västerländska samhället och dess teknik så kan de möjligen ställa vissa krav på svenskarna i de områden där de faktisk är ursprungsbefolkning dvs i fjällkedjan långt från kusten (germanerna kom långt innan samerna till Norges kustområden).

Jag har alltid undrat över hur de har råd med helikoptrar, maffiga skotrar , fyrhjulingar kch crossmotorcyklar eftersom man hela tiden hör vilken dålig lönsamhet det är i rennäringen? Eller går alla pengar just till dessa saker och det övriga livet för renskötarna är ganska påvert?

Jag gick en del i fjällen för många år sedan, återvände för något år sedan för en kortare vandringstur, knogade fram på leden och grubblade varför den var så sörjig och sliten. Jag såg upp vid ett plötsligt oväntat ljud,fick en chock-rakt mot mig i hög hastighet kom två mountaibikes vars ” ryttare” hade full cykelmundering kompletterad med varsin kamera på hjälmen. Jag hann kasta mig åt sidan innan krasch. Jag behövde inte längre fundera på varför stigen var så lerig och sliten….Gång på gång fick jag flytta mig åt sidan för cyklister. Cyklister på fjället!! Helt absurt….. De sket ju uppenbarligen helt i sin omgivning, de hade lika gärna kunnat åka terräng och utförsbacke på någon anlagd bana i Stockholm.

Skräp, jo jag tackar, fullt med skit (bokstavligen) och skräp längs hela leden. Så klart är att de kategorier som nu tar sig till fjällen för någon slags ” äventyrsfix” inte har varit med om en ”Håll Sverige rent”-kampanj! Mötte inte en enda Mena på hela turen så det var uppenbart att här är det etniska svenskar från välmående medelklass som stod för grisigheten.

Helt klart är att om jag någonsin går i fjällen igen blir det utanför en led. Jag vill uppleva naturen där uppe, inte känna mig som man är i ett träningsspår utanför Stockholm fylld av svensk medelklass som ska visa sina fina mountainbikes.
Citera
2023-05-06, 03:39
Medlem
Dom där lederna är ju till för att alla skall gå på samma ställe, och inte göra skada på övrig natur. Jag tycker att det verkar som att just det fungerar bra.

Sen att folk slänger skräp och inte plockar upp det, är helt sjukt.

Jag har fjällvandrat många gånger, inte på leder, utan med tält, medhavd mat samt fiskeutrustning. Aldrig någonsin har jag lämnat kvar ens ett enstaka kolapapper. Jag har knappast funderat på det, självklart så tar man skräpet med sig hem.
Citera
2023-05-06, 06:02
Medlem
Hur länge ska den här jävla vi var här först skiten få vara kvar?
Det fanns väl 5% av dagens befolkning när detta började, vi blir bara fler.

Inte fan kan att dina förfäder gillade att gå med renarna här vara en anledning till att stoppa nutiden.

Land tar slut och vi blir fler och fler, historisk hävd måste bort. Köp landet eller gilla läget tycker jag. Måste räcka någon gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in