Citat:
Ursprungligen postat av
Neida
Och markslitage tror du Samerna bryr sig om när de kör omkring på sin ATV och snöskotrar? Svenskar har en något romantiserad bild av dessa "ädla vildar". Den dag samerna slutar att använda sig av det moderna västerländska samhället och dess teknik så kan de möjligen ställa vissa krav på svenskarna i de områden där de faktisk är ursprungsbefolkning dvs i fjällkedjan långt från kusten (germanerna kom långt innan samerna till Norges kustområden).
Jag har alltid undrat över hur de har råd med helikoptrar, maffiga skotrar , fyrhjulingar kch crossmotorcyklar eftersom man hela tiden hör vilken dålig lönsamhet det är i rennäringen? Eller går alla pengar just till dessa saker och det övriga livet för renskötarna är ganska påvert?
Jag gick en del i fjällen för många år sedan, återvände för något år sedan för en kortare vandringstur, knogade fram på leden och grubblade varför den var så sörjig och sliten. Jag såg upp vid ett plötsligt oväntat ljud,fick en chock-rakt mot mig i hög hastighet kom två mountaibikes vars ” ryttare” hade full cykelmundering kompletterad med varsin kamera på hjälmen. Jag hann kasta mig åt sidan innan krasch. Jag behövde inte längre fundera på varför stigen var så lerig och sliten….Gång på gång fick jag flytta mig åt sidan för cyklister. Cyklister på fjället!! Helt absurt….. De sket ju uppenbarligen helt i sin omgivning, de hade lika gärna kunnat åka terräng och utförsbacke på någon anlagd bana i Stockholm.
Skräp, jo jag tackar, fullt med skit (bokstavligen) och skräp längs hela leden. Så klart är att de kategorier som nu tar sig till fjällen för någon slags ” äventyrsfix” inte har varit med om en ”Håll Sverige rent”-kampanj! Mötte inte en enda Mena på hela turen så det var uppenbart att här är det etniska svenskar från välmående medelklass som stod för grisigheten.
Helt klart är att om jag någonsin går i fjällen igen blir det utanför en led. Jag vill uppleva naturen där uppe, inte känna mig som man är i ett träningsspår utanför Stockholm fylld av svensk medelklass som ska visa sina fina mountainbikes.