2023-05-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Jag talar om näringslivets omsättning och jobbtillfällen. 2,6-3,2 miljoner besökare. Gör din egen matematik. Tror du det kostar 100 kr att vandra i fjällen?

Du verkar lite förvirrad, tror du på fullt allvar att samerna får miljarder av de pengarna?
Det är helt gratis att vandra i fjällen, samerna får inga pengar av att turisterna handlar på Haglöfs din idiot.
Dessutom citerar du hela turiststbranchen.
Citera
2023-05-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Men ditt jävla mongo. Enligt den definition av urbefolkning som används av FN och ILO är samerna vårt ursprungsfolk. Du har rätt enligt den arkeologiska definitionen, men den är faktiskt helt oväsentlig i denna typ av diskussioner. Varför är en del idioter som du så jävla angelägna att neka samerna rätten att betraktas som urbefolkning? Jävla idioti!

Nej. Samerna är ett urfolk inte ur(sprungs)befolkning. Ursprungsbefolkning används inte längre eftersom det syftar till en faktisk kronologi. Urfolk betyder bara att det var ett minoritetsfolk som bodde inom ett geografiskt område innan nationsgränserna etablerades. Inget annat.
Citera
2023-05-06, 13:01
Medlem
Thyrells avatar
Jag är helt säker på att detta bara är första steget för samerna. Sedan kommer de att vilja sköta om ”turismen” själva. Då har det full kontroll på marken och så småningom försvinner allemansrätten från fjällen.
Citera
2023-05-06, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du verkar lite förvirrad, tror du på fullt allvar att samerna får miljarder av de pengarna?
Det är helt gratis att vandra i fjällen, samerna får inga pengar av att turisterna handlar på Haglöfs din idiot.

Vad de däremot får är en ökad möjlighet att sälja kött till restauranger som besöks av de här turisterna. De har möjlighet att bedriva turismverksamhet. Etc.

Värt att notera är att det i Jämtland/Härjedalen rör sig om 120 Samer som arbetar med renskötsel åt totalt ca:400 renägare. Så, en stor del av turismnäringen ska potentiellt bli lidande för att just över 100 pers ska lajva kulturbärare. Orimligt.
Citera
2023-05-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoxie
Vad de däremot får är en ökad möjlighet att sälja kött till restauranger som besöks av de här turisterna. De har möjlighet att bedriva turismverksamhet. Etc.

Värt att notera är att det i Jämtland/Härjedalen rör sig om 120 Samer som arbetar med renskötsel åt totalt ca:400 renägare. Så, en stor del av turismnäringen ska potentiellt bli lidande för att just över 100 pers ska lajva kulturbärare. Orimligt.

Nej, helt fel. En försvinnande liten del av turistnäringen blir eventuellt lidande.
Citera
2023-05-06, 13:11
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vilka är dessa skräpfolk (de som skräpar ner alltså)?
Mestadels stockholmare och liknande löst folk.
Citera
2023-05-06, 13:46
Medlem
Toolmans avatar
Jag har aldrig upplevt nedskräpning i fjällen från turister. Dessa består av ordningsamma nuturälskare därav besöket i fjällen. Samma typ som besöker O-Ringen, 1000-tals människor på samma plats utan att ett spår efterlämnas. Men en viss förändring har skett i fjällen med Stravacyklisterna. I kampen om de bra tiderna på en runda så packas det minimalt och energibarsen intages på sadeln och förpackningarna råkar tydligen bara släppas. Dessutom cyklas det över myrar och lös terräng istället för att gå av cykeln. Allt i kampen om de bra tiderna i Stravaapppen.
Citera
2023-05-06, 13:55
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser

Om du hade bemödat dig med att faktiskt läsa mitt inlägg så hade du insett att jag aldrig har skrivit att samerna får miljarder. Jag vet att det är svårt, men försök i alla fall.

Det är en stor förlust för näringslivet om man stänger alla fjällstugorna i Jämtland och Härjedalen. 2,6 miljoner besökare är 2,6 miljoner besökare. Självklart driver samerna renskötsel i fjällen, men jag tror inte att samerna just detta år upplever att turistsituationen har blivit ohållbar jämfört med för 10 år sedan eller 40 år sedan. Rättare sagt: var det lättare att bedriva renskötsel när det bara var 10 000 turister i stället för 30 000 turister i ett visst område? Nej, det var nog exakt lika svårt.

Min teori är att samerna vill ha mer pengar och därför hotar med att stänga eller ta över stugorna. Du är välkommen att med dina oerhörda kunskaper ta fram en alternativ teori.
Senast redigerad av Benny98 2023-05-06 kl. 13:57.
Citera
2023-05-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseiHulta
Kanske någon sällsynt fjällblomma kommer upp efter detta.

Omöjligt...det skulle möjligtvis va något köttätande monsterblomma från satan själv!
Citera
2023-05-06, 14:08
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Mestadels stockholmare och liknande löst folk.

Det finns väldigt många olika "stockholmare".
Allt från BengtÅke och Martin till Liam till Muhammad.
Från Birgitta och Karolin till Bianca till Ayla.
Citera
2023-05-06, 14:27
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Det finns väldigt många olika "stockholmare".
Allt från BengtÅke och Martin till Liam till Muhammad.
Från Birgitta och Karolin till Bianca till Ayla.
Brukar du se många araber som fjällvandrar?
Citera
2023-05-06, 14:40
Medlem
TröttSvensks avatar
Det är en liten del av samerna som håller på med renskötsel.
En liten del av denna lilla del är rena extremister som anser att allt i fjällvärlden tillhör dem och ingen annan ska få komma dit eller nyttja något som helst.
Att lyssna på dessa extremister är vansinne.

Jag var med en kompis och fiskade i hans barndomshem någonstans i Norrland.
En morgon kommer tre samer på fyrhjuliga mc och kör fram till stugan.
De säger åt oss att deras renflock finns i skogen runt stugan och att vi inte får köra bil eller gå ut i skogen tills dess de har passerat, det kan ta en dag eller två säger de.

Jag förklarade för dem att de inte har någon som helst rätt att begränsa vår rörelsefrihet och de blev hotfulla. När jag förklarade vem jag var så fick de bråttom att försvinna medans de uttalade svordomar och hot.

Andra gånger har jag träffat riktigt trevliga samer ute i fjällvärden som både bjudit på kaffe och en pratstund. Alla är vi olika.
Men dessa extremister borde man ignorera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in