Citat:
Ursprungligen postat av
BWisser
Du verkar lite förvirrad, tror du på fullt allvar att samerna får miljarder av de pengarna?
Det är helt gratis att vandra i fjällen, samerna får inga pengar av att turisterna handlar på Haglöfs din idiot.
Dessutom citerar du hela turiststbranchen.

Om du hade bemödat dig med att faktiskt läsa mitt inlägg så hade du insett att jag aldrig har skrivit att samerna får miljarder. Jag vet att det är svårt, men försök i alla fall.
Det är en stor förlust för näringslivet om man stänger alla fjällstugorna i Jämtland och Härjedalen. 2,6 miljoner besökare är 2,6 miljoner besökare. Självklart driver samerna renskötsel i fjällen, men jag tror inte att samerna just detta år upplever att turistsituationen har blivit ohållbar jämfört med för 10 år sedan eller 40 år sedan. Rättare sagt: var det lättare att bedriva renskötsel när det bara var 10 000 turister i stället för 30 000 turister i ett visst område? Nej, det var nog exakt lika svårt.
Min teori är att samerna vill ha mer pengar och därför hotar med att stänga eller ta över stugorna. Du är välkommen att med dina oerhörda kunskaper ta fram en alternativ teori.