Citat:
Ursprungligen postat av
Durga
Varit och är mycket ute på fjället, men att vistas bland andra förtar ju hela upplevelsen och meningen med vistelsen.
Så från min horisont förstår jag inte företeelsen att behöva samlas i och kring stugor och stigar , är det inte det man vill komma bort ifrån !
Karta och kompass (ifall det blir dåligt väder) är vad som gäller för min del.
Turistleder i fjällen faller på sin egen orimlighet, rätt av samerna, dom som har noll koll kan stanna hemma.
Det beror väl på hur van man är.
När jag vandrade Kläppen-Helags-Sylarna-Helags-Kläppen hade vi noll erfarenhet. Stugorna ligger på lagom avmätta dagsvandringar. Det gör det relativt lätt för oerfarna att göra fjällvandring. Särskilt som stugorna i Helags och Sylarna både har (hade i alla fall) mat och sovrum. Kläppen serverade mat, men jag minns inte att de hade sovplatser. Så du kan vandra med vädligt lätt ryggsäck.
Sånt gör det lätt för nybörjare. Vi valde att tälta och laga mat själva. Eftersom vi dessutom var nybörjare så hade vi kanske med oss för mycket. 25 kilos ryggsäck som vi hade är inte så jäkla kul.
När vi vandrade så fanns det en liten raststuga mellan Helags och Sylarna som vi rastade i. Då kom en ensam snubbe in. Han kom ifrån norska hållet och han hade en liten ryggsäck på max 10 kilo och gick mellan stugor. Med lätt vikt går man raskt och kan hålla upp huvudet medan man går, om ni förstår vad jag menar.
Istället för att lägga ner stugor borde det finnas fler stugor.
Det gör det lättare för både nybörjare men även vana (som snubben vi mötte) som bara vill vara ute och accepterar att möta folk.
Den som vill vandra utan att möta någon behöver bara välja omarken men får bära mycket mer.