2023-05-06, 17:22
Medlem
snooper123s avatar
Kommer MH bli släppt?
Citera
2023-05-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Kommer MH bli släppt?

Hon kan bli friad från livstidsstraff och endast bli dömd för griftefridsbrottet, ja.
Hon blir släppt efter 2/3 av det straffet vad det nu blir.
De släpper henne då om 18 månader typ.
Hon och hennes försvarare har mycket mer fördel nu.
Hennes förra var ju värdelös.
Senast redigerad av Googleroid 2023-05-06 kl. 17:30.
Citera
2023-05-06, 17:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för transkriptionen!

Ja, har finns ju resonemanget runt varför man väljer grannens uppgift 02:40 framför åklagarens uppgift, trots att åklagaren ju borde ha uppgifter som styrker hans tro att brottet skedde runt 02:30.

Det saknas ju helt enkelt, och rätten kan bara ta hänsyn till det som lagts fram.

klipper ut från ditt citat:

"det är ju om 20-åringen och 18-åringen var tillsammans under hela tiden som den här strypningen pågick eller om det är någ... alltså 18-åringen då har kommit in till det här badrummet under nån del av händelsen alltså va, den biten kan jag hålla med om att det kanske inte är helt klarlagt."

Här har man ändå dömt Maja för insiktsuppsåt, men om man läser vad domaren säger här känns det ju inte alls säkert?

Jag håller med om det du skrev, och har själv skrivit det tidigare; att domen känns som lite klipp och klistra. Jag ser det som att man utgår från att Johanna har rätt i domen men i intervjun säger han:

"Även om alltså 20-åringen säger det men det vet vi ju av andra uppgifter att hon har ju inte talat sanning alltså avseende alla omständigheter."

Man utgår sedan från antaganden om hur det gått till för att det är det som passar in i det scenariot. Och det ena leder till det andra och tredje; ett cirkelresonemang som inte alls känns rättssäkert.

De har säkert suttit och tyckt sig "se klart", det tvivlar jag inte på. Jag tror kanske inte att man ska tolka hans ord "för att försöka få ihop det här", som att det är ett uttryck för ett cirkelresonemang, utan mer som att det inte har varit solklart.

Jag tycker att domaren är ganska tydlig i det han säger, nämligen att bevisen var inte entydiga och passar inte ihop. För att få bevisen att passa ihop, behövde domstolen hitta på lite egna grejer. Istället för att inse att den bevisning som finns är inte entydig och passar inte ihop, och räcker därför inte för att fälla Maja för mord, så klipper och klistrar de och hittar på lite eget, och då vips räcker det.

Citat:
Kombinationen av avsaknaden på tydlig tidslinje och stödbevisning för det (a la Avels förslag) och rättens som jag ser det förutbestämda uppfattning om att Maja är skyldig, fyller automatiskt in de luckor med det som passar in det scenariot.

Nu är det förstås mycket som är besvärande för Maja, trots avsaknnad av några som helst bevis liknande det som finns för Johanna (som är lite all over the place, före, under och efter, förutom motiv och konflikt).

Förutom det att Maja är i samma lilla lägenhet, så har hon ljugit väldigt länge, och även om sovningen skulle kunna vara sann, så är den inte helt lätt att svälja. Nu bör det inte vara ett bevis (som nu rätten bestämt att det är ett bevis) att Maja verkligen har varit i badrummet vid 02:43 när hennes mobil är uppe och rör på sig, utan det är endast hennes egna ord som har placerat henne där. Det är också besvärande att Toves kropp faktiskt skulle kunna vara i lgh medan Johanna är på Donken och att Maja säger att hon fortfarande är på toan. Besvärande är ju också att Maja hjälper till med kroppen, och då utan att fråga.

Men detta är inte bevisat.

För egen del så har jag inte alls svårt att svälja sovningen. Jag är snarare förvånad över alla som säger att det är omöjligt. Det är ju bara att se till sig själv och alla kompisar som somnat på alla möjliga och omöjliga platser och tillfällen. Det värsta jag varit med om var en kille som somnade mitt under en rockkonsert på Scandinavium i Göteborg. Och på fester somnar folk lite här och var. Framför TVn som står på somnar folk. Och sen har vi alla som sover rakt över sina väckarklockor som folk i intilliggande bostäder störs av. Maja hade sömnbrist, var berusad och klockan var efter två på natten. Det är verkligen inte konstigt om hon somnat och det är verkligen inte konstigt om hon inte vaknat av att någon person faller i golvet i ett intilliggande rum.

Citat:
Här använder man mycket tunga indicier, såsom VAR Maja befunnit sig när mordet skedde (som ju verkar vara väldigt osäkert i nuläget), Johannas ord om att Maja har hållit i händerna medan Johanna visar även i rätten att hon inte talar sanning (ej trovärdig), att grannens ord om dunsarna utgår från 02:40 som ett faktum, helt utan någon dokumentation från åklagaren och då Majas 02:43 rörelser.

Här skulle man lika gärna kunnat säga i rätten att ingen rörelse i appen indikerar att hon lagt från sig mobilen för att delta i mordet. Lite som att oavsett vad mobilen säger, passar det in liksom. Liknande resonemang kör de med vad gäller armbågsskador och sparkar.

Var Toves krop kunnat ha gömts har man inte utrett. Inte heller ska man ta för givet att utan bevisning när och hur Maja får veta vad som har hänt och att detta att hon inte frågar ska vara även det ett bevis på att hon är skyldig.

Här har man också att gra med en person som är i underläge mot en bevisligen person med tydliga problem med sitt hat och beredskap till att ta till dödliga aktioner när något plågar henne, något som Maja vet om. Man kan resonera om att Maja visste, lika gärna som att hon är skyldig eftersom hon inte frågar, när hon ser kroppen inlindad.

Det är väl inte en orimlig slutsats?

Det är väldgit tydligt i intervjun att domstolen inte alls varit så säker på Majas delaktighet i mordet.

Ja, domaren säger på flera olika sätt och vis att det inte är ställt utom rimligt tvivel att Maja är skyldig. Ändå dömde de henne. Det är inget mindre än en rättsskandal.
Citera
2023-05-06, 17:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Kommer MH bli släppt?

Hon kommer troligtvis bli dömd för gravfridsbrott och för det får hon troligen fängelse i minst ett år upp till kanske fyra. Sannolikt blir hon sedan släppt efter 2/3 av den tiden.

Det beror helt och hållet på hur grovt HR bedömer hennes deltagande i gravfridsbrottet.

Att Maja blir friad från mord i HR är jag övertygad om.
Citera
2023-05-06, 17:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nej, de granskar inte honom.

De ifrågasätter inte honom, utan visar på att svaren finns i hans berättele, i hans mobil och tidpunkten som man som vittne kan (och borde kanske?) finnas i en utredning.

Jag kan inte tänka mig att grannen för sitt liv skulle tro att hela avgörandet för vilken tidpunkt Tove blev mördad skulle ligga på den här tiden. Vem som helst skulle vara säker på att det är åklagarens utredning (han sätter ju dessutom en tid: 02:30 i rätten för alla att höra, inte bara en gång) som kommer att ligga för grund till tiden för brottet.
Även om avsikten inte är att granska grannen, så blir det de facto ändå så om de går igenom hans tfn. Det vore integritetskränkande att syna någon oskyldig på minuten. Han kan ha träningsmål, resultat och annat smått och gott i appen som inte alls har med detta att göra som han kanske inte är så pigg på att dela med sig av.
Citera
2023-05-06, 17:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Har man nåt ungefärligt ratio på skillnaden i antal ggr MH ändrar sin berättelse kontra JJ?
Jag har fattat det som att MH först säger att Tove går hem och sen vad finns det mer för ändrad berättelse?

Hm,kanske inte riktigt ett ratio, men Johanna ändrar sin version allteftersom hon presenteras bevisning, men det kommer inte lltid på en gång, som Stefan D gjorde, utan mer efter en viss press. Nästan lite hotfullt medn hårda förhör.

Maja verkar mer håll fast vid sin version, men mot henne finns ju inte heller lika hårda bevis. De grillar äl henne också t ex med Johannas hashkakeversion 1, efersom de har "hotat" johanna med att de har hennes mobil och de kommer att se var hon varit. Så Maja blir presenterad med det, att johanna sagt att de varit ute och åkt, och jag undra rom det inte var strax efter det och barrupptäckterna i säng och päls som Maj erkände resan? Inte säker, men förhörsledarna kör ju en helt annan stil med henne. Det är lite mer att hon ska tänka på sig själv och lite mjukare inkännande stil, om Johanna styr och ställer och bestämmer över henne. Och bryta ner henne geonom att visa på hur taskig Johanna är mot henne. Alltså komma åt henne känslomässigt, då de ser kanske en väg in där till skillnad mot Johanna som både slirar på sanningen, och inte låter bevisningen skrämma henne så lätt, utan de tar i från tårna med hur rättten kan komma att ha låg tilltro till hennes berättelser och på det viset får åklagarens vesion fäste, straffskalor förmord osv...

Så svårt att jämför ratio då, när högarna växte av bevisning mot Johanna alltifrån att Tove hitts, sökningar,hatsånger, brnder, narkotika i frysen, inköp av plast, bensin, samma rester på Tove, Toves mobil till Donken,mot Majas barr på pälsen...haha. Och så lilla hashresan som Johanna drog, som ju inte var till fyndplatsen heller.

Får lov att säga att förhörledarna har varit duktiga ändå.
Citera
2023-05-06, 17:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Kan det vara så att grannens svenska språkkunskaper inte är riktigt ordagrant så som vi kanske hadde utryckt oss?

Ja, det är nog sant. Att det kan vara svårare för honom att uttrycka nyanser och där har vi ju yterligare en faktor att ta hänsyn till. Även om grannen pratr hygglig svenska så kan det saknas termer som överernsstämmer med de ljud han vill få fram på svenska. Kan vara nog så svårt för en svensk om man ska ge sig in i sådana grejor som olika ljud.
Citera
2023-05-06, 17:38
Medlem
Citat:
La just in ett inlägg, med länk från Avel:

https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-vi-kommer-inte-beslagta-grannens-mobil

Grannen verkar inte ha haft med sig sin mobil när han ringde på dörren.
Så kan det vara att grannen inte hadde sin mob med när han ringde på dörren?

Finns det uppgifter om det?
Senast redigerad av Anedin 2023-05-06 kl. 18:15.
Citera
2023-05-06, 17:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Men att påstå att M håller Ts händer för att J ska kunna strypa T utan motstånd och motvärnsskador talar ju emot olyckshändelse och för mordavsikt.

Det visar hur viktigt det var för J att göra M delaktig. Glöm inte att själva anledningen till att J nu sitter för mord och ”mordbrand”, är just hämnd.

T:s händer kring J strupe har aldrig existerat och följaktligen fans inte dessa händer för M att avlägsna. ”Visningen” av badrummet är också hittepå och följaktligen har då T aldrig yttrat de utlösande orden, ”här fanns ju inte mycket att se”.
Citera
2023-05-06, 17:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Nu minns inte jag exakt vad J och M sa i när de ljög ihop sin första storry
Men sa verkligen J att namnet på killen i bilen hette Albin?

Det jag menade med att ta upp deras första lögner kan lätt bli en trådsanning med det vi vet idag som förvirrar och blandas ihop med de bevis och förhör som i ett senare skede är det som rätten har gått efter

Att J är en lögnare vet vi
Psykopater är lögnare
Men även M håller sig ju inte riktigt till sanningen heller

Det är rent sagt förjäkligt att inte tjejerna berättar sanningen
utan försöker hitta kryphål där de kan komma undan med hjälp av sina advokater

Det finns ingen respekt/empati för Toves anhöriga från någon av dem

Jag lyssnade på hans förhör från rätten i morse. Då sa han Albin.
Ja, att Johanna ljuger, det hör ihop med den personlighet hon har. Det kommer så lätt.

Men att Maja ljuger så länge, det förvånar mig. Och vissa saker tror jag inte på nu heller. Det är något i tonen ibland som gör att det inte känns rätt.
Citera
2023-05-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Ja, speciellt P4 Jönköping Sveriges radio som jag anser inte alls har med fallet att göra. De kan hålla sig till sina radionyheter och radioprogram.
Grävande journalistik kan vara bra i vissa fall som uppdrag granskning och kalla fakta m. m

Men jag har aldrig varit med om att journalister m. m har lagt sig i på det här sättet i andra brottsfall/mord som är pågående fall

Kanske blir de tipsade av någon som inte är nöjd med domen?
Citera
2023-05-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Maja hade två rundformade blåmärken på en axel, såg nästan ut som efter fingrar.

Jag, som äter blodförtunnande medel och får lätt en massa blåmärken och sår (främst på armarna) skulle vara väldigt suspekt om jag befann mig i såna sammanhang :-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in