2023-05-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hur jag än försöker tänka mig tiden för TTs död, så hamnar jag inte alls där åklagaren, rätten och grannen menar att mordet skedde, vid 02.43. Det är alldeles för snävt om tid att hinna med allt annat roddande runt om.

Nu är jag inte alls så bra på att i minnet hålla koll på tiderna men vet att MHs mobil rörde sig både 02.19 och 02.43. (Rätta mig om jag har fel).

Om MH var delaktig i att hålla fast TTs armar så tänker jag att det var just 02.19 som MH var JJ behjälplig att hålla fast, men jag börjar bli lite osäker på det. I så fall hade nog JJ redan hållit på ett tag.

Om MH INTE deltog så kan hon ha gjort vad tusan som helt vid den tiden, druckit vatten i köket kanske? Däremot var hon klarvaken 02.43, det är jag övertygad om. Hon hörde allt.

Att trion umgicks i nästan 45 minuter i lägeheten innan mordet skedde är i mina ögon osannolik. Grannens tidsuppgift måste vara fel, tror att allt skedde ca 15-20 minuter tidigare då han hörde dunsarna. Första höga dunsen tror jag skedde när TT fälldes av JJ. De övriga dunsarna kom från TT då hon slet som ett djur för att komma loss.

Oavsett vad åklagaren är villig att ta för beslut så skulle en kik i grannens mobil kunna avgöra när han avslutar den aktivitet han ägnar sig åt med och i mobilen. Alltså att skärmen låses när han lägger ifrån sig den eller om den app han använder stängs eller snarare slutar kommunicera data över nätet. Då iPhonen även registrerar knapptryckningar på de knappar ”utanpå” iPhonen så kan även det ihop med annan användardata faktiskt avgöra när han lägger ifrån sig mobilen och ägnar uppmärksamheten åt lägenheten ovanför istället.

Jag förstår att åklagaren kanske inte vill in i hans integritet och härja, och han kommer knappast göra en Folke Pudas utanför polishuset för att få den tömd, men ändå intressant att filosofera vilken skillnad det skulle göra just för att få en mer bestämd uppfattning om när han reagerar och när han ringer på.
Citera
2023-05-06, 15:31
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Precis! Även hur högt en duns kan låta i sidled? Ljud från golvet ovanför låter ofta tydligare.

Hur lättväckt någon är varierar. De finns ju de som tex inte alltid vaknar av larmet på mobilen eller möjligen registrerar det men stänger av ljudet i sömnen
Men allvarligt, i vilken rättegång som ni bevittnat har exakta ljud, tider, telefontömningar spelat någon roll?
Åklagaren bryr sig inte om exakta tider, ljud osv, utan det är bevisningen sammantagen som gör att kvinnornas berättelser inte stämmer.

Man börjar ju undra om det är barn som skriver i tråden och det samma gäller viss media.
Citera
2023-05-06, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Menar du att det är T som slagit henne eftersom hon ljuger om att hon inte vet?

Det kanske kan vara möjligt, men jag ser det som fullständigt substanslöst och utgår inte ifrån att precis allt M säger är osanning. Däremot har hon ett opålitligt minne.
Nej det menade jag inte
Jag bara nömde att hon hadde ett blåmärke i ett samanhang där det sas att ingen av tjejerna hade något alls
Citera
2023-05-06, 15:59
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Nej det menade jag inte
Jag bara nömde att hon hadde ett blåmärke i ett samanhang där det sas att ingen av tjejerna hade något alls
Maja hade två rundformade blåmärken på en axel, såg nästan ut som efter fingrar.
Citera
2023-05-06, 16:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nej det menade jag inte
Nej, ingen av dem hade några rivmärken.

J hade en rodnad vid axen och mkt lite hudavskrap på ryggen, om jag minns rätt, men hur hon fick hudavskrapet kunde inte avgöras.

T hade minimalt med okänt DNA under naglarna, så lite att forensikerna bortsåg ifrån det i st f att skicka det utomland för analys.
Citera
2023-05-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Om mordet överhuvudtaget begicks hos JJ. Man ska också tänka på att det kan vara en iscensatt handling för att dölja att mordet har utförts på en annan plats. Det är därför inte något stämmer överens vad gäller tiderna.

Vad skulle anledningen vara till att iscensätta ett mord i sin egna lgh om det nu inte skedde där menar du?

Jag är jättenyfiken på vad du har för teori på varför man ens skulle komma på den tanken över huvud taget.... Eller ja, varför du ens kommer på den tanken.

Iscensätter man ett mord gör man det knappast i sin egna lägenhet eftersom det riktar alla misstankar mot en själv på en gång....
Citera
2023-05-06, 16:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Men allvarligt, i vilken rättegång som ni bevittnat har exakta ljud, tider, telefontömningar spelat någon roll?
Åklagaren bryr sig inte om exakta tider, ljud osv, utan det är bevisningen sammantagen som gör att kvinnornas berättelser inte stämmer.

Man börjar ju undra om det är barn som skriver i tråden och det samma gäller viss media.

Att kvinnornas berättelser inte stämmer, det räcker ju inte för att bevisa mord.

Åklagaren lägger visst vikt vid tiden för brottet, men inte på minuten. Han nämner ju specifikt tiden för runt 02:30. Han lägger stor vikt vid ljuden, som förmodligen har med brottet att göra.

Däremot verkar han inte gå in i detaljer runt ljuden närmare, då han anser att annan bevisning räcker för att fälla de båda. Vi får väl se hur HR ser på detta, och om förvaret kan visa på svagheter där.

Nu är det det här ett mord som har skett i ett slutet rum, så någon av tjejerna eller båda har utfört brottet, till skillnad från om det har skett utomhus. En har ju erkänt strypningen.

Tiden för ett brott brukar vara central i många rättegångar, eftersom det handlar om möjlighet för att utföra brottet, i det här fallet mord. Alibi kan ju vara en ganska viktig del då.

Ljud är inte heller sällan viktiga, t ex tid för skrik, hur långvariga och hur de lät (om skriken var kopplade till mordet, och hur länge mordet pågick t ex), telefontömningar har väl blivit typ standard för att fastställa positioner, tidpunkter, vad man pysslade med osv.

Allt handlar ju om en tidslinje som kan svara på de avgörande frågorna; vem, var, när, hur.

För Majas del kan ju en mer exkat tid för grannens påringning kanske handla om en tid som är precis mellan 02:19 och 02:43.

Åklagaren tycker att det räcker med att säga att Maja inte kan ha sovit sig genom duns och ringning av klockan och brist på avvärjningsskador tillsammans pekar på att hon är skyldig. Tvivlar på att det räcker.
Citera
2023-05-06, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ha!

Hur kunde jag förbise det?

Nu är det förstås ett indicium som inte visar på fasthållning om man nu skulle kunna binda tiden till att Maja var vaken just den tiden. Förstår inte riktigt Rullman där, att han är ointresserad av tidpunkten för när grannen lade ifrån sig mobilen...

För Majas del kan det vara avgörande, åt det ena eller det andra hållet.

Bra att SR uppmärksammar målet, oavsett.

Johanna har i varje fall uppmärksammat ringningen.
Snacka om manipulativ brud. Hon påstår i ett tidigt förhör att hon ÖPPNAR dörren för grannen när han ringer på.
De tidiga förhören med båda tjejerna vet vi ju att de ljög ihop en storry som båda hade kommit öv om
Så det är inget vi kan blanda ihop med vad de senare sagt och efter de bevis som finns
Citera
2023-05-06, 16:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
De tidiga förhören med båda tjejerna vet vi ju att de ljög ihop en storry som båda hade kommit öv om
Så det är inget vi kan blanda ihop med vad de senare sagt och efter de bevis som finns

Nej, jag blandar inte ihop alls, jag skrev ju att det var tidigt förhör.

Men hur Johanna ljuger, det är på en nivå som förvånar.

Det te x att hon ite fattar att de kommer att jämföra med grannens uppgifter, det gäller ju först cyklen.
Där påstår hon ju att hon tar med påsen i bilen när de åker till Donken och att cykeln är orta när de kommer åter.

Hon säger också att hon öppnar dörren för grannen när han ringer på.

Hon säger också i förhör att att grannen säger att han blev väckt av oljud och hon ber om ursäkt för att hon väckte honom.

Hon har även namn på killen i bilen (min bästa vän Albin) och Elsa som ligger i sängen och har ramlat.

Det är en nivå på lögnerna som man inte så ofta ser. Hon försöker ju helt uppenbarligen gaslighta som hon vanligen gör kanske, genom att kollra runt emd uppgifterna så att det blir förvirrat. För alla.

Inte är det här en ärlig person.

Helt allvarligt har jag själv aldrig träffat någon som har den kapaciteten.
Citera
2023-05-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ja, det är ju sannolikt att man kommer att fylla på här. Allt för många hål och domstolens egna ifyllanden här för att det ska bli helt.

Nu har jag snabblyssnat igenom grannsonens vittnesmål.
Det finns ju flera saker där som jag reagerar på, och som man skulle kunna göra mycket tydligare.

Får se om jag hinner skriva ner ordagrant, men nu taget fitt från minnet:

Ljuden:

- Sonen beskriver först en "jättehög duns"medan pappan och ha sitter i soffan. De andra ljuden, ca 2- 3 stycken som kommer därefter är mer som att ", "mindre ljud", "man går högt", "tramp"". De kommer efter att de har rest sig upp från soffan.

- De ljud som L*hanj hör utanför dörren, till vänster om dörren, de beskriver han med ord som "slag" mot ytterväggen, vet inte om det är exakt mot ytterväggen, kanske "trampar ner". Han tror att det är "en rörelse "från henne. Det handlar om ca 5- 10 slag.

Tiden:

Får lyssna noggrannare där, känns otydligt efter att bara ha lyssnat igenom, men:

- 2-3 min från duns till ringer på dörren
- står utanför dören 1,5 - 2 minuter, ringer då två gånger totalt
- gissar på att de väntar 5-10 minuter innan de hör en dörr som öppnas 2-3 gånger och Johanna kommer ut.

Så...

1. Hur tolkar rätten att det är sparkar som hörs på slutet, när L*hanj inte nämner ordet sparkar över huvudtaget?

Han säger ordet slag och kanske trampar ner, det är inte ens säkert att det är mot väggen?

2. Efter den första dunsen hörs alltså ljud som låter som höga tramp. Lite mer frågor här hade varit bra.

De trampliknande ljud han/de hör (pappans vittnesförhör vore på sin plats), det låter väl kanske då inte som att det är Tove som är på benen igen?

i fätten tror jag inte han nämner så mycket om hur långt de är mellan, men vet att han på andra ställen nänt några sekunder mellan ljuden. Här har räten alltså ingen bild av vad ljuden kan komma från.

Det kan ju vara Maja, men det kan ju vara från Johanna som tar avstamp för att trycka ner, gränsla Tove då.

Minns inte nu hur Johanna beskriver detta förlopp, men visst var det något om att Tove sparkar mot Johanna? Johanna kan man dock inte heller lita på, eftersom hon verkar vilja lägga mycket skuld för sitt beteende på Tove, men det är ju ändå så att det inte handlar om 2-3 höga dunsar då, utan mer som en hög duns och sedan ytterligare 2-3 ljud som möjligen kan vara steg (går högt), då mer troligt från någon av de misstänkta, inte Tove som är uppe på benen.

Inte osannolikt dock att Tove sparkar mot väggen/golvet vid något tillfälle. Det kan var det som hörs som höga tramp? Just då som Johanna gränslar henne, för att ta sig ur greppet.

Vi vet ju att Johanna har tagit på sig stryptaget och gränslingen, så de mer höga trampen, kan de komma från att Johannas knän slår i golvet, eller typ sparkar mot Tove, eller med tanke på huvudskadan, hur passar det in med att ta tag i Toves huvud och slå det mot golvet ett par tre gånger?? En tumme i ögat kanske passar in här?

Ja, en rekontruktion med ljud är tyvärr lite för sen att göra, men bättre sent än aldrig. Hur lät de efterföljande ljuden, lite mer exakt?
Kan det vara så att grannens svenska språkkunskaper inte är riktigt ordagrant så som vi kanske hadde utryckt oss?
Citera
2023-05-06, 17:14
Medlem
Citat:

Det te x att hon ite fattar att de kommer att jämföra med grannens uppgifter, det gäller ju först cyklen.
Där påstår hon ju att hon tar med påsen i bilen när de åker till Donken och att cykeln är orta när de kommer åter.

Hon säger också i förhör att att grannen säger att han blev väckt av oljud och hon ber om ursäkt för att hon väckte honom.

Hon har även namn på killen i bilen (min bästa vän Albin) och Elsa som ligger i sängen och har ramlat.

Det är en nivå på lögnerna som man inte så ofta ser. Hon försöker ju helt uppenbarligen gaslighta som hon vanligen gör kanske, genom att kollra runt emd uppgifterna så att det blir förvirrat. För alla.

Nu minns inte jag exakt vad J och M sa i när de ljög ihop sin första storry
Men sa verkligen J att namnet på killen i bilen hette Albin?

Det jag menade med att ta upp deras första lögner kan lätt bli en trådsanning med det vi vet idag som förvirrar och blandas ihop med de bevis och förhör som i ett senare skede är det som rätten har gått efter

Att J är en lögnare vet vi
Psykopater är lögnare
Men även M håller sig ju inte riktigt till sanningen heller

Det är rent sagt förjäkligt att inte tjejerna berättar sanningen
utan försöker hitta kryphål där de kan komma undan med hjälp av sina advokater

Det finns ingen respekt/empati för Toves anhöriga från någon av dem
Senast redigerad av Anedin 2023-05-06 kl. 17:24.
Citera
2023-05-06, 17:17
Medlem
Citat:

Har man nåt ungefärligt ratio på skillnaden i antal ggr MH ändrar sin berättelse kontra JJ?
Jag har fattat det som att MH först säger att Tove går hem och sen vad finns det mer för ändrad berättelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in