Citat:
I grund och botten är det ju så i det här fallet att det för att fälla Johanna för mord är helt egalt vid vilken tidpunkt som mordet skedde.
Men om Maja skall kunna dömas som medgärningsman, så måste det kunna bevisas och då måste något som kan koppla ihop mordet och Maja kunna påvisas.
Rätten konstaterade att någon sådan koppling inte finns. Vilket också är vad jag har påtalat länge.
Rätten gjorde då istället det något oortodoxa, för att inte säga helt åt helsike fel och rättsvidrigt, nämligen det att de utsåg sig själva till utredare med sax och lim och började klippa och klistra "för att försöka få ihop det här" på egen hand. När de så klippt och klistrat ihop sin egen tidslinje var allt som behövdes att kasta "ställt utom rimligt tvivel" överbord, vilket de gjorde utan att blinka, och sedan var bägge dömda, precis som åklagaren och rätten ville ha det.
Men om Maja skall kunna dömas som medgärningsman, så måste det kunna bevisas och då måste något som kan koppla ihop mordet och Maja kunna påvisas.
Rätten konstaterade att någon sådan koppling inte finns. Vilket också är vad jag har påtalat länge.
Rätten gjorde då istället det något oortodoxa, för att inte säga helt åt helsike fel och rättsvidrigt, nämligen det att de utsåg sig själva till utredare med sax och lim och började klippa och klistra "för att försöka få ihop det här" på egen hand. När de så klippt och klistrat ihop sin egen tidslinje var allt som behövdes att kasta "ställt utom rimligt tvivel" överbord, vilket de gjorde utan att blinka, och sedan var bägge dömda, precis som åklagaren och rätten ville ha det.
JJ serverade utredningen ett helt smorgasbord av bevis mot sig. Koordinater, lakan, sånger och dikter, konflikter, mordbrand, inköp av diverse brännfarligt, soppåsar, spår i bilen osv.
Vad bidrog MH med på den fronten?
Sen kan man undra om det är hon eller MH som vid Illharjen kokar ihop deras vad man måste fatta som gemensamma story samtidigt som hon är uppåt i humöret dagen efter.
MH har ingen direkt konflikt med Tove och jag ser inte hur det på hennes initiativ skulle bli slagsmål med Tove i lägenheten.
Så initativtagare till våldet är JJ och frågan är då vid vilken tid MH kommer in i badrummet. Enligt JJ går MH in först har jag förstått det som?
Hur ska man fastställa den uppgiften?
Jag kan tänka mig att MH fortfarande kan ljuga om att hon minst bevittnade våldet och kanske ljuger då om sömn för att slippa typ ”medhjälp till mord”.
Och frågan är då om hon skulle kunna dra en annan story som är mer sanningsenlig eller rimlig eller om hon liksom blir dömd hur man än vänder och vrider på detta?
Vad för bevis behöver tillkomma, eller falla bort, för att hon ska gå fri i hovrätten?
Och nästa fråga, är det rimligt att hovrätten gör exakt samma bedömning som tingsrätten med de bevis som ligger till hands?