2023-05-06, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
I grund och botten är det ju så i det här fallet att det för att fälla Johanna för mord är helt egalt vid vilken tidpunkt som mordet skedde.

Men om Maja skall kunna dömas som medgärningsman, så måste det kunna bevisas och då måste något som kan koppla ihop mordet och Maja kunna påvisas.

Rätten konstaterade att någon sådan koppling inte finns. Vilket också är vad jag har påtalat länge.
Rätten gjorde då istället det något oortodoxa, för att inte säga helt åt helsike fel och rättsvidrigt, nämligen det att de utsåg sig själva till utredare med sax och lim och började klippa och klistra "för att försöka få ihop det här" på egen hand. När de så klippt och klistrat ihop sin egen tidslinje var allt som behövdes att kasta "ställt utom rimligt tvivel" överbord, vilket de gjorde utan att blinka, och sedan var bägge dömda, precis som åklagaren och rätten ville ha det.

JJ serverade utredningen ett helt smorgasbord av bevis mot sig. Koordinater, lakan, sånger och dikter, konflikter, mordbrand, inköp av diverse brännfarligt, soppåsar, spår i bilen osv.

Vad bidrog MH med på den fronten?

Sen kan man undra om det är hon eller MH som vid Illharjen kokar ihop deras vad man måste fatta som gemensamma story samtidigt som hon är uppåt i humöret dagen efter.

MH har ingen direkt konflikt med Tove och jag ser inte hur det på hennes initiativ skulle bli slagsmål med Tove i lägenheten.

Så initativtagare till våldet är JJ och frågan är då vid vilken tid MH kommer in i badrummet. Enligt JJ går MH in först har jag förstått det som?
Hur ska man fastställa den uppgiften?

Jag kan tänka mig att MH fortfarande kan ljuga om att hon minst bevittnade våldet och kanske ljuger då om sömn för att slippa typ ”medhjälp till mord”.

Och frågan är då om hon skulle kunna dra en annan story som är mer sanningsenlig eller rimlig eller om hon liksom blir dömd hur man än vänder och vrider på detta?

Vad för bevis behöver tillkomma, eller falla bort, för att hon ska gå fri i hovrätten?

Och nästa fråga, är det rimligt att hovrätten gör exakt samma bedömning som tingsrätten med de bevis som ligger till hands?
Citera
2023-05-06, 07:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
M hade ett blåmärke på axeln som hon inte visste vad det kom ifrån

Enl fup
Menar du att det är T som slagit henne eftersom hon ljuger om att hon inte vet?

Det kanske kan vara möjligt, men jag ser det som fullständigt substanslöst och utgår inte ifrån att precis allt M säger är osanning. Däremot har hon ett opålitligt minne.
Citera
2023-05-06, 07:31
Medlem
Citat:
Ja det får vi hoppas
Det sorgliga är att GW med flera lägger sig i det här fallet

Ja, speciellt P4 Jönköping Sveriges radio som jag anser inte alls har med fallet att göra. De kan hålla sig till sina radionyheter och radioprogram.
Citera
2023-05-06, 07:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Man får inte blåmärke sådär bara huxflux.
Det kan upplevas så om man inte har en aning om när man fått dem. Vissa får väldigt lätt blåmärke, andra nästan aldrig.
Citera
2023-05-06, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att T lugnt och stilla tagit stryptag på J utan att ge henne minsta lilla rispa och att M lika lätt fått tag på Ts händer låter I mina öron långt mer än märkligt.

Om T vore så stridsduglig som många vill hävda skulle man kunna förvänta sig att hon skulle åstadkommit någon liten skada innan M lyckats fånga hennes fäktande armar.

Ja därför jag först tänkte innan åtalet och fup kom att de kanske fått i henne Tramadol och att de dunsar som hördes var de ”epileptiska anfall” man kan få av en sådan överdos.

Jag har beskrivit det tidigare som ett väldigt ”tyst våld”. Om det inte varit väggar där hade det inte uppmärksammats alls va?

Så ja det är väldigt märkligt. Borde varit ett jäkla liv först om de bråkat om nåt kanske. Och visst bör Tove hunnit skrika för livet så det hördes i hela huset om hon blev anfallen så? Eller gjorde det ganska snabba trycket på bröstet det ”omöjligt” att skrika högt?

Och jag kan tänka mig att man blir lite extra stark om adrenalinet hinner slå på och det brukar gå ganska snabbt.

Men det finns en annan sida med adrenalin och det för att dina luftvägar slappnar av för att ge musklerna syre så andningen blir inte lika djup. Hur kan det påverka strypningen/kvävningen kan man som lekman undra?

Blir inte klok på det då man bara kan utgå från JJ:s berättelse och rättsmedicinen. Får se om han professorn har nåt att säga om det i hovrätten annars får väl JJ (eller MH) börja förtydliga lite vad som hände där egentligen.
Citera
2023-05-06, 07:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Den beskrivningen låter lite som fantasier
M har mycket väl kunnat hjälpa till att hålla T armar utan att få rispmärken

Tove har knappast legat stilla
hon har naturligtvis kämpat för sitt liv
och då räcker det inte med att J sitter på henne med strypgreppet
...och det kan vara svårt att fånga hennes desperata armar.
Eller du tror på stryptagshistorian?
Citera
2023-05-06, 07:42
Medlem
Citat:
Ja, speciellt P4 Jönköping Sveriges radio som jag anser inte alls har med fallet att göra. De kan hålla sig till sina radionyheter och radioprogram.

Är det inte lite bra att de hittat något som polisen helt uppenbart missat trots att den här grannen är snudd på rikskändis vid det här laget och ett av få vittnen till vad som hände i trapphuset där?

Tänk om de istället hittat Toves mobil eller nåt annat viktigt bevis?

Nu räckte det med att grannen visade mobilen så hur låter det i relation till polisens uttalanden om att de jobbat dag och natt och vänt på stenar och gjort ”allt” och inte kan se att de kunnat göra mer än det de gjort osv osv. De hade tillgång till NOA och ”spetskompetens” och de har gjort ett ”gediget polisarbete”.

Tidslinjen är ju det svaga i åtalet och domen. Allt annat med googlingar, koordinater, kamerabevakning,inköp och dikter har ju polisen fått i princip i knät av JJ.
Citera
2023-05-06, 07:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja därför jag först tänkte innan åtalet och fup kom att de kanske fått i henne Tramadol och att de dunsar som hördes var de ”epileptiska anfall” man kan få av en sådan överdos.

Jag har beskrivit det tidigare som ett väldigt ”tyst våld”. Om det inte varit väggar där hade det inte uppmärksammats alls va?

Så ja det är väldigt märkligt. Borde varit ett jäkla liv först om de bråkat om nåt kanske. Och visst bör Tove hunnit skrika för livet så det hördes i hela huset om hon blev anfallen så? Eller gjorde det ganska snabba trycket på bröstet det ”omöjligt” att skrika högt?

Och jag kan tänka mig att man blir lite extra stark om adrenalinet hinner slå på och det brukar gå ganska snabbt.

Men det finns en annan sida med adrenalin och det för att dina luftvägar slappnar av för att ge musklerna syre så andningen blir inte lika djup. Hur kan det påverka strypningen/kvävningen kan man som lekman undra?

Blir inte klok på det då man bara kan utgå från JJ:s berättelse och rättsmedicinen. Får se om han professorn har nåt att säga om det i hovrätten annars får väl JJ (eller MH) börja förtydliga lite vad som hände där egentligen.
Det enda som "bevisar Ts stridsduglighet är de 5-10 försiktiga knackljuden som grannen demonstrerat i senaste intervjun, men som beskrivits som kraftiga sparkljud.

Edit: Utredningen förefaller väldigt gedigen, men på punkt efter punkt i domen framkommer basala brister.
Senast redigerad av sybel 2023-05-06 kl. 07:51. Anledning: Edit:
Citera
2023-05-06, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Är det inte lite bra att de hittat något som polisen helt uppenbart missat trots att den här grannen är snudd på rikskändis vid det här laget och ett av få vittnen till vad som hände i trapphuset där?

Tänk om de istället hittat Toves mobil eller nåt annat viktigt bevis?

Nu räckte det med att grannen visade mobilen så hur låter det i relation till polisens uttalanden om att de jobbat dag och natt och vänt på stenar och gjort ”allt” och inte kan se att de kunnat göra mer än det de gjort osv osv. De hade tillgång till NOA och ”spetskompetens” och de har gjort ett ”gediget polisarbete”.

Tidslinjen är ju det svaga i åtalet och domen. Allt annat med googlingar, koordinater, kamerabevakning,inköp och dikter har ju polisen fått i princip i knät av JJ.

Jo, man kan tycka att det är lite bra, men varför skulle
P4 Jönköping Sveriges radio lägga sig i? Undrar om de har läst här på Flashback vad som har blivit diskuterat?

Hur kan polisen verkligen ha missat detta med att kolla grannens mobiltelefon?

Om de hade hittat Toves mobil i stället hade det varit ännu bättre, men mördare är smarta och gör sig av med bevis som är av stor betydelse allt för att försöka att komma undan.

Polisen kanske inte brydde sig om att kolla grannens mobiltelefon och hälsoappen i den. De kanske inte tänkte så långt.

Det verkar inte som att polisen har gjort ett "gediget polisarbete".
Senast redigerad av Braskamin58 2023-05-06 kl. 08:22.
Citera
2023-05-06, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det enda som "bevisar Ts stridsduglighet är de 5-10 försiktiga knackljuden som grannen demonstrerat i senaste intervjun, men som beskrivits som kraftiga sparkljud.

Har du länk? Det har jag nog missat.
Citera
2023-05-06, 08:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Har du länk? Det har jag nog missat.
Ska leta.
Citera
2023-05-06, 08:43
Medlem
Vad jag kan förstå tog det enbart ett fåtal minuter att få död på TT.

Oavsett hur många telefoner som töms (även TT.s om de nu skulle få tag på den) hur ska det gå att bevisa om M hjälpt till eller inte under de få minuterna? Oavsett vilken tid mordet ägde rum så var båda MGM i den lilla lägenheten.

Jag kan inte annat än förstå att kommande dom hänger på hur trovärdiga de anser att resp MGM är. Vad som hänt innan/efter mordet. Båda ljuger efter vad som kommit fram.
JJ är en väldigt otrevlig typ och MH följer hennes minsta vink.

Ps Med Lena W fall i minnet där det dömdes helt olika i TR/HR, inga skarpa bevis fanns utan en kedja av indicier. Jag misstänker att det kommer att bli lika i detta fall... indicier som de som dömer ska ta ställning till. Ds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in