2023-05-06, 16:17
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Ryssland stänger sig ute, de stängde dörren när de startade kriget, fatta, eller är du trög.
Och om nåt har bevisats är det ju att Ryssland INTE står oss nära kulturellt.
Det är ett annat universum, typ
Kriget ifrån Rysslands sida handlar bara om nån bisarr rysk envishet och principsak då man aldrig kan backa och inse sina misstag.
Och det är ju väldigt sorgliga skäl att ständigt skicka tusentals människor till döden för, för en tsars heder att uralimperiet inte kan besegras.
Du har nog rätt i att dom står väldigt långt ifrån oss.
Citera
2023-05-06, 16:17
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Ryssland stänger sig ute, de stängde dörren när de startade kriget, fatta, eller är du trög.
Och om nåt har bevisats är det ju att Ryssland INTE står oss nära kulturellt.
Det är ett annat universum, typ

Så kan man se det. Men det är bara ett perspektiv.

Det är lika sant att vi stängde ute dem. Framför allt fortsätter vi att isolera dem, med rådande politik där vi väljer krig tills ???, istället för fred-mot-territorium, eller åtminstone pressa Ukraina till förhandlingsbordet.
Citera
2023-05-06, 16:18
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag har aldrig skjutit med en sån där och det är länge sen jag fipplade med en vanlig svensk GRG. Men skulle det inte vara snabbare och effektivare att kasta iväg hela paketet med eldröret om det nu gäller att göra sig av med projektilen snabbast möjligen?

Man återanvänder ju det.
Men ja det kan man ju tycka, men logiken hos Ryssarna är väl att det är värt att spara ett par tusen ifall man riskerar en arm eller ett liv?
Citera
2023-05-06, 16:21
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Det är lika sant att vi stängde ute dem. Framför allt fortsätter vi att isolera dem, med rådande politik där vi väljer krig tills ???, istället för fred-mot-territorium, eller åtminstone pressa Ukraina till förhandlingsbordet.
Kreml säger ju att denna isolation bara gynnar landets ekonomi så vad är problemet? Gnäller dom över att vi gör deras ekonomi starkare eller snackar dom skit?
Citera
2023-05-06, 16:23
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Jag tror dig. Trots detta gjorde antagligen ditt bolag vinst på att vara där. En öppen global marknad är det bästa för länder som oss. När Ryssland försvinner, förlorade många bolag satsat kapital, och de får ' investera i det (ekonomisk sett) näst bästa alternativet.

Det blir konsekvensen av kriget, så som det nu utvecklar sig.

Ryssland är t ex inte som Nordkorea. Sverige försökte ju handla med dem på 70-talet men det var helt omöjligt, de blev blåsta gång på gång.
Pengar är inte allt. Europa har gjort helhjärtade försök att bedriva handel med Ryssland enligt den naiva devisen att handel borgar för fred. Putin valde att slänga ut allt det där genom fönstret för att kriga till sig några län i ett grannland. En sådan regim går givetvis inte att bedriva handel med och Putin har målat in sig i ett hörn. Om Ryssland ska bli en del av den globala gemenskapen istället för att nordkorefieras måste Putin bort. Om Rysslands krig misslyckas blir det en tydlig knäpp på näsan för världens övriga diktaturer som funderar på egna krigsäventyr. Men som det ser ut nu kommer Ryssland att spendera många decennier i skamvrån. Nu när de slängde av sig masken, vem vågar investera där igen?
Citera
Medlem
Jag är väl inte så insatt i kriget, men det intresserar mig mer och mer. En sak som jag tänkt på är hur luftherraväldet ser ut mellan Ryssland och Ukraina? Jag tänker under krigets gång och om det skett svängningar i detta eller om det varit konstant tryck från tex Ryssland?

Det sägs ju att den part som har luftherraväldet har kontroll över kriget. Just nu snackas det mest om tanks mm och hur många väst skickat till Ukraina. Men i ett modernt krig är väl inte tanks i sig speciellt avgörande?

Svara på eller utveckla gärna dessa tankar, är lite nyfiken på detta.
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:

Kom inte här med ditt fjantiga relativiserande .
Pressa Ukraina till förhandlingar? det är deras land , DOM ska bestämma, ni fattar er inte på folkrätt och demokrati.
Citera
2023-05-06, 16:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batiktanten
Du är otroligt dum eller så hänger du inte med.Har du missat alla företag som pausat sitt åtagande i Ryzzland som den Ryzzka staten gått in och stulit allt på lagret.Du är inte bara lågintiligent du har ett Dna fel.Men ingen fara din tid kommer du kommer med få upplysning och fatta.Kanske tar det längre för dig.Men med så låg Iq blir det så ibland

Ditt påstående är att det inte är lönsamt att vara i Ryssland, vi förlorar inget på att våra bolag drar sig bort.

Enligt Yales rapport tidigt i kriget utgjordes 40% av Rysslands ekonomi av utländska bolags aktivitet.

Alla dessa bolag hade ju etablerat sig där, efter att ha bedömt risken för lagerstölder och liknande. De har gjort en annan bedömning än du. Så mycket kapital, med en omsättning på mer än 500 miljarder dollar, kan inte ha gjort fel analys.

Är du säker på att det är jag som är dum? Eller kan där vara något som du själv inte tänkt på?
Citera
2023-05-06, 16:29
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
I en sagovärld där alla älskar varandra så har Ukraina rätt att ”välja sin egna framtid”.

I den riktiga världen så gäller det för små nationer att ha goda förhållanden med deras större starkare grannar, samt ge fan i att provocera dem. Ukraina levde i sagolandet och nu sprängs de till samma sagoland.

Skön syn du har grabben, på rätt och fel.
Ukraina är ett suveränt land. Vill ryssarna anfalla, så får de räkna med reaktioner.
Citera
2023-05-06, 16:31
Medlem
Citat:

De ha redan tagit krim och delar av georgien. Du fattar väl att det inte kommer sluta här. För Ryssland finns inte fred.
Citera
2023-05-06, 16:33
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hangout91
Jag är väl inte så insatt i kriget, men det intresserar mig mer och mer. En sak som jag tänkt på är hur luftherraväldet ser ut mellan Ryssland och Ukraina? Jag tänker under krigets gång och om det skett svängningar i detta eller om det varit konstant tryck från tex Ryssland?

Det sägs ju att den part som har luftherraväldet har kontroll över kriget. Just nu snackas det mest om tanks mm och hur många väst skickat till Ukraina. Men i ett modernt krig är väl inte tanks i sig speciellt avgörande?

Det har snarare varit så att Ryssland helt initialt försökte etablera luftherravälde men insåg att det skulle misslyckas/bli för dyrt. Sedan har läget varit så att bägge sidor har kontroll över sitt eget luftrum och flyg används oftast för att skjuta på fienden precis från gränsen.

Det som hänt är att ryskt flyg har trappat upp aktiviteten något de senaste 4 månaderna. Men flyget kan nästan betraktas som ett slags artilleri. De bombar vissa områden från eget territorium.

En stor faktor i hur kriget har utvecklat sig är att luftförsvar visat sig avgörande.
Citera
2023-05-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hangout91

Ingen sida har luftherravälde. Båda sidor har intakt luftvärn som skjuter ned de flesta robotar som tar sig in i luftrummet och alla flygplan. Vid fronten finns en gråzon där båda sidor använder helikoptrar och flygplan på mycket låg höjd med hög risk att bli nedskjuten.

Eftersom att Ryssland har stor brist på smarta vapen har de haft svårt att använda sitt överlägsna luftvapen på ett effektivt sätt. Det spelar inte så stor roll har snabbt ens flygplan kan flyga och svänga om du blir nedskjuten av robotar från väst på flera hundra kilometers avstånd.

Väst skulle sannolikt behöva skicka en mycket stor mängd flygplan för att Ukraina ska kunna få totalt luftherravälde. En mindre mängd skulle dock vara ett värdefullt komplement till luftvärnet.

Stridsvagnar har fortfarande en viktig roll på det moderna slagfältet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in