2023-05-03, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Det handlar om målfördelning vet du.
Ukrainarna är mycket bra på just det.
Tror ej du behöver oroa dig om just det.

Jag gör inte det. Jag svarade bara en annan skribent. Det kan finnas skäl till extrem overkill emot en drönare av två skäl.

1 Målet för drönaren är extremt värdefullt - Osannolikt då drönare kan byta riktning ofta, så det är osannolikt

2 Drönaren bär en extremt farlig last -nervgas eller biologiska stridsmedel - Extrem osannolikt att en drönare skulle göra det och om så är fallet att Ukraina skulle känna till det.

Patriot kommer Ukraina spara till ballistiska robotar, som Ukraina saknar bra motmedel emot. Samt fientlig flyg, om man får chansen.

Jag undrar faktiskt om Ukraina använde Mig 29. De fungerar bra emot drönare och kryssningsrobotar. Dessutom fick de påfyllning av Mig 29 av väst nyligen. De kan också söka upp drönarna så fort de syns på radarn.
Citera
2023-05-03, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om de använder patriot emot drönare så ska de som avfyrade patriot ställas inför riksrätt för landsförräderi.

Intressant perspektiv du har på ryzzarnas terrorbombning mot sovande Kievbor när Ukrainas luftvärn fungerar förresten.
Ukrainas luftvärn skall inför riksrätt för landsförräderi..åtminstone den Ukrainare som avfyrade.. jo jo.
Citera
2023-05-03, 07:47
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Jag gör inte det. Jag svarade bara en annan skribent. Det kan finnas skäl till extrem overkill emot en drönare av två skäl.

1 Målet för drönaren är extremt värdefullt - Osannolikt då drönare kan byta riktning ofta, så det är osannolikt

2 Drönaren bär en extremt farlig last -nervgas eller biologiska stridsmedel - Extrem osannolikt att en drönare skulle göra det och om så är fallet att Ukraina skulle känna till det.

Patriot kommer Ukraina spara till ballistiska robotar, som Ukraina saknar bra motmedel emot. Samt fientlig flyg, om man får chansen.

Jag undrar faktiskt om Ukraina använde Mig 29. De fungerar bra emot drönare och kryssningsrobotar. Dessutom fick de påfyllning av Mig 29 av väst nyligen. De kan också söka upp drönarna så fort de syns på radarn.
Känns att dessa iranska drönare snart spelat ut sin roll. Sen kommer de kanske inte så mycket längre med tekniken.
Medan Ukraina kan ta sig längre och längre med sina drönare obemärkt.

Då blir det snart civila mål som gäller för dessa iranier och då hoppas man de ställs till svars för detta.
Citera
2023-05-03, 07:50
Medlem
Citat:

Det blev mycket surr från dig nu som svar och nya frågor.
Vi låter Ukrainarna sköta luftvärnet när Ryzzland terrorbombar föreslår jag.
Och hoppas att ryzzarna slutar med dessa krigsbrott snart. Eftersom de är både inhumana och drabbar skoningslöst civila.
Citera
2023-05-03, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Känns att dessa iranska drönare snart spelat ut sin roll. Sen kommer de kanske inte så mycket längre med tekniken.

Då blir det snart civila mål som gäller för dessa iranier och då hoppas man de ställs till svars för detta.

Om drönarna får Ukraina att använda patriots, som vissa skribenter verkar tro, då skulle jag skicka dessa drönare varje natt om jag vore ryss. Du vinner om du träffar något och du vinner om du skjuts ner. Det kan ju inte bli bättre.
Citera
2023-05-03, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej

Det enda dessa iranska skräpdrönare har varit riktigt bra på är att träffa just civila mål. Hela tiden, sedan länge.
Avlossar man dessa drönare in över en storstad gång på gång har man naturligtvis noll koll på vad de träffar.
Krigsbrott varje gång sedan dag 1.
Citera
2023-05-03, 07:58
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var mer ett knep för att balansera medlemmarna mellan Väst och Öst. Som om USA:s delstater alla skulle haft medlemskap i FN.

Jo visst var det så. Men det visar ändå att dagens Ukraina har en historia som stat. Många stater har börjat som "geopolitiska knep."
Citera
2023-05-03, 08:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Om drönarna får Ukraina att använda patriots, som vissa skribenter verkar tro, då skulle jag skicka dessa drönare varje natt om jag vore ryss. Du vinner om du träffar något och du vinner om du skjuts ner. Det kan ju inte bli bättre.

Man använder sannolikt Gepard mot drönarna. Såg även någonstans häromdagen att Ukraina fått tillgång till Skynex.

https://www.youtube.com/watch?v=pb5_F4_Eod8

Betydligt mer kostnadseffektivt än Patriot.
Citera
2023-05-03, 08:06
Medlem
Här fördelen med de iranska drönarna. De vinner även i bland när de blir nerskjutna.

https://www.businessinsider.com/suicide-drones-much-cheaper-launch-than-shoot-down-ukraine-nyt-2023-1?r=US&IR=T

"Iranian-made drones cost as little as $20,000 to make but up to $500,000 to shoot down."

Ryssarna gör det gerillagrupper gör emot starkare fienden. De skickar billiga saker. Ukraina får använda dyra saker. Wagners fångar är lite samma strategi. Billigt skit emot dyrt västerländskt. Det är faktiskt ganska smart av ryssarna.

PS En patriot robot kostar 4,1 miljoner dollar.
Citera
2023-05-03, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Kiev har styrt ryssarna i 350år, en tid som kanske bör återvända nu?
https://en.wikipedia.org/wiki/Kievan_Rus%27
Ja putin yrar ju om historiska gränser, o att det är samma folk i ukraina som ryss,, så slå samman dem o låt huvudstaden bli kiev , zelensky som statsöverhuvud
Citera
2023-05-03, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man använder sannolikt Gepard mot drönarna. Såg även någonstans häromdagen att Ukraina fått tillgång till Skynex.

https://www.youtube.com/watch?v=pb5_F4_Eod8

Betydligt mer kostnadseffektivt än Patriot.

Problemet är att gepard och skynex bara kan försvara begränsade områden. Jag tror man använder Mig 29 plus de system du nämner plus vanliga KSP mm.

Patriots är främst emot ballistiska robotar som Ukraina saknar bra skydd emot. Plus om de får en god chans emot fientligt flyg så kommer man använda Patriots. Men ryssarna kommer aldrig skicka ut flyg så Patriot kan nå flygplanet. Om nu inte ryssarna försöker sig på att försöka slå ut patriotbatterierna med en blandning av Robotar och flygplan. Men senare tror jag inte på. Både Ukraina och Ryssland har upptäckt att flygplan är dyra och det tar lång tid att utbilda piloter.
Citera
2023-05-03, 08:15
Medlem
Citat:
Nu är det ju ingen skribent som tror det.
En skribent frågade om det en annan svarade, jag, att Ukraina har en kombination av luftvärnssystem att välja på numera, även Patriot , men att Ukraina är bra på snabb upptäckt och målfördelning med bra radartäckning.
Du målar upp en halmgubbe som inte finns. Gång på gång. Med tanke på det antal missiler ryzzland vräkt in över Ukrainas städer och som klarat av att bekämpa det, så tror jag vi skall lämna över luftförsvaret till Ukraina att hantera. Historiskt skickliga.
Det kommer vi att få läsa om i historieböckerna sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in