Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Det kan inte vara så att den mesta data som finns helt enkelt inte anser att skatt är stöld? Jag antar att chat GPT ger en samlad bild och inga avvikelser från vad som är den gängse uppfattningen?
Ja precis så lär det vara.
Den bara mappar indata till frågorna den får.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
De flesta partier i Sverige idag är väl helt överens om att skatt behövs annars skulle vi snart inte ha något samhälle kvar.
Riksdagspartierna måste av pragmatiska skäl lägga sig nära den rådande mitten. För att få röster.
Och eftersom mitten i Sverige är långt till vänster så blir det så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Infrastruktur, sjukvård och vägar etc skulle kollapsa utan underhåll och pengar. Kriminaliteten skulle öka lavinartat när människor blir desperata. Bara de med pengar skulle få vård, barnadödligheten skulle öka osv.
Sveriges skattekvot är ca 43%.
Och Schweiz är ca 28%. Så där är det då nästan som du skriver. Ja det borde du anse som en konsekvens iaf.
Och Singapore med sina 13% lär det definitivt vara som du skriver. Eller hur.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Men jag tycker det är konstigt att chat gpt skriver ”… TAR från medborgare och företag…” istället för ”betalas av” t ex. Det är väl en högervridning om något.
Kan vara så att indata översätts till engelska och sedan svaret tillbaka.
Och det kan ju vara så i USA att man skriver "government takes".
Så här blev det på engelska:
jag: is tax theft?
ChatGPT: No, tax is not theft. Tax is a form of revenue that governments collect from citizens and businesses to finance public services and expenditures such as infrastructure, education, and healthcare. Taxes are an essential part of societal development and contribute to maintaining a functioning public sector and welfare state.
Här använde den ordet collect. Och det blir väl "tar" när det översätts.
Tror inte det är någon djupare mening här.
Däremot så skulle jag säga att tar är mer korrekt. Det är verkligen tar iom att det inte finns någon frivillighet. Om du inte betalar skatt skicka överheten sina beväpnade torpeder efter dig.
Men ChatGPT slingrar sig:
jag: is tax taken by force from the people?
ChatGPT: Tax is collected by law from individuals and businesses, and failure to pay taxes can result in legal penalties. However, tax is not taken by force from people in the sense that it is not taken without their knowledge or consent.
Det sista är ren lögn. Säger jag att jag vägrar (dvs no consent) så kommer överheten att plundra mig iaf.
Hade vi talat om sex hade skatt varit våldtäkt.