Citat:
Ursprungligen postat av
Stormpiskare
Tror du på fullaste allvar att man skulle vaccinera barn om man ansåg att aluminiumet i vaccin kunde orsaka autism eller asperger?
Absolut, om det finns miljarder av dollar att tjäna eller förlora.
Definitivt.
Citat:
Möjligen om nyttan var betydligt större än risken.
Finns det någon sådan studie?
Citat:
Ett barn och senare vuxen som får en sådan funktionsnedsättning kostar en stat ofantliga summor, och det vore extremt kontraproduktivt ekonomiskt att vaccinera barn om man ansåg att den risken fanns.
Fast nu är det ju inte vaccintillverkarna som i så fall får bära kostnaderna, eller hur.
Citat:
För att inte tala om lidandet, och vilken stad vill något sådant i onödan?
Har du hört talas om "regulatory capture"? Att ca 70% av MSMs intäkter kommer från det läkemedelsindustriella komplexet? Att även fackpressen ingår i samma komplex? Att COIs är endemiskt inom berörda fält?
Citat:
Jag tror att mycken av rädslan för vaccin är att många inte förstår vitsen eller hur det fungerar, eftersom om allt blir rätt och bra så händer inget man märker, till skillnad mot en antibiotikakur där man blir frisk från en sjukdom, eller en Alvedon som hjälper mot ens värk.
Jag är inte vaccinmotståndare per se och jag vet att t.ex. smittkopps-, polio- och mässlingsvacciner har räddat miljontals liv världen över genom åren.
Problemet är att debatten är extremt polariserad och jag har bara helt nyligen börjat sätta mig in i ämnet.
Citat:
Antar du känner till Wakefield och MPR-vaccinet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lancet...och_MPR-vaccinArtikeln hävdade ett samband mellan MPR-vaccin — ett vaccin mot mässling, påssjuka och röda hund som bland annat ingår i det allmänna svenska barnvaccinationsprogrammet — och autism. Artikeln underbyggde de rykten om att autism kunde orsakas av MPR-vaccinet, som hade börjat florera redan under 1980-talet. Lancet drog tillbaka artikeln 2010. Tidskriftens chefredaktör Richard Horton beskrev den då som helt igenom felaktig och sade att tidskriften hade blivit lurad.
Jag läser just nu runt lite om Wakefield och ber om att få återkomma om/när jag känner att jag har något att tillföra.
Fanns det något i den länkade studien som du ifrågasätter?
https://reader.elsevier.com/reader/s...20230505194848