Citat:
Idag står det i nyheterna att Clea lämnat in en överklagan om livstidsdomen för J som vill bli friad
Visst ska vi ha ett rättsäkert system
men detta är så uppenbart
Inom ca 30 min går 3 tjejer in i en liten lägenhet
2 kommer ut
En är död
Ska det löna sig att sitta att ljuga i rätten så tycker inte jag att det är rättssäkert för brottsoffer
Jag kan tyvärr inte se något annat än att båda tjejerna får livstid
Visst ska vi ha ett rättsäkert system
men detta är så uppenbart
Inom ca 30 min går 3 tjejer in i en liten lägenhet
2 kommer ut
En är död
Ska det löna sig att sitta att ljuga i rätten så tycker inte jag att det är rättssäkert för brottsoffer
Jag kan tyvärr inte se något annat än att båda tjejerna får livstid
Vem bestämmer vad som är uppenbart? Vi har just den möjligheten att öveklaga, och det är HR som kommer att avgöra om det är uppenbart eller inte.
När det gäller mord har vi alla rätt att överklaga en dom, till skillnad frå vissa andra mindre brott, där man måste begära prövningsstillstånd.
Nu är det inte så att jag tvivlar på om det är mord eller inte, men även det ska naturligtvis både bevisas och de båda misstänkta ska få sina fall prövade såsom vi alla ha rätt till.
Alla vet att Tove aldrig kom levande ut från den dörr hon gick frivilligt in i. Det är ingen tvekan om att något har hänt i lgh.
Om HR tycker att det är så uppenbart, då kommer de att fällas.
Oavsett så ska det inte se ut på det viset att åklagarens tidpunkt för brottet helt sågas av rätten med en annan overifierad tid, bara genom ett vttnesmål.
Vem vet om det finns något ens som styrlker den tiden i verkligheten? Grannarna höftar tider, de har inte haft en aning om hur de på egen hand ska kunna lista ut när och var.
Om grannsosnen låt och kollade på något i mobilen, då finns det väl spår där?
Det är helt och håller åklagarens och utredningens sak att verifiera tidpunkter, särskilt som det handlar om mordtidpunkten. Grannensäger ju själv att han är osäker på tiden.