Citat:
Ja, f.n vet... men jag misstänker att det inte har enbart med tiderna att göra hur domen blev. Tror mer på att de gick på hur trovärdiga MGM.s utsagor är under många förhör/veckor.
Hur trovärdigt är det att M somnat när de kom hem (olika svar i förhören), sovit under dunsen, grannen ringde på, vaknat på sekunden efter att JJ skickat SMS och svarade?
Men med tanke på vad M gjort innan och efter mordet är min tanke att hon har hjälpt sin vän när det blir "brottning" i badrummet.
Kan ha tagit i en eller två armar till och från för att hjälpa sin kompis när TT vred och vände sig för att försöka komma loss (och i samband med det uppkom skadorna på T.s armar).
Dock tror jag inte att hon på något vis förstod/tänkte sig att det skulle sluta i ett mord. Jag tror inte heller att det var någon tanke som JJ hade när de promenerade till hennes lgh.
Hur trovärdigt är det att M somnat när de kom hem (olika svar i förhören), sovit under dunsen, grannen ringde på, vaknat på sekunden efter att JJ skickat SMS och svarade?
Men med tanke på vad M gjort innan och efter mordet är min tanke att hon har hjälpt sin vän när det blir "brottning" i badrummet.
Kan ha tagit i en eller två armar till och från för att hjälpa sin kompis när TT vred och vände sig för att försöka komma loss (och i samband med det uppkom skadorna på T.s armar).
Dock tror jag inte att hon på något vis förstod/tänkte sig att det skulle sluta i ett mord. Jag tror inte heller att det var någon tanke som JJ hade när de promenerade till hennes lgh.
Det här med ”utom rimligt tvivel” är intressant i sammanhanget förstås.
Första bästa googling på begreppet ger inte helt otippat en förstaträff på Lawline och de skriver bl.a. så här:
” Bevisbördan ligger på åklagaren i ett brottmål. Detta innebär att åklagaren ska kunna visa att den tilltalade har handlat i enlighet med den beskrivning av brottet som åklagaren gör gällande.För att den tilltalade ska kunna dömas behöver bevisningen innebära att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till det beskrivna brottet. Man kan kort sagt säga att utom rimligt tvivel är ett beviskrav i brottmål.
Detta innebär därmed att en person kan komma att dömas för ett brott, även om det förekommer vissa små frågetecken i utredningen. Dock behöver åklagarens bevisning vara så entydig att det inte finns några rimliga alternativ till vad som hänt.”
Så frågan är om åklagaren bevisat med främst grannens vittnesmål, JJ:s berättelse och de här stegen att MH är delaktig i ett mord?
Lawline skriver att en person kan dömas även om det förekommer ”vissa små frågetecken” i utredningen men med tanke på att det inte finns validering för stegräkningen och heller ingen tid när grannen börjar engagera sig och därutöver heller inga fler bevis som kan beslå MH med lögn så undrar man lite om hovrätten kommer resonera annorlunda då beviskravet för ”utom rimligt tvivel” är ställt väldigt högt?
Anledningen till att jag låser mig fast vid tidslinjen är inte för att kämpa för att MH ska frias utan engagemanget är kring de brister jag ser i bevismaterialet och främst då det tekniska.
Senast redigerad av Avel 2023-05-05 kl. 10:27.
Senast redigerad av Avel 2023-05-05 kl. 10:27.