Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Som jag uppfattat M ingår inte flexibilitet i hennes register. Gamla lögner har hängt kvar som en skugga trotts att hon blivit överbevisad. Kan hon ens särskilja det nu? Jag tvivlar på att en ny berättelse med någon form av "erkännande" skulle tas som sanning eller ens halvsanning. Hennes förtroendekapital är nog bottenkört och irreparabelt såvida det inte går att hitta bevis för att hon varit "bortkopplad" på något vis. Hur nu det skulle kunna gå till?
Ja, ytterligare en ändrad version, skulle nog bli en för mycket, om det nu inte var ett erkännande om delaktighet i mord.
Allt däremellan, sant eller ej, borde vara svårt att få någon i en rätt att köpa. T ex om Maja hade sett/förstått/hört något, varför har hon inte klcäxkt ur sig det tidigare?
Kansek hon varit rädd för att Johanna skulle gå fri, straffa henne?
Men samtidigt har hon ju själv suttit misstänkt för mord, så riskera livstid kanske inte hade varit värt det?
Som du säger, vet inte vad som skulle kunna bevisa Majas "icke uppsåt" längre. Det fanns nog en tid, då den möjligheten fanns.
Om det hade gått att bevisa att Maj inte dltagit i nära av de läskig mordbränningarna, alltså mer än det vi sett, då kunde kanske försvaret hävda att Maja aldrig varit med trots Johannas försök. och att hon alltid varit rädd för att säga nej, och istället slingrat sig. Vi har ju sett lite tendenser till sådant, och vi ser ju tendenser även vid bortfoslandet av Toves kropp, så där skulle man möligne kunna få in en fot.
Maja regerar starkt på att gruset låter, att huvudet slår i en trädsatm, jag tror inte Johanna ens tänker den tanken. Så det är ett skäl till att jag har svårt att få in at Maja skulle deltagit i ett uppenbart mord.
Om hon höll i, då trodde hon nog att hon behövdes för att skydda Johanna, men sedan? Nej. Tror inte det. Måste vara fruktansvärt.
Johanna hr ju en helt annan kyla, där hon sedan beskriver för Maja om det hemska resultatet av bränningen. WHY???
Sedan mår man ju illa av att höra att hon satte på musik direkt när hon satte sig i bilen.
Vilket även Edvin gjorde.
De mår liksom bra av mord. Ångesten släpper.