Citat:
Ursprungligen postat av
ThorulfBortbyting
Läs artikeln så ser du att det handlar om små skal till hemmasnickrade granater som byggs med hjälp utav tändhattar och trotyl/pentyl från odetonerad ammo. Det handlar såklart inte om någon 3-d printad ammo till artilleri eller annat. Det är ju där ironin ligger...som jag faktiskt får ge snedseglaren en tumme upp för denna gången hahahaha. Självklart kan man inte 3-d printa ammunition som mr Nibiru en gång ville hävda. 12 olika metaller är inget som snurrar runt i en 3-d printer

....och ännu mindre härdning som primers
Som jag förstod det så handlar det om granater till drönare.
Även om det skulle gå att göra vissa delar i plast så är detta något man vill ha massor av. Tusentals. Då är 3d printing en dålig ide.
Ponera att man ska göra en egen bomb till detta syfte. Ta en 0.5 L petflaska. Sätt på vingar så den faller med kapsylen ner om den släps från höjd. Fyll den med sprängdeg. Gör ett litet hål i kapsylen. Limma fast en patron på andra sidan med slagstiftet mot hålet och montera ett stift som slår mot patronen från utsidan. Ett häftstift skulle antagligen fungera bra. Sedan skruvar du fast kapsylen och släpper den från en drönare.
Nu är jag ingen expert men jag tror en patron inne i sprängdeg skulle få den att detonera. Enkelt och billigt för någon som har tillgång till sprängdeg och en patron. Behöver inga 3d printade delar.
De bomber UAF släpper verkar dock i huvudsak vara befintliga granater som riggats på olika sätt eller granater tillverkade i fabrik för detta syfte.