Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Som jag förstod det så handlar det om granater till drönare.
Även om det skulle gå att göra vissa delar i plast så är detta något man vill ha massor av. Tusentals. Då är 3d printing en dålig ide.
Ponera att man ska göra en egen bomb till detta syfte. Ta en 0.5 L petflaska. Sätt på vingar så den faller med kapsylen ner om den släps från höjd. Fyll den med sprängdeg. Gör ett litet hål i kapsylen. Limma fast en patron på andra sidan med slagstiftet mot hålet och montera ett stift som slår mot patronen från utsidan. Ett häftstift skulle antagligen fungera bra. Sedan skruvar du fast kapsylen och släpper den från en drönare.
Nu är jag ingen expert men jag tror en patron inne i sprängdeg skulle få den att detonera. Enkelt och billigt för någon som har tillgång till sprängdeg och en patron. Behöver inga 3d printade delar.
De bomber UAF släpper verkar dock i huvudsak vara befintliga granater som riggats på olika sätt eller granater tillverkade i fabrik för detta syfte.
Sedan, efter mitt tillägg i mitt förra svar, så nej

. Sprängdeg? I en petflaska som skall detoneras utav en vanlig patron?? Hur? menar du på tryckverkan eller menar du som om att man använder primer till den "vanliga" patronen som trigger? Oavsett så nej, det är inte så semtex fungerar. Det de använder är trotylen från oantänd ammo som i artilleriammo osv. Det är inte semtex eller c4-6 det. Att använda någon form av semtex i en petflaska och antända den med en primer från en reguljär patron är inte funktionsvärdigt. Resultatet kommer vara en massa skvättande "lera" och en spräckt petflaska. Nej, du antänder inte varken reguljär semtex eller c4-6 med en primer. det är det som är hela iden med "sprängdeg", att den inte är känslig för stötar och tryck. Riktigt gammal tex kan du göra så med men den trotylenen används inte längre utav anledning