2023-05-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är redan jobbigt för Ukraina. Förhoppningsvis så gör Ukraina framsteg under sommaren. Blir det framgångsrikt så kommer man vara i position för att bombardera hela Krim. De kommer behöva ett till paket i liknande storlek som de sätter in till sommarens strider för att befria Krim nästa sommar. MBT från USA bör vara på plats tills dess.

Vi får se hur det går. Hela världen är nyfikna på om vapnen från demokratiska världen verkligen är så bra som försäljarna påstår.
Väst vapen är så bra det är bevisat många gånger men dom är framtagna med våra förutsättningar dvs lufthärravälde osv hur dom fungerar för Ukraina är lite osäkrare.
Citera
2023-05-05, 14:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är redan jobbigt för Ukraina. Förhoppningsvis så gör Ukraina framsteg under sommaren. Blir det framgångsrikt så kommer man vara i position för att bombardera hela Krim. De kommer behöva ett till paket i liknande storlek som de sätter in till sommarens strider för att befria Krim nästa sommar. MBT från USA bör vara på plats tills dess.

Vi får se hur det går. Hela världen är nyfikna på om vapnen från demokratiska världen verkligen är så bra som försäljarna påstår.

När det fäller pansarväsnsrobotar, luftvärn, artilleri och Himars så har den "demokratiska världen" redan visat att de har bättre vapen. Nu får vi ser hur det går för stridsvagnar och stridsfordon.

När får vi se hur det går för "våra" stridsflygplan? Och våra kryssningsrobotar?
Citera
2023-05-05, 14:55
Medlem
Citat:
Som jag förstod det så handlar det om granater till drönare.

Även om det skulle gå att göra vissa delar i plast så är detta något man vill ha massor av. Tusentals. Då är 3d printing en dålig ide.

Ponera att man ska göra en egen bomb till detta syfte. Ta en 0.5 L petflaska. Sätt på vingar så den faller med kapsylen ner om den släps från höjd. Fyll den med sprängdeg. Gör ett litet hål i kapsylen. Limma fast en patron på andra sidan med slagstiftet mot hålet och montera ett stift som slår mot patronen från utsidan. Ett häftstift skulle antagligen fungera bra. Sedan skruvar du fast kapsylen och släpper den från en drönare.

Nu är jag ingen expert men jag tror en patron inne i sprängdeg skulle få den att detonera. Enkelt och billigt för någon som har tillgång till sprängdeg och en patron. Behöver inga 3d printade delar.

De bomber UAF släpper verkar dock i huvudsak vara befintliga granater som riggats på olika sätt eller granater tillverkade i fabrik för detta syfte.

Sedan, efter mitt tillägg i mitt förra svar, så nej . Sprängdeg? I en petflaska som skall detoneras utav en vanlig patron?? Hur? menar du på tryckverkan eller menar du som om att man använder primer till den "vanliga" patronen som trigger? Oavsett så nej, det är inte så semtex fungerar. Det de använder är trotylen från oantänd ammo som i artilleriammo osv. Det är inte semtex eller c4-6 det. Att använda någon form av semtex i en petflaska och antända den med en primer från en reguljär patron är inte funktionsvärdigt. Resultatet kommer vara en massa skvättande "lera" och en spräckt petflaska. Nej, du antänder inte varken reguljär semtex eller c4-6 med en primer. det är det som är hela iden med "sprängdeg", att den inte är känslig för stötar och tryck. Riktigt gammal tex kan du göra så med men den trotylenen används inte längre utav anledning
Citera
2023-05-05, 14:58
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ger sig inte ryssland blir deta mycket jobbigt för Ukraina. Dom kommer inte kunna ta tillbaka hela Ukraina det är osannolikt. Vad Ukraina antagligen kommer göra med sin offensiv är att skaffa sig bättre förhandlingsläge.
Samtidigt så kan ukraina inte låta Ryssland få tex krim idag där dom kan anfalla igen om några år och göra ett nytt försök.
Ukraina sitter illa till så är det dom måste knäcka Ryssland vilket antagligen inte blir så enkelt.
Svårt och gissa hur deta slutar men ryssland kan gå segrande ur deta maler man bara på så kommer dom kanske inte kunna ta hela Ukraina men delar. Man ska dock komma ihåg att det kommer kosta Ryssland flera miljoner i förluster. Ukraina är stort och man kan mobilisera flera miljoner mer soldater om man behöver. Deta kan hålla på i 10år till.

Men hur skulle den ev ryska " segern" se ut i praktiken?
Ett parialand i ekonomiskt och moraliskt förfall. Kom inte dragenes med Brics eller nån annan skit, ryssen vill vara en del an Europa och blir dom inte det lär 10-20 miljoner flytta därifrån.
Citera
2023-05-05, 15:09
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Ett parialand i ekonomiskt och moraliskt förfall. Kom inte dragenes med Brics eller nån annan skit, ryssen vill vara en del an Europa och blir dom inte det lär 10-20 miljoner flytta därifrån.
Vart ska de flytta?
Alla har nog lärt sig läxan nu. Att ha en stor rysk minoritet är livsfarligt. Den kan användas för att starta oroligheter och för att motivera en invasion.
Citera
2023-05-05, 15:10
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Sedan, efter mitt tillägg i mitt förra svar, så nej . Sprängdeg? I en petflaska som skall detoneras utav en vanlig patron?? Hur? menar du på tryckverkan eller menar du som om att man använder primer till den "vanliga" patronen som trigger? Oavsett så nej, det är inte så semtex fungerar. Det de använder är trotylen från oantänd ammo som i artilleriammo osv. Det är inte semtex eller c4-6 det. Att använda någon form av semtex i en petflaska och antända den med en primer från en reguljär patron är inte funktionsvärdigt. Resultatet kommer vara en massa skvättande "lera" och en spräckt petflaska. Nej, du antänder inte varken reguljär semtex eller c4-6 med en primer. det är det som är hela iden med "sprängdeg", att den inte är känslig för stötar och tryck. Riktigt gammal tex kan du göra så med men den trotylenen används inte längre utav anledning
Principen är att man trycker ner en patron i sprängdegen sedan klappar till så att patronen avlossar.

När vi sprängde deg i lumpen så var tyckte jag inte att tändhatten utan deg small mer än vad en ak5 gjorde. Jag är som sagt inte särskilt kunnig i ämnet så det är bara en gissning att det borde fungera. Behöver man en större patron eller varför tror du inte att det skulle fungera.

Risk att det blir lite OT men det är ändå UAFs drönarbomber vi talar om.
Citera
2023-05-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Nöter dom bara på med några miljoner soldater under några år så kommer dom ta mer och mer mark så enklet är det. Priset blir dock extremt högt. Och ett ryssland i europa den tiden är förbi det kommer aldrig hända nu. Många ryssar kommer fly ryssland skulle tro att ryssland i slutet delas upp. Men ryssland kan vinna kriget i Ukraina men ryssland som nation förlorar ändå
Citera
2023-05-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vart ska de flytta?
Alla har nog lärt sig läxan nu. Att ha en stor rysk minoritet är livsfarligt. Den kan användas för att starta oroligheter och för att motivera en invasion.
En bra poäng ryssar är knappast välkomna i europa idag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Att du lovprisar BehindRainman är helt fantastiskt.. Du måste vara ganska nyinkommen i den här tråden? Och nej, varesig du eller Överstelöjtnantgeneral Behindrainman har en jävla aning om vad ni snackar om.. Nästa du kan lovprisa är psychichsailor förresten.. Hans idé med att Ukraina forskade fram biologiska vapen som endast skadade ryssar och mongoler är även det en höjdpunkt.

Kalle81 är min favorit. Tiotusentals t-90m, omsorgsfullt infettade och försedda med de senaste inom databrickor (sic!) som väntar på att rulla fram ur hemliga gruvan under Ural😀
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nöter dom bara på med några miljoner soldater under några år så kommer dom ta mer och mer mark så enklet är det. Priset blir dock extremt högt. Och ett ryssland i europa den tiden är förbi det kommer aldrig hända nu. Många ryssar kommer fly ryssland skulle tro att ryssland i slutet delas upp. Men ryssland kan vinna kriget i Ukraina men ryssland som nation förlorar ändå
Miljoner soldater?? haha, dom har problem att få ihop ett par hundratusen och utrusta dom.
Citera
2023-05-05, 15:15
Medlem
Citat:
Principen är att man trycker ner en patron i sprängdegen sedan klappar till så att patronen avlossar.

När vi sprängde deg i lumpen så var tyckte jag inte att tändhatten utan deg small mer än vad en ak5 gjorde. Jag är som sagt inte särskilt kunnig i ämnet så det är bara en gissning att det borde fungera. Behöver man en större patron eller varför tror du inte att det skulle fungera.

Jo jag förstod det....men , nej det funkar inte
Citera
2023-05-05, 15:17
Medlem
Citat:

Den sprängdegen du använde i lumpen var förmodligen semtex-H och använd som pentyl, visst? Oavsett...nu skiter vi det eftersom att det kommer resultera som OT även om det är ONT. Ha det "bortamatchen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in