2023-05-05, 06:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
I vilket förhör då?

Jag har i denna tråd bara sett gissningen att mördaren kanske tittade ner fler gånger än den gång på toppen som LJ observerar

Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Intressant- i vilket förhör sade han det? Polisförhör eller i rättegångarna 1989? Har sett ett foto (kanske är från Lars Larssons bok men det vet jag inte) att man från andra trappavsatsen kan se en person i 20-årsåldern där Lars J stod då.

Jag blev övertygad av somliga här att LJ slängt en blick bakåt även på vägen upp och att det framgick av förhör. Men nu hittar jag inte det när ögnar snabbt, så det var förmodligen fel. Om ingen visar på motsatsen.
Citera
2023-05-05, 06:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om man tänker sig att SE är den här "ensamagerande gärningsmannen", då kan man ju också tänka sig att det är just han som postar breven från Skelleftehamn resp. Linköping dagarna efter mordet, och då i syfte just att leda polisen bort från en ensamagerande gärningsman och in på ett villospår om någon löst sammansatt organiserad attentatsgrupp med walkie-talkies, flyktbil och med kopplingar till utlandet (Tyskland).

Brevet från Abdul Kassem några år senare är betydligt mer virrigt, men går ut på nästan exakt samma sak och kan alltså vara skrivet av någon som vill ge stöd åt det här gamla RAF-spåret. Om det (som du verkar vara inne på av helt andra skäl) finns en koppling mellan Eive och SE, då skulle man ju kunna tänka sig att Eive skriver Abdul Kassem-brevet för att hjälpa SE ur knipan (och/eller för att helt enkelt jävlas med polisen).

Det där är alldeles för vidlyftigt för min del, men jag kan förtydliga att den här "kopplingen" till Eive består i att SE ansluter sig till dennes rättegångsmissbrukande kverulantkampanj, han blir aktivist. Värt att notera då processen pågår just under tiden för MOP.

Någon närmare koppling till personen Eive eller kretsar omkring honom har jag ingen aning om, men det är ju fullt möjligt.
Citera
2023-05-05, 09:15
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
SE är också tveksam. Ni får det att låta som att SE slår fast detta med säkerhet.

Och att avgöra det med kroppsbyggnad hoppas jag bara att du gör dig dum över, det tror jag nog du förstår. Man kan såklart göra en bedömning av ålder baserat på det. Man ser om någon är ung i kroppen. Särskilt om man är har haft ett intresse för det som SE.

Det är inget SE är själv om heller. HH gör bedömning av samma natur, så det finns fler som vet hur man gör en sådan uppskattning.

"F: Kan du oaktat det säga åldern, längden och annat ikring vederbörande?

H: Ja. För man mognar ju till där vid 40, va, på ett lite annat sätt. Man har inte den där grabbstilen längre. Utan man växer på sig på något vis. Det är inte lätt att förklara men jag skulle tippa att han var runt 40."

Jag tror tyvärr jag har lite svårt att avgöra poängen här.
Uppgiften Engström kommer med 1/3 visar ju sig stämma.
Och frågan är då om det är möjligt att göra den observationen från den plats han påstår att han befann sig.
Citera
2023-05-05, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag blev övertygad av somliga här att LJ slängt en blick bakåt även på vägen upp och att det framgick av förhör. Men nu hittar jag inte det när ögnar snabbt, så det var förmodligen fel. Om ingen visar på motsatsen.

Vid andra trappavsatsen kunde mördaren sett en person i 20-årsåldern där Lars J stod. Om mördaren gjorde det eller inte kan ingen veta 37 år senare. Lars J vände sig också mot mordplatsen och kollade. Det var mörkt i trappan, men inte lika mörkt där Lars J stod.
Citera
2023-05-05, 09:56
Avslutad
Citat:
Vid andra trappavsatsen kunde mördaren sett en person i 20-årsåldern där Lars J stod. Om mördaren gjorde det eller inte kan ingen veta 37 år senare. Lars J vände sig också mot mordplatsen och kollade. Det var mörkt i trappan, men inte lika mörkt där Lars J stod.

Håller med. Jag tror ärligt talat detta är det enda alternativet, för GM att få ett grepp om LJ:s ålder (kanske även färg på jackan), om han nu inte såg LJ i ögonvrån när han var i stånd att korsa Luntmakargatan (vilket inte vore så konstigt, då man får anta att GM såg sig snabbt i båda riktningarna innan han korsade gatan för eventuell biltrafik?). Som du påpekar kan LJ mycket väl ha vänt sig om (omkring Kulturhusets vägg) och kikat mot brottsplatsen, GM kan "passande" nog ha stannat till vid andra trappavsatsen, sett LJ lite från sidan, kanske var LJ i färd med att vända ansiktet mot trappan också och GM var slukad av mörkret.
Citera
2023-05-05, 10:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag tror tyvärr jag har lite svårt att avgöra poängen här.
Uppgiften Engström kommer med 1/3 visar ju sig stämma.
Och frågan är då om det är möjligt att göra den observationen från den plats han påstår att han befann sig.
Och svaret är ja. Det går att göra en rimlig uppskattning på kroppsbyggnad. Inte en jättesäker sådan visserligen, men att han har rätt är verkligen inte skumt.

Och första förhöret är inte SEs ord. Det är inte så att han slår fast åldern med bestämdhet vad vi vet. Det vi vet är att han senare gör en mer ingående förklaring till hur han kom fram till det. Och den förklaringen är helt rimlig.
Citera
2023-05-05, 11:32
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Och svaret är ja. Det går att göra en rimlig uppskattning på kroppsbyggnad. Inte en jättesäker sådan visserligen, men att han har rätt är verkligen inte skumt.

Och jag utmanar det
Jag har själv provat många gånger. Det är vansinnigt svårt att på det avståndet se något av värde.
Jag personligen kan inte avgöra ålder eller färger på det avståndet.
Har du själv varit på plats och provat?
Citat:
Och första förhöret är inte SEs ord. Det är inte så att han slår fast åldern med bestämdhet vad vi vet. Det vi vet är att han senare gör en mer ingående förklaring till hur han kom fram till det. Och den förklaringen är helt rimlig.

Problemet är ju att kommande förklaringar är efter att LJ har varit i media.
Värdet i de uppgifterna är ju inte direkt detsamma.
Citera
2023-05-05, 12:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Ja, det kan GM ha gjort. Det är dock ett fritt antagande. Man vet inget om saken om ingen sådan observation finns rapporterad. Vi har isf ingen aning om vad GM gjorde i trappen de ögonblick LJ inte observerade honom.

Lika lite idag som 37 timmar efter mordet kunde man ha en aning om vad GM gjorde när ingen noterade, så vad det har med saken att göra förstår jag inte.
Citera
2023-05-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det där är alldeles för vidlyftigt för min del, men jag kan förtydliga att den här "kopplingen" till Eive består i att SE ansluter sig till dennes rättegångsmissbrukande kverulantkampanj, han blir aktivist. Värt att notera då processen pågår just under tiden för MOP.

Någon närmare koppling till personen Eive eller kretsar omkring honom har jag ingen aning om, men det är ju fullt möjligt.
Den här haveristsnubben. När började han hänga med honom.... vara med i den intresseklubben.?

Hur ligger det i tid iom att han lämnar moderaterna.
Citera
2023-05-05, 13:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Den här haveristsnubben. När började han hänga med honom.... vara med i den intresseklubben.?

Engström "lämnande" väl sina politiska uppdrag 84?

Bo Gustafsson Grip (S) var oppositionsråd 1992–2006 och fullmäktigeledamot 1974–2010 i Täby. Frågan vad han minns av Stig Engström, aktiv 1974–1984.

https://aip.nu/m-partivanner-fornekar-palmehat/
Citera
2023-05-05, 13:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Jag vet inte när han lämnar moderaterna, men kommunfullmäktige lämnar han väl i april 1984 och boten får han i juli samma år. Därefter påbörjar han dessa överklaganden med hjälp av föreningen. Avgörandet i hovrätten kommer mars 1986.

Föreningen finns inte så mycket längre tid än dessa år.

Jag vet inte om han hänger med nån, men medlem måste han varit.
Citera
2023-05-05, 15:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Ja om mördaren kollat snett bakåt på första avsatsen, men det har vi ingen uppgift om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in