Citat:
Ursprungligen postat av
HermanSerman
Finns det inte en risk för att PU slarvade i återgivningen av samtalen med SE 1986, det har ju trots allt förekommit tämligen ofta när man synar de gamla dokumenten? SE kan ju ha sagt att personen han såg i gränden såg ut att kunna vara i 20 års åldern, och inte att han bestämt var i tjugoårsåldern som det ibland kan antyda i dokumenten; blir ju viss skillnad tänker jag. Det förefaller ju rätt omänskligt att pricka rätt på exakt ålder från platsen där SE stod vid brottsplatsen, tänker jag.
Precis så tänker jag eller mer korrekt, är övertygad om.
Du har även en förklaring till detta exempel av SE själv där han senare får förklara sig och drar till med att personen kunde varit 70. (Från mitt minne och kan återkomma med källa)
Argument för eller emot SE?
Han ändrar sina uppgifter hela tiden och det gör honom mer misstänkt?
...eller...
Han förklarar, och det upptas, senare hur han resonerar? D.v.s. att han inte alls var så säker, men att det var hans första intryck och uppfattning.
(Tänk om vittnen inte tillåts förklara eller utvidga sina tidigare uppfattningar? Och/men där det klart också kan vara omvänt att falska minnen smygit sig in och det förstnämnda var korrekt? ... vilket väl är en del av vittnespskylogi..)