2023-05-04, 17:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att återskapa ljuset från 1986 kräver massor av resurser. Utredningar av lamptyper mm.

Jag tvekar inte en sekund på att man kan se siluetten av en person mot kulturhuset. Man ser nämligen kulturhusets vägg på en av bilderna tagna från Sveavägen. Och framförallt - om SE är GM så vet ju han sannolikt om man kan se en person vid kulturhuset efter sina 18 år.

Från det är nästan ingen distansskillnad mellan toppen på trappan och LJ, eller mordplatsen och LJ.

LJ är med stor sannolikhet lika upplyst oavsett om man ser honom från öst eller väst. Samma position.

LJ nämner ju även uppgiften att GM slänger en blick bakåt på väg upp i trappen.
Citera
2023-05-04, 17:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Att återskapa ljuset från 1986 kräver massor av resurser. Utredningar av lamptyper mm.

Jag tvekar inte en sekund på att man kan se siluetten av en person mot kulturhuset. Man ser nämligen kulturhusets vägg på en av bilderna tagna från Sveavägen. Och framförallt - om SE är GM så vet ju han sannolikt om man kan se en person vid kulturhuset efter sina 18 år.

Från det är nästan ingen distansskillnad mellan toppen på trappan och LJ, eller mordplatsen och LJ.

LJ är med stor sannolikhet lika upplyst oavsett om man ser honom från öst eller väst. Samma position.

Jag tror ingen ifrågasätter möjligheten till att se en silhuett. Det är åldersuppskattningen och färgen på jackan som är ifrågasatt.
Citera
2023-05-04, 18:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag tror ingen ifrågasätter möjligheten till att se en silhuett. Det är åldersuppskattningen och färgen på jackan som är ifrågasatt.

Åldersuppskattningen förklarar han väl på ett ganska rimligt sätt.

Jag har svårast med färgtonen. Två förhållanden man dock kan påminna om är att täckjackor påfallande ofta är mörkblå, samt att han kanske hört det från LP och påverkats.

Färgtonen vore väl dock inte lättare att avgöra från trappen?

(Dessutom finns ju den här möjligheten att GM-SE inte sett LJ.)
Citera
2023-05-04, 18:11
Medlem
Citat:

Tja om man skulle kunna göra en återskapning så hade man tydligare sett...En siluett möjligen men kanske inget mer..!!
Citera
2023-05-04, 18:21
Medlem
Citat:

En sak skiljer...

Engström från brottsplatsen kan endast se LJ från ett visst avstånd..

Medans GM kan se LJ närmare..
Citera
2023-05-04, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Intressant- i vilket förhör sade han det? Polisförhör eller i rättegångarna 1989? Har sett ett foto (kanske är från Lars Larssons bok men det vet jag inte) att man från andra trappavsatsen kan se en person i 20-årsåldern där Lars J stod då.
Citera
2023-05-04, 18:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

I vilket förhör då?

Jag har i denna tråd bara sett gissningen att mördaren kanske tittade ner fler gånger än den gång på toppen som LJ observerar
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-05-04 kl. 18:44.
Citera
2023-05-04, 18:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

LJ har väl en lampa nästan rakt över sig? Bedömningen av ålder gör SE på kroppsform. Inte osannolikt. Sen ska vi inte glömma att LJ faktiskt kommer ner till mordplatsen efter att ha varit på åsen.
Citera
2023-05-04, 18:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tja om man skulle kunna göra en återskapning så hade man tydligare sett...En siluett möjligen men kanske inget mer..!!

Ser inte du färgen på Kulturhusets vägg på film från mordnatten? (väggen som vetter söderut)
Citera
2023-05-04, 18:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Åldersuppskattningen förklarar han väl på ett ganska rimligt sätt.

Jag lägger ändå ett hälsosamt "tvek" på den
Jag har som sagt provat en hel del gånger på plats och jag anser att det är väldigt svårt att urskilja detaljer. Jag är som sagt tveksamt till att "kroppsbyggnad och hållning" går att urskilja på det avståndet.

Jag lämnar det öppet för att just det förhållandet som rådde just då gav andra möjligheter än idag.

Citat:
Jag har svårast med färgtonen. Två förhållanden man dock kan påminna om är att täckjackor påfallande ofta är mörkblå, samt att han kanske hört det från LP och påverkats.

Färgtonen vore väl dock inte lättare att avgöra från trappen?

(Dessutom finns ju den här möjligheten att GM-SE inte sett LJ.)

Håller med. Färgtonen är mest utmanande.
Citera
2023-05-04, 18:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag lägger ändå ett hälsosamt "tvek" på den
Jag har som sagt provat en hel del gånger på plats och jag anser att det är väldigt svårt att urskilja detaljer. Jag är som sagt tveksamt till att "kroppsbyggnad och hållning" går att urskilja på det avståndet.

Jag lämnar det öppet för att just det förhållandet som rådde just då gav andra möjligheter än idag.

Håller med. Färgtonen är mest utmanande.

Är inte kroppsbyggnad just silhuetten?
Citera
2023-05-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ser inte du färgen på Kulturhusets vägg på film från mordnatten? (väggen som vetter söderut)

Fast när man filmar in så är det inte samma sak som att bara se in..

Sen är det inte säkert att det är samma ljusförhållanden då..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in