2023-05-05, 10:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
En rekonstruktion är inte till för att visa hur nåt "inte gått till", den är till för att förtydliga hur nån påstår att nåt gått till. Och jag menar att i det här fallet har MGM lämnat en så tydlig beskrivning av förloppet att det bara kan vara mycket begåvningssvaga personer som inte förstår hur hon menar att det gått till. Om det sedan är förenligt med verkligheten är upp till rätten att bedöma.

Som sagt, detta jiddrandet om rekonstruktioner är bara brus i debatten från personer med alldeles för stor känslomässig koppling till den ena GM.

Det är bara "mycket begåvningssvaga personer som inte förstår" att en rekonstruktion gör bägge de delarna för att de är i grund och botten samma sak uttryckta med olika ord, och att det också är hela syftet med rekonstruktionen, att bekräfta om det som sägs kan stämma eller inte. Det är också "mycket begåvningssvaga personer som inte förstår" att det finns mycket klara anledningar att ifrågasätta Johannas beskrivning och därför göra en rekonstruktion. Att du som du själv uttrycker det "har så oändligt svårt att förstå" det, förändrar inte faktum.
Citera
2023-05-05, 10:54
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Haha, men då kan vi ju stänga tråden om man inte ska diskutera utifrån sina egna kunskaper som i vissa fall är större än de som faktiskt haft direkt påverkan på domen.

Nej det är ju det som är min poäng.

Både åklagare, försvarare och rätten har inte en aning om hur iPhones o dyl funkar.

Därför måste det finnas validering och som i väldigt många mordrättegångar en eller två IT-forensiker eller experter som förklarar vad dessa händelser innebär. Artefakter, alltså av människan skapade avtryck.

Nu finns inte ens en IT-forensiker med och inte ens ett protokoll från tömningen av JJ:s mobil vad gäller den full file system som ligger till grund för bl.a. fyndplatsens koordinater.

Så det är lite sladdrigt i kanterna och jag diskuterar gärna i 100 år om att MH är överbevisad för rätten menar det men från mitt perspektiv är det gungfly både i bevisunderlagen och i hur rätten resonerar.

Rådmannen använde ordet ”liksom” liksom lite för många gånger i intervjun där i P4 för att jag ska vara övertygad om att han och övriga i rätten där faktiskt fattat vad som hänt.

En fråga man kan ställa sig är om det skulle kunna gå att fria MH för mord på de bevis som läggs fram? Nästa instans kan göra en annan bedöming kring beviskraven och ”utom rimligt tvivel”. Helt solklart och entydig är inte åklagarens bevis.

Och ja det är upp till försvararna att slå hål på åklagarens resonemang men det kan jag med mitt ”tekniska kunnande” redan se att de har öppningsr för om försvarsdvokaten engagerar sig i t.ex MH:s steg och dess tidsstämplar.
Första frågan de kan ställa i förhandligen är var är protokollet för extraheringen och var är valideringsprotokollet och sen ta det därifrån med offset i databasers tidsstämplar och om tiden visas i UTC eller annat som kan tyda på avvikelser.

Lögner är svåra att bevisa men ettor och nollor kan också vara svåra att fastställa men när man väl validerat så har man ”sanningen”.

Lösningen till både det rättssäkra och sanningen om vad som hände den natten finns det mer att rota runt i bortom det som framkommer i medias granskning men inte upp till mig att bestämma vem som ska sätta den bollen i rullning. Kan baktända bevismässigt både för åklagare och försvar.

Den största nöten att knäcka är väl vem som gör vad med en mobil? Var går gränsdragningen?
Citera
2023-05-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
I det här fallet tror jag att personer i tråden ifrågasätter varför radiokanalen granskar TR:s dom via partiska intervjupersoner.

Men alla har väl varit på den här grannen?

Han är ju för fasen snart rikskändis genom kvällstidningarna och poddar och allt vad det är.

Det har ju varit ”MTV Cribs” där i hans trappuppgång var och varannan vecka och han har visat bilen och skjutsat journalist till Donken osv osv.

Granskande media är bra media enligt min mening oavsett vem de intervjuar eller har för källor.
Citera
2023-05-05, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Givetvis känner jag också starkt för A och Ts familj. Att se allt ur deras perspektiv, sätta sig in i deras situation och vad de får gå igenom är hjärtskärande. Mina sympatier ligger tveklöst hos dem.

Men att anse det föraktfullt att se det ur Ms ögon och hennes perspektiv tycker jag tyder på att det primära är att fördöma, att spy ut sitt hat mot oliktänkande.

Om man har viljan och ska ha chans att förstå hur det kunde bli som det blev behöver man kunna skifta mellan alla inblandades perspektiv. Flertalet här vill endast se allt ur Ts familjs ögon. Det respekterar jag samtidigt som jag finner andra perspektiv intressanta i sammanhanget.

Min ambition är att förstå. Det finns inget försvarbart i något av vad J och M gjort.

Förstå ≠ Acceptera
Förklara ≠ Försvara
Jag förstår inte det föraktfulla i att kunna särskilja ords betydelse.

Klokt! Tänk så många dokumentärer/analyser som gjorts på händelsenra och mordet i Knutby te x. Hur kunde Helge Fossmo få Sara S att döda Alexandra.
Citera
2023-05-05, 10:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad jag menade med att jag inte tror att Maja skulle bli fälld i HR, var med uvarande bevisning.

Till skillnad mot vissa här, tycker jag att man ska så mycket som möjlgt ta reda på när brottet skedde för att kunna ge en så rättssäker dom som möjligt. Vi som allmänhet har möjlighet att läsa FUP, men som tur är har vi domstolar som ska utifrån det som presenteras för domstolen försöka värdera den bevisning som finns. Det är inte lätt, även om många här tror att de vet sanningen. Det finns skäl till att vi har domare, och möjlighete att överklaga.

Herregud, jag blir mörkrädd för pöbelmenatliteten här.

Det sista du skriver, det är Johannas förhör det handlar om. Det är Johanna som säger detta. Hon är väldigt manipulativ

Ja, så är det, och som du påtalar så är det Johannas vittnesmål om vad Lahanj ska ha sagt, och det går som du antyder inte att lita på i någon större utsträckning, det är riktigt. Icke desto mindre är det många motstridiga uppgifter i detta fallet, där utredarna inte tycks ha rett ut vad som gäller.

Intressant också hur vissa med en stor släng av den där pöbelmentaliteten anklagar oss som är intresserade av fakta, för att vara de känslomässiga, snacka om projektion
Citera
2023-05-05, 10:59
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men alla har väl varit på den här grannen?

Han är ju för fasen snart rikskändis genom kvällstidningarna och poddar och allt vad det är.

Det har ju varit ”MTV Cribs” där i hans trappuppgång var och varannan vecka och han har visat bilen och skjutsat journalist till Donken osv osv.

Granskande media är bra media enligt min mening oavsett vem de intervjuar eller har för källor.

Instämmer, men det finns alltid två sidor av ett mynt och den andra sidan är minst lika viktig om public service ska granska. De ska vara opartiska.
Citera
2023-05-05, 11:00
Medlem
Citat:
Den största nöten att knäcka är väl vem som gör vad med en mobil? Var går gränsdragningen?

Har JJ flyttat MH:s mobil eller en jacka eller en ”becknarväska” den låg i är rimligt men lika lite bevisat som att MH sov.

Det finns ju det här med hur ett bevis har stöd genom annan bevisning.
Vilket stöd har stegen MH tar när det inte ens finns i fup vilket protokoll de tas från?
En bra början att hänvisa till det.

För i fupen ser man ett litet litet utklipp från en tabell som kan vara från min morsa liksom om man ska raljera lite.
Citera
2023-05-05, 11:02
Medlem
Citat:
Instämmer, men det finns alltid två sidor av ett mynt och den andra sidan är minst lika viktig om public service ska granska. De ska vara opartiska.

Vi får se hur många anmälningar hos Granskningsnämnden P4 får. Lika många som när riksnyheterna lästes på dialekt första gången kanske.
Citera
2023-05-05, 11:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Alltså jag fattar att detta är ett specialintresse för dig, men du måste nog släppa det i det här fallet - rätten kan inte vara experter på alla områden, datateknik inkluderat, och det enda dom har att gå på är dom uppgifter som presenterats under rättegången. Om försvaret vill visa att det finns luckor i denna bevisning måste dom presentera egna uppgifter som motsäger den - och det har dom uppenbart inte gjort. Därav är det belagt, i tingsrätten åtminstone, att MH varit i rörelse vid nämnda tid. Samma sak gäller dödsorsaken f.ö, det får anses belagt att TT dog av strypning även om det sitter en rättsläkare nånstans i Sverige som inte håller med.

Det här är principiellt viktigt också, eftersom det skulle vara omöjligt att döma någon för något om rätten hela tiden själva skulle sitta och gissa sig fram till luckor i bevisningen, eller för den del sätta sig och själva leta upp fakta som talar mot det som presenteras i rätten. Allt detta är självklart irl, men tydligen inte på fb.

It- utvecklingen går snabbt, och hade du satt en dagens mobil i handen på någon för 30 år sedan hade de flesta inte fattat mycket av den.

Mina barn hänger med mycket bättre i it än vad vi föräldrar gör, men som du ser visste inte heller tjejerna särskilt mycket vad gäller hur de kunde spåras.

Här handlar det om rättssäkerhet, och grunden borde förstås vara att utredningen har personal medrätt kompetens och bra förutsättningar och möjlighet att utreda.

Sedan ska det som framkommer kunna presenteras på ett sådant sätt att en domstol ska kunna begripa vad och hur man kommit fram till något.

Därför är det väl inte sällan just experter inom ett gebit förhörs i rätten; allt för att missförstånd inte ska uppstå? Men en basgrund bör nog både rätten ha för att kunna ta till sig de alltmer komplicerade delarna.

T ex i det här fallet, så verkar rätten veta lite om hälsoappen, men inte allt. T ex ifrågasätter de inte tidsstämplarna, men det verkar inte heller utrearna göra.

Det är ju också något som t ex media har gjort nu med grannens mobil, redogjort via en bild från mobilen hur tidsstämplarna ser ut.

Ingen går 33 steg på noll sekunder.

Här hade en expert kunnat bidra med sådan info i FUP, men också bidragit i rätten för att klargöra när och vad.
Citera
2023-05-05, 11:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Klokt! Tänk så många dokumentärer/analyser som gjorts på händelsenra och mordet i Knutby te x. Hur kunde Helge Fossmo få Sara S att döda Alexandra.
Ja, nog tycker jag att det är intressant att försöka förstå det ofattbara. Och det kan man inte om man låser sig i ett perspektiv.

Vad jag tycker mig kunna se i tråden är att flertalet är fullt nöjda med att fördöma och tämligen ointresserade av att förstå hur det kunde bli så. Även en djup indignation och uttalat förakt för förståelseintresset vilar över tråden.
Citera
2023-05-05, 11:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det handlar väl inte om att fria Maja????

Det är inte domen som sådan som man granskat, utan de kanske felaktiga fakta som man plockat upp.

Vi har idag ett rättssystem som vi som rättsstat grundar sig på att vi alla ska ha en möjlighet, så långt det går, att få en rättvis dom utifrån de lagar vi har. Vi vill att så långt det är möjligt att rättsväsendet ska utifrån sanningen om vad som skett, vem som är skyldig eller inte skyldig ska vara vägledande.

Det till skillnad från många andra länder, där det saknas ett rättsväsende som tar hänsyn till detta.

Menar du att du vill att människor ska dömas trots att domen vilar på felaktiga uppgifter?

Är det inte så, att vi vill att journalistik ska inte bara sakligt ska informera det som redan är ett faktum, dvs utan att gräva på djupet?

Ta reda på missföhållanden, peka på missförhållanden, gräva under ytan för att vi ska få veta så mycket omhela sanningen som det bara går? Därför är det väl bra att vi har flera olika kanaler som kan informera och gräva, allt för att blden ska bli mer komplett?

Precis som en FUP? NFC, It, vittnen, övervakningsbilder...

Ska vi som medborgare inte kunna kräva en så väsentlig sak för ett mord som tidpunkten för mordet utgår från bevis som går i så stor utsträckning som bara möjligt utgår från FAKTA?

EAnnas hamnar vi ju där i ett rättssystem där oskyldiga kan dömas, vilket förmodligen ändå händer.

Ska vi inte har ett rättssystem, som tål att granskas?
Inte får granskas?
Inte ska granskas?

Jag tror i grunden att de flesta ändå vill att vi ska ha ett rättvist system som dömer utifrån bevisning, indicer som är riktiga.
Ett moget, sakligt och högst förnuftigt resonemang från din sida - Tack för ett bra inlägg som motvikt till ogillandet av en närmare granskning av fallet!

Sanningen tycks inte längre vara av vikt, ej heller ett värnande om rättssäkerheten vilket är det enda som borde ha betydelse - antingen är M skyldig till mordet eller så är hon det inte. Inget mellanting existerar. Men ska man döma en 18-åring för mord och dessutom till livstidsstraff så måste bevisningen vara stark, det duger inte att sätta ut en exakt tidpunkt meddelad av en osäker granne som tidigare i samtliga förhör hävdat helt andra tider och som genomgående har flyttat fram de faktiska tiderna; detta av en enda orsak - han vet helt enkelt inte när dunsen hördes, han gissar - liksom tidigare - även i rätten.

Vad man har sysslat med är att, utifrån en högst osäker tid i kombination med registrerad förflyttning i en app där närmare granskning saknas, dra slutsatsen att M inte sov och att hon därmed måste ha varit delaktig i mordet. En slutsats som vilar på felaktiga premisser kan aldrig bli sann hur man än vrider och vänder på det.

Då är frågan; gör 10 min någon skillnad? - Ja, om tiden var utsatt till 02:31 så hade J hunnit med både det ena och det andra innan M visar sig i vardagsrummet. - Vad säger 02:43 egentligen; starttid eller sluttid?

Gällande vardagsrummet så finns sängen där, alltså säger M att hon går till vardagsrummet även om hon från början inte specificerar var exakt hon går. Många tolkar det som att hon sätter sig i en av fåtöljerna.

Sakfrågan grumlas alltmer, för att landa i att "M har deltagit i gravfridsbrottet, hållit tyst under orimligt lång tid och dessutom ljugit under förhören. Då får hon minsann skylla sig själv och ta sitt straff oavsett hon är skyldig till mord eller inte." Ja, lite åt det hållet avläser jag argumenten som anförs emellanåt.

Irritationen och demonisering har ökat alltsedan domslutet meddelades och J som av humanitära skäl kände sig nödd och tvungen att elda upp kroppen, anses numera vara utrustad med mera känslor än M som hade fräckheten att gömma huvudet mellan knäna och somna i bilen. - Hur kunde hon, är det verkligen normalt att göra så?
Citera
2023-05-05, 11:35
Medlem
Jag kan rekommendera apropå långa fängelsestraff att se SVT:s nya serie "Fängelseexperimentet: little Scandinavia"
Mycket intressant dokumentär där en grupp fängelseanställda från USA åker till Norden på studiebesök bl a till Kumla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in