2023-05-05, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja alla de aktiviteter du gör i mobilen loggas av den. Den visar utöver det jag skrivit om tidigare att du håller mobilen i s k porträttläge eller i landskapsläge, hur mycket data respektive app genererar, notiser som sveps bort, när exakt mobilen kopplar mot olika Wi-Fi eller mobilmaster och som jag skrev tidigare vilka knappar man trycker på och mycket annat.
Det som kallas ”backlit” är alltså när skärmen tänds eller släcks. Så som skärmen aktiveras när man tar upp eller lägger ner mobilen eller trycker på nån knapp.
Och finns som sagt runt 100 såna här andra användardata.
Om åklagaren hade velat visa mer aktivitet så hade han satt IT-forensikerna på att plocka fram dessa data.

Men än mer intressanta är den data som finns i grannens mobil.
Det ska finnas en tidpunkt/tidstämpel i den som visar när hans skärm släcks och/eller låses och när den app han använder slutar använda data över internet. Om han tittade på t.ex Netflix, Youtube eller liknande så kan man se när den appen går ner i aktivitet då.

Så oavsett om hon varit klarvaken och mördat eller ej så vore det bra att förtydliga tidslinjen lite.

Nu kan man ju förstå att det finns ett dilemma här för en försvarsadvokat.

Ska man begära en analys av både MH:s och grannens mobiler så får man kanske ut data ur grannens mobil som talar för MH:s sak men från hennes mobil så får man ut detaljer som visar på mer aktivitet än steg den timmen.

Jag tänker att det kanske går att få fram hur mycket sanning det ligger i vad MH säger i förhör.
Rörelse har de redovisat (tiderna i hennes telefon kontra andra tidsuppgifter, som jag tar med en nypa salt... exakt när grannarna hört dunsar mm).

Tider då MH hållit på och fifflat med telefonen är intressant som jag ser det (för att se om det är ljug att hon sovit). Under tiden telefonen inte blivit använd/rört på sig bevisar inget annat än att mobilen ligger stilla på ett ställe.
Senast redigerad av Tufsankatt 2023-05-05 kl. 09:00.
Citera
2023-05-05, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
När t.om media försöker påverka och medverka till att kriminella ska kunna komma undan ett mord så har det gått särdeles för långt.
Vad är det med denna Maja som gör att det ska ömmas och daltas med henne, både i tråden, kriminalprofessorer, advokater och nu media..
Är det för att hon är en yngre lite lågbegåvad kvinna, mörkhyad?
Vissa spekulerar i att hon blivit så manipulerad av Johanna i ett par år och därför är det ”jättesynd” om henne, trots att Maja själv säger att vänskapen var jämlik.
Ingen respekt för Tove och hennes anhöriga kan ens skymtas utan det vänds och vrids åt alla håll och kanter för att friskriva Maja från skuld! Fy fan så osmaklig tråden har blivit.

Bra skrivet, håller med till fullo.
Citera
2023-05-05, 09:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Jag har hållit med dig i alla inlägg du har gjort, jag är helt inne på samma linje som du! Jag tycker det du skriver är väldigt kloka och vettiga inlägg! Jag har jättesvårt för att försvara Maja! Jag skiter fullständigt i hennes diagnoser, hon hade alla chanser i världen att kalla på hjälp och berätta var kroppen fanns. Men hon "glömde" av någon anledning att hon var med i bilen när dom dumpade kroppen. Dessutom inga frågor om vad som hade hänt, utan bara häpp! Oj, här ligger ett lik och måste såklart hjälpa till att bära liket och åka med för att dumpa kroppen utan några frågor! Nej, fy faan!!! Tänker på Toves familj som levde i ovisshet så länge
Givetvis känner jag också starkt för A och Ts familj. Att se allt ur deras perspektiv, sätta sig in i deras situation och vad de får gå igenom är hjärtskärande. Mina sympatier ligger tveklöst hos dem.

Men att anse det föraktfullt att se det ur Ms ögon och hennes perspektiv tycker jag tyder på att det primära är att fördöma, att spy ut sitt hat mot oliktänkande.

Om man har viljan och ska ha chans att förstå hur det kunde bli som det blev behöver man kunna skifta mellan alla inblandades perspektiv. Flertalet här vill endast se allt ur Ts familjs ögon. Det respekterar jag samtidigt som jag finner andra perspektiv intressanta i sammanhanget.

Min ambition är att förstå. Det finns inget försvarbart i något av vad J och M gjort.

Förstå ≠ Acceptera
Förklara ≠ Försvara
Jag förstår inte det föraktfulla i att kunna särskilja ords betydelse.
Citera
2023-05-05, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tänker att det kanske går att få fram hur mycket sanning det ligger i vad MH säger i förhör.
Rörelse har de redovisat (tiderna i hennes telefon kontra andra tidsuppgifter, som jag tar med en nypa salt... exakt när grannarna hört dunsar mm).

Tider då MH hållit på och fifflat med telefonen är intressant som jag ser det (för att se om det är ljug att hon sovit). Under tiden telefonen inte blivit använd/rört på sig bevisar inget annat än att mobilen ligger stilla på ett ställe.

Ja precis, under den tiden ingen gångaktivitet registreras så kan hon ju ha varit uppe och sprungit hela tiden.

Så det är väl därför tingsrätten hänger sig fast vid de få tidstämplar som faktiskt finns. Finns inte så mycket annat att gå på.

Ska man tolka det som att utan dessa steg i mobilen så hade hon inte dömts för mord?
Citera
2023-05-05, 09:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag vet inte vad anledningen är
Men håller med att det gått alldeles för långt
Media ska varken lägga sig i eller påverka pågående rättsfall

Tove har blivit mördad i en bostad där 3 personer gick in och 2 gick ut
Någon gång under ca 30 min skedde detta mord

Det räknas min och sek som jag ser som helt ovesäntliga
Hur svårt kan det vara att förstå att det är två stycken som är skyldiga?

Stackars Toves anhöriga som redan lider så fruktansvärt
ska behöva höra /läsa allt detta

Det är dax att respekt och rättigheter ges till Brottsoffer

Men det handlar väl inte om att fria Maja????

Det är inte domen som sådan som man granskat, utan de kanske felaktiga fakta som man plockat upp.

Vi har idag ett rättssystem som vi som rättsstat grundar sig på att vi alla ska ha en möjlighet, så långt det går, att få en rättvis dom utifrån de lagar vi har. Vi vill att så långt det är möjligt att rättsväsendet ska utifrån sanningen om vad som skett, vem som är skyldig eller inte skyldig ska vara vägledande.

Det till skillnad från många andra länder, där det saknas ett rättsväsende som tar hänsyn till detta.

Menar du att du vill att människor ska dömas trots att domen vilar på felaktiga uppgifter?

Är det inte så, att vi vill att journalistik ska inte bara sakligt ska informera det som redan är ett faktum, dvs utan att gräva på djupet?

Ta reda på missföhållanden, peka på missförhållanden, gräva under ytan för att vi ska få veta så mycket omhela sanningen som det bara går? Därför är det väl bra att vi har flera olika kanaler som kan informera och gräva, allt för att blden ska bli mer komplett?

Precis som en FUP? NFC, It, vittnen, övervakningsbilder...

Ska vi som medborgare inte kunna kräva en så väsentlig sak för ett mord som tidpunkten för mordet utgår från bevis som går i så stor utsträckning som bara möjligt utgår från FAKTA?

EAnnas hamnar vi ju där i ett rättssystem där oskyldiga kan dömas, vilket förmodligen ändå händer.

Ska vi inte har ett rättssystem, som tål att granskas?
Inte får granskas?
Inte ska granskas?

Jag tror i grunden att de flesta ändå vill att vi ska ha ett rättvist system som dömer utifrån bevisning, indicer som är riktiga.
Citera
2023-05-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rullman kanske redan har en del i utredningsmaterialet som inte är dokumneterat i FUP bara.

Men grannens mobil borde ju ha tömts för att säkra lite tider runt mordet, även om grannen gör sitt allra bästa.

När faller har blivit så omtalat borde väl Majas nästa försvarare, vem det nu blir (? utsedd redan?) ta tag i dessa bitar.

Man skulle lätt kunna göra en omfattande lista med både utredningsåtgärder och frågor till läkaren. Ja, kanske inte blir någon annan utgång, men rättvist ska det vara.

Har läst i tråden att det är en ny försvarare till M utsedd... namngiven (kommer ej ihåg namnet men det var en man iaf).
Citera
2023-05-05, 09:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är lite för mycket subjektivitet och "missade" åtgärder för att jag skall kunna tro på att Rullman varit objektiv. Tyvärr.

Av Svegfors fick jag ett mycket tydligt intryck att han tillhörde "bottenskrapet" på sin utbildning och är en fripassagerare. Han åker med och drar in sitt arvode och så är det bra med det.

Clea skiljer sig helt klart från Svegfors så till vida att hon anstränger sig för sin klient. Dessvärre så gör hon det på ett sätt som framstår mindre professionellt. Hade hon en annan uppfattning om rättsläkarens rapporter så borde hon ha sett till att ha rett ut det innan det hamnade i rättsssalen, och hon borde ha tagit in sin egen rättsläkare innan det också. Att inför sittande rätt gnälla över att en slutlig rapport inte är identisk med en tidigare preliminär är bara pinsamt. Särskilt när det finns en så bra förklaring till förändringen.

Men annars håller jag med om att det är bra av Clea att hon i alla fall försöker. Det är långt mer än Svegfors.

Även jag tror att hon blir friad i HR. Vi får se hur det går.

Så här säger Lahanj att han låg och sov och blev väckt av dunsen. Tidigare hette det väl att han och hans pappa satt i soffan när de hörde dunsen, och vid något tillfälle att han låg i sin säng och surfade eller spelade eller vad det var. Är hans vittnesmål verkligen konsekvent?

Vad jag menade med att jag inte tror att Maja skulle bli fälld i HR, var med uvarande bevisning.

Till skillnad mot vissa här, tycker jag att man ska så mycket som möjlgt ta reda på när brottet skedde för att kunna ge en så rättssäker dom som möjligt. Vi som allmänhet har möjlighet att läsa FUP, men som tur är har vi domstolar som ska utifrån det som presenteras för domstolen försöka värdera den bevisning som finns. Det är inte lätt, även om många här tror att de vet sanningen. Det finns skäl till att vi har domare, och möjlighete att överklaga.

Herregud, jag blir mörkrädd för pöbelmenatliteten här.

Det sista du skriver, det är Johannas förhör det handlar om. Det är Johanna som säger detta. Hon är väldigt manipulativ
Citera
2023-05-05, 09:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Under första timmen så sjunker kroppens temperatur ungefär två grader, sedan cirka en grad i timmen till kroppen når rumstemperatur läste jag. Så hon kan nog ha känts kall. Har du feber och är två grader varmare kan du kännas riktigt het.

Kan de isåfall tappat kroppen i badrummet? I samband med lyftet. Hittar inget bra grepp och tappar henne? Öppna dörren några gånger för att kika ut kan ju vara en god idé om man vill bära ut ett lik. Men samtidigt så tror jag det stämmer med att hon skulle leda bort cykeln.

Ja, vi får se om vi får mer information som kanske ändrar hela spelplanen inför HR förhandlinganrna.
Citera
2023-05-05, 09:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har läst i tråden att det är en ny försvarare till M utsedd... namngiven (kommer ej ihåg namnet men det var en man iaf).

24/4- 23

"På måndagseftermiddagen rapporterar P4 Jönköping att Eksjö tingsrätt godkänner advokatbytet för Maja. Ny försvarsadvokat blir Peter Gillberg."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LlePeq/domdes-for-mordet-pa-tove-maja-18-vill-byta-advokat

https://sverigesradio.se/artikel/tingsratten-godkanner-bytet-18-aringen-far-ny-advokat
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-05 kl. 10:00.
Citera
2023-05-05, 09:58
Medlem
Citat:
Ja precis, under den tiden ingen gångaktivitet registreras så kan hon ju ha varit uppe och sprungit hela tiden.

Så det är väl därför tingsrätten hänger sig fast vid de få tidstämplar som faktiskt finns. Finns inte så mycket annat att gå på.

Ska man tolka det som att utan dessa steg i mobilen så hade hon inte dömts för mord?

Ja, f.n vet... men jag misstänker att det inte har enbart med tiderna att göra hur domen blev. Tror mer på att de gick på hur trovärdiga MGM.s utsagor är under många förhör/veckor.
Hur trovärdigt är det att M somnat när de kom hem (olika svar i förhören), sovit under dunsen, grannen ringde på, vaknat på sekunden efter att JJ skickat SMS och svarade?

Men med tanke på vad M gjort innan och efter mordet är min tanke att hon har hjälpt sin vän när det blir "brottning" i badrummet.
Kan ha tagit i en eller två armar till och från för att hjälpa sin kompis när TT vred och vände sig för att försöka komma loss (och i samband med det uppkom skadorna på T.s armar).
Dock tror jag inte att hon på något vis förstod/tänkte sig att det skulle sluta i ett mord. Jag tror inte heller att det var någon tanke som JJ hade när de promenerade till hennes lgh.
Citera
2023-05-05, 10:01
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Men om tredje statsmakten hittar något som binder de misstänkta mer till brottet så är det bra då som jämförelse eller hur ska man tänka där?

SR:s uppdrag är att leverera oberoende journalistik.
Citera
2023-05-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
24/4- 23

"På måndagseftermiddagen rapporterar P4 Jönköping att Eksjö tingsrätt godkänner advokatbytet för Maja. Ny försvarsadvokat blir Peter Gillberg."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LlePeq/domdes-for-mordet-pa-tove-maja-18-vill-byta-advokat

https://sverigesradio.se/artikel/tingsratten-godkanner-bytet-18-aringen-far-ny-advokat

Ja, och det har det pratats om i tråden, i ett antal inlägg... min förvåning är att du inte lagt märke till de inläggen utan ifrågasatte igår om ny advokat blivit utsedd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in