Citat:
Ursprungligen postat av
Anedin
Jag vet inte vad anledningen är
Men håller med att det gått alldeles för långt
Media ska varken lägga sig i eller påverka pågående rättsfall
Tove har blivit mördad i en bostad där 3 personer gick in och 2 gick ut
Någon gång under ca 30 min skedde detta mord
Det räknas min och sek som jag ser som helt ovesäntliga
Hur svårt kan det vara att förstå att det är två stycken som är skyldiga?
Stackars Toves anhöriga som redan lider så fruktansvärt
ska behöva höra /läsa allt detta
Det är dax att respekt och rättigheter ges till Brottsoffer
Men det handlar väl inte om att fria Maja????
Det är inte domen som sådan som man granskat, utan de kanske felaktiga fakta som man plockat upp.
Vi har idag ett rättssystem som vi som rättsstat grundar sig på att vi alla ska ha en möjlighet, så långt det går, att få en rättvis dom utifrån de lagar vi har. Vi vill att så långt det är möjligt att rättsväsendet ska utifrån
sanningen om vad som skett, vem som är skyldig eller inte skyldig ska vara vägledande.
Det till skillnad från många andra länder, där det saknas ett rättsväsende som tar hänsyn till detta.
Menar du att du vill att människor ska dömas trots att domen vilar på felaktiga uppgifter?
Är det inte så, att vi vill att journalistik ska inte bara sakligt ska informera det som redan är ett faktum, dvs utan att gräva på djupet?
Ta reda på missföhållanden, peka på missförhållanden, gräva under ytan för att vi ska få veta så mycket om
hela sanningen som det bara går? Därför är det väl bra att vi har flera olika kanaler som kan informera och gräva, allt för att blden ska bli mer komplett?
Precis som en FUP? NFC, It, vittnen, övervakningsbilder...
Ska vi som medborgare inte kunna kräva en så väsentlig sak för ett mord som tidpunkten för mordet utgår från bevis som går i så stor utsträckning som bara möjligt utgår från FAKTA?
EAnnas hamnar vi ju där i ett rättssystem där oskyldiga kan dömas, vilket förmodligen ändå händer.
Ska vi inte har ett rättssystem, som tål att granskas?
Inte får granskas?
Inte ska granskas?
Jag tror i grunden att de flesta ändå vill att vi ska ha ett rättvist system som dömer utifrån bevisning, indicer som är riktiga.