2023-05-05, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Vilken tid kom dom till Johannas lägenhet?
Ca 01.57
Citera
2023-05-05, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
P4 Jönköping har löst fallet minsann !

Skönt då kan vi väl stänga den här tråden nu
Jösses så korkat av P4 Jönköping
Senast redigerad av Anedin 2023-05-05 kl. 07:11.
Citera
2023-05-05, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Något jag tycker är vidrigt att höra från rättegången är när J och Clea pratar om Js intresse för böcker och musik, att googlingarna och låten beror på det.

”Det var bara något som jag skrev ihop på tio minuter och blev ganska stolt över, och det var mest en kul grej att ha å skratta åt”. Säger hon ungefär. Samtidigt som hon låter så nöjd och smickrad att få prata om sig själv och sina förehavanden.

Ja hon låter så otroligt självgod, som att hon är så jäkla bra på att skriva m.m obehagligt!!
Citera
2023-05-05, 07:26
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jösses så korkat av P4 Jönköping
När t.om media försöker påverka och medverka till att kriminella ska kunna komma undan ett mord så har det gått särdeles för långt.
Vad är det med denna Maja som gör att det ska ömmas och daltas med henne, både i tråden, kriminalprofessorer, advokater och nu media..
Är det för att hon är en yngre lite lågbegåvad kvinna, mörkhyad?
Vissa spekulerar i att hon blivit så manipulerad av Johanna i ett par år och därför är det ”jättesynd” om henne, trots att Maja själv säger att vänskapen var jämlik.
Ingen respekt för Tove och hennes anhöriga kan ens skymtas utan det vänds och vrids åt alla håll och kanter för att friskriva Maja från skuld! Fy fan så osmaklig tråden har blivit.
Citera
2023-05-05, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
När t.om media försöker påverka och medverka till att kriminella ska kunna komma undan ett mord så har det gått särdeles för långt.
Vad är det med denna Maja som gör att det ska ömmas och daltas med henne, både i tråden, kriminalprofessorer, advokater och nu media..
Vissa spekulerar i att hon blivit så manipulerad av Johanna i ett par år och därför är det ”jättesynd” om henne, trots att Maja själv säger att vänskapen var jämlik.
Ingen respekt för Tove och hennes anhöriga kan ens skymtas utan det vänds och vrids åt alla håll och kanter för att friskriva Maja från skuld! Fy fan så osmaklig tråden har blivit.
Håller helt o hållet med!
Citera
2023-05-05, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Mkt märkligt att inte polis/förundersökningsledare gjort närmare koll på grannarna (pappa/son)!?

I första förhöret hävdar sonen att han ringde på dörren runt klockan 03.00, en helt SJUK avvikelse! Han var säker! Finns i FUP!

OK, han ändrar sig sen, & nu vet vi att det var 02.45.33 nedför trappen till donken.
Att JJ reggar 02.46 spelar ingen roll. Hon var några sekunder sen bara.

Mordet måste skett runt 02.30. Varför ändrade åklagaren tidpunkt till 02.40?

Rätta mig om jag tänker fel här men ska man tolka rättens bedömning som att mordet bara kan ske i anslutning till att MH:s mobil registrerar steg?
Isf mord runt 02:19 eller 02:43 enligt deras resonemang?
Men om man kan visa att mordet sker runt 02:30 så faller deras resonemang för då är MH ”uppe och går” för tidigt eller försent?

Sen så har jag gjort observationen att det saknas ett protokoll för tömningen av t.ex. JJ:s iPhone. För den första logiska extraheringen finns ett litet kort protokoll men för den kritiska tömningen då de hittar koordinaterna så år det protokollet inte med i fupen alls?

Är inte det lite märkligt med tanke på den mängd övriga protokoll som gjorts på tema digitala spår?

Jämför med att redovisa rättsmedicin eller DNA i en fup utan protokoll alls. Blir inte superbra va?
Citera
2023-05-05, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vet att du blir ”lite trött” av sånt tekniskt men ville bara visa att det är väldigt avancerade funktioner bakom. Och allt lagras i databaser i iPhonen som brukar redovisas så de ser ut som Excelblad med kolumner typ (se bif bild mitt förra inlägg för exempel) men de kan man liksom inte bara klippa ut några ”rutor” i den redovisningen och hävda att det är bevis på att någon är uppe och går.

Kanske som stödbevisning perifert i nåt åtal men inte som ett direkt bevis för deltagande i mord.

Här är en till som "blir trött" eller ärligt sagt inget begriper ang det tekniska.

MH säger i förhör att hon efter att de kommit till lgh sätter sig i vardagsrummet och håller på med mobilen.
Min fundering... går det att se hur lång tid/under vilken tid hon sitter där och är ute på nätet?

Jag misstänker att MH har inte sovit alls under den korta stund från att de kom till lgh att de började frakta bort liket (knappa timmen). Att det finns tider då mobilen "rört" sig är klart... men vad säger att MH haft telefonen med sig varje minut?
Allt utspelar sig inom en väldigt begränsad yta, tom en ungdom lyckas väl med att gå några meter utan att ha mobilen i handen.

Ps Ungdomar som nu för tiden har tillgång till mobil hela dygnet och blir av med dessa vid straff måste upplevas som dubbelt straff. Ds
Citera
2023-05-05, 08:20
Medlem
Citat:

Ja verkligen inte klokt!!
Citera
2023-05-05, 08:21
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad anledningen är
Men håller med att det gått alldeles för långt
Media ska varken lägga sig i eller påverka pågående rättsfall

Tove har blivit mördad i en bostad där 3 personer gick in och 2 gick ut
Någon gång under ca 30 min skedde detta mord

Det räknas min och sek som jag ser som helt ovesäntliga
Hur svårt kan det vara att förstå att det är två stycken som är skyldiga?

Stackars Toves anhöriga som redan lider så fruktansvärt
ska behöva höra /läsa allt detta

Det är dax att respekt och rättigheter ges till Brottsoffer
Senast redigerad av Anedin 2023-05-05 kl. 08:25.
Citera
2023-05-05, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Här är en till som "blir trött" eller ärligt sagt inget begriper ang det tekniska.

MH säger i förhör att hon efter att de kommit till lgh sätter sig i vardagsrummet och håller på med mobilen.
Min fundering... går det att se hur lång tid/under vilken tid hon sitter där och är ute på nätet?

Jag misstänker att MH har inte sovit alls under den korta stund från att de kom till lgh att de började frakta bort liket (knappa timmen). Att det finns tider då mobilen "rört" sig är klart... men vad säger att MH haft telefonen med sig varje minut?
Allt utspelar sig inom en väldigt begränsad yta, tom en ungdom lyckas väl med att gå några meter utan att ha mobilen i handen.

Ps Ungdomar som nu för tiden har tillgång till mobil hela dygnet och blir av med dessa vid straff måste upplevas som dubbelt straff. Ds

Ja alla de aktiviteter du gör i mobilen loggas av den. Den visar utöver det jag skrivit om tidigare att du håller mobilen i s k porträttläge eller i landskapsläge, hur mycket data respektive app genererar, notiser som sveps bort, när exakt mobilen kopplar mot olika Wi-Fi eller mobilmaster och som jag skrev tidigare vilka knappar man trycker på och mycket annat.
Det som kallas ”backlit” är alltså när skärmen tänds eller släcks. Så som skärmen aktiveras när man tar upp eller lägger ner mobilen eller trycker på nån knapp.
Och finns som sagt runt 100 såna här andra användardata.
Om åklagaren hade velat visa mer aktivitet så hade han satt IT-forensikerna på att plocka fram dessa data.

Men än mer intressanta är den data som finns i grannens mobil.
Det ska finnas en tidpunkt/tidstämpel i den som visar när hans skärm släcks och/eller låses och när den app han använder slutar använda data över internet. Om han tittade på t.ex Netflix, Youtube eller liknande så kan man se när den appen går ner i aktivitet då.

Så oavsett om hon varit klarvaken och mördat eller ej så vore det bra att förtydliga tidslinjen lite.

Nu kan man ju förstå att det finns ett dilemma här för en försvarsadvokat.

Ska man begära en analys av både MH:s och grannens mobiler så får man kanske ut data ur grannens mobil som talar för MH:s sak men från hennes mobil så får man ut detaljer som visar på mer aktivitet än steg den timmen.
Citera
2023-05-05, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag vet inte vad anledningen är
Men håller med att det gått alldeles för långt
Media ska varken lägga sig i eller påverka pågående rättsfall

Tove har blivit mördad i en bostad där 3 personer gick in och 2 gick ut
Någon gång under ca 30 min skedde detta mord

Det räknas min och sek som jag ser som helt ovesäntliga
Hur svårt kan det vara att förstå att det är två stycken som är skyldiga?

Stackars Toves anhöriga som redan lider så fruktansvärt
ska behöva höra /läsa allt detta

Det är dax att respekt och rättigheter ges till Brottsoffer

Men om tredje statsmakten hittar något som binder de misstänkta mer till brottet så är det bra då som jämförelse eller hur ska man tänka där?
Citera
2023-05-05, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Mkt märkligt att inte polis/förundersökningsledare gjort närmare koll på grannarna (pappa/son)!?

I första förhöret hävdar sonen att han ringde på dörren runt klockan 03.00, en helt SJUK avvikelse! Han var säker! Finns i FUP!

OK, han ändrar sig sen, & nu vet vi att det var 02.45.33 nedför trappen till donken.
Att JJ reggar 02.46 spelar ingen roll. Hon var några sekunder sen bara.

Mordet måste skett runt 02.30. Varför ändrade åklagaren tidpunkt till 02.40?

Det är inte åklagaren som ändrat tidpunkt till 02:40. Det är grannen som anger den tid för första dunsen, som rätten sen sätter som starttid för mordet.

Som bekant läser inte rätten FUP. Dom går på vad grannen säger i förhör i rätten. 02:40 är ingen exakt verifierad tid, så just 02:40 säger inte så mycket. Därför tycker jag det är lite konstigt att rätten skriver ut en exakt tid för mordet.

Grannen förklarar också hur lång tid det förlöper mellan alla moment, så vem som helst kan ju räkna ut att 02:40 inte stämmer på minuten. Om HR skriver ut en ny tid för mordet kommer den hamna på runt 02:35. Det kommer inte bli som en tror att M kan dra nytta av grannens felsägning av tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in