Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Här är en till som "blir trött" eller ärligt sagt inget begriper ang det tekniska.
MH säger i förhör att hon efter att de kommit till lgh sätter sig i vardagsrummet och håller på med mobilen.
Min fundering... går det att se hur lång tid/under vilken tid hon sitter där och är ute på nätet?
Jag misstänker att MH har inte sovit alls under den korta stund från att de kom till lgh att de började frakta bort liket (knappa timmen). Att det finns tider då mobilen "rört" sig är klart... men vad säger att MH haft telefonen med sig varje minut?
Allt utspelar sig inom en väldigt begränsad yta, tom en ungdom lyckas väl med att gå några meter utan att ha mobilen i handen.
Ps Ungdomar som nu för tiden har tillgång till mobil hela dygnet och blir av med dessa vid straff måste upplevas som dubbelt straff

. Ds
Ja alla de aktiviteter du gör i mobilen loggas av den. Den visar utöver det jag skrivit om tidigare att du håller mobilen i s k porträttläge eller i landskapsläge, hur mycket data respektive app genererar, notiser som sveps bort, när exakt mobilen kopplar mot olika Wi-Fi eller mobilmaster och som jag skrev tidigare vilka knappar man trycker på och mycket annat.
Det som kallas ”backlit” är alltså när skärmen tänds eller släcks. Så som skärmen aktiveras när man tar upp eller lägger ner mobilen eller trycker på nån knapp.
Och finns som sagt runt 100 såna här andra användardata.
Om åklagaren hade velat visa mer aktivitet så hade han satt IT-forensikerna på att plocka fram dessa data.
Men än mer intressanta är den data som finns i grannens mobil.
Det ska finnas en tidpunkt/tidstämpel i den som visar när hans skärm släcks och/eller låses och när den app han använder slutar använda data över internet. Om han tittade på t.ex Netflix, Youtube eller liknande så kan man se när den appen går ner i aktivitet då.
Så oavsett om hon varit klarvaken och mördat eller ej så vore det bra att förtydliga tidslinjen lite.
Nu kan man ju förstå att det finns ett dilemma här för en försvarsadvokat.
Ska man begära en analys av både MH:s och grannens mobiler så får man kanske ut data ur grannens mobil som talar för MH:s sak men från hennes mobil så får man ut detaljer som visar på mer aktivitet än steg den timmen.