2023-05-04, 13:26
Medlem
TetraQuarks avatar
Jag tycker det vore bättre om JÅ lämnade EU och Sverige och flyttade till ett land som mer överensstämmer med hans ideologi. Då kan han ju få lite praktisk erfarenhet av att vara en laglydig invandrare också.
Citera
2023-05-04, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Saker är redan utvärderade och Sverige stannar som medlem i EU. Inget parti (som räknas) är för utträde. Inget kommer att hända.

Nä men då är det väl upp till er då om ni vill bli ihjälskjutna eller inte. Den som väljer att vara kvar i EU står på deras sida och kommer att få ta konsekvenserna för det också. Ni euroslödder ska inte tro ni kommer undan med vad ni ställt till med. Ni kommer få betala för det.
Citera
2023-05-04, 13:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vilket inte skulle ske i en fråga där det råder samsyn i riksdagen som till exempel när det kommer till huruvida Sverige ska stanna kvar i EU eller ej. Om det inte råder samsyn är det troligtvis ännu mindre chans att en grundlagsöverträdelse skulle ske då den del av riksdagen som inte accepterar överträdelsen tämligen snabbt skulle lyfta detta i riksdagen, media och i princip på all annan plats där detta kan ge effekt.

Tror du att alla åsikter är konstanta och att de inte går att ändra. Att det finns en samsyn idag, betyder inte att det råder det efter nästa val. Men ett starkt opinionsbildande mot det allt mer totalitära och odemokratiska EU och genom att ta upp hur det påverkar demokratin i Sverige negativt, kan man förstås ändra en samsyn till en annan.

Men en regering kan redan idag gå ur EU genom att hänvisa till rikets säkerhet. En majoritet i riksdagen, även efter nästa val kan rösta för att upphäva den grundlagen och göra det. Sedan kan man försöka ogiltighetsförklara det beslutet, men då är beslutet redan taget.

Tror du minskningen av antal ledarmötet i Riksdagen under Covid, inte var ett brott mot grundlagen, har du ingen koll. Det behövdes bara en omröstning och sedan var det klart. Det handlar bara om att hänvisa till någon verklig eller påhittad fara så är det helt ok. Ser man EU:s rätt att tvinga på oss lagar som ett hot mot landet, kan man agera utifrån det.

Pressen är beroende av sitt presstöd, så de agerar i de flesta fall bara enligt vad politikerna tycker. De försvarar bara sin egen pressfrihet, men har inga som helst problem med att man begränsar yttrandefriheten för medborgarna. I många fall driver man opinion för sådana lagar. Den demokratiska andan inom pressen är inte stor.
Citera
2023-05-04, 14:13
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Tror du att alla åsikter är konstanta och att de inte går att ändra. Att det finns en samsyn idag, betyder inte att det råder det efter nästa val. Men ett starkt opinionsbildande mot det allt mer totalitära och odemokratiska EU och genom att ta upp hur det påverkar demokratin i Sverige negativt, kan man förstås ändra en samsyn till en annan.

Men en regering kan redan idag gå ur EU genom att hänvisa till rikets säkerhet. En majoritet i riksdagen, även efter nästa val kan rösta för att upphäva den grundlagen och göra det. Sedan kan man försöka ogiltighetsförklara det beslutet, men då är beslutet redan taget.

Tror du minskningen av antal ledarmötet i Riksdagen under Covid, inte var ett brott mot grundlagen, har du ingen koll. Det behövdes bara en omröstning och sedan var det klart. Det handlar bara om att hänvisa till någon verklig eller påhittad fara så är det helt ok. Ser man EU:s rätt att tvinga på oss lagar som ett hot mot landet, kan man agera utifrån det.

Pressen är beroende av sitt presstöd, så de agerar i de flesta fall bara enligt vad politikerna tycker. De försvarar bara sin egen pressfrihet, men har inga som helst problem med att man begränsar yttrandefriheten för medborgarna. I många fall driver man opinion för sådana lagar. Den demokratiska andan inom pressen är inte stor.

Naj, jag vet att alla åsikter inte är konstanta. Som jag redan skrivit flera gånger i denna tråden: Allt är övergående.

Jag tror inte att vi är oense om EU som överstatlig maktfaktor och att inte vilja ha det så. Jag är helt för att Sverige ska lämna EU så fort som möjligt och jag röstade nej till att gå med i EU i folkomröstningen.

Det finns ingen generell närvaroplikt för ledamöterna i riksdagen så det var ingen fara att dessa var hemma under pandemins restriktionsperioder.

Hur som helst så ser jag det som tämligen osannolikt att Sveriges riksdagspartier kommer lägga tid och energi på att försöka få oss ut ur EU i närtid. Men det skulle inte förvåna mig nämnvärt om hela EU-projektet sakta men säkert kommer smulas sönder i och med den utveckling som sker på den här planeten just nu.

Citera
2023-05-04, 17:14
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Att gå ur EU är nog inget realistiskt alternativ. Dock bör Sverige agera kraftfullt inom EU för att begränsa de områden som EU skall styra över. Varje enskilt land måste få bestämma själva över tex invandring och mycket annat.

Varför skulle det inte vara realistiskt?
Sverige klarade sig alldeles utmärkt i tusen år innan EU ens existerade.
Citera
2023-05-04, 18:12
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh

I tusen år?

Man brukar säga att 6 Juni 1523 (Gustav Vasas kröning.) anses vara Sveriges födelsedag.
Så, på sätt och vis kan man väl säga att vi firar 500 år i år, men ingen kommer väl göra något speciellt för att fira mer än en vanlig nationaldag.

Men det Sverige vi har idag och dessvärre är tvunget att dras med EU är betydligt yngre än så.
Citera
2023-05-04, 18:16
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
I tusen år?

Man brukar säga att 6 Juni 1523 (Gustav Vasas kröning.) anses vara Sveriges födelsedag.
Så, på sätt och vis kan man väl säga att vi firar 500 år i år, men ingen kommer väl göra något speciellt för att fira mer än en vanlig nationaldag.

Men det Sverige vi har idag och dessvärre är tvunget att dras med EU är betydligt yngre än så.

Vem brukar säga det? Sverige som land bildades när Svealand och Götaland enades på 1000-talet.
Citera
2023-05-04, 18:27
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Vem brukar säga det? Sverige som land bildades när Svealand och Götaland enades på 1000-talet.

Ptja, vem? Gemene man.
Det är en av anledningarna till att vi sedan 1983 firar Sveriges nationaldag just 6/6...

Du verkar bortse från Kalmarunionen som sedan 1397 gjorde att vi var en del av en annan union än EU. Den lämnade vi dock när Gustav Vasa kröntes till kung, 6/6 1523, och Sverige blev ett självständigt rike.
Citera
2023-05-04, 18:52
Medlem
Självklart ska man utvärdera och diskutera EU-medlemskapet. Vad är det Johan Persson vill mörka?
Citera
2023-05-04, 18:53
Medlem
Är det inte bättre om du själv flyttar om du misstycker att saker ska diskuteras i Sveriges regering och riksdag?
Citat:
Ursprungligen postat av TetraQuark
Jag tycker det vore bättre om JÅ lämnade EU och Sverige och flyttade till ett land som mer överensstämmer med hans ideologi. Då kan han ju få lite praktisk erfarenhet av att vara en laglydig invandrare också.
Citera
2023-05-04, 19:04
Medlem
Citat:

Det har hänt en hel del under de tusen åren som påverkat den svenska förmågan att agera ensamma i vissa sammanhang. Däremot är en "utvärdering" välkommen för att komma tillrätta med alla dumheter som vissa tror att vi nödvändigtvis måste samordna med övriga EU-länder.
Citera
2023-05-05, 07:56
Medlem
TetraQuarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Är det inte bättre om du själv flyttar om du misstycker att saker ska diskuteras i Sveriges regering och riksdag?

Är inte det vi gör nu att diskutera detta? Har jag inte rätt att utrycka min åsikt om vad som är rätt i denna situation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in