Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-04, 23:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, SÄPO ansvarade för säkerheten. Palme skickar hem sitt skydd med motivering att de inte behövs mer för dagen. De som då inom SÄPO arbetade närmast Palme utgick då förmodligen att han hade tänkt vara i hemmet? Visst Palme gick ofta ut ändå, frågan är i vilken utsträckning den enskilde vakten kände till det?
Annat förutsätter att någon annan på SÄPO hade annan info?
Eller att någon inom skyddet spanade på bostaden?
Då uppstår ju den ständiga frågan, SÄPO om något visste Palmes rutiner, varför "kuppövar" man inte vid tillfället när han går hem? Eller för all del, vilken operation oavsett tillhörighet med ett attentat genom spaning, hade ett bättre tillfälle att agera vid?
Det finns inget som med säkerhet visar att de tänkt gå ut igen efter det.
Utredningen har klart visat att de från SÄPO som kontaktas under natten trodde att Palme var hemma.
Varför agerar man inte vid ett givet tillfälle utan väntar på ett som ingen vet kommer uppstå? Det är den springande frågan gällande ett attentat av en grupp. MOP saknar i all väsentlighet det.

Istället händer det på en plats helt utan koppling till Palme, både tidpunkt och plats hade aldrig kunnat förutses utefter kända rörelsemönster.
Det sker på så sätt vid ett ställe som Palme själv endast ca 90 sekunder före mordet vet och visar att han kommer att gå till.

Om vi tänker oss hypotesen att en resursstark grupp tänkt sig genomföra MOP vore den s k ”Gyllene Triangeln” det naturliga valet . När Olof Palme inte mördas där säger något om eventuella konspiratörer. Dessa verkar osäkra på om OP hade någon fast skyddsövervakning vid bostaden i gamla stan . Man kan då sluta sig till att det rör sig om en relativt resurssvag grupp när det kommer till materiel , tid och pengar.

Först när OP lämnar biografen känner sig förövarna säkra på att han saknar skydd. Sedan griper dom tillfället i flykten och klipper honom vid första lämpliga möjlighet .

Förutom att gruppen är relativt resurssvag pekar agerandet på stor beslutsamhet samtidigt som dom inte vill åka fast . Hypotesen förutsätter att mördarna har god lokalkännedom och besitter förmåga att agera under svår press.

Som jag åtskilliga gånger skrivit påminner GMs förmåga att agera av hur en spanare agerar . Visst stöd får hypotesen av Berth Melens utredning om ev övervakning av OP före MOP.

Tankegången om att en mindre grupp innehåller en del svagheter . Men detsamma kan sägas om den ensamme mördaren. Det känns inte speciellt troligt att en palmehatare springer omkring på stan med en 357 magnum i fickan spontant skjuter OP och även Lisbeth Palme.

Christer Anderssons likhet med Mårten Palmes fantombild är ett faktum . Men det placerar honom inte i Dekorimahörnan och inte heller finns någon som pekar ut CA på Sveavägen på väg mot mordplatsen .
Citera
2023-05-05, 07:38
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om vi tänker oss hypotesen att en resursstark grupp tänkt sig genomföra MOP vore den s k ”Gyllene Triangeln” det naturliga valet . När Olof Palme inte mördas där säger något om eventuella konspiratörer. Dessa verkar osäkra på om OP hade någon fast skyddsövervakning vid bostaden i gamla stan . Man kan då sluta sig till att det rör sig om en relativt resurssvag grupp när det kommer till materiel , tid och pengar.

Först när OP lämnar biografen känner sig förövarna säkra på att han saknar skydd. Sedan griper dom tillfället i flykten och klipper honom vid första lämpliga möjlighet .

Förutom att gruppen är relativt resurssvag pekar agerandet på stor beslutsamhet samtidigt som dom inte vill åka fast . Hypotesen förutsätter att mördarna har god lokalkännedom och besitter förmåga att agera under svår press.

Som jag åtskilliga gånger skrivit påminner GMs förmåga att agera av hur en spanare agerar . Visst stöd får hypotesen av Berth Melens utredning om ev övervakning av OP före MOP.

Tankegången om att en mindre grupp innehåller en del svagheter . Men detsamma kan sägas om den ensamme mördaren. Det känns inte speciellt troligt att en palmehatare springer omkring på stan med en 357 magnum i fickan spontant skjuter OP och även Lisbeth Palme.

Christer Anderssons likhet med Mårten Palmes fantombild är ett faktum . Men det placerar honom inte i Dekorimahörnan och inte heller finns någon som pekar ut CA på Sveavägen på väg mot mordplatsen .

Intressant resonemang, särskilt när det gäller den resurssvaga gruppen. Resurssvag i meningen antal och tid. Vilja och kompetens finns förstås.

Om vi tittar på utredningen så uppstår ju tyvärr vissa misstankar om skydd/locket på. Det skulle i så fall röra sig om en grupp eller troligare, ett litet nätverk som kan skugga sig under sekretessens parasoll.

Vi får nog skäl att återkomma till detta, även om det fortfarande inte går att utesluta ett enskilt initiativ av exempelvis en livvakt (som ju kan gå beväpnad) eller en utländsk grupp med influenser av någon supermakt.
Citera
2023-05-05, 09:24
1944 Förhör Stig Engström 1986-04-25 kassett 1 2023-04-29 ljudfil https://drive.google.com/file/d/1--xAgfsW0I3lGa4sX7Gk5K0JjiIUCqB6/view?usp=share_link
1944.1 Förhör Stig Engström 1986-04-25 kassett 2 2023-04-29 ljudfil https://drive.google.com/file/d/16SmSlUfjG38RX_gYRRNxPn0Aery31jGq/view?usp=share_link
Citera
2023-05-05, 09:54
Medlem
Vad vet ni om Eive Tungstedt och John Edwards?

De gåtfulla spåren av en gestalt i Ebbe Carlssonaffärens utkanter
Av Gunnar Pettersson

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/09/18/de-gatfulla-sparen-av-en-gestalt-i-ebbe-carlssonaffarens-utkanter/

"För det första tog jag några stillbilder med mobilen under visningen. Edwards introduceras som ”[Palme’s] advisor on disarmament issues” men intervjun med honom varar bara en knapp minut och rör Palmes besök i New Delhi i januari 1986 där han officiellt deltog i Rajiv Gandhis nedrustningskonferens, men också diskuterade Bofors haubitsförsäljning. Detta var ”inget ovanligt”, enligt Edwards, dvs att Palme använde sådana här tillfällen till att diskutera både det ena och det andra. Intervjuaren frågar: ”Du menar, Palme mäklade fred på förmiddagen och sålde vapen på eftermiddagen, i själva verket?”

”Ja,” svarar Edwards. "
Citera
2023-05-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
1944 Förhör Stig Engström 1986-04-25 kassett 1 2023-04-29 ljudfil https://drive.google.com/file/d/1--xAgfsW0I3lGa4sX7Gk5K0JjiIUCqB6/view?usp=share_link
1944.1 Förhör Stig Engström 1986-04-25 kassett 2 2023-04-29 ljudfil https://drive.google.com/file/d/16SmSlUfjG38RX_gYRRNxPn0Aery31jGq/view?usp=share_link

Tack, alltid bra att lyssna till förhör istället för utskrivna dialogförhör eller sammanfattningar.

Mer om Skandiamannen från Avsnitt.

https://magasinetavsnitt.wordpress.com/?s=Engström
Citera
2023-05-05, 11:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner

Ingen som fått korn på inspelningen från den 10:e eller 11:e mars, som SE refererar till i en artikel den 7:e april?
Citera
2023-05-05, 14:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Intressant resonemang, särskilt när det gäller den resurssvaga gruppen. Resurssvag i meningen antal och tid. Vilja och kompetens finns förstås.

Om vi tittar på utredningen så uppstår ju tyvärr vissa misstankar om skydd/locket på. Det skulle i så fall röra sig om en grupp eller troligare, ett litet nätverk som kan skugga sig under sekretessens parasoll.

Vi får nog skäl att återkomma till detta, även om det fortfarande inte går att utesluta ett enskilt initiativ av exempelvis en livvakt (som ju kan gå beväpnad) eller en utländsk grupp med influenser av någon supermakt.

"Resurssvag grupp" med få medlemmar tycker jag också är en bra beskrivning. Svenskar som var på plats i Sthlm innerstad på mordkvällen, hade kunskap om livvaktsskyddet, hade en kapabel gm, ont om tid, starkt motiv (troligen var det spionmisstanken mot Palme hösten 1985 och Moskvaresan april 1986 det handlade om). Tror på 2-3 personer i en sådan grupp - vittnesmålen talar för det. Troligen militärer/poliser. Övervaknings-PM. WT-analysen 2017. De nästan 200 ännu oförklarade vittnesobservationerna av spanare nära Palme. Övervakning från 15/1. Intensivare bevakning sista två veckorna i februari. Ögonvittnen berättar.

Inga problem att via avlyssning (Säpo lyssnade, bekräftat av Säpoman i DN-intervju) känna till biobesöket och följa Palmes förehavanden på mordkvällen. Från bostaden till Grand och vidare längs Sveavägen. Tunnelgatan den minst dåliga mordplatsen. Riskfyllt javisst. Men det var uppenbarligen bråttom. Tillfället i flykten. Vapenvana. Anatomiska kunskaper. God lokalkännedom. Lugn sorti. Borta för alltid.

Kan ha genomförts inom ramen för Cosi fan Tutte, detta dock osäkert.

Finns konkreta saker att säga. Men jag stannar där så länge. För mig är det amatörmässiga slumpmordet desinformation. Vilka har konsekvent desinformerat med timing i 37 år? Varför det?
Senast redigerad av Basfakta 2023-05-05 kl. 14:18.
Citera
2023-05-05, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
var läser du det? säkert Barkarby som avses, många som tar fel på stavningen då lika många misstar sig på uttalet.
Jag minns inte löpnummer och avsnitt men det var i alla fall ett gäng som åkte taxi från stan till Barkarby under kvällen. Själva orten Barkarby hade ingen central roll.
Citera
2023-05-05, 20:47
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Jag minns inte löpnummer och avsnitt men det var i alla fall ett gäng som åkte taxi från stan till Barkarby under kvällen. Själva orten Barkarby hade ingen central roll.
aha, det var väl tjejerna som åkte med delsborn från barkarby till stan?
Citera
2023-05-05, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
aha, det var väl tjejerna som åkte med delsborn från barkarby till stan?
Nu när du säger det så kan det ha varit tvärtom mot vad jag skrev alltså att de åkte in mot stan. Jag hakar bara upp mig på olika detaljer hela tiden.
Citera
2023-05-05, 21:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
"Resurssvag grupp" med få medlemmar tycker jag också är en bra beskrivning. Svenskar som var på plats i Sthlm innerstad på mordkvällen, hade kunskap om livvaktsskyddet, hade en kapabel gm, ont om tid, starkt motiv (troligen var det spionmisstanken mot Palme hösten 1985 och Moskvaresan april 1986 det handlade om). Tror på 2-3 personer i en sådan grupp - vittnesmålen talar för det. Troligen militärer/poliser. Övervaknings-PM. WT-analysen 2017. De nästan 200 ännu oförklarade vittnesobservationerna av spanare nära Palme. Övervakning från 15/1. Intensivare bevakning sista två veckorna i februari. Ögonvittnen berättar.

Inga problem att via avlyssning (Säpo lyssnade, bekräftat av Säpoman i DN-intervju) känna till biobesöket och följa Palmes förehavanden på mordkvällen. Från bostaden till Grand och vidare längs Sveavägen. Tunnelgatan den minst dåliga mordplatsen. Riskfyllt javisst. Men det var uppenbarligen bråttom. Tillfället i flykten. Vapenvana. Anatomiska kunskaper. God lokalkännedom. Lugn sorti. Borta för alltid.

Kan ha genomförts inom ramen för Cosi fan Tutte, detta dock osäkert.

Finns konkreta saker att säga. Men jag stannar där så länge. För mig är det amatörmässiga slumpmordet desinformation. Vilka har konsekvent desinformerat med timing i 37 år? Varför det?
Det här är en analys jag ställer mig bakom. Det hävdas ofta att det är en dåligt vald plats för mord och att det talar för en slump och en ensam gärningsman. Men det är ju faktiskt det överlägset bästa stället på den sträckan. Med en mörklagd gränd att försvinna in i.

Frågan jag ställer mig i detta är gällande mordvapnet. Det har stört mig i alla år. En stor revolver känns inte som något man inte väljer ut ens i en resurssvag grupp. Även en sådan borde ha haft något bättre alternativ.

Sedan kommer ju frågorna om kulorna är planterade. Ljudbilden verkar inte stämma överens med en revolver, det pratas om dova och ej kraftiga smällar. Och LP som var såpass nära skotten att det borde ringa i öronen på henne pratar om att det troligtvis var en ljuddämpare. Det kombinerat med att kulorna hittades först senare, efter att polisen misslyckades med det gör ju att man ställer sig lite frågande.

Klarar en resurssvag grupp av något sådant? Om man bara leker med hypotesen. Och var tog de riktiga kulorna vägen isåfall?
Citera
2023-05-05, 21:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det här är en analys jag ställer mig bakom. Det hävdas ofta att det är en dåligt vald plats för mord och att det talar för en slump och en ensam gärningsman. Men det är ju faktiskt det överlägset bästa stället på den sträckan. Med en mörklagd gränd att försvinna in i.

Frågan jag ställer mig i detta är gällande mordvapnet. Det har stört mig i alla år. En stor revolver känns inte som något man inte väljer ut ens i en resurssvag grupp. Även en sådan borde ha haft något bättre alternativ.

Sedan kommer ju frågorna om kulorna är planterade. Ljudbilden verkar inte stämma överens med en revolver, det pratas om dova och ej kraftiga smällar. Och LP som var såpass nära skotten att det borde ringa i öronen på henne pratar om att det troligtvis var en ljuddämpare. Det kombinerat med att kulorna hittades först senare, efter att polisen misslyckades med det gör ju att man ställer sig lite frågande.

Klarar en resurssvag grupp av något sådant? Om man bara leker med hypotesen. Och var tog de riktiga kulorna vägen isåfall?

En del teorier om palmemordet är svåra att ta på allvar. En sådan är teorin om de planterade kulorna.

Hur går man tillväga att se till att de riktiga kulorna hittas av rätt person och inte av vanliga vittnen.

Och varför skulle man ta till något sådant? Fyller inget rikigt syfte.

Förstår inte vad teorin grundas på. Att kulorna tvättades? Det var ju i själva verket vad man brukade göra med kulor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in