Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-16, 15:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Alltså så här tänker jag. Om den bonniga typen som står och glor in i Grands foajé är samme man som den NF (och möjligen LN) ser är det väl något som inte står rätt till med honom. Och då kan man ju tänka sig att han kanske inte beter sig som de flesta och meddelar polisen vad han har sett.
Om han nu mest släntrade efter och befann sig låt oss säga 30-50 meter efter LOP när skotten föll är det knappast någon som lägger märke till honom om han nu inte satte iväg som en sprinter och någon befann sig nära honom.
Jag försöker inte argumentera för att han bara var en knäppskalle som bara följde efter, men det går inte heller att utesluta.

Ungefär som AL? Han var väl dock aningen kort.

Han hanterades konstigt. Så fort han blev misstänkt backade han och sa han ljugit, och polisen avskrev honom... Lättvindigt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-16 kl. 15:57.
Citera
2022-01-16, 15:56
Medlem
Åke Rimborn berättar om sin minnesbild av samtalet med Lisbet Palme

https://www.youtube.com/watch?v=PKmDg3w1ewU
Palmemordet - Åke Rimborn
Citera
2022-01-16, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ungefär som AL? Han var väl dock aningen kort.

Nu står det still, den enda AL jag kommer på är Alf Lundin.
Citera
2022-01-16, 15:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nu står det still, den enda AL jag kommer på är Alf Lundin.

Ja han hade väl blå jacka och glasögon, påstod han sett Palme vid Grand, sa att han gått efter ner till mordplatsen...
Citera
2022-01-16, 16:00
Medlem
Citat:
Vad jag menar är att huvudbonaden beskrivs på många olika sätt och att vissa inte anser att de kan uttala sig om en huvudbonad överhuvudtaget. Så långt kan vi väl vara överens. AB t ex - om vi nu för ett ögonblick kan bortse från graden av fylla - ser ju något helt annat än t ex AD som ändå befinner sig hyfsat nära.
Nu utgår du ju ifrån att Grandmannen var gm och om så är fallet kan man ju lugnt påstå att han hade en smått ofattbar tur.
Många pratar om uppvikta öronlappar. Brun, beige, gul. Nån skärm. Huvudbonaden kan se helt olika ut beroende på förutsättningar som vittnets position, tid för iakttagelsen och ljus/motljus. Jag ser det inte som något konstigt alls. Däremot kan man ändå skönja en röd tråd beträffande huvudbonaden och att GM faktiskt haft på sig en sådan säregen huvudbonad som man inte riktigt kan sätta fingret på.
Citera
2022-01-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Undrar om den här tidningsartikeln Expressen 4 mars 1986 grundas på Ljubisa Najics vittnesobservation?

Här beskriver man dock mannen som går bakom paret Palme som blond , otroligt stor och klädd i en
grågrön militärliknande rock med kapuschong.
De två männen som går framför paret Palme beskrivs enbart som mörkklädda.

https://drive.google.com/drive/folders/0Bwp4WAsBtNsvRXV3QW9mTkRMSTQ?resourcekey=0-KSTCb_RKNoRuUdGXdKrUXw

Expressen 19860304
Det måste det ha gjort. Och Expressen hade tokfel där eftersom LN säger annat i sitt förhör.
Citera
2022-01-16, 16:03
Medlem
Citat:
Ja han hade väl blå jacka och glasögon, påstod han sett Palme vid Grand, sa att han gått efter ner till mordplatsen...

Jag måste erkänna att jag knappt läst förhören med AL då jag i ett tidigt skede fick veta att han erkänt att han ljugit. Men sen var det någon häromdan - minns inte vem - som skrev att han kan ha upplevt åtminstone vad han först vittnade om, minns inte vem.
Har ingen koll på detta. Tycker du att det är värt att läsa förhören med AL?
Citera
2022-01-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Det måste det ha gjort. Och Expressen hade tokfel där eftersom LN säger annat i sitt förhör.

Om det inte kommer från LN så undrar man var de har fått uppgiften ifrån.
Citera
2022-01-16, 16:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om det inte kommer från LN så undrar man var de har fått uppgiften ifrån.

Låter som en kombination av personen LN ser och den långe blonde som en av WT-männen kallas
Citera
2022-01-16, 16:08
Medlem
Citat:
Låter som en kombination av personen LN ser och den långe blonde som en av WT-männen kallas

Ja, det är inte lätt det här.
Citera
2022-01-16, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Man kan vänta sig att antalet gärningsmän ska vara korrekt. När Lisbeth Palme hörs av kommissarie Åke Rimborn på mordnatten talar hon om två gärningsmän. Hon kopplar männen till bostaden på Västerlånggatan en tid före MOP.

Denna uppgift ligger till grund för rikslarmet som går KL 0205 på mordnatten. Skrivet av Rimborn på uppdrag av stf Polismästare Gösta Welander. Denna uppgift försvinner enligt den officiella historieskrivningen med Hans Holmers intåg i polishuset strax före klockan elva på lördagsförmiddagen .

Förklaringen som givits är hur Rimborn på ett aldrig förklarat sätt ska ha missförstått LP ang antalet GM runt mordplatsen. Att Den omvitttnat kunnige polismannen skulle missa en så avgörande uppgift är osannolikt . Men att ytterligare sex trovärdiga personer skulle missförstå LP finns inte på kartan. Då det gäller en av deras politiska liv mest avgörande frågor . Vem sköt Olof Palme?

Statsråden Ingvar Carlsson , Kjell-Olof Feldt , Anita Gradin, statssekreterare Ulf Dahlsten och Pressekreterare Kjell Lindström kallas alla av LP via Rimborn till Sabbatsbergs sjukhus för att få information om MOP. Länspolismästare GW åker dit med uppsåtet att få mer information och ett bättre SIGNALEMENT på förövarna. När GW sent omsider återvänder till polishuset plockar han kl 0502 på morgonen bort Ustaja ur rikslarmet , MEN BEHÅLLER UPPGIFTEN OM TVÅ GÄRNINGSMÄN!

Även när nattens regeringsmöte genomförts tror statsråden på två GM inblandade i MOP. Detta visar ÖB Lennart Ljungs dagbok som berättar att när han träffar sin försvarsminister, Roine Carlsson strax före kl sex på morgonen refererar denne till uppgiften två GM som han fått på regeringsmötet någon timme tidigare. Fram till lördagsförmiddagen håller polisen öppet för att tro på LPs uppgift om två GM .

All vetenskaplig expertis inom vittnesforskningen är enig om att de tidigaste uppgifterna från ett vittne ska tillmätas mest vikt. Då måste vi fråga oss varför LPs inledande uppgifter ignoreras från PUs sida. Vilka uppgifter dyker upp på lördagsförmiddagen som helt ändrar spelbilden. Skytten LP ser är den ene hon kopplar till Västerlånggatan ,men vem den andre är får vi spekulera om. PU har aldrig på allvar försökt identifiera denne. Den långe i beigt som LP se en bit norrut på Sveavägen kan vara ett alternativ . Det andra signalementet ifrån Gamla stan gäller just en långsmal person.
Tror helt enkelt att LP var väldigt förvirrad den kvällen och drog förhastade slutsatser.

Det går inte att komma ifrån alla hårresande detaljer som knyter grandmannen till de avlossade skotten vid dekorima. När menar du att den andra gärningsmannen, han som enligt dig sköt, tog över staffettpinnen efter det att grandmannen promenerade bakom LOP vid korvkiosken och sen försvann ur LN syn samtidigt som LOP medan de yngre männen enligt LN fortsatt gick söderut på västra trottoaren? Det enda logiska är att Grandmannen också korsa gatan. Sen ser NF en person med samma jacka gå bakom vid la carterie. NF hade dessförinnan inte sett någon stå vid dekorima eller inne vid gränden.

Men visst kan männen utanför bostaden ha något med mordet att göra. Det går inte att utesluta alls.
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-16 kl. 16:19.
Citera
2022-01-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Många pratar om uppvikta öronlappar. Brun, beige, gul. Nån skärm. Huvudbonaden kan se helt olika ut beroende på förutsättningar som vittnets position, tid för iakttagelsen och ljus/motljus. Jag ser det inte som något konstigt alls. Däremot kan man ändå skönja en röd tråd beträffande huvudbonaden och att GM faktiskt haft på sig en sådan säregen huvudbonad som man inte riktigt kan sätta fingret på.

Inte heller jag tycker att det är det minsta konstigt att olika vittnen har olika uppfattning om den saken. Man kan som du göra tolkningen att huvudbonaden inte var riktigt definierbar, men det är ju å andra sidan inte vad vissa vittnen som talar om huvudbonad ger uttryck för - att de inte riktigt kunde beskriva huvudbonaden. AB och IM (vad nu dennes vittnesmål är värt från det avståndet och övrigt) beskriver ju en definierbar huvudbonad. AD är mer osäker och kan inte riktigt beskriva så det blir någon blandning av olika typer av huvudbonad.
Jag får nog läsa förhören igen utifrån beskrivningen av huvudbonad, när sådan finns. Jag har det inte i huvudet just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in