https://www.voanews.com/a/russia-raises-13-billion-for-2023-defense-spending/6841435.html
(84 miljarder dollar)
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-09-29/russia-s-secret-spending-hides-over-110-billion-in-2023-budget#xj4y7vzkg (110 hemliga miljarder dollar)
Det är för mig oklart om detta är dubbelräknat. I så fall blir det i maxi-caset 200 miljarder dollar.
Om man räknar om det i PPP:
Rysk PPP/capita: 38K USD
Rysk gdp: 12 K USD.
Inhemskt har man alltså 2.5 ggr köpkraften jämfört med USA. Detta är givetvis en stor förenkling; en del av försvarsmateriel köps i utlandet. Så vi multiplicerar 200 med 2.5 = 500.
I ett absolut ryskt bull-scenario så blir det 500 BUSD.
Cirka 20% av rysk militärbudget sägs gå till korruption. Jag tror det sjunker i krigstid, låt oss säga att det halverats till 10%
Då kommer vi till en PPP-justerad militärbudget på 450 BUSD.
I ett bear-scenario så är vi nere på 220 BUSD.
Nato: cirka 1 trillion USD (hittar ingen riktigt bra källa, men flera halvbra som ger detta). Jag tror det kan vara något högre också om man räknar in CIA och annan verksamhet.
Slutsats: Nato krigsinvesteringar är 2-5 ggr större. Där är en felmarginal, men vi hamnar i denna härad. Den är inte lika stor, och den är inte 10 gånger större.
Frågan är hur stor del av Natos militära investeringar som är utrustning, och därmed kan sändas till Ukraina.
Som jag förstår det så finns det två skolor om vad som hände med Sovjet.
Den ena skolan är i linje med vad du säger (inte 50%, men allt för högt för att samhället skulle kunna bära det).
Sovjet kollapsade under dessa utgifter.
Den andra skolan säger att det var en
överenskommen överdrift. Sovjetiska militära utgifter var stora, men inte absurda. Men Sovjet behövde på sent 70-tal och under 80-talet en förklaring på varför levnadsstandarden var dålig, och därför påstod man att den kapitalistiske fienden rustade och det måste därför också Sovjet göra. I själva verket var ekonomin stagnerad och fungerade helt enkelt inte. Det amerikanska militärindustriella komplexet ville ha en stark fiende. Så Sovjet och USA byggde gemensamt myten om den gigantiska Röda armén.