2023-05-04, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Nej i Bakhmut dör fler ryssar än ukrainare. Det är därför Ukraina fortsätter strida där, för att orsaka ryssarna så stora förluster som möjligt.

Nej nu ljuger du igen, jag har minst två gånger i tråden förklarat eller snarare låtit Zelensky förklara varför dom fortsätter strida, vill du att jag ska göra det en gång till eller kan du ta tillbaka din lögn?
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Intressant med en lite djupare analys och kommentar i denna tråd för oss som inte kan något om strider samt för de som tror dom kan men inte kan heller, tack!

Vad han glömde informera om var att Wagner samt värnpliktiga som lurats in i Bakhmut har haft en väldigt brant inlärningskurva / Fängelse och 2 veckors träning innan man sätts in i strid ger ett vanskligt resultat och många döda . Men de som överlevt har nog säkert lärt sig något . Om det sedan är positivt för Ryssland och de stridandes moral är en annan sak
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
En fördel med ett fullskaligt kärnvapenkrig mellan ryssarna och usa med tillhörande lakejer är att det äntligen skulle bli tyst på alla dårar i den här tråden.

Nej, jag tror inte på något kärnvapenkrig, ryssarna är tvungna att klara sina mål utan att orsaka en atomvinter. Iofs har ju dårar som homoromantikern wilderbäng luftat att ett kärnvapenkrig minsann inte behöver "bli så allvarligt".

Men vem vet, wilderbäng och kackerlackorna kanske skulle klara av atomvintern, tillsammans med mutanterna.

Det skulle bli tyst på dig också, men det tänkte du kanske inte på?
Citera
2023-05-04, 23:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Undrar vilken överraskning han tänker på?

JAS-Gripen
Citera
2023-05-04, 23:30
Medlem
TheNightTrippers avatar
Jag förstår varför ryska fångar tar chansen och åker till Ukraina, alltså vilket jävla skräpland.
En intervju med en rysk fånge som som tog chansen och åkte till Ukraina och som sen blev fånge i Ukraina.
Han berättar om livet i fängelset och om Ukraina, ha spyhinken framme.
https://www.youtube.com/watch?v=4VNKBdfauAY
Citera
2023-05-04, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Vad han glömde informera om var att Wagner samt värnpliktiga som lurats in i Bakhmut har haft en väldigt brant inlärningskurva / Fängelse och 2 veckors träning innan man sätts in i strid ger ett vanskligt resultat och många döda . Men de som överlevt har nog säkert lärt sig något . Om det sedan är positivt för Ryssland och de stridandes moral är en annan sak
Det är också intressant, självklart kan de ske olyckor under övningar men jag misstänker att den är riktigt få jämfört med de som dör i strider så jag tror inte han glömde nämna utan den siffran tillför inget alls, men det kanske är bättre han själv får svara eller hur

RayBan vad är din kommentar till detta?
Citera
2023-05-04, 23:33
Medlem
Citat:
Menar du att NATO ska gå in i en konflikt som dom inte har att göra med, låter inte det lite konstigt tycker du för en försvarsallians och till på råga göra det mot Ryssland?

Nato har väldig mycket med denna konflikt att göra ryssland har spionerat mot natioländer o stulit teknik ink atombomb mm samt smörjt o skapat landsförrädare i dessa länder
Citera
2023-05-04, 23:34
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Var inte detta igår? Då sa man ett ett AN-124 var skadat. Är detta samma händelse och är det TVÅ plan nu?

RyZZland hade 12 sådana att tillgå innan kriget. Nu är två förstörda, ett är beslagtaget i Kanada och tre i Tyskland. Så det finns maximalt 6 stycken kärror kvar.
Citera
2023-05-04, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Trams, det är ryssarna som har den ration. Ukrainarna får vård och omsorg, de blöder inte ut i fält. Du har snöat in på fel sida, men det kommer du snart att bli varse om. Ryssarna lämnar sina skadade att blöda ihjäl. Tvivlar på att de ens har tourniqueter som ens duger, det är nog en stringtrosa som bäst!

aha, självklart har du faktaunderlag för detta eller?
Citera
2023-05-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
https://www.voanews.com/a/russia-raises-13-billion-for-2023-defense-spending/6841435.html
(84 miljarder dollar)
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-09-29/russia-s-secret-spending-hides-over-110-billion-in-2023-budget#xj4y7vzkg (110 hemliga miljarder dollar)
Det är för mig oklart om detta är dubbelräknat. I så fall blir det i maxi-caset 200 miljarder dollar.
Om man räknar om det i PPP:

Rysk PPP/capita: 38K USD
Rysk gdp: 12 K USD.
Inhemskt har man alltså 2.5 ggr köpkraften jämfört med USA. Detta är givetvis en stor förenkling; en del av försvarsmateriel köps i utlandet. Så vi multiplicerar 200 med 2.5 = 500.

I ett absolut ryskt bull-scenario så blir det 500 BUSD.
Cirka 20% av rysk militärbudget sägs gå till korruption. Jag tror det sjunker i krigstid, låt oss säga att det halverats till 10%
Då kommer vi till en PPP-justerad militärbudget på 450 BUSD.
I ett bear-scenario så är vi nere på 220 BUSD.

Nato: cirka 1 trillion USD (hittar ingen riktigt bra källa, men flera halvbra som ger detta). Jag tror det kan vara något högre också om man räknar in CIA och annan verksamhet.

Slutsats: Nato krigsinvesteringar är 2-5 ggr större. Där är en felmarginal, men vi hamnar i denna härad. Den är inte lika stor, och den är inte 10 gånger större.

Frågan är hur stor del av Natos militära investeringar som är utrustning, och därmed kan sändas till Ukraina.

Som jag förstår det så finns det två skolor om vad som hände med Sovjet.

Den ena skolan är i linje med vad du säger (inte 50%, men allt för högt för att samhället skulle kunna bära det). Sovjet kollapsade under dessa utgifter.

Den andra skolan säger att det var en överenskommen överdrift. Sovjetiska militära utgifter var stora, men inte absurda. Men Sovjet behövde på sent 70-tal och under 80-talet en förklaring på varför levnadsstandarden var dålig, och därför påstod man att den kapitalistiske fienden rustade och det måste därför också Sovjet göra. I själva verket var ekonomin stagnerad och fungerade helt enkelt inte. Det amerikanska militärindustriella komplexet ville ha en stark fiende. Så Sovjet och USA byggde gemensamt myten om den gigantiska Röda armén.

Man vet med säkerhet att soldater i den sovjetiska armén hade det glest mellan löneutbetalningarna på slutet. Andra statliga anställda fick knappt lön alls. Den andra skolan du nämner är en klassisk konspirationsteori och behöver inte ägnas någon större tanke. Sovjet liksom Putins Ryssland, med all paranoia, byråkrati och övervakning, blev för tungrott helt enkelt.

Det intressanta är om det går att lura Ryssland i samma fälla igen?
Citera
2023-05-04, 23:41
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Det är också intressant, självklart kan de ske olyckor under övningar men jag misstänker att den är riktigt få jämfört med de som dör i strider så jag tror inte han glömde nämna utan den siffran tillför inget alls, men det kanske är bättre han själv får svara eller hur

RayBan vad är din kommentar till detta?

Exempel på olycka i S:t Petersburg med en hel Iskander-transportsbil.

https://twitter.com/gerashchenko_en/status/1654106021386657794?s=46&t=R36ZdjA_TI1u9KicpVgWIg

Men allt går väl enligt plan…?
Citera
2023-05-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Så är det. Men har de fått tillräckligt av LV?

Vem vet? Men Ukraina lyckas slå in kilar i linjen och sedan bekämpa förflyttningar och underhållet för ryssarna så blir deras draktänderfästen till slut isolerade. Kommer göra ont att gå rakt på dessa; de måste svältas ut alternativt slås från annat håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in