2023-05-04, 23:12
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Underhållande och pedagogisk genomgång om hur ett genombrott av de ryska försvarslinjerna kan tänkas gå till:
https://www.youtube.com/watch?v=qvbshScUUBY

Bra. Vi är hyfsat överens 😁

En sak som jag tvekar över. Flyget.
Både att jag tvekar över Ukrainas styrka här.
Men också att detta är den minst prövade av rys-lands förmåga. Jokern?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som jag förstår det så finns det två skolor om vad som hände med Sovjet.

Den ena skolan är i linje med vad du säger (inte 50%, men allt för högt för att samhället skulle kunna bära det). Sovjet kollapsade under dessa utgifter.

Den andra skolan säger att det var en överenskommen överdrift. Sovjetiska militära utgifter var stora, men inte absurda. Men Sovjet behövde på sent 70-tal och under 80-talet en förklaring på varför levnadsstandarden var dålig, och därför påstod man att den kapitalistiske fienden rustade och det måste därför också Sovjet göra. I själva verket var ekonomin stagnerad och fungerade helt enkelt inte. Det amerikanska militärindustriella komplexet ville ha en stark fiende. Så Sovjet och USA byggde gemensamt myten om den gigantiska Röda armén.

Det kan nog vara lite av båda. Det ekonomiska och politiska systemet var dysfunktionellt.
Citera
Medlem
Citat:
Jag är helt övertygad om detta också.

Skälet till att jag INTE tror att det är falsk flagg är att det framställer hela den ryska "säkerhetsarkitekturen" i sådan dålig och pinsam dager att den negativa propagandan övertrumfar det eventuella "positiva" utfallet om att Ukraina skulle bedriva något slags (i ryska ögon) terroraktiviteter.

Nu är jag ingen expert på drönare - men var inte denna alltför liten för att kunna färdas så långt som från ukrainska gränsen till Moskva? Om den skickades upp någonstans inom Moskvas stad (dvs väldigt nära) kan väl detta också vara en förklaring till att luftvärnet var så passivt?

Personligen tror jag att ryska partisaner (typ Nationella Republikanska Armén) ligger bakom detta.

oavsett vem det var så var det för lite så att säga.

kan lika gärna ha varit nån tonåring med den lilla laddningen, alle vet ju, flåt uttrycket, att skulle detta ha nån verkan åt något håll i detta propagandakrig så borde katedralen på röda torget imploderat.

den känns inte trovärdig åt något håll.
Citera
2023-05-04, 23:14
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja, LV måste finnas med, men de får som sagt inte bli stationära. Då blir de sitting ducks.

Så är det. Men har de fått tillräckligt av LV?

Sedan skulle jag inte ödsla tid att prata med ryss apologeter som spammar.
Citera
2023-05-04, 23:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-12-31
Det kan vara så att Ryssland använder denna spända situation för att göra alla i väst livrädda över ett kärnvapen svar efter attacken mot Kreml. Ryssland är desperata och kommer använda alla medel för att minska västliga stödet till Ukraina.

Det är kanske dags att använda kärnvapnen, det är ju det de är till för, enligt Trump? Visa var skåpet ska stå liksom? Hemska tanke, men den är inte otänkbar. Jag har en bunker, hur många har det? Nä fy fan!
Citera
2023-05-04, 23:18
Medlem
attogs avatar
Citat:
Underhållande och pedagogisk genomgång om hur ett genombrott av de ryska försvarslinjerna kan tänkas gå till:
https://www.youtube.com/watch?v=qvbshScUUBY

Undrar vilken överraskning han tänker på?
Citera
2023-05-04, 23:18
Medlem
DeekinTTs avatar
"När SVT konfronterar Lutjin med hur han kan stödja Rysslands olagliga invasion av Ukraina säger han att inga krig är lagliga. Han påstår att väst har en dubbel måttstock, att ”vi” inte bryr oss om konflikter som USA är inblandat i – medan vi är snabba med att fördöma Ryssland."

"Enligt Lutjin är kriget mot Ukraina i själva verket ett krig mot försvarsalliansen Nato, som expanderar och vill komma allt närmare Ryssland."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryske-soldaten-misha-det-ar-ett-krig-mot-nato

Killen har ju rätt i det mesta.
Citera
2023-05-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja jag är övertygad om att USA varit tydliga med det.

Nej i Bakhmut dör fler ryssar än ukrainare. Det är därför Ukraina fortsätter strida där, för att orsaka ryssarna så stora förluster som möjligt.

det där är ett sk. bold statement.

hade det varit man mot man, så har försvararna en fördel, men då motståndaren har övertag i luften och artilleri så är det en annan sak.

siffrorna får vi reda på efteråt, men ryssland har samma argument för sin närvaro där som du har. Ukraina fortsätter att skicka in reserver i bakhmut, som behövts till en ev offensiv, rysslands styrkor har tagit kål på deras mest erfarna enheter genom detta sätt. soledar, bakhmut, mariupol, osv.
och ryssland har fler och större reserver av allt.

kan det vara så att ukraina offrar sina reserver gentemot ryska rekryter från kriminalvården?
eller är det ukrainska elitstyrkor som faktiskt bekämpar wagner pmc's elit?

fortfarande har ryssland fler, sista dagarna så ser vi att wagners har backat lite, paratropers och liknande reguljära ryska styrkor har involverats.

vi gissar fortfarande... men strykers har dukit i fronten iallafall och ukr försöker hitta något hål att penetrera.
Citera
2023-05-04, 23:22
Medlem
2022-12-31s avatar
Zelensky i sitt tal i Hague idag: "We want to make this the last war in the world, and we will"

Ukrainarna är som ryssarna, redo att ta med sig hela världen i deras fall. Ukraina kommer tvinga Ryssland att agera med kärnvapen. Det är bara en tidsfråga.

Zelensky förstår att Ukraina inte kan vinna mot en kärnvapenmakt. Det enda sättet för Ukrainarna att gå ner i historieböckerna som hjältar är att ta med sig hela världen med dom. Ukraina kommer inte bara acceptera att dom förlorar sin stat. Kriget kommer komma till Moskva i form av drönare, bomber och andra former av terroristattacker.

Ukraina kommer på något vis attackera paraden 9 maj eller något liknande som tvingar Ryssland att agera.

Слава украина 🇺🇦
Citera
2023-05-04, 23:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ryssarnas problem blir att bemanna linjerna och att flytta tyngre materiel till aktuella platser. Har de inte män och materiel på plats så är ju linjerna i princip värdelösa. Ryssarna har - enligt min mening - gjort ett kardinalfel genom att göra sina linjer för utdragna. Nu måste dessa bemannas med utspridda och utglesade förband som om de vore tulltjänstemän som försöker hindra varusmuggling. De skulle ha begränsat sig till att befästa vissa nyckelpositioner utmed fronten, förberett zoner dör ukrainska styrkor tvingas kanaliseras och istället samlat huvudstyrkorna i stora mobila operativa reserver som från tillbakadragna positioner kan slå mot de platser där de behövs. Det är samma fel som Rommel gjorde med Atlantvallen inför D-dagen.
Det fetmarkerade: jag skrev lustigt nog ett inlägg nyligen där min tes var att de gjort precis detta just eftersom försvarslinjerna är så extremt långa och, gissar jag, glest bemannade.

Jag tror att de räknar med att ukrainarna bryter igenom, försenade och med hyfsat manfall, och att planen är att möta dem i rörlig strid "på andra sidan". Det är helt enkelt för svårt för ryssen att räkna ut var de ukrainska huvudanfallen är att vänta — de kan heller inte börja gruppera om i sista minuten för att förstärka där det krävs. Om det ukrainska tempot vid genombrotten är för högt och ryssarna misslyckas med att förflytta sin operativa reserv tillräckligt fort kan ryssarna vara rökta, men det visar sig hur det blir med den saken.

Min tanke har f.ö. varit att reserven består av all den trupp som aldrig såg strid under den avstannade ryska vinteroffensiven, eller som klarade sig undan betydande förluster. Var den befinner sig vet jag dock inte. Kanske finns den t.o.m. på andra sidan gränsen, inne i Ryssland.
Citera
2023-05-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är faktiskt förjävligt. Jag har inte endast tolererat Ryssland tidigare utan gillar t.o.m. landet. Ryskor mer än ryssar, men ändå.
Om man ändå kunde få en del av det som va! Man blir bara ledsen...
Citera
2023-05-04, 23:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Och 3-5 ggr så många Ukrainare kanske, många många döda

Trams, det är ryssarna som har den ration. Ukrainarna får vård och omsorg, de blöder inte ut i fält. Du har snöat in på fel sida, men det kommer du snart att bli varse om. Ryssarna lämnar sina skadade att blöda ihjäl. Tvivlar på att de ens har tourniqueter som ens duger, det är nog en stringtrosa som bäst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in