Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Ryssarnas problem blir att bemanna linjerna och att flytta tyngre materiel till aktuella platser. Har de inte män och materiel på plats så är ju linjerna i princip värdelösa. Ryssarna har - enligt min mening - gjort ett kardinalfel genom att göra sina linjer för utdragna. Nu måste dessa bemannas med utspridda och utglesade förband som om de vore tulltjänstemän som försöker hindra varusmuggling. De skulle ha begränsat sig till att befästa vissa nyckelpositioner utmed fronten, förberett zoner dör ukrainska styrkor tvingas kanaliseras och istället samlat huvudstyrkorna i stora mobila operativa reserver som från tillbakadragna positioner kan slå mot de platser där de behövs. Det är samma fel som Rommel gjorde med Atlantvallen inför D-dagen.
Jag såg på Sky Channel en brittisk general som påstod att ryssen "garnerat" sina försvarslinjer med förbandsuppställningar enligt rysk armédoktrin (eller vad det nu kallas?). Om det är tillräckligt har jag ingen aning om. Problemet för AFU lär väl bli att ryssen har väldigt bra koll på deras trupprörelser och kan förflytta sina markförband lika snabbt. Ryssen har ju dessutom långskjutande raketartilleri och robotar i mängder, samt givetvis sitt överlägsna flygvapen som snabbt är på plats där det behövs.
Jag utgår från att AFU har bullat upp artilleri- och HIMARS-ammo för att gå "all in" vid genombrytningen av ryssens försvarslinjer. AFU-offensivens framgång hänger nog främst på hur intakt deras luftvärn är när det brakar loss. Lyckas ryssen bekämpa det och får luftherraväldet är det kört för Ukrainas offensiv gissar jag. De två Patriot-systemen står vad jag förstått fortfarande i Polen, och innan de är grupperade och insatsklara på plats i Ukraina lär nog ingen offensiv dra igång(?) Ska bli intressant att se om AFU vågar placera dem vid fronten.
Hur bra offensiven och manöverkrigföringen än går för AFU hamnar de förr eller senare i stalemate och utnötningskriget fortsätter. Och det vinner ryssen med sina mångdubbelt större resurser.
Inte att undra på att generalerna Cavoli, Milley, Austin och Kirby börjat slänga in brasklappar...