2023-05-04, 22:56
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag tror på att slå på djupet i inte alltför stora grupper och sedan dra sig tillbaka, omgruppera och slå på ett annat ställe. Under tiden bekämpas också ryssarnas underhållslinjer samt omflyttningar konstant. Stor rörlighet och extremt bra underrättelser behövs för detta. Efter 1-2 månader kommer det råda kaos i ryssarnas organisation för de vet inte var de ska stärka upp och deras toppstyrning är alldeles för oflexibel. Blir Ukrainarna för orörliga tror jag de får det svårt - de får absolut inte bli stationära.

Alltså precis tvärtom om hur ryssarna agerar där de pumpar på ett och samma ställe. Alldeles för uppenbart för försvararna.

Då måste du ha med dig underhåll och logiken bra. Du måste också ha luftherravälde (vilket man inte har) eller ett mycket starkt lv. Har man tillräckligt av det?
Citera
2023-05-04, 22:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det förstår jag, tänkte mer på bilden med texten på drönaren om hämd ”För Kreml” och ”För Moskva” avseende häxpipan som spräcke takpannor på Kremls kupol.
Ja, absolut, noterade det — min tanke var att Shahed-vågen som helhet kanske inte direkt var ett svar på Kreml-incidenten. Det är trots allt hyfsat vanligt med hälsningar på bomber och granater.
Citera
2023-05-04, 22:59
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ryssarnas problem blir att bemanna linjerna och att flytta tyngre materiel till aktuella platser. Har de inte män och materiel på plats så är ju linjerna i princip värdelösa. Ryssarna har - enligt min mening - gjort ett kardinalfel genom att göra sina linjer för utdragna. Nu måste dessa bemannas med utspridda och utglesade förband som om de vore tulltjänstemän som försöker hindra varusmuggling. De skulle ha begränsat sig till att befästa vissa nyckelpositioner utmed fronten, förberett zoner dör ukrainska styrkor tvingas kanaliseras och istället samlat huvudstyrkorna i stora mobila operativa reserver som från tillbakadragna positioner kan slå mot de platser där de behövs. Det är samma fel som Rommel gjorde med Atlantvallen inför D-dagen.

Jag såg på Sky Channel en brittisk general som påstod att ryssen "garnerat" sina försvarslinjer med förbandsuppställningar enligt rysk armédoktrin (eller vad det nu kallas?). Om det är tillräckligt har jag ingen aning om. Problemet för AFU lär väl bli att ryssen har väldigt bra koll på deras trupprörelser och kan förflytta sina markförband lika snabbt. Ryssen har ju dessutom långskjutande raketartilleri och robotar i mängder, samt givetvis sitt överlägsna flygvapen som snabbt är på plats där det behövs.

Jag utgår från att AFU har bullat upp artilleri- och HIMARS-ammo för att gå "all in" vid genombrytningen av ryssens försvarslinjer. AFU-offensivens framgång hänger nog främst på hur intakt deras luftvärn är när det brakar loss. Lyckas ryssen bekämpa det och får luftherraväldet är det kört för Ukrainas offensiv gissar jag. De två Patriot-systemen står vad jag förstått fortfarande i Polen, och innan de är grupperade och insatsklara på plats i Ukraina lär nog ingen offensiv dra igång(?) Ska bli intressant att se om AFU vågar placera dem vid fronten.

Hur bra offensiven och manöverkrigföringen än går för AFU hamnar de förr eller senare i stalemate och utnötningskriget fortsätter. Och det vinner ryssen med sina mångdubbelt större resurser.

Inte att undra på att generalerna Cavoli, Milley, Austin och Kirby börjat slänga in brasklappar...
Citera
2023-05-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Då måste du ha med dig underhåll och logiken bra. Du måste också ha luftherravälde (vilket man inte har) eller ett mycket starkt lv. Har man tillräckligt av det?

Ja, LV måste finnas med, men de får som sagt inte bli stationära. Då blir de sitting ducks.
Citera
2023-05-04, 23:01
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
En fördel med ett fullskaligt kärnvapenkrig mellan ryssarna och usa med tillhörande lakejer är att det äntligen skulle bli tyst på alla dårar i den här tråden.

Nej, jag tror inte på något kärnvapenkrig, ryssarna är tvungna att klara sina mål utan att orsaka en atomvinter. Iofs har ju dårar som homoromantikern wilderbäng luftat att ett kärnvapenkrig minsann inte behöver "bli så allvarligt".

Men vem vet, wilderbäng och kackerlackorna kanske skulle klara av atomvintern, tillsammans med mutanterna.
Hur kan du skylla kremls eviga hotande om kärnvapen på andra? det måste vara nåt fel på dig?
Det är ju putler och kreml som hotar med kärnvapen
Jag är beredd att hålls med alla de som hävdar att ni putlers försvarare är trasiga människor.
Senast redigerad av GustavAnder 2023-05-04 kl. 23:05.
Citera
2023-05-04, 23:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Ja så är det nog. Men jag undrar om ryssarna vet det, vad gör dem nu? Schappar eller?

Ja jag är övertygad om att USA varit tydliga med det.

Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Och 3-5 ggr så många Ukrainare kanske, många många döda

Nej i Bakhmut dör fler ryssar än ukrainare. Det är därför Ukraina fortsätter strida där, för att orsaka ryssarna så stora förluster som möjligt.
Citera
2023-05-04, 23:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://twitter.com/KimDotcom/status/1653933371230392322?fbclid=IwAR0vDUTkg9-MFvDxqGGeDdm1nEEAitoBEGHFUlFc5Z-diBI5PhMS0iuOAOc

Kärnvapenattack snart mot Ukraina?

Det kanske blir så, trist, jag trodde i min enfald att ryssen var klokare än så. Idag var jag ute och fiskade och det nappade som aldrig förr, det kanske är ett tecken på att slutet är nära? De kommer inte att vinna något på det, hela ryska armén kommer att förintas i Ukraina plus att svarta havsflottan sänks. Är det en vinst?

Edit:
Det kanske är en vinst för en ryss, men jag fattar inte.
Senast redigerad av revodneb 2023-05-04 kl. 23:09.
Citera
2023-05-04, 23:08
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Hur kan du skylla kremls eviga hotande om kärnvapen på andra? det måste vara nåt fel på dig?

Dra ut huvvet ur rövhålet.

Jag "skyller" ingenting på "andra". Däremot kan vi konstatera att den ryska björnen har dåliga tänder och trubbiga klor. Klart det brummar och låter lite extra när ryssarna har tagit sig an ukraina och usa i en rejäl holmgång.

Men något kärnvapenkrig blir det nog inte. Fattar du d, pysen.
Citera
2023-05-04, 23:08
Medlem
JymdKjams avatar
Två ryska AN-124-100 transportplan utslagna:

https://twitter.com/gerashchenko_en/status/1654164529071128581?s=46&t=R36ZdjA_TI1u9KicpVgWIg

Citat:
Information appeared that the recent drone attack on the airfield in Bryansk region led to one An-124-100 plane being completely destroyed and the other one being damaged.

Dessa plan går ej att ersätta eller reparera i RyZZland idag.Försvårar för inkräktarna att föra fram trupp och materiel till fronten.

Förbekämpning……
Citera
2023-05-04, 23:09
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Dra ut huvvet ur rövhålet.

Jag "skyller" ingenting på "andra". Däremot kan vi konstatera att den ryska björnen har gamla tänder och trubbiga klor. Klart det brummar och låter lite extra när ryssarna har tagit sig an ukraina och usa i en rejäl holmgång.

Men något kärnvapenkrig blir det nog inte. Fattar du d, pysen.
Jo det gjorde du, yrar om wilderäng,
du verkar inte ens fatta vad du själv skriver.
Citera
2023-05-04, 23:11
Medlem
Väldigt lite uppdateringar nu. Jag vill ju veta vad som pågår vid fronten.
Citera
2023-05-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Två ryska AN-124-100 transportplan utslagna:

https://twitter.com/gerashchenko_en/status/1654164529071128581?s=46&t=R36ZdjA_TI1u9KicpVgWIg

Dessa plan går ej att ersätta eller reparera i RyZZland idag.Försvårar för inkräktarna att föra fram trupp och materiel till fronten.

Förbekämpning……

Var inte detta igår? Då sa man ett ett AN-124 var skadat. Är detta samma händelse och är det TVÅ plan nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in