2023-05-08, 16:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är helt säkert inte skäl nog för Zelensky för att ställa in motoffensiven. Du vet ju min uppfattning om det är skäl nog för oss att inte stödja den .

Världsopionionen är ju magisk. Där är säkert många som inte har en aning om vad som hände i Libyen efter att Gadaffi fick en bajonett i anus. Så det kan nog bli likadant i Ukraina. Vi är ju inte helt rationella själva heller. Egentligen borde jag själv engagera mig mer i kriget i Etiopien t ex, det ser ut att segla upp som en större katastrof än Ukrainakriget.
Kriget i Ukraina är förhållandevis svartvitt. En fascistisk diktatur har invaderat en demokratisk nation i Europa för att kunna utföra folkmord och expandera sina egna gränser.

Konflikterna i Afrika och mellanöstern är ofta en förvirrande sörja. Drösvis med stridande falanger med varierande doktrin. Ofta så är det enbart olika skurkar som hoppar på varandra. Det finns inga good guys alls.

När Jugoslavien kollapsade så fick vi också en mycket rörigt konflikt där folk utanför konflikten sällan hade koll på vem som krigade mot vem.
Citera
2023-05-08, 16:54
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Kriget i Ukraina är förhållandevis svartvitt. En fascistisk diktatur har invaderat en demokratisk nation i Europa för att kunna utföra folkmord och expandera sina egna gränser.

Konflikterna i Afrika och mellanöstern är ofta en förvirrande sörja. Drösvis med stridande falanger med varierande doktrin. Ofta så är det enbart olika skurkar som hoppar på varandra. Det finns inga good guys alls.

När Jugoslavien kollapsade så fick vi också en mycket rörigt konflikt där folk utanför konflikten sällan hade koll på vem som krigade mot vem.

Det är precis så jag ser även Ukraina. Det enda som saknas i det än så länge är att det blir mer än 2 aktörer.
Citera
2023-05-08, 17:00
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ska de ställa upp en skärm på hans stol?
Så han kan vinka till soldaterna som marscherar förbi.
Eller hur tusan är det tänkt att gå till??
Jag ser framför mig det här, med Putte i bild.
https://i.redd.it/feblyvblaie51.jpg
Citera
2023-05-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ska de ställa upp en skärm på hans stol?
Så han kan vinka till soldaterna som marscherar förbi.
Eller hur tusan är det tänkt att gå till??
Stora skärmar är installerade.
Jag spekulerar i att Putin kommer att framföra något tal ”via länk” för att ta död på alla rykten om alla hans dubbelgångare.

Om det blir den äkta Putin som kommer att framträda på skärmarna är det såklart ingen utomstående som vet men Kreml uppger att Putin har alldeles för mycket att stå i för att kunna närvara personligen.

Det innebär att alla världens kremlanalytiker kommer att få vatten på sin kvarn vad beträffar Putin och dennes hälsotillstånd… en ryssledare håller sig inte borta från Rysslands största propagandadag, i alla fall inte om denne är frisk.
Citera
2023-05-08, 17:07
Medlem
Jag hade förväntat mig att motoffensiven skulle dra igång med 200000 man nu under natten till imorgon men just nu är inte känslan av att något är på gång att hända.
Citera
2023-05-08, 17:07
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det är precis så jag ser även Ukraina. Det enda som saknas i det än så länge är att det blir mer än 2 aktörer.
Ukraina är en demokrati så får de får per automatik ett moraliskt övertag.

Ryssland är en fascistisk diktatur. Så deras startpunkt är att de är avskyvärda avskum.

Ryssland är den aggressiva parten. Nästa punkt som skulle göra dem till avskum om allt annat vore lika.

Lägg till hur de krigar och alla avskyvärda handlingar som Ryssland utför. För varje unken sak som UAF gör så utför RAF 100 saker.

När man jämför sitorna så ser UAF ut som rena helgonen jämfört med den ryska terror staten.
Citera
2023-05-08, 17:24
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ja. Fast såna saker kan nog inte hända förrän i ett eventuellt slut av kriget, där Ukraina håller på att kasta ut ryssarna.

Kupiansk är ju en bra benchmark. Jag sökte lite på vad som händer där nu, och det jag har hittat av relevans är detta: https://www.youtube.com/watch?v=g0AjatG4XHU
3 minuter in pratar han om att det finns en del proryssar i Kupiansk, inklusive en del av hans vänner. Det hade han ju inte sagt högt till AFP om det var progrom-dags.
Ukraina har även dömt en domare till livstids fängelse för att han gjorde sitt jobb under ryska ockupationen där.

Trots allt inte så farligt.

Vänta vänta lite nu...

Jag råkade snabbt läsa din och Svens inläggskedja nu från i eftermiddags
och jag HOPPAS jag har missförstått...

Du försöker väl inte insinuera att UA skulle begå samma typ av brott
som RU har gjort mot civilbefolkningen???
Det vill säga utrensningar fast av pro-ryssar??
Jag håller verkligen tummarna nu för att jag läst för snabbt och tolkat fel.
Ska straxt läsa om men ber dig att förtydliga.

Och vad gäller straff såsom fängelse för de som valt att fortsätta arbeta för RU efter att ha blivit ockuperade av dem-det gick UA ut och förvarnade för redan INNAN, för länge sedan.
Att UA skulle se det som landsförräderi är redan uttalat.

Det är väl närmast en självklarhet.
Och straffet blir då fängelse.
Citera
2023-05-08, 17:26
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det är helt säkert inte skäl nog för Zelensky för att ställa in motoffensiven. Du vet ju min uppfattning om det är skäl nog för oss att inte stödja den .

Världsopionionen är ju magisk. Där är säkert många som inte har en aning om vad som hände i Libyen efter att Gadaffi fick en bajonett i anus. Så det kan nog bli likadant i Ukraina. Vi är ju inte helt rationella själva heller. Egentligen borde jag själv engagera mig mer i kriget i Etiopien t ex, det ser ut att segla upp som en större katastrof än Ukrainakriget.
Men stödet är orubbligt. Inte minst det moraliska, du vet — det kan inget ändra på.

För att vara cynisk så tror jag att stöd är beroende av intresse och att det egentligen enda som kunde få intresset att mattas av vore uteblivna ukrainska framgångar, typ västgötaklimax. Det betyder inte att folk i gemen plötsligt skulle svara att det är skit samma om de får frågan om de stöttar Ukraina, men det är inte folk i gemen som fattar besluten. Risken finns möjligen att många fokuserar på helt andra grejer om "inget händer" vid fronten. Det kan också vara en effekt av minskad mediebevakning — där är dock hajpen rekordhög just nu.

Jag skulle säga att det är så gott som helt omöjligt att få vanligt folk att byta åsikt när det gäller kriget i Ukraina, för det är i regel åsikter det handlar om. Där hjälper inga argument i världen. Tror jag, då.
Citera
2023-05-08, 17:27
Medlem
Citat:

Kriget i Ukraina liknar inte alls konflikter i Afrika. Det utkämpas mellan två statliga aktörer med nästan enbart reguljära styrkor. Det finns tydliga frontlinjer och båda sidorna undviker i stort uppenbara övergrepp på civilbefolkningen. Vill du jämföra med andra krig är väl Iran-Irakkriget ganska nära tillhands även om det finns stora skillnader där emellan också.
Citera
2023-05-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag hade förväntat mig att motoffensiven skulle dra igång med 200000 man nu under natten till imorgon men just nu är inte känslan av att något är på gång att hända.

Jag trodde med att något skulle hända. Det kanske är som media skrivit, att man inte har tillräckligt med prylar. Rysska flygvapnet bombade ju ganska ordentligt för någon dag sedan där många ukrainare strök med, samt stridsfordon.
Citera
2023-05-08, 17:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Fosfor är väldigt kontroversiellt att använda i krig så tror inte det används längre faktiskt. Fosfor är dessutom giftigt även för sina egna trupper ju. Kanske du tänker på "thermite" som är en metalllegering som brinner ett litet tag men som inte är speciellt giftig?

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermite
Fosfor ser annorlunda ut och beter sig på ett annat sätt i luften — ser mer ut som en "dusch" som man fjuttar eld på. De här dalande gnistorna är termitregn. Det finns oräkneliga (nåja...) exempel på att ryssarna använder det i detta krig.
Citera
2023-05-08, 17:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Varför trodde du att UAF skulle attackera? Och isf var? Själv tycker jag att det är konstigt att man går ut och pratar om en attack före den inträffar. Kan ju iofs vara en moralboost för de egna trupperna men samtidigt så blir ju fienden förvarnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in