2023-05-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Vi tittar på att köpa en lägenhet/radhus i en mellanstor stad söder om Stockholm, tänk typ Linköping.

Det finns ett objekt med 6500 kr/månad i avgift och markplan på drygt 90 kvm. Föreningen har 6000 kr i lån per kvm. Behövs inte så mycket renovering, endast ytskick. Objektet ligger i utkanten av staden, med drygt 7 km till stadens kärna.

Utgångspriset är satt till 2,4Msek, vilket jag tycker låter väl högt sett till område och avgift på bostaden. Vad är era reflektioner? Bättre att avvakta eller är detta en någorlunda bra affär (inte förlora kontantinsats på 30% inom två år)
Linköping är nog inte förstahandsvalet mer än för de som satt bänkvärmare på utbildningen. Tar tydligen nästan 2h med tåg till Stockholm, då sitter jag redan och dricker öl i Berlin på mindre tid. Flytta söderut och arbeta CPH brutto i Sverige ungefär som Netto där efter pension e t c.

6500kr per månad låter dyrt, kanske kass energiprestanda eller många kommande renoveringar. Betalar själv 5k för liknande,då det är nytt så har vi högre belåning med grym energiprestanda samt fjärrvärme såklart
Citera
2023-05-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av celcius19
Vad snackar alla om att det råder kris på bostadsmarknaden. Letar efter hus i södra Skåne. Allting säljs, fortfarande högt, mäklare som knappt svara osv osv.
Skåne är speciellt då vi har närheten till Köpenhamn och de lönerna. Dock en väldigt segregerad marknad. Men för 6-8M kan du få en okej bostad i en bättre förort. Sen är du i Berlin på 1,5h eller CPH på 30 min. Dessutom har du får du en riktig flygplats på nära håll. Regionen är dubbelt så befolkningsrik som Stockholm. Med den starka köpkraften så finner du många fina Michelin krogar för den som gillar tre stjärnor. Stockholm har ju Bromma flygplats och Arlanda för den som gillar mellanlandningar och kl 11 med utskänkning
Senast redigerad av Niklas86 2023-05-04 kl. 22:55.
Citera
2023-05-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Vi tittar på att köpa en lägenhet/radhus i en mellanstor stad söder om Stockholm, tänk typ Linköping.

Det finns ett objekt med 6500 kr/månad i avgift och markplan på drygt 90 kvm. Föreningen har 6000 kr i lån per kvm. Behövs inte så mycket renovering, endast ytskick. Objektet ligger i utkanten av staden, med drygt 7 km till stadens kärna.

Utgångspriset är satt till 2,4Msek, vilket jag tycker låter väl högt sett till område och avgift på bostaden. Vad är era reflektioner? Bättre att avvakta eller är detta en någorlunda bra affär (inte förlora kontantinsats på 30% inom två år)

Utgångspriset är säljarens önskemål, du behöver inte vara någon samarit som uppfyller dessa så buda du vad du tycker det är värt.

Annars viktiga parametrar att ta hänsyn till: Sitter ni säkert på era jobb? Arbetar ni i samma bransch eller rent av på samma arbetsplats? (Dvs risk att båda får gå vid lågkonjunktur?)
Är detta staden ni vill bo i under lång tid? Tror du på ert förhållande på sikt?

Om ja på ovanstående - köp ifall ni tycker det är värt det. Svårt att garantera att ni inte kommer att "vara under ytan" med hela eller delar av kontantinsatsen på så kort sikt som två år, då bostadsmarknaden innefattar en del volatilitet. Men ska ni bo och verka i staden under lång tid framöver, tror jag inte ni får några problem att finansiera detta ifall ni har två normala löner och inga extravaganta lyxfällan-vanor.
Citera
2023-05-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det handlar om att folk helt enkelt är villiga att lägga mer pengar på sitt boende, istället för att köpa nyaste bilen. Ja du förstår.
Bor man bra så mår man bra. Och det har folk börjat värdesätta mer.
Märkligt så många på Lidingö vill downsiza för att kunna göra annat än betala räntor enligt mekklarna som arbetar där. Nåväl priserna där är bara ned 30% än så länge. 10M i lån för två blir bara 35k/mån efter avdrag, de har ju ändå köpt för att bo 😂.
Elräkningar och amorteringar tillkommer såklart. Ett KALP liv på Lidingö verkar för mig lite märkligt. Men är det boendet som är det viktigaste så..
Senast redigerad av Niklas86 2023-05-04 kl. 23:04.
Citera
2023-05-04, 23:52
Medlem
bortmedfifittors avatar
Stockholm innerstad har dragit iväg som fan sedan Jan ca. 62 kvm på Södermalm (Hornsgatan) gick på 4,9 millar i December 22. Nu ser jag 46 kvm på Medborgarplatsen säljas för 5,4 millar. Det är nästan lika högt som innan kraschen i Maj förra året.

Här är ett bra exempel

https://www.booli.se/annons/4961935

Såg nyligen en lgh på Gullmarsplan (62 kvm) säljas för 4,6 millar. Var 4,1 i Dec 2022 för liknande lgh.

Folk beter sig totalt irrationellt med budgivningar nu, ser lgh sticka iväg 1,5 mille över utgångspris. Hösten 2022 kom man inte ens upp i utgångspris.
Citera
2023-05-05, 00:29
Medlem
Man märker inte någon större skillnad på sthlms bostadsmarknad, konstigt nog.
Citera
2023-05-05, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Stockholm innerstad har dragit iväg som fan sedan Jan ca. 62 kvm på Södermalm (Hornsgatan) gick på 4,9 millar i December 22. Nu ser jag 46 kvm på Medborgarplatsen säljas för 5,4 millar. Det är nästan lika högt som innan kraschen i Maj förra året.

Här är ett bra exempel

Såg nyligen en lgh på Gullmarsplan (62 kvm) säljas för 4,6 millar. Var 4,1 i Dec 2022 för liknande lgh.

Folk beter sig totalt irrationellt med budgivningar nu, ser lgh sticka iväg 1,5 mille över utgångspris. Hösten 2022 kom man inte ens upp i utgångspris.
Stockholms innerstad är centrum av säsongs-cyklerna, d.v.s. våren är alltid en megahet period. Enda undantaget jag känner till är covid-våren, men då var det också en total spökstad. Har ett par kontor i centrala Stockholm, som en endaste person besökte april-maj. Under en månad var det som en öken, inte ens bilar på vägarna längs birger jarl.

Med andra ord om du vill ha relevant statistik på hur pris-utvecklingen ser ut i Stockholms innerstad behöver du vänta till efter sommaren. Marknaden är på tok för liten för att det ska ge speciellt stora marginal-utslag under våren.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-05-05 kl. 00:47.
Citera
2023-05-05, 03:42
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Märkligt så många på Lidingö vill downsiza för att kunna göra annat än betala räntor enligt mekklarna som arbetar där. Nåväl priserna där är bara ned 30% än så länge. 10M i lån för två blir bara 35k/mån efter avdrag, de har ju ändå köpt för att bo 😂.
Elräkningar och amorteringar tillkommer såklart. Ett KALP liv på Lidingö verkar för mig lite märkligt. Men är det boendet som är det viktigaste så..
Du tänker fel. Folk har pengar. Har man köpt ett hus för 10 millar så har man ganska många miljoner att lägga till sedan tidigare vinst på gamla bostaden så max 5millar i lån på en 10 millar kåk.
Citera
2023-05-05, 04:51
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:

Här är ett bra exempel

Slut med hemmajobbandet?
Citera
2023-05-05, 05:32
Medlem
Stockholms innerstad är nog det sämsta att jämföra med när det gäller priser...

Jag tror att för dom som har råd med att bo där är folk som faktiskt har pengar så dom inte behöver ta stora lån eller tjänar 60-70k i månaden...

Men jämför man istället med lite mindre städer i vanliga område ,så tjänar dessa personer mellan 25-35K i månaden och då blir det mkt mer relevant att ha 1milj i lån eller 1,5 milj...

Så när räntan går upp så påverkar det direkt deras pengar över till "annat" så då tänker man både 1 och 2 gånger att budkriga...

Men för folk som tjänar bra så påverkar 300-400 tusen mer i ränta en bråkdel av pengar dom har över till annat...
Citera
2023-05-05, 06:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Här är ett bra exempel

Många som kanske letar efter mindre lägenheter nu för tiden för att komma ner i pris. Kanske flyttar från en 3-4:a som de kan sälja för 7-10 milj och köper då en 2:a billigt för 5 miljoner.
Har man haft lite tur och varit med ett tag i stockholms bostadsresa så kan man fått pengar att växa rätt bra.
Tycker synd om de nya bara, en kompis fick köpa en 1:a på östermalm för över 3 milj. Ca 30m2.
I många mindre städer hade de pengarna räckt till en ok villa men vill man bo i stan så är det bara att betala.
Citera
2023-05-05, 07:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Hösten kommer räntesmockan
Flera ska lägga om lånen
Nyss lurades vi att sista räntehöjning från RB kommer i juli sen vänder det nedåt
Tillåt mig LE 😂😂😂

Tänk om de blir ännujävligare och vi måste höja 1år till 😂😂

Fick precis tag i rivningskontrakt i väntan på köpa bstr igen

Frågade hur länge jag fick hyra
Minst 2år projektet är stoppat att renovera
Ev 4år
Blev Bredäng får duga inte vad jag sökte men skit samma

Jag håller tummarna för att det kraschar så kanske du i framtiden kan uppgradera till Hägersten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in