2023-05-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
En obskyr uppgift gällande BR i Stockholm från 2015.

Nya bostäder är kanske 1% av beståndet. Jag vill ha en källa på att en betydande del av TOTALT bestånd köps på spekulation. Det finns inga sådana uppgifter öht så du kommer bara komma med mer snömos
Totalt bestånd har jag inte sagt. Men du är ju du och liksom, som hela tiden påstår att priserna på nybyggen som driver marknaden. För några år sedan rapporterade samtliga byggherrar om den massiva spekulationen på markanden. Denna är såklart borta nu när bubblan struckit. Bubblans anatomin som för alla andra tillgångsbubblor, denna gången är det dock inte tulpaner man spekulerat i.
Citera
2023-05-04, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Till saken hör väl också att när en sänkning kommer, och det gör den förr eller senare när konjaken surnat i statistiken också, med sannolikhet inte kommer gå tillbaka till idiotinollräntor (som varit supermärkliga) utan mer troligt kring 2-3 kanske för att sedan höjas när igen när det blir varmt eller överhettat osv osv. Det talar för att prisutvecklingen på bostäder kommer vara mindre dramatiska än under de senaste 10-15 åren. Som vanligt är alla låntagare olika, vissa kanske är fine med att spendera en större summa av inkomsten på räntor, andra kanske inte vill eller har råd till det men alla behöver bo någonstans. Tyvärr är sverigens bostadsmarknad korrupt eftersom vi inte har marknadshyror vilket bla hjälper till att hålla priserna uppe på en, för landet, onaturlig nivå.

Vi har en av världens största bankkriser just nu.
Som jag ser det riskerar man en valutakris med fortsatta låga räntor och hög inflation.

Är det någon som lagt märke till att även hus i mindre orter börjar dra iväg lite i pris jämfört med bara 2-3 år sedan? Borde det vara där man märker vändningen först när marknaden väl vänder?
Citera
2023-05-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Som jag ser det riskerar man en valutakris med fortsatta låga räntor och hög inflation.

Är det någon som lagt märke till att även hus i mindre orter börjar dra iväg lite i pris jämfört med bara 2-3 år sedan? Borde det vara där man märker vändningen först när marknaden väl vänder?

Stockholms innerstad brukar anses vara den mest effektiva marknaden så det borde märkas där först. Vilket det också har sedan Q4 förra året
Citera
2023-05-04, 20:24
Avslutad
Vad snackar alla om att det råder kris på bostadsmarknaden. Letar efter hus i södra Skåne. Allting säljs, fortfarande högt, mäklare som knappt svara osv osv.
Citera
2023-05-04, 20:27
Medlem
Äsch ingen kris ännu. Folk är snöflingor och vana med att överkonsumera skit.
Citera
2023-05-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av celcius19
Vad snackar alla om att det råder kris på bostadsmarknaden. Letar efter hus i södra Skåne. Allting säljs, fortfarande högt, mäklare som knappt svara osv osv.

Hösten kommer räntesmockan
Flera ska lägga om lånen
Nyss lurades vi att sista räntehöjning från RB kommer i juli sen vänder det nedåt
Tillåt mig LE 😂😂😂

Tänk om de blir ännujävligare och vi måste höja 1år till 😂😂

Fick precis tag i rivningskontrakt i väntan på köpa bstr igen

Frågade hur länge jag fick hyra
Minst 2år projektet är stoppat att renovera
Ev 4år
Blev Bredäng får duga inte vad jag sökte men skit samma
Citera
2023-05-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av celcius19

Danskar samt stockholmare som går i pension/kan jobba på distans?
Citera
2023-05-04, 21:26
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Hösten kommer räntesmockan
Flera ska lägga om lånen
Nyss lurades vi att sista räntehöjning från RB kommer i juli sen vänder det nedåt
Tillåt mig LE 😂😂😂

Tänk om de blir ännujävligare och vi måste höja 1år till 😂😂

Fick precis tag i rivningskontrakt i väntan på köpa bstr igen

Frågade hur länge jag fick hyra
Minst 2år projektet är stoppat att renovera
Ev 4år
Blev Bredäng får duga inte vad jag sökte men skit samma

Kanske ditt livs bästa beslut (ekonomiskt i alla fall) att inte köpa nu!
Citera
2023-05-04, 21:50
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz

Det handlar om att folk helt enkelt är villiga att lägga mer pengar på sitt boende, istället för att köpa nyaste bilen. Ja du förstår.
Bor man bra så mår man bra. Och det har folk börjat värdesätta mer.
Citera
2023-05-04, 22:03
Medlem
Vi tittar på att köpa en lägenhet/radhus i en mellanstor stad söder om Stockholm, tänk typ Linköping.

Det finns ett objekt med 6500 kr/månad i avgift och markplan på drygt 90 kvm. Föreningen har 6000 kr i lån per kvm. Behövs inte så mycket renovering, endast ytskick. Objektet ligger i utkanten av staden, med drygt 7 km till stadens kärna.

Utgångspriset är satt till 2,4Msek, vilket jag tycker låter väl högt sett till område och avgift på bostaden. Vad är era reflektioner? Bättre att avvakta eller är detta en någorlunda bra affär (inte förlora kontantinsats på 30% inom två år)
Citera
2023-05-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det handlar om att folk helt enkelt är villiga att lägga mer pengar på sitt boende, istället för att köpa nyaste bilen. Ja du förstår.
Bor man bra så mår man bra. Och det har folk börjat värdesätta mer.

Jag förstår inte hur en ekonomi går runt på att folk bara betalar mer och mer för sin bostad.

Det är fler kostnader än bara priset på huset t.ex el,värme,mat,bränsle,telefon,internet som går upp mer än vad lönerna gör.
För mig är det inte logiskt att priserna på hus fortsätter gå upp när räntan ökar utan det borde ha motsatt effekt men det kanske tar tid också.
Citera
2023-05-04, 22:24
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Vi tittar på att köpa en lägenhet/radhus i en mellanstor stad söder om Stockholm, tänk typ Linköping.

Det finns ett objekt med 6500 kr/månad i avgift och markplan på drygt 90 kvm. Föreningen har 6000 kr i lån per kvm. Behövs inte så mycket renovering, endast ytskick. Objektet ligger i utkanten av staden, med drygt 7 km till stadens kärna.

Utgångspriset är satt till 2,4Msek, vilket jag tycker låter väl högt sett till område och avgift på bostaden. Vad är era reflektioner? Bättre att avvakta eller är detta en någorlunda bra affär (inte förlora kontantinsats på 30% inom två år)
Enbart 90 kvm eller finns bi-ytor? Tycker priset ligger lite i överkant vad gäller samtliga nämnda parametrar: avstånd till centrum, avgift per månad och köpeskilling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in